Národní pedagogický institut (NPI) ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a dalšími klíčovými partnery připravil návrh inovace oborové soustavy (IOS). Tato inovace reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.
Proč inovovat oborovou soustavu? Stávající oborová soustava středoškolského vzdělávání zahrnuje 281 oborů rozdělených do 27 oborových skupin, které byly historicky vytvořeny v jiné ekonomické a společenské situaci. Také proto jsou mezi hlavními cíli chystané inovace aktualizace oborové soustavy, její větší transparentnost a flexibilita, které zaručí snadnější mezioborovou prostupnost a vyšší uplatnitelnost absolventů v praxi.
„Zaměstnavatelé dlouhodobě upozorňují na potřebu přizpůsobit středoškolské vzdělávání aktuálním požadavkům trhu práce, volají po vyšší flexibilitě a prostupnosti oborové soustavy. Navíc rychlý vývoj moderních technologií, digitalizace a překotný nástup umělé inteligence jen podtrhují nezbytnost těchto změn. Trh práce prochází zásadní proměnou a systém vzdělávání musí na tyto změny reagovat,“ říká Matěj Bulant, ředitel odboru kurikula odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání na NPI.
Jaké jsou klíčové principy inovace oborové soustavy?
Nový návrh oborové soustavy je postaven na čtyřech pilířích:
- Šířeji pojaté obory vzdělání – umožní lepší přizpůsobení měnícím se potřebám trhu práce.
- Kompetenční přístup ke vzdělávání – přesun důrazu „od znalostí k dovednostem“ v souladu s chystanými revizemi Rámcových vzdělávacích programů (RVP).
- Jasné kvalifikační profily absolventů – každý absolvent bude mít jednoznačně definované dovednosti a kompetence odpovídající jeho oboru.
- Propojení s praxí – odrážející dlouhodobé požadavky soukromého sektoru a průmyslu.
Širší odborná diskuze Na říjnové konferenci Curriculum, pořádané v Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky, odborníci debatovali o vizi středního vzdělávání a na následných kulatých stolech NPI zahájili širokou diskusi o budoucnosti středního vzdělávání. Téma rezonuje v médiích, protože jde o perspektivy ekonomického rozvoje nebo naopak zaostávání země.
Na leden 2025 je naplánováno osm oborových kulatých stolů, které se zaměří na konkrétní návrhy oborové soustavy. Paralelně s tím budou zahájeny práce na tvorbě RVP pro střední odborné vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro všeobecné lyceum (Lyceum 2.0). Tento typ vzdělávání, zaměřený na všeobecné neakademické vzdělávání s odbornou orientací, bude od září 2025 testován v pokusném ověřování.
Další kroky a komunikace
O všech plánovaných krocích budou NPI a jeho partneři pravidelně informovat odbornou i laickou veřejnost na webu: https://revize-sov.edu.cz/co-je-to-ios a prostřednictvím sociálních sítí.
Více informací o konferenci IOS naleznete zde - Konference Curriculum 2024
Zdroj: Tisková zpráva ze dne 5. prosince 2024, NPI ČR