Logopedická depistáž a kompetence logopedických asistentů

Vydáno:

Co je logopedická depistáž? Orientační vyšetření vývoje řeči, které se provádí většinou v mateřských či základních školách pro vybranou skupinu dětí. Jaký je cíl depistáže? Včasné zahájení odborné logopedické péče a tím snížení následků narušené komunikační schopnosti při dalším rozvoji a vzdělávání. Závěrem bývá shrnutí: vývojově v normě, doporučena logopedická prevence nebo návštěva logopeda, případně SPC. Jaké jsou podmínky depistáže? Žádost školy na odborném pracovišti, nabídka rodičům ohrožených dětí a jejich souhlas s vyšetřením. A samozřejmě zajištění prostoru a organizace v den vyšetření ve škole.

Logopedická depistáž a kompetence logopedických asistentů
Mgr.
Ilona
Hulínová
logoped SPC pro děti a žáky s vadami řeči, Praha 8, a ředitelka MŠ Praha 15
Řeknete si zřejmě, že to je jednoduché, jasné a potřebné. O jaké téma se tedy jedná?
Začneme v roce 2009. V té době jsem již mnoho let pracovala jako logoped v různých zařízeních a s celým věkovým spektrem dětí a žáků včetně lektorování kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (dále „DVPP“). V uvedeném roce došlo ve školské logopedii k důležité změně, kterou si vyžádal nárůst logopedických vývojových vad především u předškolních dětí. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále „MŠMT“) vydalo metodické doporučení č. j. 14 712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství. Tím byla mimo jiné obnovena funkce logopedických asistentů, jejich odborné předpoklady, a tedy i jejich kompetence. Vzdělávací organizace začaly pořádat kurzy pro logopedické asistenty a v roce 2016 bylo toto vzdělávání zahrnuto i do takzvaných „šablon“. Bohužel ne všechny kurzy v dané oblasti jsou kvalitní a připravují absolventy na praktickou logopedickou prevenci.
Kdo všechno může být logopedickým asistentem a jakou činnost v oblasti školské logopedie může vykonávat? Stručně shrnuto, podle zmíněného dokumentu je logopedickým asistentem:
*
pedagogický pracovník, který si doplní odborné vzdělání v bakalářském studiu speciální pedagogiky zakončeném státní zkouškou z logopedie,
*
učitel, který absolvuje program celoživotního vzdělávání zaměřený na logopedii pořádaný vysokou školou,
*
učitel, který si v rámci DVPP doplní kurz logopedické prevence akreditovaný MŠMT.
Kompetence logopedického asistenta v praxi se odvíjejí od jeho kvalifikace. Širší možnosti uplatnění v oblasti logopedické prevence mají první dvě vzdělání, získaná na vysoké škole. Podrobný popis naleznete v textu doporučení ve Věstníku MŠMT č. 10/2009. Podmínkou pro vykonávání logopedické prevence je pro všechny asistenty metodické vedení logopedem. Tím může být speciálně pedagogické centrum pro vady řeči (dále „SPC“) nebo školský či klinický logoped.
V současné době společného vzdělávání a rozšiřování školních poradenských pracovišť najdeme v mnoha školách logopedického asistenta nebo logopeda. Logoped je často externím spolupracovníkem školy, zatímco logopedický asistent je většinou učitel a zaměstnanec školy. Ještě si upřesněme, že se jedná o školy běžné, ne zřizované podle § 16 odst. 9 školského zákona. Tam je situace s kvalifikací pedagogů a zajišťováním speciálně pedagogické péče úplně jiná. A jak jsou na tom školská poradenská zařízení z hlediska poskytování preventivní péče a výjezdů do škol? Myslím, že nemusím příliš rozvádět, že se především zaměřují na vyšetřování, konzultace, diagnostiku vzdělávacích potřeb a vydávání zpráv a doporučení ke vzdělávání. V celé šíři poskytovaných služeb podle vyhlášky č. 72/2005 Sb. v aktuálním znění zbývá na návštěvy škol z důvodu prevence minimum času.
