Poradna

Do jaké platové třídy máme zařadit vychovatelky ve školní družině, podle typu vzdělání? Při nástupu do pracovního poměru má jedna z vychovatelek maturitu z gymnázia a studium jednoho roku SpŠ obor předškolní a mimoškolní pedagogika (po roce studium ukončila) a druhá vychovatelka má maturitu ze střední zemědělské školy a nyní od roku 2023 studuje Pedagogickou fakultu UK – vychovatelství.
Prosím o posouzení správnosti výkladu, protože informace ze srpna 2025 od dr. Hany Polákové byla, že u Doporučení v podobě personální podpory, které bylo vydané před účinností zákona, se personální podpora nebude rušit jako PO. Toto nekoresponduje s opatřením, které bylo doručeno nyní. Budeme zaměstnanci ukončovat pracovní poměr k 31. 12. 2025? Ředitelka školy: „…níže vám přeposílám informaci k financování ŠP nebo SP (případně sociálního pedagoga) od 1. 1. 2026, kterou nám poskytla paní Mgr. ... regionální metodička Středního článku podpory pro xxkraj. Vyjádření se vztahuje ke škole, která má 450 žáků a zaměstnává 1,0 úvazek školního psychologa z dotace SR a 1,0 úvazek speciálního pedagoga z podpůrných opatření: ‚Pokud je k 30. 9. 2025 vykázán úvazek školního psychologa ve výši 1,00 hrazený ze státního rozpočtu a úvazek speciálního pedagoga ve výši 1,00 financovaný z podpůrných opatření na základě doporučení ŠPP, pak k 31. 12. 2025 úvazek speciálního pedagoga zanikne. Od ledna 2026 bude mít škola podle počtu žáků nárok na celkový úvazek 1,00. O jeho rozdělení mezi psychologa, speciálního pedagoga nebo sociálního rozhodne ředitel školy. Součet všech úvazků však nesmí překročit 1,00 (PPČ 24 hodin při 100% úvazku). Ředitel školy má povinnost zaměstnat školního psychologa nebo speciálního pedagoga až do výše PHPmax, je-li to vzhledem k vzdělávacím potřebám žáka nebo žáků nezbytné. Ředitel školy bude muset zdůvodnit složení pedagogického týmu z PHPmax. Je-li to nezbytné zaměstná z uvedeného úvazku i školního sociálního pedagoga. Pro složení týmu může využít i přechodné období do 1. 1. 2029. V případě potřeby navýšit PHPmax z důvodu zvýšeného (vysokého) počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků se sociálním znevýhodněním nebo žáků talentovaných, jedná ředitel školy se spádovou PPP. Také může škola náležet tzv. k ‚indexovaným‘ školám podle pásma znevýhodněnosti (znevýhodněným nebo výrazně znevýhodněným) a mít navýšen PHPmax. Případné změny v rozdělení úvazků či další organizační opatření související s touto změnou jsou plně v kompetenci ředitele školy.‘ “
Jsme základní škola a naše paní učitelka dne 3. 9. 2025 ukončila pedagogické magisterské studium státní zkouškou. Náleží jí nyní dle zvýšené kvalifikace platový postup. My jsme doposud u našich zaměstnanců, kteří složili úspěšně státní zkoušku, vždy od 1. dne v daném měsíci, kdy byla zkouška provedena, přiznali navýšení platového postupu. Nevíme, jestli je nyní tento postup nadále možný a platný dle zákona. Můžeme paní učitelce platový postup uznat od 1. 9. 2025, nebo až následující měsíc po ukončení státnic, což je 1. 10. 2025, nebo až po získání diplomu, který by měla obdržet na promoci někdy v polovině listopadu, tak v tom případě by to bylo až od 1. 12. 2025?
Žákyně střední školy odjíždí na soukromý zahraniční jazykový kurz v délce 2,5 měsíce. Je vhodné situaci řešit standardním uvolněním z výuky s podmínkou doplnění klasifikace dle školního řádu a se započtenou absencí, nebo spíše prostřednictvím IVP či PLPP? 
Jak je to se zajištěním nočních služeb v domovech mládeže (při střední škole zřízené krajem), jedná se tudíž o zletilé i nezletilé děti? Dostalo se mi do rukou vyjádření Mgr. Michala Trundy z roku 2011 (MŠMT), které se týkalo možnosti zaměstnávat asistenta pedagoga právě na dozor a dohled v nočních hodinách. Je tedy možné (či dokonce nutné) zajistit noční služby na DM prostřednictvím pedagogických pracovníků (AP, vychovatel)? Pokud ano, jakým způsobem pak bude naplněno např. u AP 36 hodin přímé pedagogické činnosti, když jde v podstatě jen o dohled a dozor (nepřímá pedagogická činnost)? Bezpečnostní pracovníci (bod 1.06.11) nemohou samostatně sloužit tyto noční služby? 
