Upcyklace je ekologická, hravá a kreativní

Vydáno:

Upcycling neboli upcyklace je filozofií, uměním, ale také životním stylem 21. století. Zkuste s dětmi přeměňovat staré a nepotřebné produkty, které by se jinak staly odpadem, na produkty s vyšší užitnou hodnotou, než jakou měl původní výrobek. Mottem se nám mohou stát slova Jiřího Aujezdského, zakladatele UpCycling.cz: „V upcyklaci může být úspěšný každý. Stačí se jen zamyslet.“

Upcyklace je ekologická, hravá a kreativní
Jaroslava
Pachlová
školní družina ZŠ Stráž u Tachova
V době druhého uzavření škol a tím i družin jsem se zamýšlela, jak naši distanční družinu oživit, vnést do domácností a k dětem legraci, tvořivost a trochu uvolnění. Opět jsem vytvářela zábavné soutěže, kvízy a videa, které byly k dispozici na webu školy. Odměny jsem dětem, tak jako dopisy s různými materiály a nápady, roznášela a rozvážela do jejich poštovních schránek. Odesílala jsem veselé online pohlednice. Pomáhala s úkoly atd. A protože už několik let jsem zapojena do programu eTwinning (společenství a spolupráce evropských škol) a pro rok 2020 bylo vyhlášeno téma: Klimatické změny a environmentální problémy, tak jsem se v době lockdownu přihlásila do třítýdenního e-learningového kurzu „Zelená planeta“. Kurz byl skvěle připravený zkušenými lektorkami Zitou Havranovou a Miroslavou Filipi. Myslím, že pro pedagogy je takovýto způsob vzdělávání příjemný, je vhodný i pro úplné začátečníky, je zdarma, pracujete z domova a vlastním tempem, kurzy jsou inspirativní, plné nápadů a setkáte se s kolegy nejen napříč republikou, ale třeba i ze Slovenska. V průběhu kurzu jsem vytvořila projekt, který můžete aplikovat pro různé věkové skupiny a realizovat v době, kdy se vzdělává distančně nebo jste s dětmi v přímém kontaktu.
Co je recyklace, upcyklace a downcyklace
Recyklace
je proces, při němž je vytříděný odpadový materiál dále zpracován k výrobě nových produktů, materiálů nebo látek (např.: PET láhev může být přeměněna na regranulát, z něhož se znovu vyrobí PET láhve, nebo třeba na textilní vlákna. Papír se může recyklovat 5-7krát, používá se k výrobě méně kvalitního papíru atd.). Jako
upcyklace
se označuje tvorba nových produktů ze starých věcí či materiálů, které už pro svůj původní účel dosloužily (např.: sáček na ovoce a zeleninu vyrobený z vyřazené záclony, květináč zhotovený ze staré plechovky nebo PET láhve aj.).
Downcyklace
naopak hodnotu opětovně použité věci snižuje (např. stará trička zužitkujete na hadry na utírání podlahy, uschlý rohlík namelete na strouhanku atp.). Vůbec nejlepší je odpad neprodukovat a veškeré odpadní látky nějak zužitkovat.
JAK NA PROJEKT
Stručná charakteristika projektu
Upcycling je filozofií, uměním, ale také životním stylem 21. století. V projektu se budeme snažit naplňovat známou teorii „waste equals food” neboli „odpad = potrava”, která je základním principem fungování přírody. Budeme přeměňovat staré a nepotřebné produkty, které by se jinak staly odpadem, na produkty s vyšší užitnou hodnotou, než jakou měl původní výrobek.
Cíle
-
Rozvoj kreativního myšlení.
-
Prožitek radosti z nových zjištění a ze společné práce.
-
Rozvoj sociálních dovedností žáků (práce ve dvojicích a v týmech, respekt k nápadům ostatních, sebedůvěra, povědomí o vlastních dovednostech a silných stránkách).
-
Získání povědomí a znalostí v oblastech životního prostředí, nakládání s odpadem a jeho dalšího využití (pojmy recyklace, upcyklace, downcyklace).
-
Omezení konzumního přístupu k životu, zachování tradičních hodnot a šetrný přístup k přírodním zdrojům.
-
Získání zkušeností a dalších dovedností ve využití jednoduchých IKT nástrojů.
-
Spolupráce a zapojení místních komunit a veřejnosti.
A záleží jen na vás, jestli do projektu zapojíte pouze svoji skupinu dětí nebo navážete spolupráci s dalšími skupinami dětí ve škole či v místě bydliště, zapojíte rodiče a veřejnost nebo to rozjedete na mezinárodní úrovni.
Průběh projektu
1. Vytvoření maskota projektu
- ponožkoví maňásci, kteří budou průvodci projektu. S maskotem můžete natočit videa, udělat propagační materiál, zahrát divadélko na dané téma.
2. Dobrodružné hledání zdrojů
- žáci budou sami navrhovat, co může být zdrojem upcyklace, vytvoříme si společnou myšlenkovou mapu. Vybrané materiály (toto jsou nápady našich dětí z formuláře, které jsem v době lockdownu nasdílela: PET láhve, kelímky od jogurtu, bublinková fólie, starý budík, ponožky, rukavice, čepice, mikrotenové sáčky, kartony, polystyrenové kuličky, plechovky, punčocháče, roličky od toaletního papíru, plastové nádoby, nevratné skleněné láhve, noviny...).
3. Nápady k realizaci a spolupráci
Designová spolupráce z navržených produktů a materiálů:
-
pletení z papírových ruliček z nepotřebných letáků a starých novin - použít dále jako dárek (vánoční ozdoby, košíčky..., natáčení videa-tutoriálu);