V těchto souvislostech se vraťme k logopedické depistáži a funkci logopedického asistenta v mateřské či základní škole. Jistě vás napadne to samé co nás: Základní logopedickou depistáž je samozřejmě oprávněn provést školní logoped, ale i vyškolený logopedický asistent. Některé odchylky ve vývoji řeči může odhalit také rodič, pediatr nebo ve škole učitel, který sleduje vývoj dítěte či žáka a vyhodnocuje jednotlivé oblasti, předměty. Podle mých zkušeností je optimální depistáž ta, kterou provádí zkušený logopedický asistent (nebo logoped) přímo ve škole v průběhu vzdělávacího procesu. Děti zná a ony jeho, má možnost je sledovat delší dobu, konzultovat vývoj a podmínky s rodiči a učitelem. Jeho závěry se jeví komplexnější a přesnější než zprávy z depistáže objednaného logopeda, který se s dítětem vidí poprvé a má na vyšetření cca 20 minut včetně podkladů od rodičů, učitele a zapsání záznamu. Jedním z úkolů logopedického asistenta je také informování rodičů o možnostech logopedické péče, předání kontaktů a v rámci logopedovy působnosti vysvětlení zjištěných odchylek, aniž by diagnostikoval či uváděl konkrétní názvy poruch. To je současně popis posledního kroku po depistáži. Ředitel školy může, a to i v podmínkách nového systému financování regionálního školství od ledna 2020, zajistit různými způsoby přímou pedagogickou činnost logopedického asistenta pro individuální či skupinovou práci s dětmi, příp. konzultace s rodiči.
Logopedický asistent by měl každou svou aktivitu konzultovat s dohlížejícím logopedem či SPC. V žádném případě nemůže škola nabízet nápravu řeči, pokud nemá zajištěného logopeda. Logopedický asistent může provádět pouze logopedickou prevenci a sledování vývoje, s podporou logopeda i depistáž, příp. individuální procvičování. Rodiče nesmějí nabýt dojmu, že za ně škola vše vyřeší a oni nemusejí vyhledat logopeda. V případě nejistoty nebo obav ze závažnější poruchy musí logopedický asistent vždy rodiče s dítětem odkázat na odborné pracoviště – samozřejmě v rámci své kompetence s vysvětlením vývoje a obtíží při vzdělávání, nikdy však s vlastní diagnózou! Pokud logopedický asistent vede skupinový preventivní program, měl by výběr dětí a plán činností ve skupině také projednat s logopedem. Odborný dohled má zabránit nesprávnému zásahu do vývoje dítěte nebo zanedbání individuální terapie, obojí má negativní dopad při nástupu a výuce na základní škole.
Má zkušenost z depistáže letos v říjnu v mateřské škole
Školu, kde byla depistáž prováděna, navštěvuje přes 100 dětí a já za dopoledne mohu zodpovědně orientačně vyšetřit zhruba 15 z nich. Ve škole působí logopedická asistentka. Ptala jsem se, proč neudělá depistáž ona. Netroufá si na to. Domluvily jsme, že alespoň vybere děti, které mají podle jejího sledování ohrožený vývoj řeči tak, že nestačí logopedická prevence, a které zároveň ještě nejsou v péči logopeda. V případě nedostatku mé časové kapacity upřednostní předškoláky. Další dohoda proběhla ohledně rodičů. Poslala jsem do školy formulář o depistáži prováděné naším SPC, aby rodiče mohli podepsat souhlas. Dohodly jsme s paní ředitelkou, jak bude služba rodičům prezentována. Možnost přihlášení dítěte jim bude nabídnuta na třídních schůzkách s vysvětlením podmínek vyšetření. Požádala jsem, aby akce nebyla prezentována plošně a hromadně, ale aby byli spíš osloveni rodiče konkrétních vybraných dětí, které patří do rizikové skupiny.
V den depistáže jsem na seznamu měla skoro 20 dětí, asi tři nebyly přítomny. V průběhu vyšetření jsem zjistila:
*
některé děti již logopeda navštěvují, rodiče si jen ověřují odborný postup svého logopeda (u prvních dětí byl můj závěr shodný a další jsem odmítla vyšetřit);
*
že škola doporučila i děti s evidentně jinými obtížemi, například poruchami chování nebo neznalostí češtiny u cizinců (důvodem je nespolupráce s rodiči, odkázala jsem je na příslušné odborné pracoviště a postup při nespolupráci rodičů);
*
že rodiče chtějí konzultaci například k odbornému zákroku (odkázala jsem je na komplexní vyšetření logopeda a dalších odborníků, můj závěr je pouze orientační);
*
že dítě je přihlášeno jen pro kontrolu, i když je čtyřleté a nevykazuje žádné známky vývojových diferencí (učitelka na to rodiče upozornila, zkrátila jsem vyšetření a zapsala do zprávy důvod).
