Kalendář - strana 200
Zveme vás na zářijový kulatý stůl, který se bude konat k tématu parlamentních voleb. U této příležitosti jsme pozvali zástupce politických stran. Pozvání do panelové diskuze přijali: P. Fiala (ODS), I. Gabal (KDU-ČSL), M. Chládek (ČSSD), O. Liška (SZ), D. Navrátilová (LIDEM) a J. Zlatuška (ANO).
Z celkového počtu 13349 maturantů, kteří v rámci podzimního zkušebního období konali zkoušku formou didaktického testu, neuspělo 5652. To odpovídá více než 42 procentům. V loňském roce neuspělo na podzim u testů necelých 34 procenta žáků.
Kromě počtu úspěšných a neúspěšných u podzimního maturitního termínu je dobré si všímat i postupného zvyšování kvality servisu pro studenty. Jestliže ještě v roce 2010 byly testy i po vyplnění „tajné“, studenti dostávali výsledky pozdě a v podobě, která jim neumožňovala se kvalifikovaně odvolat, dnes je okamžité zveřejňování testů a klíčů správných odpovědí už samozřejmé. Známe i složení validačních komisí, které ověřují korektnost úloh. V podzimním termínu maturit přibyly dvě důležité novinky.
V souvislosti s blížícím se termínem uzávěrky rozvojového programu Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích v roce 2013 – Excelence 2013 upozorňujeme střední školy na kontrolu údajů ve výsledkových listinách soutěží.
Ministerstvo školství se nechce smířit s nepřijetím novely zákona o dani z příjmu, která měla mimo jiné přinést daňová zvýhodnění firmám a podnikatelům, kteří se zapojují či chtějí zapojit do odborného vzdělávání.
Sdělení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se určují konkrétní termíny konání didaktických testů a písemných prací společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období roku 2014.
V návaznosti na Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy na léta 2011- 2015 a na Národní program reforem České republiky 2011 vyhlásilo MŠMT již třetím rokem rozvojový program „Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích v roce 2013 – Excelence středních škol 2013".
Do zadávacího řízení na pilotáž modelů spolupráce škol a firem, které proběhlo v rámci projektu POSPOLU realizovaném MŠMT a partnerem NÚV, poslalo svou nabídku v součtu celkem 46 škol a 137 firem. K výběru bylo doporučeno hodnotící komisí veřejné zakázky prvních pět partnerství, do kterých je zapojeno celkem 7 škol a 43 firem. Ostatní budou mít znovu šanci uspět v dalším kole.
Na MŠMT proběhla v srpnu 2013 jednání mezi zástupci společnosti ŠIK CZ, s.r.o. a zástupci MŠMT týkající se projektu ŠIK a jeho fungování v oblasti primární prevence rizikového chování. Na základě těchto jednání zveřejňuje MŠMT stanovisko k projektu ŠIK.
Koncem března uspořádal NIDV ve spolupráci s MŠMT setkání zástupců České školní inspekce, Svazu měst a obcí, Asociace ZUŠ ČR, European Music School Union, Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR, Magistrátu Hlavního města Prahy, Nipos – Artama, lektorů dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků, ředitelů konzervatoří a základních uměleckých škol i zástupců tisku.
Talentcentrum Národního institutu pro další vzdělávání pořádá 29. května 2014 od 8.00 do 17.00 hod. na Gymnáziu Christiana Dopplera, Zborovská 45, Praha 5 seminář na téma „Přátelské fyzboje. Využití soutěžních problémů ve výuce fyziky pro nadané žáky“.
V řeckých Aténách se ve dnech 30. 3. až 6. 4. 2014 konal 12. ročník mezinárodní přírodovědné soutěže EUSO (European Union Science Olympiad). Českou republiku reprezentovaly dva týmy středoškoláků, které byly vybrány na základě výsledků soustředění před soutěží. Počet členů v soutěžním týmu je odvozen od třech základních přírodovědných disciplín zkoumajících reálně existující hmotný svět – fyziky, chemie a biologie. Cílem soutěže je mj. vychovávat budoucí elitní vědecké pracovníky schopné díky týmové práci dosahovat mimořádných výsledků.
Nově vyhlašovaná cena Gratias Tibi vyzdvihne společensky přínosné aktivity dětí a mladých lidí v České republice. Cenu uděluje Člověk v tísni o.p.s., jedním z hlavních partnerů je EDUin, o.p.s.