-
květináče z plastových nádob - zasazení semínek bylin (z toho vyplývají další aktivity, popis a sledování růstu, výměna receptů s využitím bylinek atd.);
-
z kartonových trubek vyrobit kuličkodráhu (zadat přesný počet roliček a dalšího materiálu: úkol - které skupině se podaří udělat kuličkovou dráhu, kterou kulička projede nejplynuleji a zároveň nejpomaleji, měření času - sdílené tabulky výsledků);
-
vytvoření hudebních nástrojů z plechovek - k projektové písničce nebo jakékoliv jiné vytvořit rytmický doprovod z plechovkových nástrojů (bubínky, chrastidla, drnkadla...);
-
upcyklace starého oblečení - hra na módní návrháře (módní přehlídka, vytvoření booku), dále výroba bižuterie;
-
upcyklace vyřazeného nábytku - ve škole např. židlí - „mladí designéři“ (hlasování o nejlepší design pomocí online ankety či formuláře);
-
tvorba netradičního cvičebního náčiní (návrh her s ním - učíme se od sebe, vrstevnické učení);
-
umění a upcyklace, tzv. upcycling art - galerie vzniklých děl formou výstavy i na online nástěnce (např. padlet).
Tento projekt je živý a vyvíjí se dle kreativních nápadů samotných účastníků, pedagog je pouze usměrňuje.
Bonusem určitě bude, pokud se vám podaří do spolupráce zapojit rodiče, místní komunity a širší veřejnost. Můžete tak objevit „poklady” a kreativní inspirátory v místě bydliště.
4. Hodnocení, diseminace a výstupy
-
diseminace povědomí a uvažování o upcyklaci, která je jedním z klíčů k udržitelnému rozvoji, pomocí plakátů a výstav v místě bydliště;
-
divadelní představení s „ponožkovými maňásky“ za doprovodu upcyklovaných hudebních nástrojů;
-
vytvoření knihy nápadů: o jejímž názvu můžete hlasovat - vybírám z našich návrhů: „Ze starého nové“, „Už nejsem..., už jsem...“, „Nový život“, „Druhá šance“, „ Upcykláčci“, „Po stopách přeměn“, „Oživení světa - už žádný odpad“, „Lepší život“, „ Kouzelná stvoření za málo peněz“, „ Novokus“, „Využití starých věcí“...;
-
mezinárodní slovníček pojmů materiálů a produktů s ilustracemi.
5. Bonus - použití online nástrojů
z kurzu „Zelená planeta“ (uvedené názvy zadejte na svém zařízení do vyhledávače, který vás na online nástroj zavede). Pomocí těchto nástrojů můžete s dětmi spolupracovat i v době, kdy jsou družiny zavřené, můžete takto spolupracovat s jinými školami, můžete takto propagovat svoje výstupy, tvořit online aktivity, které se vám budou hodit i do výše zmíněného projektu.
-
tvorba avatarů - když nechcete nebo nemůžete použít fotografie dětí a navíc bude děti tvorba vlastního avatara moc bavit: AVACHARA, BITMOJI, VOKI (zde si avatara můžete i rozmluvit);
-
tvorba kvízů a mnoho dalšího - FLIPPITY (doporučuji kvíz s certifikátem, děti ocení, když se jim po ukončení kvízu vygeneruje vlastní certifikát jako ocenění jejich práce), QUIZLET, QUIZIZZ, KAHOOT (např.: kvíz o zpracování odpadu);
-
tvorba online puzzlí - existuje spousta online nástrojů: PUZZEL, JIGSAWPLANET (např.: slož si svého maskota);
-
online výuková cvičení - LEARNINGAPPS (odpady, udržitelný rozvoj aj.);
-
tvorba slovních mraků - WORDART, ABCYA (viz obrázek zeměkoule s pojmy - upevnění pojmů, hodnocení aj.);
-
plakáty, pracovní listy, tvorba příběhů a mnoho dalšího - CANVA (viz plakát u tvorby maskotů);
-
online nástěnka - PADLET (sdílení nápadů apod.).
Jak na maskota projektu
Materiál:
staré vyprané ponožky, knoflíky, kartony, kousky, vln, tavná pistole a další kreativní materiál, který máte zrovna při ruce
Postup:
Návodů na internetu najdete nepřeberně, stačí si vybrat, který postup vám bude vyhovovat. Obecně platí, že stačí jen nalepit oči, vložit ruku do ponožky a maňásek je během chviličky hotový. Můžete se inspirovat i našimi maskoty.
V době uzavření škol jsme maskotům hledali jména pomocí nasdíleného Google formuláře, nahrávali jsme legrační videa. Klíčovali jsme pomocí greenscreenu, kdy se náš maskot mohl objevit v jakémkoliv prostředí. Také jsme používali naši oblíbenou aplikaci PicCollage.
Na ukázku ještě dva ponožkoví maňásci, které děti vyráběly s rodiči doma (viz výše).
Závěr
Ve školních družinách nebo klubech se upcyklace, což není příliš lichotivý český název, děje úplně samozřejmě, aniž bychom tuto činnost takto nazývali. Ale někdy je dobré se na činnosti, které s dětmi děláme, podívat z jiného úhlu, nechat se inspirovat jinými, učit se od odborníků nebo se zúčastnit nějakého kurzu, což vše výše zmíněný kurz „Zelená planeta“ určitě naplnil. Mimochodem v tomto e-learningu vzniklo cca 30 úžasných projektů a mnoho dalších environmentálních aktivit.
Pokud by se někdo chtěl do našeho projektu zapojit, může napsat na e-mail: pachlova@zsstraz.cz.
Z naší družiny přejeme hodně kreativity, radosti a hravosti při upcyklaci. Námětů je nepřeberně.