Odborná zahraniční stáž ve Velké Británii, 2. část

Vydáno: 13 minut čtení

Článek navazuje na první část příspěvku pojednávajícího o odborné stáži v rámci grantového projektu „Zvýšení jazykových a manažerských kompetencí vedoucích pracovníků škol a školských zařízení Středočeského kraje“ (publikováno v Řízení školy 7/2016, s. 20). Projekt, jenž byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, realizoval Vzdělávací institut Středočeského kraje (VISK). V první kapitole příspěvku byla částečně představena základní škola MOORDOWN ST. JOHN’S v Bournemouthu, o níž pojednává i tato druhá, závěrečná část.

 

Odborná zahraniční stáž ve Velké Británii
Bc.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice, Maršovice
VOLNOČASOVÉ AKTIVITY PRO ŽÁKY
Škola podporuje volnočasové a sportovní aktivity žáků. Využití volnočasových aktivit, jejichž škála je velmi široká, nabízí žákům školní klub, jehož prostřednictvím mohou žáci dle svých zájmů navštěvovat například umělecký kroužek, šachový kroužek, školní orchestr, flétnu a další aktivity. Žáci se zájmem o sport se mohou věnovat plavání, ragby, fotbalu, míčovým hrám, gymnastice, cyklistice a dalším. V areálu školy je plavecký bazén, jenž je žáky také často využíván.
Školní klub běží nezávisle na škole. Žáci mohou využívat ranní nebo odpolední klub, který je otevřen po vyučování. Herní plán klubu je umístěn v prostorách školy. Ranní klub, který mají na starost kvalifikovaní zaměstnanci, nabízí celou škálu různých aktivit a kurzů během celého týdne. Je otevřen od 7:40 hod. a běží do doby, kdy se otevírá škola, tedy až do 8:40 hod. Odpolední klub je v provozu od konce vyučování do 17:45 hod. Během školních prázdnin je klub zpřístupněn od 8:30 do 18:00 hod.
HODNOCENÍ, EVALUACE
Ve škole uplatňují interní a externí evaluaci. Škola má vlastní evaluační systém pro učitele a vedení školy. Učitele hodnotí nejen vedení školy, ale také žáci. Ředitel sleduje proces učení, zda žáci spolupracují, systém výuky, diskutuje se žáky, ptá se, jaký mají názor na vyučování s konkrétním učitelem, co se jim líbí nebo nelíbí. Pokud učitel obdrží při hodnocení známku 3 nebo horší, má 6 týdnů na zlepšení, pokud zlepšení nenastane, je učitel ze školy propuštěn. Může však žádat o místo v jiné škole.
Ředitelé nemají funkční období, ale jednou za 5 let probíhá na škole externí hodnocení, které provádí školní inspekce. Pokud škola prosperuje a vzdělávání probíhá na kvalitní úrovni, ředitel pokračuje dále ve své funkci. V opačném případě, při shledání nedostatků ve vzdělávací nebo řídicí činnosti, má ředitel 6 měsíců na zlepšení kreditu školy. Nenastane-li zlepšení, ředitel ze své funkce odchází.
Průběh inspekční činnosti:
-
Inspektoři sledují ve škole 20 vyučovacích hodin, ve výuce jsou pozorováni všichni učitelé. Některé vyučovací hodiny sledují inspektoři společně se členy vedení školy, například se zástupcem ředitele nebo s lídry.
-
Členové inspekčního týmu diskutují s různými skupinami žáků, se členy vedení školy, se zástupcem ředitele a dalšími zaměstnanci.
-
Inspektoři vyhodnocují záznam 60 odpovědí v online dotaznících a názory rodičů nebo opatrovníků, se kterými vedou rozhovory během inspekce.
-
Inspektoři rovněž vyhodnocují zprávy 16 zaměstnanců, kteří své odpovědi zaznamenali do dotazníků.
-
Hlavní inspektor vede diskuzi s představiteli místního správního orgánu.
