Národní ústav pro vzdělávání ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR vyhlašuje soutěž samostatných odborných prací. Tyto práce připravují žáci třetích ročníků v některých učebních oborech a v červnu je pak obhajují u závěrečných zkoušek.
Samostatné odborné prácepředstavují novinku, která souvisí se sjednocováním závěrečných zkoušek. Pro každý obor vzniká jednotné zadání, na němž spolupracují zkušení pedagogové a zaměstnavatelé v daném oboru. Součástí jednotného zadání je v některých oborech také samostatná odborná práce. Školy pak mohou využít jednotná zadání při závěrečných zkouškách namísto toho, aby si je připravovaly samy.
Hospodářská komora ČR se stala společně s NÚV spolupořadatelem soutěže samostatných odborných prací od minulého školního roku a výsledky této soutěže zahrnula do svého systému oceňování žáků středních škol. „Je to hlavně z toho důvodu, aby se součástí hodnocení absolventů stala další podstatná kritéria, jako je samostatnost při práci, schopnost pracovat s informacemi a zájem dále se učit,“ říká Ing. Klára Šimotová z Hospodářské komory ČR. Každoročně vydává Hospodářská komora ČR nejlepším žákům učebních i maturitních oborů středních školosvědčení a čestná uznání.Vyjadřuje tím svůj zájem na tom, aby do podniků nastupovali co nejlépe připravení absolventi.
Žáci obhajují své řešení při praktické zkoušce
Samostatné odborné práce jsou v současnosti zařazeny do jednotného zadání ve 12 oborech vzdělání. Na začátku 2. pololetí je žákům zadáno téma této práce. V některých oborech je stanoveno více témat, ze kterých si žáci losují. V průběhu jednoho nebo dvou měsíců pak sami vyhledávají potřebné informace a své texty zpracovávají na počítači. Přitom často využívají grafy a fotodokumentaci, kterou sami připraví. Například u kuchařů může být tématem rodinná oslava v trendu zdravé výživy. Žák napřed navrhne slavnostní menu, určí, kolik a jakých surovin bude potřeba, vykalkuluje cenu a popíše postup práce. Pak navrhne a zdůvodní úpravu pokrmů na talíři, výběr příloh a nápojů.
Při praktické zkoušce žáci obvykle dostanou za úkol provést nebo vyrobit to, co teoreticky popsali v samostatné odborné práci, asvůj postup obhajují před zkušební komisí. „To, že žáci musí své řešení obhájit, je velmi důležité. Pozná se na tom, jestli do problematiky opravdu pronikli a zda mají také schopnost prezentovat výsledky své práce, v některých oborech i v cizím jazyce. Takové dovednosti jim určitě pomohou najít dobré uplatnění v praxi,“ upřesňuje Ing. Dana Kočková, hlavní manažerka projektu Nová závěrečná zkouška 2, v jehož rámci probíhá reforma závěrečných zkoušek v učebních oborech.
Soutěže se může zúčastnit každá škola, která vyučuje některý z oborů, v nichž je samostatná odborná práce součástí jednotného zadání: jemný mechanik - hodinář, cukrář, montér suchých staveb, včelař, kovář a podkovář, kuchař – číšník (ve třech zaměřeních: pohostinství, kuchař, číšník), operátor skladování, kadeřník, umělecký kovář a zámečník, pasíř, umělecký keramik.
Další informace na www.nzz2.cz
Rádi odpovíme na Vaše dotazy.
- Ing. Dana Kočková, hlavní manažerka projektu
e-mail: dana.kockova@nuv.cz, tel.: 274 022 411, mobil: 724 652 205
- PhDr. Romana Jezberová, Ph.D., hlavní metodička projektu,
e-mail: romana.jezberova@nuv.cz, tel.: 274 022 412