Jak zajistit dostatek kvalitně připravených pedagogů pro české školy? Konference se věnovala hodnocení dvou let práce s Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství, proměně výuky oborů ve vztahu k oborovým kompetenčním rámcům i novému systému podpory provázejících učitelů.
Kompetenční rámec a spolupráce
Klíčový nástroj pro zvyšování kvality vysokoškolské přípravy učitelů je implementace Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství (KRAAU).
„Zavádění Kompetenčního rámce znamená větší propojení teorie a praxe, důraz na praktické dovednosti a spolupráci mezi vzdělavateli i školami. Spolu s podporou provázejících učitelů a navýšením kapacit učitelských oborů jde o zásadní krok k lepší přípravě budoucích pedagogů,“ uvedl Matouš Bořkovec z MŠMT, který má reformu přípravy učitelů na starost.
Na základě novely školského zákona od 1. ledna 2026 začne platit nový systém podpory provázejících učitelů, který po skončení pokusného ověřování vstoupí do ostré fáze a výrazně zkvalitní pedagogické praxe.
Nové metodiky k zavádění KRAAU
Na konferenci byly představeny nové metodické materiály, které pomohou vysokým školám při zavádění KRAAU do studijních programů i praxí:
- Metodické doporučení k implementaci KRAAU,
- Standard studia pro provázející učitele
- Průvodce implementací KRAAU.
Zdroj: https://msmt.gov.cz/ministerstvo/novinar/narodni-konference-k-priprave-ucitelu-a-ucitelek-2025