Vyjádření NPI k návrhu Učitelské platformy na odložení účinnosti nových RVP ZV

Vydáno: 5 minut čtení

Cílem je zajistit hladký přechod na nové učební plány a poskytnout pedagogům maximální možnou pomoc.

Vyjádření NPI ČR

Národní pedagogický institut (NPI) vnímá podněty a obavy Učitelské platformy jako důležitou součást diskuse o připravovaných změnách rámcových vzdělávacích programů (RVP). NPI si uvědomuje, že příprava škol na změny vyžaduje čas, dostatečné informace a jasnou podporu.        

Odklad schválení reforem by nám ovšem neposkytl nové možnosti, ale pouze oddálil příležitost ke zlepšení. Hlavní manažer projektu Matěj Bulant k tomu uvedl: „Za rok či dva budeme stát před stejnými otázkami, pouze s větší časovou ztrátou, která by mohla ohrozit potřebné změny ve vzdělávacím systému.“

Aktuální harmonogram zavádění revidovaných RVP zohledňuje možnost dobrovolného zahájení výuky podle nových plánů již od příštího školního roku v prvních a šestých třídách. Povinné zavedení je plánováno od září 2027, což dává školám dostatek prostoru pro přípravu. Modelové školní vzdělávací programy budou pilotně ověřovány od roku 2025 na stovce škol, aby byla zajištěna kvalita a praktičnost jejich zavedení.

Věříme, že společným úsilím pedagogů, škol a všech zainteresovaných partnerů můžeme tuto významnou reformu realizovat ve prospěch celého vzdělávacího systému.

Zdroj: Vyjádření NPI ČR

Tisková zpráva Učitelské platformy

Příprava nového rámcového vzdělávacího programu vázne, je potřeba postupovat systematicky, lépe komunikovat a nespěchat s implementací 

Učitelé a ředitelé sdružení ve spolku Učitelská platforma s obavami sledují proces přípravy tzv. velké revize RVP ZV. V průběhu procesu dochází k
neuváženým zásahům do již hotových částí RVP, nejsou také hotové modelové školní vzdělávací programy, vybrané školy pro pilotáž. Takto výrazná a ambiciózní změna také potřebuje ke svému zavedení motivovaný a erudovaný pedagogický personál – ty ale nemají stále s čím pracovat, na co se při přípravě změn spolehnout. 

Když byl před dvaceti lety vytvořen rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, potýkal se s nízkou mírou přijetí, určitým nepochopením ze strany pedagogických pracovníků a s tím související pomalou a těžkopádnou implementací do praxe. Zdrojem těchto problémů byla především slabá komunikace tvůrců a ministerstva školství směrem k odborné i laické veřejnosti. Chybělo jasné vysvětlení, proč k změně dochází, jaká jsou její
východiska a čeho má být dosaženo, jak se má změna konkrétně projevit v každodenní praxi škol. Druhým výrazným problémem pak byly nedostatečně nastavené implementační programy. Školy zůstaly bez metodické i personální podpory, zcela závislé na kompetentnosti konkrétních ředitelů a pedagogických týmů. 

Proces aktuálně probíhající revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) bohužel vykazuje podobné symptomy. Navíc v době, kdy již byl revidovaný RVP ZV představen veřejnosti, dochází k úplnému přepracování celých vzdělávacích oborů, často dokonce jen na základě jednotlivých dílčích myšlenek prezentovaných ministrem školství. Místo aby Národní pedagogický institut ČR finalizoval slibované „modelové školní vzdělávací programy (ŠVP)”, vracíme se u některých oborů vlastně na začátek. Navíc se po veřejné konzultaci změnilo zadání pro tvůrce. Nově má být závazný kromě očekávaných výsledků učení také popis konkrétních aktivit žáka. Ty však neprošly zásadní oponenturou, protože měly být součástí pouze nepovinné metodické podpory.

Revize si ve svém počátku vytkla ambiciózní cíl, a to představit gramotnostně založené kurikulum, odvrátit pozornost od jednotlivých vzdělávacích oblastí a oborů a namířit ji k základním gramotnostem a klíčovým kompetencím. Bohužel se nejen nám v Učitelské platformě zdá, že tento cíl postupně zcela unikl pozornosti tvůrcům jednotlivých dílčích částí revidovaného RVP ZV. Zároveň ani v průběhu prací na revizích nedošlo k dostatečnému proškolení tvůrců v této oblasti, nemluvě o pedagogickém terénu v celé jeho šíři. Můžeme se tedy dostat do podobné pasti jako před lety, kdy nedošlo k pochopení kompetenčního vzdělávání, průřezových témat a dalších nosných částí kurikula.
Sami cítíme, že změny vzdělávacích programů jsou nutné, ale klíčová je rovněž kvalita provedení těchto změn a dobře připravené souběžné procesy, které úspěch implementace zajistí.

Vyzýváme tedy k odložení účinnosti nového RVP ZV o jeden rok. Získaný čas doporučujemeinvestovat do doladění narychlo měněných částí, přípravy systému pomoci s implementací nového RVP ZV, přípravy modelových ŠVP a realizace jejich pilotáže na vybraných školách. V neposlední řadě je třeba věnovat pozornost také pečlivé komunikaci potřeby těchto změn pedagogické i rodičovské veřejnosti. Výsledky různých testování z poslední doby, ať už vnitro- či mezistátních, ukazují, že to, co naše školství pálí nejvíce, rozhodně není současná podoba RVP ZV. Mnohem více bychom se měli zaměřit na to, jak v systému několika tisíc zřizovatelů základních škol dosáhnout toho, abychom zajistili tomu zhruba milionu jejich žáků výuku ve srovnatelné kvalitě se srovnatelnými výsledky. O tom bychom si rádi klidně každý týden četli v médiích i pracovních e-mailech. Domníváme se totiž, že přesně od toho tu státní instituce typu MŠMT či NPI ČR a jsou.

Zdroj: Tisková zpráva Učitelské platformy ze dne 27. listopadu 2024