Hybridní výuka jako příležitost

Vydáno: 12 minut čtení

Milá Sofie, vzpomínáš si na mé dopisy, kterými jsem Tě seznamoval s historií filozofie a které v Tobě probouzely touhu ptát se a myslet? Věděla jsi však v tu chvíli, že to, co se mezi námi odehrává, je vlastně „distanční výuka“, kterou na nejrůznějších místech a dokonce v naprosto odlišných časech pak projdou tisíce dalších lidí? A dokážeš si vůbec představit, jak různorodé podoby by mohlo vyučování nezávislé na čase nebo alespoň prostoru jednou mít? A mohlo by to snad být pro lidstvo i obohacením?

Hybridní výuka jako příležitost
Veronika
Podzimková
studentka KITTV PedF UK, autorka diplomové práce na téma hybridní výuka
Podobné řádky by mohl napsat své žačce k zamyšlení filozof ze světoznámé knihy
Sofiin svět
. A není tomu tak dlouho, co samotná výuka českých základních a středních škol místy spíše připomínala podobný korespondenční kurz než školní vzdělávání, na jaké jsme byli do té doby zvyklí. Kvůli pandemii covidu-19 byly školy v letech 2020–2022 často nuceny vyučovat žáky nebo aspoň jejich část mimo své budovy. K tomu naštěstí již neměly k dispozici pouze papír a tužku, ale také již značně rozvinuté digitální technologie. Nicméně na tak zásadní zvrat v nutnosti jejich užívání byl ve školách připraven málokdo.
Ačkoliv vůbec zprovoznění prvních výukových telekonferencí se vzdáleně připojeným nezletilým publikem bylo někdy velmi náročné, postupem času se většina učitelů skutečně podobná setkání naučila po technické stránce organizovat. S různou úspěšností učitelé také přicházeli na nové aktivity uskutečnitelné v takových hodinách a nabývali dovedností aktivizovat žáky i

Související dokumenty

Pracovní situace

Bílá kniha
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
Mediální vzdělávání
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Školní program EV a jeho tvorba
Školní kurikulum – tvorba ŠVP
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Odpovědnost při pořádání školy v přírodě a školních výletů
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Mimoškolní akce školy (legislativní vymezení)
Mimoškolní akce školy (zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví)

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka