Důvodů, proč se manažeři vyhýbají zpětné vazbě od svých kolegů, lze vyjmenovat celou řadu. Někteří se obávají, že je budou jejich podřízení považovat za slabé, protože to může vypadat, že potřebují pomoct nebo se potýkají s pochybami o sobě samých. Jiní se tímto způsobem brání před nepříjemnými, skličujícími pocity. A ještě další, k nimž se obvykle dostávají jen pozitivní ohlasy na jejich práci, mohou být přesvědčeni, že jsou vždy ochotní zpětné vazbě naslouchat. Všechny tyto důvody lze považovat za pochopitelné, ale všem je také jedno společné – neschopnost přijímat, a dokonce vyžadovat zpětnou vazbu brání manažerovi se dále rozvíjet.
Když si vybavíte ty lidi v práci, kteří vám pomáhají zlepšit váš výkon nebo vám poskytnou emocionální podporou v těžkých chvílích, pak vám pravděpodobně na mysl přijdou kolegové, s nimiž dobře vycházíte a kteří vás vnímají pozitivně. Ale kolik z nich vám dá skutečně
otevřenou, nemilosrdnou zpětnou vazbu
, ať už je jakkoli nepříjemná? Těch pravděpodobně nebude mnoho. Jak zjistili v nedávném výzkumu Francesca Gino a Paul Green z Harvard Business School společně a Bradem Staats z University of North Carolina, lidé mají
tendenci stranit se spolupracovníků, kteří jim poskytují zpětnou vazbu negativnější než jejich pohled na sebe sama
. Neposlouchají jejich doporučení a radši s nimi přestanou úplně komunikovat. Zdá se, že lidé přirozeně posilují své vazby převážně s lidmi, kteří na nich vidí jen jejich pozitivní vlastnosti.Nepotvrzující zpětná vazba
V nedávné studii tito autoři čtyři roky shromažďovali datao více než 300 zaměstnancích, kteří v rámci své firmy vypracovávali sebehodnocení a pomocí online nástrojů poskytovali konstruktivní kritiku svým kolegům. Badatelé následně vyhodnocovali, jak zaměstnanci reagovali na zpětnou vazbu od ostatních v rámci jejich neformálních pracovníchsítích. Zaměřili se na ty vztahy, v nichž měli zaměstnan