Talent
- Článek
Ještě než se mu narodily děti, dospěl László Polgár k přesvědčení, že „genialita je výsledkem práce a šťastné okolnosti“ a že „géniové se nerodí, ale jsou vychováni“. László svou teorii potvrdil tím, že se z jeho dcer staly tři výjimečné šachistky – Zsuzsa Polgárová dosáhla titulu velmistra ve 21 letech, Judit v 15 letech a jejich sestra Zsófia ve 22. Ačkoli měl László jistě nadprůměrné IQ, samotná biologická predispozice na vysvětlení těchto výsledků nestačí. Sestry Polgárovy si své impozantní šachové dovednosti rozvinuly v prostředí příznivém pro velmi pilnou a tvrdou práci. Polgár, odborník na šachovou teorii a autor několika knih, se rovněž intenzivně zajímal o správné metody výchovy dětí. Své tři dcery vzdělával doma – především v šachu. První výsledek se dostavil, když Zsuzsa vyhrála budapešťské šachové mistrovství dívek do jedenácti let ve věku pouhých čtyř let. Jeho dcera Judit ho dokázala porazit v šachu, když jí bylo pět.
- Článek
Anton Pavlovič Čechov prý kdysi řekl, že stručnost je sestra talentu. Následující rozhovor by ho proto asi moc nepotěšil. S Vendulou Peckovou, lektorkou, koučkou a zakladatelkou ZŠ Děti budoucnosti, jsme si o talentu povídali, ale určitě ne stručně. Naštěstí! „Dnešní svět je velmi proměnlivý a nestabilní, všechno se mění nesmírně rychle. Když se upneme na jeden talent nebo jednu profesi, která může časem zmizet nebo se stát neužitečnou, pak nás to může totálně psychicky ničit. Ale když pochopíme, že máme mnoho schopností a že je můžeme aplikovat v mnoha různých prostředích, pak dokážeme najít svou životní spokojenost.“
Studenti CTM, kteří v roce 2022 skládali mezinárodní oborové zkoušky Advanced Placement na úrovni prvního až druhého ročníku zahraniční vysoké školy, opět excelovali. Jejich výsledky výrazně převyšují celosvětový průměr. Advanced Placement, neboli AP zkoušky jsou po celém světě známé a prestižní, protože je uznávají ty nejlepší univerzity u přijímacího řízení.
- Článek
Snad každý učitel se během své praxe potká s dítětem, které je zvídavější, rychlejší a aktivnější než jeho spolužáci. Projevy nadání jsou různorodé a rozpoznat dítě s vyšším potenciálem nemusí být snadné. O tom, jak s takovými dětmi pracovat, i o tom, co jim nabídnout, jsme si povídali s ředitelkou Centra pro talentovanou mládež (CTM) paní Jeanne Bočkovou.