Aktuality - strana 320
Platí-li, že o budoucnosti každého národa rozhodují děti - jeho čerstvá krev a (ne)kvalita školství, učinil tak český stát opět další krok k tomu, aby Češi v dohledné době zmizeli z dějin této planety.
Ve čtvrtek 27. února 2014 byl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal pozván na jednání poslaneckého výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, aby zde představil Výroční zprávu ČŠI za školní rok 2012/2013. Členové výboru ji vzali jednohlasně na vědomí, bez připomínek.
Programové financování umožňuje řešit takové ekonomické aspekty vzdělávání a školských služeb, jejichž promítnutí do republikových normativů buď není možné (opatření, která se nedotýkají všech škol a školských zařízení stejného druhu, či typu), nebo by nebylo účelné.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se rozhodlo finančně podpořit vybrané obory na středních školách. Nově proto vyhlásilo pro rok 2014 rozvojový program na podporu odborného vzdělávání v celkové výši 200 milionů korun.
Poslední čtyři roky jsme se ve Scio intenzivně zajímali mimo jiné i o to, jaký vliv na úroveň čtenářské gramotnosti má počet přečtených knih, rodinné zázemí, čas strávený u televize či počítače, a také přístup učitele.
Česká školní inspekce vyvinula v rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) několik elektronických informačních systémů. Některé z nich budou školy využívat povinně pro plnění zákonných povinností, ostatní povinné nebudou, ale budou školám k dispozici. Pro práci s těmito systémy ve školách nabízí Česká školní inspekce vedoucím a pedagogickým pracovníkům praktická proškolení. Ta jsou koncipována jako přímá interaktivní instruktáž, při níž budou pedagogové v mobilních vzdělávacích centrech České školní inspekce pracovat přímo s konkrétními systémy (každý účastník bude mít k dispozici zapůjčené PC).
V České republice je v současné chvíli 17 tisíc učitelů, z toho 6, 2 tisíce si doplňuje potřebnou kvalifikaci studiem, a téměř 3, 9 tisíce učitelů studium do konce tohoto roku zahájí. Momentálně tedy hrozí k 1. 1. 2015 odchod kolem sedmi tisíc učitelů.
Datum konání: čtvrtek 13. 3. 2014Čas konání: 10.00 hodinMísto konání: Velký sál PedF UK, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1 Kulatý stůl se koná pod záštitou děkanky doc....
Školy napříč republikou řeší problém. Nevědí, co si počít s učiteli, kteří už jsou v důchodovém věku, ale stále učí a podle ředitelů už na to nestačí. Výpověď jim totiž dát nemohou a záleží jen na samotných kantorech, kdy skončí. Mladí učitelé jsou přitom bez práce.
Při řešení problémů spojených s rizikovým chováním žáků se školy musí pohybovat v právním rámci týkajícím se této problematiky. Materiál shrnuje právní opatření z této oblasti do přehledu, který by měl pomoci školám a měl by ukázat, jakým způsobem by mohly právních opatření využívat při řešení rizikového chování žáků na školách.
Na jaro 2014 připravil Microsoft ve spolupráci s partnery speciální roadshow pro učitele a ředitele škol. V průběhu března a dubna proběhne v osmi českých městech konference, na které sami čeští učitelé, ředitelé škol, ale i zástupci IT firem představí úspěšné koncepty využívání technologií při výuce, tipy a triky, a scénáře, které opravdu fungují. Více informací a možnost registrace naleznete na www.icstic.cz/roadshow.
V průběhu roku 2013 byl z pověření MŠMT obnoven systém certifikací a ověřování kvality poskytovatelů programů školské primární prevence zaměřený nejen na protidrogovou prevenci, ale i na primární prevenci všech dalších forem rizikového chování, do kterého spadá např. záškoláctví, šikana nebo sexuální rizikové chování.
Česká školní inspekce vyvinula v rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) několik elektronických informačních systémů. Některé z nich budou školy využívat povinně pro plnění zákonných povinností, ostatní povinné nebudou, ale budou školám k dispozici. Pro práci s těmito systémy ve školách nabízí Česká školní inspekce vedoucím a pedagogickým pracovníkům praktická proškolení. Ta jsou koncipována jako přímá interaktivní instruktáž, při níž budou pedagogové v mobilních vzdělávacích centrech České školní inspekce pracovat přímo s konkrétními systémy (každý účastník bude mít k dispozici zapůjčené PC).
Publikace obsahuje výsledky dotazníkového šetření zaměstnavatelů z terciérní sféry zaměřené na kvalifikační potřeby zaměstnavatelů na nové pracovníky, jejich názory a postoje k přijímání absolventů a na hodnocení kvality a připravenosti absolventů na vstup do zaměstnání. Materiál byl zpracován v rámci projektu VIP Kariéra II – KP a tematicky i obsahově navazuje na obdobný materiál vydaný v roce 2006.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy navýšení rozpočtu na platy pracovníků škol a školských zařízení promítlo do výše dotace pro jednotlivé kraje. Tato dotace byla na první dva měsíce roku 2014 na účty krajů odeslána již dne 22.1.2014.
Téma práce, na které se zaměřuje Jeden svět 2014, je nadčasové. Přesto je program festivalu velmi aktuální. Objevují se v něm filmy s náměty, které v těchto dnech známe z novinových titulků. Patří sem například film o kontroverzních přípravách olympiády v Soči (Putinovy hry), o rozdělení Súdánu, kde se opět rozhořívá občanská válka (Nejdelší polibek), o eritrejských uprchlících v Izraeli (Zvuky mučení), kteří v lednu vyšli do ulic proti izraelské imigrační politice, anebo o stávce horníků v Jižní Africe, jež neutichá (Horníci pod palbou).
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje 2. kolo dotačního programu pro nestátní neziskové organizace, jejichž činnost směřuje k mateřským, základním, středním a základním uměleckým školám. Uzávěrka pro přijímání žádostí je 21. březen 2014.
Počínaje dnem 14. 2. 2014 byl zahájen veřejný provoz modulů domácího a školního testování systému iSET. Tyto moduly jsou variací univerzální elektronické testovací platformy vyvinuté Českou školní inspekcí v rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES). Prostřednictvím těchto modulů, vytvořených vedle modulu pro státem realizovaná plošná či výběrová ověřování výsledků žáků (tak, jak byla v letech 2012 a 2013 pilotována na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol v režimu celoplošného testování a tak, jak bude provedeno výběrové šetření na vzorku škol v roce 2014), je možné provádět elektronické testování žáků zcela podle vlastního uvážení (modul domácí testování) nebo podle potřeb školy a jejích pedagogů (modul školního testování) jako jeden z dalších nástrojů školní evaluace.
Česká školní inspekce vyvíjí v rámci projektu NIQES elektronické systémy přímo využitelné školami a školskými zařízeními k usnadnění jejich běžných agend hodnocení výsledků vzdělávání, úprav ŠVP a správu školního webu. Některé z těchto systémů, resp. jejich modulů budou školami a školskými zařízeními využívány povinně k plnění zákonných povinností. Další jsou k dispozici, ale jejich využití povinné není. Aby bylo zavádění systémů do praxe škol maximálně usnadněno, nabídne ČŠI školám podporu.
ČŠI zveřejnila aktuální verzi uživatelských příruček k nově zveřejněným modulům systému iSET – příručky pro domácí a školní testování.