Jsem základní škola. Chtěli bychom založit transparentní účet, který by sloužil třídním fondům. Rodiče by měli přehled o hospodaření a je pohodlnější peníze posílat na účet než vybírat hotově do třídního fondů. Dále bychom účet využívali k financování příspěvků, např. Dobrého anděla. Nechceme ale zakládat spolek při škole. Může škola založiz takový účet nebo účty pro každou třídu zvlášť? Může být účet zřízen např. jako účet třídního fondu školy? Mohli by být správcem účtů třídní učitelé? 
Je možné, aby nepovinný předmět naší školy (sborový zpěv) navštěvovali v případě zájmu i žáci jiných škol? Pokud ano, za jakých podmínek (pojištění v případě úrazu na akci, bezpečnost, odpovědnost za škodu)? Stejnou otázku řešíme i v případě zájmových kroužků, především sportovních.
Jak moc je problematické zrušit pracovní poměr v případě, že je zaměstnankyně těhotná? Důvody vedoucí k mému rozhodnutí, nevyplývají z těhotenství, ale z neplnění pracovních povinností. Např. chování k dětem, spolupráce s rodiči, nevyhovění výměny směn apod. Již jednou byla zaměstnankyně upozorněna. Je možné bez problému pracovní poměr ukončit, nebo se mám obávat žaloby apod.? Ve své podstatě vlastně můžu zrušit pracovní poměr ve zkušební době bez udání důvodu. 
Od září jsem přijal nekvalifikovaného učitele (studenta), protože jsem nesehnal žádného kvalifikovaného. Nyní v průběhu roku se mi kvalifikovaný učitel přihlásil o místo. Je možné studentovi ukončit pracovní poměr, nebo musím dodržet jeho smlouvu, která je na 1 rok? 
Zaměstnanec má střední úplné vzdělání s maturitou a poté absolvoval bakalářské a magisterské studium na Vysoké škole manažerské ve Varšavě, obor Pedagogika, specializace Učitelství pro MŠ a 1. stupeň ZŠ, zakončeno v r. 2018, bez nostrifikace. Na dotaz, zda má kvalifikaci pro ZŠ, odpovědělo MŠMT: „Jedná se o studijní program, jehož absolvování bylo v rozporu s právními předpisy Polské i České republiky a uvedené studium nebylo uznáno ani jako vysokoškolské magisterské studium. Kvalifikaci rozhodně tímto studiem nezískala ani ji nezíská.“ MŠMT jsme zaslali jsme jen Mgr. diplom, ale zřejmě by neuznalo ani Bc. titul, získaný na téže škole. Je v tomto případě opravdu zaměstnanec zcela bez vysokoškolského vzdělání (viz věta: „nebylo uznáno ani jako vysokoškolské magisterské studium“) a máme povinnost provést odpočet 5 let? Zaměstnán bude na zástup na dobu nezbytně nutnou.
Je možné, a pokud ano, za jakých podmínek lze přijmout dítě do 1. ročníku SŠ mimo vyhlášené přijímací řízení? Aktuálně (v říjnu) řeším žádost o přijetí dítěte ke studiu 1. ročníku učňovského oboru – dítě ukončilo povinnou školní docházku ve školním roce 2024/2025, na jaře bylo neúspěšné u přijímacího řízení do maturitních oborů na jiných školách a nyní není žákem žádné školy. U nás ve škole aktuálně nemáme otevřené žádné kolo přijímacího řízení. Mohu přesto dítě do 1. ročníku přijmout? 
Obrátila se na nás maminka žákyně 4. ročníku s informací, že je dítě silný alergik a může nastat až život ohrožující stav, kdy je nutné okamžitě podat Epipen a lék Prednison. Zároveň předala pohotovostní balíček s perem a léky. Vše bylo řešeno pouze ústně. Domníváme se, že potřebujeme další písemnou informaci od praktického lékaře a dohodu s rodiči. Pokud tomu tak je, můžete nás navigovat na vzor této dohody?
Ve druhém ročníku ZŠ máme tři paralelní třídy (17, 17 a 15 žáků). V případě pracovní neschopnosti jednoho z třídních učitelů v těchto třídách s ohledem na provozní podmínky školy třídy spojujeme do dvou tříd. Neporušujeme platnou legislativu? Neplatíme zástup za nemocnou paní učitelku, neporušujeme pravidla financování? Zatím se jedná o krátkodobé, ale opakované nemoci. Je možné takto pokračovat i v případě dlouhodobé nemoci?