Další ročník konference k aktuálním tématům v oblasti vzdělávání se uskuteční 15. května 2014. Podrobnější informace přinášíme v přiložené pozvánce a na webových stránkách konference www.ucimekvalitne.cz, kde najdete i program a anotace jednotlivých prezentací.
Tabulky výkonové ročenky 2013/14 za regionální školství jsou k dispozici online v HTML.
Česká školní inspekce zveřejnila tematickou zprávu informující o situaci ve středním odborném vzdělávání ve školním roce 2012/2013. Tematická zpráva...
Publikujeme pohled psychologa Václava Mertina na dětské skupiny. Návrh zákona, který by jejich zřizování umožnil, postoupil před několika týdny do druhého čtení. Názory na přínos dětských skupin se však liší. Socioložka Linda Sokačová je považuje za provizorium, které zastírá neřešený problém chybějící finančně dostupné předškolní péče. Václav Mertin je vnímá jako přijatelnou variantu, která umožní rodinám sladit práci a osobní život a dětem poskytne sociální podněty. Článek vyšel v Mladé frontě DNES pod názvem Dětské skupiny.
Hledáme učitele a učitelky, kteří můžou spolupracovat na sběru dat u žáků 5. a 9. tříd v květnu až červnu a dále v září a listopadu u žáků prim osmiletých gymnázií, 6. tříd ZŠ a 1. ročníků SŠ.
Materiál čj. 6314/2014 je zpracován z resortních statistických výkazů P1-04 a podává ucelenou informaci o výsledcích dosažených v oblasti mzdové regulace za školy a školská zařízení zřizovaná územními samosprávnými celky, jejichž zaměstnanci jsou odměňováni z veřejných zdrojů podle § 109 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Ovlivňuje prostředí naše chování? Poskytuje dnešní bezpečný svět dětem to, co potřebují? Jak vytvořit hřiště podněcující kreativitu? Proč zapojovat děti a dospělé do tvorby prostředí, ve kterém žijí?
Na konci února 2014 skončil po třech letech IPO projekt Komplexní podpora ICT koordinátorů na základních a středních školách (ICT profesionál), který byl realizován Národním institutem pro další vzdělávání a probíhal v osmi krajích ČR. V rámci projektu byl vypracován obsah 250- ti hodinového kvalifikačního studia pro ICT koordinátory na školách včetně studijních textů a e-learningové podpory.
Při řešení problému vysokého procenta nekvalifikovaných učitelů především v některých regionech České republiky sehrává již řadu let významnou roli Národní institut pro další vzdělávání (NIDV), a to nabídkou dostupné možnosti pro učitele a další pedagogické pracovníky doplnit si potřebné vzdělání. Studia jsou realizována prostřednictvím celorepublikové sítě 13 krajských pracovišť NIDV.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Rozvojový program na podporu školních psychologů a školních speciálních pedagogů ve školách a metodiků – specialistů ve školských poradenských zařízeních v roce 2014.
K dotazům týkajícím se aktivit obchodní společnosti zapsané v obchodním rejstříku jako Asociace škol České republiky, s.r.o. (IČ 024 95 104), která nabízí služby na www.asociaceskol.cz , Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy sděluje, že mu obsah činnosti a aktivity uvedené společnosti nejsou známy a že nemůže nabízené služby nebo spolehlivost informací uváděných společností Asociace škol ČR garantovat.
Z podnětu projektu K2 a jeho aktivity Metodická podpora uznávání neformálního vzdělávání se konal v úterý 15. dubna 2014 v Černé labuti, Na Poříčí v Praze 1 již třetí kulatý stůl k uznávání neformálního vzdělávání. Sešli se u něj zástupci vzdělavatelů, zaměstnavatelů, neziskových organizací a odborné veřejnosti, aby si vyměnili své poznatky a zkušenosti z této oblasti.
Ve dnech 6.–7. června 2014 se uskuteční Celostátní seminář pedagogických pracovníků školních družin a školních klubů. Proběhne v prostorách Středního odborného učiliště gastronomie a podnikání, Za Černým mostem 3/362, Praha 9, Hloubětín.