-
Inspektoři si prohlížejí a hodnotí práce žáků a poslouchají čtení žáků různých věkových skupin.
-
Členové inspekce sledují práci ve škole a prohlížejí celou řadu dokumentů včetně záznamů o výkonech a pokrocích žáků, plány vedoucí ke zkvalitnění školy, postupy zajišťující bezpečnost žáků, řídicí porady, strategii školy, učební plány, kurikulum a další.
Inspekce nezkoumá, jak se učí žáci, ale jaké vyučovací postupy volí učitel, zda děti zaujme, jak probíhá vzdělávací proces. Vzdělávací formy a metody a osobnost učitele samozřejmě souvisejí s aktivitou žáků při výuce a jejich vzdělávacími výsledky. Kvalitní učitel dokáže žáky zaujmout a vést k pokroku ve vzdělávání.
ORGANIZACE ŠKOLY MOORDOWN ST. JOHN’S
Ve škole působí:
-
ředitel
-
2 zástupci ředitele
-
skupina managementu
-
skupina vedoucích předmětů
-
skupina učitelů
-
skupina asistentů
-
ve škole pracuje konzultant na vzdělávání a metodolog pro primární prevenci
Zaměstnanci jednotlivých týmů se pravidelně scházejí, diskutují spolu, plánují a spolupracují.
V současné době se v UK projevuje trend, který směřuje k soustřeďování několika škol pod jedno vedení. Od toho se odvíjí také organizační struktura školy - ředitel, který zodpovídá za činnost a chod například šesti škol, nemá přímou vyučovací povinnost. Zástupce (headmaster) a vedoucí předmětů mají sníženou vyučovací povinnost - jejich vyučovací povinnost je 90 % při celém úvazku. Učitelé mají přímou vyučovací povinnost 25 hodin týdně.
Učitel základní školy v UK musí mít vysokoškolskou kvalifikaci. Studium vysoké školy pro učitele, které je čtyřleté, je rozděleno na tři roky studia a jeden rok praxe. Povinností učitelů je neustále se vzdělávat, používat inovativní metody výuky a sledovat nové trendy ve vzdělávání.
FINANCOVÁNÍ ŠKOLY
Vláda dává škole na každého žáka 3 000 liber ročně, na dítě se SEN nebo dítě, jehož rodiče jsou nezaměstnaní, dostává škola v Bournemouthu 5 000 až 6 000 liber ročně. (Ve zmíněné škole má 80 dětí nezaměstnané rodiče.) Management školy rozhodne, kolik finančních prostředků vynaloží na platy zaměstnanců a kolik na provozní výdaje.
Ve Velké Británii nejsou zavedeny platové tabulky pro učitele, vedení školy učitele finančně ohodnocuje dle jejich pracovních výsledků - učitele hodnotí vedení školy a žáci. V UK je povolání učitelů a policistů považováno za nejprestižnější. Práce učitelů je veřejností hodnocena jako náročná a zároveň jako velmi důležitá, učitelé mají respekt veřejnosti a jejich platy jsou v porovnání s ostatními profesemi v Británii nadprůměrné.
Zřizovatel školy, v tomto případě církev, nedává škole přímé finanční prostředky, ale zajišťuje údržbu a opravy budovy. Škola může požádat například o opravu střechy, vybavení tělocvičny apod.
Sponzorské příspěvky - škola může získat sponzorský příspěvek od spolku rodičů, který shání finance pro školu. Sponzorsky pomáhají škole také některé firmy. Firmy však neposkytují finanční prostředky přímo, ale pošlou své zaměstnance, kteří pro školu zdarma něco vykonají, s něčím pomohou, něco vyrobí nebo opraví.