Může základní umělecká škola zřídit místo asistenta pedagoga pro kolektivní výuku nehudebních oborů? Může tatáž škola zřídit místo asistenta pedagoga (koordinátora) pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – podpůrná opatření prvního stupně? Je v kompetenci ředitele školy stanovit v obou případech přímou a nepřímou pedagogickou činnost? Na vytvořenou pracovní pozici si škola nebude nárokovat finanční prostředky ze státního rozpočtu nad rámec přidělených finančních prostředků.
Od 1. 9. 2025 došlo v dětském domově (školské zařízení zřízené krajem) ke změně – zrušení školní kuchyně i školní jídelny. Do doby zrušení byla obsazena pozice vedoucí školní jídelny, tato pozice však byla zrušena. Nadále je však zaměstnána na úvazek 0,2 paní, která tuto funkci (vedoucí ŠJ) dříve zastávala, a nyní působí jako koordinátor stravování pro děti z dětského domova. Níže uvádíme stručný popis postavení a náplně práce: Postavení v organizační struktuře: - je přímo podřízena ředitelce organizace. - odpovídá za hospodárné využívání finančních prostředků, efektivní organizaci provozu a dodržování právních předpisů i interních směrnic. Hlavní náplň práce: 1. Organizace systému stravování po zrušení školní kuchyně a jídelny. 2. Koordinace administrativy a kontrola hospodárnosti samostatného vaření dětí – organizační a metodická odpovědnost. 3. Kontrola a vyhodnocování nákupů a dodržování finančních normativů – ekonomická odpovědnost a evidence. 4. Spolupráce s vychovateli při plánování a vyhodnocování výdajů na stravu – vyžaduje odbornou znalost stravovacích standardů a komunikaci s týmem. 5. Kontrola dodržování hygienických a bezpečnostních předpisů – odpovědnost za dodržování právních norem. Odpovědnost a povinnosti: 1. Zodpovídá za hospodárné a efektivní nakládání s finančními prostředky a majetkem organizace. 2. Odpovídá za řádné vedení provozní dokumentace. 3. Nese hmotnou a morální odpovědnost za svěřené hodnoty. Nejde o klasickou funkci vedoucí školní jídelny, neboť kuchyně a jídelna již neexistují. Nejedná se tedy o řízení provozu stravovacích služeb, ale o metodickou, koordinační a kontrolní činnost v rámci zařízení poskytujícího výchovně-sociální péči. Prosíme o radu dle jakého bodu katalagu prací tuto zaměstnankyni zařadit a do jaké platové třídy?
Dobrý den, ráda bych se informovala, po jakou dobu je nutné archivovat rozvrhy pracovní doby zaměstnanců z předešlých školních roků. Zajímá mě také, zda se doba archivace liší u pedagogických, nepedagogických pracovníků či zaměstnanců pracujících na dohody (DPP/DPČ). Předem děkuji za odpověď.
Jsou žáci, kterým škola musí umožnit konzumaci vlastního jídla společně s ostatními dětmi, zařazeni ve výkazech mezi strávníky? 
Pokud má učitel na SŠ stanovenou přímou pedagogickou činnost na 23 hodin týdně, stanoví se mu 2 tzv. pevné nadúvazkové hodiny na konkrétní den a vyučovací hodinu. Jaký je správný postup pro vykazování těchto hodin? A je rozdíl mezi vykazováním „pevných“ nadúvazkových hodin a ostatních nadúvazkových hodin, které vyučující odučí v rámci suplování za nepřítomné kolegy?
V rámci Erasmu cestovali učitelé do Německa. Cestování na místo se uskutečnilo v sobotu, pracovní program začal v neděli. Máme dobu strávenou cestováním v sobotu započítat do pracovní doby?
Jak vykazovat nadúvazové hodiny v následujících případech?V prvním případě se jedná o učitele s částečným úvazkem. V týdnu jeden celý den čerpal neplacené volno a neodučil své hodiny. V tom samém týdnu odučil dvě hodiny nad rámec svého úvazku. Budou se mu ty dvě hodiny počítat jako nadúvazkové, respektive jako doplnění do úvazku? V druhém případě se jedná o učitele, který má stanovenou přímou pedagogickou činnost 18+1 (koordinátor ICT). Nadúvazková hodina je stanovena na pátek. V pátek ale učitel chodí na specializační studium koordinátora ICT, na které ho vyslala škola. V tom případě hodinu neodučí. Jak v tom týdnu budu vykazovat nadúvazkové hodiny a tu páteční?