Konference Děti, žáci - cizinci v české MŠ a na 1. stupni ZŠ

Vydáno: 2 minuty čtení

V prostorách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v Praze uspořádal 10. prosince 2014 Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) konferenci pod názvem Děti žáci – cizinci v  české MŠ a  na 1.  stupni ZŠ. Jednání řídil proděkan pro rozvoj a vnější vztahy Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci Radek Hanuš a zúčastnili se jej zástupci odborné veřejnosti z celé České republiky.

Problematikou dětí, kterých se týká povinná školní docházka u nás, přičemž jejich rodiči jsou cizinci pobývající na území České republiky delší dobu než 90 dnů, se NIDV zabývá v letošním roce v rámci rezortního úkolu MŠMT. Tomu odpovídal i program konference, v jejímž úvodu představila náměstkyně sekce strategie a inovací NIDV Eva Vincejová pořádající organizaci.

Poté vystoupila s příspěvkem Výchova dítěte v bilingvní rodině profesorka Lenka Šulová z Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, která tak poskytla tématu konference širší odborný základ. Následující příspěvek Marty Kubíčkové byl již konkrétní dokumentací toho, jak probíhá výuka českého jazyka v heterogenní třídě ZŠ v Kostelci nad Orlicí. Tento praktický přístup doplnila Naďa Eretová ze společnosti Wolters Kluwer, která představila soubor učebních pomůcek Domino, přispívající hravou formou k výuce češtiny jako cizího jazyka.

Odpolední část konference otevřela Hana Vyčichlová z Pobytového střediska pro žadatele o udělení mezinárodní ochrany v Kostelci nad Orlicí tématem praktické výuky češtiny pro cizince – rodiče. Otázku metodiky při práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem v MŠ prezentovala Tereza Linhartová ze Společnosti pro příležitosti mladých migrantů (META o. p. s.). Dva závěrečné příspěvky pak představila docentka Jaromíra Šindelářová z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, která se kromě metodiky práce s žáky – cizinci na 1. stupni ZŠ věnovala také tématu zvyšování sociokulturní kompetence pedagogů prostřednictvím e-learningu.

Konference Děti žáci – cizinci v české MŠ a na 1. stupni ZŠ ukázala šíři dané problematiky a nutnost další systematické práce v této oblasti.