BEZPEČNOST ŠKOLY
Škola je obklopena venkovním prostorem, kde jsou umístěny herní prvky především pro předškolní skupinu dětí (dřevěný vláček, pískoviště, dřevěný domeček, tabule na kreslení apod.), hřiště a zahrada se záhony. Celý areál školy je oplocený a přes den uzamčený. Během školního dne jsou uzamčeny všechny vchody do budovy školy. Hned za hlavním vchodem se nachází recepce, kde má službu zaměstnanec školy od 8:00 do 16:30 hod. Škola je vybavena centrálně řízeným zabezpečovacím systémem zamykání dveří. Pokud chce do budovy vstoupit zaměstnanec nebo jiná oprávněná osoba, musí prokázat svou totožnost kartou a zároveň se objeví na displeji. Poté ji službu konající zaměstnanec vpustí dovnitř školy.
Ve škole je zavedeno také vysoce účinné protipožární zabezpečení. Kromě provádění běžných požárních cvičení jsou v budově nainstalovány detektory kouře, které v případě ohrožení požárem hlásí stav nebezpečí.
Škola má detailně propracovanou ochranu dětí, za niž nese odpovědnost zástupce ředitele. Zabezpečovací kamerový systém je zapnutý 24 hodin denně, přičemž monitoruje vnitřní i venkovní prostor školy. Škola tak chrání žáky, zaměstnance i majetek školy. Všichni pracovníci, kteří jsou zaměstnanci školy, podstupují kontrolu záznamu trestního rejstříku.
Naše skupina ředitelů českých škol měla povolený vstup do budovy školy pouze na základě předložení výpisu z trestního rejstříku, jenž musel být přeložený do angličtiny.
Zajímavostí je, že škola vykonává dohled nad žáky také na silničním přechodu před školou. Škole je přidělen místním úřadem strážník, který pomáhá žákům a jejich rodinám bezpečně přejít přes křižovatku před vyučováním a po vyučování. Na některých silničních přechodech v blízkosti školy působí také dobrovolníci (většinou lidé v důchodu), kteří jsou vybaveni reflexními vestami a terčíky, jimiž mohou zastavovat dopravu, a umožnit tak žákům i dospělým bezpečně přejít ulici.
ŠKOLNÍ KOMUNITA
Ve škole je velmi silná tradice školní komunity, kterou tvoří zaměstnanci školy, žáci, rodiče a dobrovolníci. Rodiče podporují školu a pomáhají v ní. Škola má mnoho rodičů a přátel, kteří ochotně a dobrovolně pracují ve škole různými způsoby, například:
-
asistují ve třídách, při plavání, v pracovních skupinách, při řemeslných činnostech, tvoření, čtení s dětmi a dalších aktivitách
-
sdílejí a rozvíjejí nadání žáků, jako třeba malování, tesařství, kutilství apod.
-
spravují nebo třídí informace možností pomoci škole
-
pomáhají v zajišťování finančních zdrojů, například prostřednictvím realizování vánočního bazaru nebo letní slavnosti
-
doprovázejí třídy na školní výlety
Škola velmi vítá všechny nabídky pomoci.
Ve škole je zřízen Rodičovský spolek přátel (PFA - Parents and Friends Association). Když nastoupí dítě do školy Moordown St. John’s, rodiče se automaticky stávají členy tohoto spolku. Spolek rodičů, ve kterém panují velmi přátelské vztahy, se schází jednou za měsíc. Rodiče společně plánují, jak získat finanční prostředky, plánují konkrétní pomoc pro školu, vymýšlejí další nápady, jak se efektivně zapojit do života školy. Podle slov ředitele je vedení školy velmi šťastné a vděčné za finanční, materiální a lidskou podporu ze strany členů spolku.