Ministerstvo školství vyslyšelo požadavky krajů a některých ředitelů, ale návrh pravděpodobně přinese mnoho technických a organizačních obtíží a kvalitu škol zvednout nemůže.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravuje zavedení centrálního systému přijímacích zkoušek pro maturitní obory středních škol. Již nyní jednotné přijímací testy řada krajů zajišťuje za pomoci soukromých firem. Ministerstvo školství by však testy školám poskytlo zdarma. Hlavním důvodem pro jejich zavedení je snižující se úroveň žáků, kteří vycházejí ze základních škol.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Vyhlašuje rozvojový program na podporu odborného vzdělávání v roce 2014. Cílem rozvojového programu vytvořit optimální podmínky pro další zvyšování kvality vzdělávání ve středních školách, a to zejména v oborech vzdělání, které lze z pohledu potřeb trhu práce, popřípadě i z pohledu unikátnosti a tradice, považovat v daném území za nenahraditelné.
V pondělí a v úterý 28. a 29. dubna proběhnou na 269 středních školách studentské volby. Středoškoláci budou volit politické strany, které kandidují do Evropského parlamentu, a volby si tak vyzkoušejí ještě před volbami reálnými.
Dubnový Kulatý stůl se věnoval otázce, zda školní stravování přispívá ke zdravému životnímu stylu dětí a tomu, proč si někteří rodiče přejí změny. Ukázalo se, že najít shodu na skladbě jídelníčku nebude snadné, jako schůdnější se jeví zákaz automatů se sladkostmi. K tématu si můžete přečíst rozhovor se představitelkou Společnosti pro výživu (ZDE) a odbornou garantkou iniciativy Skutečně zdravá škola (ZDE). Obě sdružení byla zastoupena v diskusním panelu. Pozvánku s otázkami do diskuse a seznamem panelistů najdete ZDE, audio nahrávku si můžete stáhnout ZDE.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) realizuje individuální projekt národní „Aktivační centra – vzdělávání pro těžce zdravotně postižené“. Záměrem projektu je začlenění aktivačních center do systému formálního vzdělávání ČR vhodnou úpravou platné školské legislativy.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platné od školního roku 2015/2016. V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky konané po 1. lednu 2016.
Na celostátní seminář, který pořádá oddělení Vzdělávání a podpory Národního institutu pro další vzdělávání, se v červnu do Prahy sjedou pedagogičtí pracovníci školních družin a školních klubů ze všech koutů republiky, aby si vyměnili zkušenosti z práce s dětmi a mládeží ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Akce se uskuteční 6. až 7. června 2014 v prostorách Středního odborného učiliště gastronomie a podnikání, Za Černým mostem 3/362 v Praze 9 – Hloubětíně.
Jsi student nebo čerstvý absolvent gymnáza či jiné střední školy? Zajímá tě politologie, právo nebo ekonomie? Chceš prožít zajímavý týden v Praze, poznat nové přátele či prohlednout si prostory, kde se tvoří politika naší země? Zúčastni se ve dnech 18. až 22. srpna 2014 již VII. ročníku Letní akademie moderní politiky práva a ekonomie na CEVRO Institutu!
Populárně vzdělávací kurz určený ředitelům, jejich zástupcům a učitelům středních škol, které se zaměřují na studium společenských věd, práva či ekonomie.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek nechal při svém úřadě zřídit speciální e-mailovou adresu, která je určena výhradně pedagogickým pracovníkům pro případné dotazy ohledně jejich odborné kvalifikace a možnosti vykonávat pedagogickou činnost i po 1. lednu 2015. „Je to ze strany ministerstva školství reakce na množící se dotazy pedagogů v souvislosti se zákonem o pedagogických pracovnících,“ říká ke spuštění informační linky ministr školství Chládek.
Zkouška z českého jazyka a literatury je povinnou zkouškou společné části maturitní zkoušky a konají ji všichni maturanti. V jarním zkušebním období maturity ve školním roce 2013/2014 se k této zkoušce přihlásilo 82 541 žáků, přičemž 2 096 maturantů bude konat zkoušku opravnou.
Hlavním cílem projektu Pospolu (Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi) je návrh systémových změn, které povedou k efektivnější a snadnější spolupráci mezi školami a firmami. K tomuto cíli směřují všechny aktivity a výstupy projektu, mezi nimiž najdete tzv. aplikované modely spolupráce pro všechny skupiny oborů vzdělání, pilotní ověřování spolupráce škol a firem ve vybraných partnerstvích převážně v technických oborech, zmapování současného stavu spolupráce škol se sociálními partnery, vzdělávací aktivity pro učitele i zástupce firem i metodické publikace.