Zbývajících asi osm dětí bylo přihlášeno oprávněně. I tak jsem měla pocit zbytečné činnosti. Při části vyšetření byla přítomna paní asistentka, která se projevila velmi schopně a kvalifikovaně. U většiny dětí měla přehled nejen o vývoji řeči, s některými pracovala v programu logopedické prevence a jednala i s rodiči. Chtěla jsem, aby depistáž viděla v praxi a nebála se příště realizovat sledování vývoje řeči sama. Předala jsem jí záznamový formulář a vysvětlila jsem další postup péče o děti pro ni i pro rodiče podle výsledku (stavěly jsme na jejích znalostech z kurzu). Domluvily jsme supervizi naším SPC, možnost konzultace pro ni i pro rodiče. Jako lektoři kurzů DVPP pro logopedické asistenty víme, že tyto činnosti jsou uvedeny mezi standardy MŠMT z roku 2013 pro kurzy DVPP v oblasti primární logopedické prevence. Není důvod, proč by zkušený logopedický asistent neměl tuto činnost vykonávat, proč by se neefektivně zatěžovalo SPC či jiný odborný pracovník, kterých je potřeba na kvalifikovanější intervence. A to nemluvím o neekonomičnosti, protože prevence se provádí dublovaně.
Při rozhovoru s paní ředitelkou se však ještě další důvody pro depistáž kvalifikovaným logopedem našly:
*
rodiče chtějí vyšetření odborníkem, závěry učitelky neberou vážně;
*
rodiče dítě přihlásit chtějí, i když jim byly vysvětleny podmínky a kritéria depistáže;
*
rodiče chtějí využít službu jako kontrolní konzultaci;
*
škola chce využít přítomnost speciálního pedagoga k projednání postupu u dětí s jinými speciálními vzdělávacími potřebami, než jsou vady řeči.
Tyto důvody nelze považovat za relevantní. V praxi jsou však časté a vycházejí z nesprávně nastavené komunikace s rodiči.
Jak depistáže řešit, aby SPC i škola plnily své povinnosti odborně, efektivně, ekonomicky a především zajišťovaly zdárný vývoj dětí a žáků ve spolupráci s odborníky a rodiči? Je potřeba si uvědomit význam pedagogické kvalifikace a kompetence. Z toho vychází jednání s rodiči, které by mělo být vedeno laskavě, ale důsledně a s oboustranným respektem ve smyslu „to je můj taneční prostor a to zase tvůj“. Odborné kompetence školy a pedagogů je třeba dát do souladu s přirozenými kompetencemi rodičů. Je na nás, pedagogických pracovnících, aby rodiče i veřejnost pohlíželi na učitele na všech stupních škol jako na odborníky, kteří jsou vyškoleni mimo jiné k základní pedagogické diagnostice, nebo aby si pracovníci ještě specificky rozšířili kvalifikaci. Vzájemný respekt a spolupráci bychom měli začít budovat na tom, že máme s rodiči společný cíl – vzdělávání a vývoj dítěte, žáka. Pak už záleží, jakou formou a kdo bude depistáž zajišťovat. Jestliže ve škole není přítomen odborný pracovník, musí logopedickou depistáž ředitel objednat externě (samozřejmě pokud ji chce pro děti nabídnout).
*
Depistáž provádí logoped z SPC, o zařazení do seznamu pro depistáž rozhoduje škola podle kritérií domluvených s SPC (posouzení rizika ve vývoji kvalifikovaným pedagogem). Jedná se o službu školského poradenství, je zdarma a je poskytována potřebným dětem a žákům v případě, že ve škole nepracuje logopedický odborník.
*
Depistáž zajišťuje např. soukromý logoped, bývá to služba placená, když škola nedisponuje odborným pracovníkem. Záleží na domluvených podmínkách a rozsahu mezi logopedem a školou. Rodiče si službu objednají a zaplatí tak, jak to škola zorganizuje. Obecně mohu říci, že co si rodiče zaplatí, tak o to se více zajímají.
