Neformální vzdělávání
- Článek
Neformální vzdělávání je v současné době ve školství výrazným trendem, který školám pomáhá nejen zkvalitňovat výuku, ale i posilovat jejich postavení v konkurenčním prostředí. Stále častější je však také zájem o neformální vzdělávání s mezinárodním rozměrem. Programy jako Evropský sbor solidarity a Erasmus+ nabízejí vedení škol jedinečnou možnost zapojit žáky a učitele do mezinárodních projektů zaměřených na osobnostní rozvoj a dobrovolnictví. Tyto programy, spolu s více než dvaceti dalšími, spravuje v Česku Dům zahraniční spolupráce (DZS), česká národní agentura pro mezinárodní vzdělávání a výzkum.
- Článek
Programy Evropský sbor solidarity a Erasmus+ otevírají učitelům cestu k mezinárodním projektům a aktivitám, které mohou studenty nadchnout a rozvíjet jejich dovednosti i mimo hranice formální výuky. Využití těchto jedinečných příležitostí přenáší vzdělávání do praxe, rozšiřuje žákům obzory a přináší do školního prostředí novou inspiraci. Je na čase posílit neformální vzdělávání, které přináší jak učitelům, tak žákům skutečné výsledky i osobnostní růst.
- Článek
Hans van Mourik Broekman je ředitelem Liverpool College. Školy, která vzdělává 1 700 žáků ve věku 4–19 let. Školy, která v roce 2019 získala od Ofsted nejlepší hodnocení ve sledovaných kritériích. Školy, kterou se v pozici ředitele po přečtení knihy The risk of Education a v době covidu rozhodl výrazně reformovat prostřednictvím školního kurikula, aby dokázali u žáků rozvíjet nejen intelekt, ale také charakter, jak praví školní motto. 19. září vystoupí Hans van Mourik Broekman jako koeynote speaker na mezinárodní konferenci FutureEdu, která se bude věnovat neformálnímu vzdělávání. A právě tomuto tématu je věnován následující rozhovor.
- Článek
Čím dál častěji se setkáváme s propojováním vzdělávání a umění. Namátkově – například v březnu se v Olomouci konala konference Kreativita do škol, jejímž hlavním smyslem bylo propojení umělců a učitelů, v dubnu proběhl v Praze Festival umění a kreativity ve vzdělávání. A v Centru současného umění DOX je aktuálně možné navštívit výstavu Úhel pohledu, která se také věnuje kombinaci umění a učení. „Instalace je prostorem znejistění, ale i nové zkušenosti; prostorem, který ukazuje potenciál chybování, stereotypů, strachu a změny nastavení mysli. Představuje díla umělců, jako jsou Epos 257 a Mushon Zer-Aviv. Žáci si mohou vyzkoušet augmentovanou realitu, kterou pro výstavu vytvořili Augg.io a herec Petr Vančura,“ říká Jiří Raiterman, vedoucí vzdělávacích programů centra DOX, s nímž jsme si povídali nejen o tom, proč by právě učitelé měli společně se žáky na výstavu zavítat.
- Článek
Je červnové čtvrteční odpoledne, do oken pobočky pražské městské knihovny na Opatově se opírá slunce. Navzdory teplému počasí lákajícímu k pobytu venku je ale v dětském oddělení živo.
- Článek
Jak spolu může souviset design a výuka na základní škole a co mohou designéři nabídnout dějepisu, chemii, přírodovědě a dalším předmětům na ZŠ? Design je nakažlivý kreativní obor a má také velký potenciál pro kreativní vzdělávání. Podívejme se na to podrobněji.