Využívání informačních technologií ve výuce dětí se specifickými poruchami učení

Vydáno:

Využití informačních technologií pro podporu rozvoje znalostí a dovedností dětí se specifickými poruchami učení je téma, na které se zaměřujeme prostřednictvím různých projektových aktivit. Volně dostupné jsou výukové hry www.dys2.org, které využívají především speciální pedagogové a psychologové v poradnách. Na stránkách je k dispozici téměř 300 her zaměřených na různé problémové oblasti – od sluchového až po zrakové vnímání, rozlišování a prostorovou orientaci.

Využívání informačních technologií ve výuce dětí se specifickými poruchami učení
Ing.
Kateřina
Nevřalová
 
Euroface Consulting s. r. o.
Východiskem pro přípravu projektu
CALDYS 2
byly studie dokládající význam multisenzoriálního přístupu ve výuce dětí s dyslexií a zároveň průzkumy prokazující nízké využívání informačních technologií jako podpůrného nástroje ve výuce těchto dětí. Cílovou skupinu projektu
tvoří žáci a studenti s dyslexií
(bez věkového omezení), kteří se učí
angličtinu jako druhý jazyk.
Projekt realizuje mezinárodní partnerství, které řídí University of Wales, Newport (UK) a podílí se na něm široké spektrum organizací: střední školy, univerzity, státní správa, organizace zaměřené na vývoj IT i národní asociace dyslexie z Bulharska, Švédska, Maďarska, a dalších zemí. Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci tzv. průřezového programu EU.
Výstupem projektu jsou
flexibilní herní rámce
připravené pro potřeby učitelů. Učitelé mohou herní rámce naplňovat konkrétním vzdělávacím obsahem dle aktuálně probírané látky, nebo
využívat her připravených ostatními učiteli.
Vše je volně
dostupné na webových stránkách www.caldys2.eu.
Učitelé naleznou na stránkách podrobné návody v češtině, jak hry tvořit i využívat ve výuce. Pokud by měli učitelé zájem o detailnější instruktáž, mohou se zapojit do
školení pedagogů, které je rovněž součástí projektu. Jeho širším cílem je cílové skupině učitelů cizích jazyků představit
nástroje a metody na podporu dětí
se specifickými poruchami učení a detailněji se zaměřit na příležitosti, které v této oblasti přináší informační technologie.
Nejbližší termín školení v České republice je 14. 5. 2012 v pedagogicko-psychologické poradně v Kroměříži, kurz vede Dr. Zelinková. Účast na kurzu není zpoplatněna.
Herní rámce jsou velmi jednoduché,
a to jak pro učitele, kteří mohou doplnit obsah a vytvořit hru během několika minut, tak pro žáky, kteří mohou hrát hry v rámci výuky mezi jednotlivými bloky nebo za domácí úkol.
Ve všech zúčastněných zemích probíhá pilotáž, které by se mělo zúčastnit nejméně 30 učitelů a 60 žáků/studentů v každé zemi. V rámci pilotáže provádíme
sběr dat od učitelů i žáků.
Zpětná vazba nám umožní herní rámce lépe přizpůsobit potřebám cílových skupin. Do pilotáže se může zapojit každý, tvůrci programů si velice váží všech připomínek a námětů.
Nová aktivita, která do České republiky přišla začátkem roku 2012, je
zaměřena na děti z různého jazykového prostředí v kombinaci se specifickými poruchami učení.
Na stránkách www.dyslang.eu shromažďujeme informace z realizovaných průzkumů o počtech cizinců na školách v jednotlivých zemích a přístupech uplatňovaných v jejich výuce. Později zde bude k dispozici také
e-learningový kurz pro učitele, kteří chtějí takovému dítěti efektivně pomoci zvládnout výuku v běžné třídě.
Kontakt v ČR: Euroface Consulting s.r.o. (www.euro-face.cz)

Související dokumenty

Pracovní situace

Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Jak fungují sociální sítě
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Proč se tolik chytrých lidí nachytalo na BFF?
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Mediální vzdělávání
Facebook je do výuky sice pohodlný nástroj, ale jeho používáním žáky v on-line prostředí pracovat nenaučíme
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Nastavení strategie výuky na dálku
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Online výuka
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon