Pozor na nabádání žáků k používání sociálních sítí a messengerů

Vydáno:

Nejeden učitel řeší, jaký nástroj pro komunikaci se žáky zvolit. V okamžiku, kdy většina dětí dostává mobil v první nebo druhé třídě, padá logicky volba na sociální sítě a nejrůznější messengery. Ať již jde o Facebook, WhatsApp či Viber.

Pozor na nabádání žáků k používání sociálních sítí a messengerů
Mgr.
Jiří
Průša,
odborník na eGovernment, CZ.NIC, z. s. p. o.
Při doporučování takovéto komunikace či zakládání společných skupin pro celou třídu je však namístě obezřetnost. I na používání těchto aplikací se od letošního května vztahuje legislativa, konkrétně pak evropské obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), podle kterého je pro používání podobných nástrojů ze strany osob mladších 16 let, resp. 13 let (v návaznosti na národní legislativu) nutný souhlas rodičů. Podobný problém pak může nastat i při videokonzultacích přes Skype.
Většina aplikací promítla GDPR i do svých uživatelských podmínek, které obsahují ustanovení o minimálním věku a poměrně neurčitě odkazují na národní legislativu. Například WhatsApp ve svých anglických podmínkách ochrany soukromí (pozn. oficiální český překlad není nabízen) uvádí: „If you live in a country in the European Region, you must be at least 16 years old to use our Services or such greater age required in your country to register for or use our Services“ („Pokud žijete v některé ze zemí Evropy, musí Vám být pro používání našich služeb více než 16 let nebo musíte být starší, než je věk požadovaný pro používání našich služeb ve Vaší zemi“). Vzhledem k tomu, že v České republice zatím nebyl k GDPR schválen příslušný národní zákon, platí hranice pro používání sociálních sítí 16 let.
Pravidla pro ověření věku je sice možné poměrně snadno obejít (např. záměrným zadáním chybného data narození nebo prostým odškrtnutím políčka „Starší 16 let“), tím však dochází jak k porušení smluvních podmínek, tak i platné legislativy. V budoucnu pak nejde vyloučit, že by právě takovéto porušení mohlo pomoci provozovatelům sociálních sítí se, byť částečně, vyvinit z jejich odpovědnosti např. v případě kybernetické šikany.
Minimálně z pohledu GDPR jedno z možných řešení nabízí získání písemného souhlasu rodiče, které ve svých podmínkách nastiňuje rovněž Viber: „In the EEA, certain default privacy settings will be applied to users under the age of 16 and can only be changed if the legal guardian instructs so in writing“ („V zemích EHP se na uživatele mladší 16 let mohou vztahovat určitá výchozí nastavení ochrany osobních údajů, která mohou být změněna pouze tehdy, pokud o to zákonný zástupce dítěte písemně požádá“). Takovýto souhlas může škola získat např. od rodičů na začátku školního roku. Vhodné je zároveň schválení ve školním řádu. Pro komunikaci se žákem je zároveň možné v některých případech využít možností e-learningových systémů, např. Moodle.
Podmínky pro používání sociálních sítí ve školách bohužel GDPR ještě více zkomplikovalo. To by však nemělo být důvodem k rezignaci na jejich využití ve výuce a především osvětové činnosti, kdy učitel či školní metodik provádí žáka např. bezpečnostním nastavením a upozorňuje na možná rizika jednotlivých aplikací.