Provozování dětských skupin při mateřských školách

Vydáno: 9 minut čtení

Význam dostupné a kvalitní předškolní péče pro zdravý rozvoj dětí i podporu rodičů a obcí neustále roste. Odbornou konferenci pořádalo MŠMT, MPSV a UNICEF.

Předškolní vzdělávání je specifické, musí se sledovat zvláštní podmínky jako jsou psychosociální, prostorové tak, aby byly zajištěny potřeby nejmenších dětí. Právě dětské skupiny, fungující v úzké návaznosti na mateřské školy, mohou významně přispět k posílení tohoto pilíře vzdělávacího systému.

PROGRAM konference je rozdělen do tří tematických bloků.

  • aktuální legislativní změny a nové povinnosti obcí ohledně umisťování dětí ode dne třetích narozenin v mateřských školách či dětských skupinách. Co obnášejí nové požadavky? Jaký dopad mohou mít na plánování a rozvoj předškolních kapacit v jednotlivých regionech
  • konkrétní a prakticky využitelné informace k provozování dětských skupin při mateřských školách, legislativní rámec, možnosti financování i personální zajištění
  • diskuse o přínosech tohoto modelu pro děti i jejich rodiny a o zajištění kvality péče, která se zaměřuje na individuální potřeby dítěte.

==>> Chci se podívat na celý videozáznam konference Dětské skupiny při MŠ

Může být propojení mateřský škol a dětských skupin prospěšné?  

Určitě ano, propojení obou institutů přináší různé výhody. Dětské skupiny při MŠ představují nástroj pro diverzifikaci nabídky péče, důležitá je však synergie, spolupráce a profesionalizace, nikoli fragmentace systému. Cílem je podpořit rodiče tak, aby mohli být oporou svým dětem a zároveň se snáze vracet na trh práce, což prospívá nejen rodinám, ale i ekonomice jako celku.

==>> Chci si stáhnout nejčastější otázky k dětským skupinám zpracovaným ve formátu PDF.

Jaké josu organizační a právní aspekty integrace dětských skupin do činnosti škol?

  • Česká republika má širokou síť kvalitních MŠ, což je velkým potenciálem pro vznik dětských skupin využívajících existující zázemí i personál.
  • Propojení MŠ a DS umožňuje flexibilní práci s kapacitami, sdílení prostor a odborného zázemí, a poskytuje plynulou adaptaci pro nejmenší děti.
  • Tento model přináší úspory z rozsahu a zároveň podporuje individualizovaný přístup k dětem pod odborným pedagogickým dohledem.

Mohou dětské skupiny  přispět k lepší dostupnosti a kvalitě služeb předškolního vzdělávání?

Ano, vyplynulo to také ze závěrečného bloku konference, který se zaměřil na kvalitu péče, evaluaci a mezisektorovou spolupráci. Představen byl také dvouletý projekt „Vytvoření komplexního monitorovacího a evaluačního rámce pro předškolní vzdělávání a péči v ČR“, financovaný Evropskou unií a realizovaný UNICEF ve spolupráci s Evropskou komisí.

Díky tomuto projektu budou mít České úřady k dispozici efektivní a komplexní monitorovací a evaluační systém pro předškolní vzdělávání a péči (pro děti ve věku 0–6 let) se zaměřením jak na zlepšování kvality, tak na zvyšování dostupnosti služeb.

K dosažení výše uvedených výsledků pak přispějí následující výstupy:

  1. Úvodní zpráva o projektu a zahajovací setkání.
  2. Mapování nabídky a poptávky po formálních a neformálních službách předškolního vzdělávání a péče.
  3. Zpráva o současném systému a praxi monitorování a evaluace předškolního vzdělávání a péče v České republice.
  4. Zpráva o evropských příkladech dobré praxe v oblasti monitorování a evaluace předškolního vzdělávání a péče a decentralizace.
  5. Souhrnná doporučení, která budou sloužit jako podklad pro Monitorovací a evaluační rámec pro předškolní vzdělávání a péči (služby pro děti ve věku 0–3 roky) a návrh komplexního integrovaného rámce pro monitorování a evaluaci (služby pro děti ve věku 0–6 let), včetně doporučení pro připravovanou Koncepci předškolní péče.  
  6. Monitorovací a evaluační rámec pro předškolní vzdělávání a péči (dětské skupiny pro děti ve věku 0–3 roky).
  7. Návrh komplexního integrovaného rámce pro monitorování a evaluaci předškolního vzdělávání a péče (děti ve věku 0–6 let).
  8. Metodické materiály pro vytvoření integrovaných datových systémů a vyhodnocovacích postupů.
  9. Soubor nástrojů pro obce na podporu rozšiřování místních služeb předškolního vzdělávání a péče.  
  10. Koncepce komunikační strategie zaměřená na význam kvalitního předškolního vzdělávání a péče.
  11. Závěrečná souhrnná zpráva s dalšími kroky a doporučeními.  