*
Depistáž realizuje zaměstnanec školy (logopedický asistent či logoped) jako součást školního vzdělávacího programu, služba je většinou zdarma a v rozsahu podle potřeb dětí a možností provozu školy. Doporučuji zprávu psát na hlavičkový papír školy s podpisem ředitele, logopedické asistentky s uvedením kvalifikace a s odkazem na garantujícího logopeda. V případě pochybností je vhodné nabídnout rodičům konzultace přímo v SPC či u jiného odborníka.
Považuji za velice chvályhodný a zodpovědný profesní přístup, že mnoho škol podporuje logopedickou prevenci a snaží se zajišťovat odborné služby. Forma péče by však neměla přebírat odpovědnost a povinnost za rodiče. Domácí prostředí a čas strávený s rodiči je pro vývoj dítěte na prvním místě. Z hlediska depistáže jsem se zde snažila podpořit odbornost logopedických asistentů, ale i pedagogů obecně. Bohužel se setkávám i s překračováním vlastních kompetencí nejen v oblasti logopedie. Vážím si proto všech škol i pedagogů, kteří rozumně a profesionálně přistupují k této odborné péči, nejde jim jen o odškrtnutí kolonky logopedie. Uvádím pár příkladů o rozmanitém zajišťování logopedických depistáží z praxe mateřských a základních škol z celé republiky. Nebudu komentovat formu ani obsah, je na vás, zda a jak tuto součást vzdělávání zařadíte ve vaší škole.
Z webových stránek škol
Státní mateřská škola:
Odpovídá řeč a výslovnost věku dítěte? To zjistí naše logopedická asistentka, která bude s dětmi pracovat individuálně formou jednoduchých úkolů a her. Výsledek bude konzultován s rodiči včetně doporučení k zajištění vhodné logopedické péče.
Soukromá základní škola:
Tento formulář slouží k SOUHLASU/NESOUHLASU s poskytnutím logopedické depistáže žákům školy. Rodiče jsou včas informováni o konkrétním termínu vyšetření. Cena: 100 Kč. Logopedická depistáž je základní vyšetření řeči žáka klinickým logopedem. Jeho rozsah je podle věku žáka.
Státní mateřská škola:
Vážení rodiče, můžete podepsat souhlas s provedením logopedické depistáže vašeho dítěte. Depistáž je vyšetření řeči logopedkou, od které dostanete zprávu s doporučením, jak dále postupovat. Depistáž organizujeme zdarma, proto neváhejte nechat své dítě vyšetřit.
Státní základní škola:
Do naší školy přijede logopedka a bude provádět logopedickou depistáž. Nahlaste svůj zájem ve třídách.
Státní základní škola:
Logopedická depistáž v přípravných třídách proběhne v příštím týdnu. Děti rodičů, kteří o ni mají zájem, budou vyšetřeny klinickou logopedkou. Budou předány písemné výsledky včetně doporučení dalšího postupu i z hlediska školní zralosti.
Z rozhovoru s kolegyněmi
Soukromá mateřská a základní škola:
Nabízí placenou depistáž zásadně za přítomnosti rodičů, kdy logopedka má na každé dítě 15 min. a přitom vše projedná i s rodičem, zprávu nevystavuje. Rodiče se přihlašují na vyvěšenou přihlášku ve školce, depistáž avizuje ředitelka v e-mailech. Po depistáži logopedka požaduje absolvování náslechů logopedické asistentky s konkrétním dítětem, se kterým ve škole bude dále pracovat. Se školou logopedka uzavře supervizní smlouvu o konkrétních dětech a spolupráci s asistentkou a rodiči. Rodiče docházejí na nápravu k logopedce a kopie materiálů ke cvičení předávají asistentce ve škole. Návštěvy u logopedky nemusejí být tak časté, asistentka je v případě nejistoty ve spojení s logopedkou.
Podniková mateřská škola:
Jednou za rok po dohodě s logopedem nabízí rodičům dětí s nedostatky ve vývoji řeči depistáž. Děti vybere logopedická asistentka. Rodiče je přihlašují na formulář souhlasu, vyplní základní údaje a informace. Při depistáži je přítomna logopedická asistentka, která následně předá a vysvětlí rodičům závěry logopeda. Služba je placená.