Všichni dospělí a žáci, kteří ve škole působí, jsou součástí jedné velké komunity. Školní komunita očekává, že Moordown St. John’s bude místo, kde:
-
žáci dokážou rozvíjet celý svůj potenciál
-
podporují se křesťanské morální hodnoty, zásady a očekávání
-
respektuje se každé dítě jako individualita
-
děti jsou v bezpečí a šťastné
-
je podporována partnerská spolupráce a otevřený dialog o chování dětí
-
v případě potřeby dospělí naslouchají dětem, neignorují je
-
zaměstnanci akceptují chování žáků a rozumí, že může být rozdílné a jejich reakce se budou lišit v souladu s tím
-
nepřijatelné chování není tolerováno
-
všichni se snaží spolupracovat se školou v nejlepším zájmu dětí
-
zaměstnanci a ředitel naslouchají potřebám a požadavkům rodičů
STŘÍPKY ZE ŠKOLSKÉHO SYSTÉMU A OSOBNÍ POSTŘEHY
-
Od roku 2014 mají školy nové kurikulum, jež tvoří obecný rámec pro tvorbu konkrétních vzdělávacích programů v jednotlivých školách. Školy, které vykazují vysoce kvalitní činnost, jsou povýšeny na „akademie“. O tom, zda se škola stane akademií, rozhoduje školská rada. Akademie se nemusejí řídit rámcovým kurikulem, ale mohou vyučovat podle vlastních vzdělávacích programů. Řada základních škol však tuto možnost nevyužívá a nadále se řídí rámcovým kurikulem.
-
Kurikulum klade důraz především na rozvoj schopností a dovedností žáků, z klasických předmětů stojí v popředí matematika a anglický jazyk.
-
Od 7 let věku je povinný cizí jazyk, většinou francouzský nebo španělský.
-
Ve školách se velké míře uplatňuje ICT.
-
Děti nosí do školy mobilní telefony, ale uloží si je na určené místo a během vyučování je nepoužívají.
-
Veřejnost uznává učitelské povolání nejen jako prestižní, ale především jako velmi náročné, proto mají školy mnoho pomocníků. Vedle rodičů dochází do škol také řada dobrovolníků, kteří zdarma pomáhají ve škole.
-
Ve školách je zavedený kvalitně propracovaný systém inkluzivního vzdělávání. Školy mají na zabezpečení inkluze žáků dostatek zaměstnanců (odborníků, kteří diagnostikují žákům specifické poruchy, asistenty a další pomocníky - rodiče, dobrovolníky), rovněž disponují značným množstvím finančních prostředků na bezproblémové zabezpečení inkluzivního vzdělávání.
-
Školy dbají na vhodné chování žáků a dobré vztahy mezi žáky navzájem, mezi žáky a učiteli a vzájemné vztahy v celé komunitě školy. Každý rok žáci tvoří listinu - School Charter, kam zapisují pravidla chování a také odpovědnosti.
-
Učitelé děti neustále velmi pozitivně motivují. Ve školách jsou rozmístěna motivační hesla ve smyslu, že žáci vše zvládnou, že si všichni pomáhají, problémy umějí společně řešit apod.
-
Nejen během této stáže, ale také při jiných návštěvách škol ve Velké Británii jsem si všimla, že téměř všechny školy mají umělý venkovní areál. Školy jsou většinou obklopeny asfaltovými nebo betonovými plochami, a pokud mají trávník, tak rovněž umělý. Jistě k tomu mají důvod - venkovní prostor se velmi jednoduše udržuje a také za častého deště nevzniká bláto, které by se nanosilo dovnitř, tím spíš, že ve školách v UK se žáci nepřezouvají. Proto mé environmentální srdce zaplesalo, když jsem viděla v navštívené škole Moodrown St. John’s vedle zmíněných umělých ploch také zahradu s několika pěknými velkými záhony. Jak nám vysvětlili žáci Ben a Bethany, na záhonech pěstují různé druhy zeleniny a co vypěstují, to také snědí.
ZÁVĚR
Týdenní stáž ve Velké Británii mi přinesla velké množství nových poznatků a zkušeností. Je velmi přínosné a zajímavé vidět školy v jiných zemích Evropy, mít možnost hovořit s řediteli, učiteli a žáky, poznat různé vzdělávací systémy, vyučovací metody a přístupy.
Návštěva škol v UK mi nabídla možnost porovnání s naším školským systémem a inspiraci v celé řadě dalších aktivit v oblasti školství.