Jak být připraven na budoucnost? Jaký jsem a jaký chci být? Každý člověk je osobností. Pracovníci s dětmi a mládeží se podílejí na rozvoji těch nejdůležitějších osobností ve společnosti – dětí a mládeže. A to je také důvod a zároveň příležitost využít nabídky projektu K2 a jeho plánování osobnostního rozvoje prostřednictvím metod neformálního vzdělávání pro pracovníky s dětmi a mládeží. Naučme se, jak na to, a zaměřme se společně na sebepoznání, rozvoj osobnosti a jeho podporu. Zážitky jsou náplní života a tvoří jeho kvalitu... Přijďte si to vyzkoušet na vlastní kůži.
Jednotlivá zadání didaktických testů a písemných prací společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období roku 2014 jsou zveřejňována ve shodě s tím, jak je maturanti absolvují v rámci jednotného zkušebního schématu, a to vždy nejpozději do 17 hodin daného dne.
Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje tematickou zprávu informující o podpoře inkluzivního vzdělávání v základních a středních školách ve školním roce 2012/2013.
Tento týden je to rovných 100 dní od doby, kdy byl Marcel Chládek jmenován ministrem školství, mládeže a tělovýchovy. „Tyto „kulatiny“ zcela jistě vybízí k jakési bilanci toho, jak vláda plní nejen své programové prohlášení, ale také svou rozhodovací roli vůči státu a jeho občanům,“ říká ke svému působení v čele resortu školství ministr Marcel Chládek.
Národní institut pro další vzdělávání pořádá v červenci v rámci Manažerského trivia třídenní celostátní vzdělávací program, určený ředitelům a zástupcům ředitelů škol a školských zařízení, kteří po vyčerpávajícím školním roce potřebují zvolnit tempo a získat podporu ve svých rozhodováních v oblasti personální práce. V průběhu semináře se účastníci seznámí s možnostmi, které leadership nabízí, a také si je prakticky vyzkoušejí.
Národní institut pro další vzdělávání, krajské pracoviště Jihlava, pořádá celostátní dvoudenní vzdělávací program „Podpora spolupráce pedagogů MŠ a 1. stupně ZŠ“. Program je určen pedagogům mateřských škol a 1. stupně základních škol. Je pojat jako komplex optimálních poznatků a reflexí k problematice provázanosti MŠ a 1. stupně ZŠ tak, aby docházelo k funkční a efektivní kontinuitě preprimárního a primárního vzdělávání, věnuje se rozvoji pregramotnosti a gramotnosti dětí/žáků, pedagogické diagnostice (školní zralosti, odkladu školní docházky apod.).
Publikujeme dopis, který v úterý 6. května poslal Martin Klusoň, prezident Asociace pro domácí vzdělávání, ministru školství Marcelu Chládkovi. Komentuje v něm ministrovy pochybnosti o vhodnosti uzákonění domácího vzdělávání na druhém stupni základní školy. Zároveň publikujme i dopis, kterým odpovídalo ministerstvo školství na protesty rodičů dětí v domácím vzdělávání.
Statutární zástupce organizace Společně k bezpečí, Mgr. Michaela Veselá, zveřejnila na webových stránkách této organizace otevřený dopis adresovaný ministru školství PhDr. Marcelu Chládkovi ve věci certifikací odborné způsobilosti poskytovatelů programů primární prevence rizikového chování. V tomto dopise Mgr. Michaela Veselá uvádí řadu zkreslených a nepřesných informací k pracovišti pro certifikace NUV, financování certifikací, činnosti certifikačního výboru, k práci certifikátorů i obecně k systému certifikací programů primární prevence.MŠMT společně s pracovištěm pro certifikace NÚV připravilo společné vyjádření k tomuto dopisu.
Na ministerstvu školství mládeže a tělovýchovy vznikla odborná platforma, která se bude zabývat problematikou zdravého životního stylu dětí a mládeže. Jde o poradní orgán ministra školství, mládeže a tělovýchovy, který tvoří odborníci nejrůznějších oborů, zástupci ministerstva zdravotnictví, hlavního hygienika ČR, České lékařské komory, Asociace školních jídelen, jeho členy jsou pediatři, obezitologové, odborníci na tělovýchovné lékařství, odborníci na zdravou výživu, sportovci a v neposlední řadě rovněž zástupci MŠMT.
Celkem 92 projektů zaměřených na vzdělávání učitelů mateřských škol získá finanční podporu v rámci výzvy č. 48 z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK). Na výzvu bylo vyčleněno celkem 500 milionů korun, které se podaří vyčerpat téměř beze zbytku.
Ministerstvo školství před časem avizovalo záměr vytvořit registr učitelů. Z něj bude možné zjistit mj. počet pedagogů nebo přehled kvalifikací v jednotlivých školách škole.