Za české úřady projekt vede Ministerstvo práce a sociálních věcí v úzkém partnerství s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Technickou podporu poskytuje ECD sekce regionální kanceláře UNICEF pro Evropu a Střední Asii a kanceláře UNICEF na podporu řešení uprchlické situace v České republice ve spolupráci s Generálním ředitelstvím Evropské komise pro podporu strukturálních reforem (DG REFORM).

Dětské skupiny a sousedské dětské skupiny jsou služby péče o dítě předškolního věku založené na nekomerční bázi, které umožňují rodičům lépe sladit pracovní a rodinný život. Zároveň jsou zaměřeny na zajištění potřeb dítěte, jeho výchovu a rozvoj schopností, kulturních, hygienických a sociálních návyků. Více informací o nich najdete na webu Ministerstva práce a sociálních věcí

Právní úprava požadavků na provoz dětských skupin

Poskytování služby péče o dítě v dětské skupině je upraveno v zákoně č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Sousedská dětská skupina je typem dětské skupiny, vztahuje se na ni právní úprava týkající se dětských skupinu, pokud není v právním předpise výslovně uvedeno, že se dané ustanovení na sousedskou dětskou skupinu nevztahuje.

Chci si stáhnout nejčastější otázky k dětským skupinám zpracovaným ve formátu PDF.

Zákon o dětské skupině a související předpisy

Zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů

Podmínky, za nichž je poskytována služba péče o dítě v dětské skupině, podmínky financování služby péče o dítě v dětské skupině, podmínky pro získání oprávnění k poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a s tím spojený výkon veřejné správy, upravuje zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů.

Novelou tohoto zákona se s účinností od 1. 5. 2025 mimo jiné zavádí nový typ dětské skupiny - sousedská dětská skupina.

 

Upravuje obsah kritérií standardů kvality péče, provozní podmínky a hygienické požadavky na prostory a provoz dětské skupiny do 12 dětí, rozsah úklidu prostor dětské skupiny po ukončení jiných činností, provozní a prostorové podmínky sousedské dětské skupiny a výživové normy pro děti od 1 roku věku do 3 let věku. (s účinností od 1.5.2025 dochází k novelizaci; novelizace výživových norem bude účinná od 1.9.2025)

Hlavní změny, které přináší novela zákona č. 247/2014 Sb. s účinností od 1. 5. 2025

Elektronická aplikace

Ministerstvo je správcem a provozovatelem elektronické aplikace pro úkony ve věcech služby péče o dítě v dětské skupině a poskytuje do ní přístup Úřadu práce. Ministerstvo a Úřad práce činí úkony v řízení podle tohoto zákona prostřednictvím této elektronické aplikace.

Podání ve věcech služby péče o dítě v dětské skupině lze činit výlučně prostřednictvím elektronické aplikace. K podání učiněnému jiným způsobem než prostřednictvím elektronické aplikace Úřad práce nebo ministerstvo nepřihlíží a o této skutečnosti podatele vyrozumí.

Změna v systému výplaty příspěvku na provoz

Nově bude příspěvek vyplácen měsíčně. Výše příspěvku k výplatě je stanovena na základě oznámení obsazenosti kapacitních míst za uplynulý kalendářní měsíc. O příspěvek za předchozí kalendářní měsíc lze požádat nejpozději do 5. dne aktuálního kalendářního měsíce.

Přesun agendy DS na Úřad práce ČR

Úkony ve věcech služby péče o dítě v dětské skupině činí MPSV a Úřad práce (prostřednictvím elektronické aplikace).

Sousedská dětská skupina

SDS je nový typ dětské skupiny o maximálně 4 dětech, včetně vlastních dětí poskytovatele. Služba může být poskytována v obydlí poskytovatele, který je sám pečující osobou, nebo jiných vhodných prostorách. Pokud není v zákoně výslovně uvedena zvláštní úprava, vztahuje se úprava pro dětské skupiny také na sousedské dětské skupiny.

Související předpisy

  1. Technické požadavky na stavby
  2. Hygienické požadavky na prostory a provoz
    • Vyhláška č. 160/2024 Sb., Vyhláška o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a dětských skupin
    • Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů
  3. Požadavky požární ochrany

Zdroj: https://www.unicef.org/eca/media/32761/file/TSI%20Brief%20for%20Czech%20Republic%20(cz).pdf; https://edu.gov.cz/konference-detske-skupiny-pri-materskych-skolach-zaruka-kvality-pro-obce-i-rodice/; https://www.mpsv.cz/legislativa-zakon-o-detske-skupine-a-souvisejici-predpisyhttps://www.mpsv.cz/cms/documents/dfc7fc25-9c64-0f17-e984-b33db58f190a/D%C4%9Btsk%C3%A9%20skupiny%20a%20sousedsk%C3%A9%20d%C4%9Btsk%C3%A9%20skupiny%20-%20dotazy%20a%20odpov%C4%9Bdi%205.5.2025%20-%20fin.pdf