Katalogy požadavků pro zkoušky společné části maturitní zkoušky konané v roce 2015

Vydáno: 7 minut čtení

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 školského zákona katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky ze zkušebních předmětů český jazyk a literatura, matematika, anglický jazyk, německý jazyk, ruský jazyk, francouzský jazyk a španělský jazyk. V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky konané po 1. lednu 2015.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky ze zkušebních předmětů český jazyk a literatura, matematika, anglický jazyk, německý jazyk, ruský jazyk, francouzský jazyk a španělský jazyk. V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky konané po 1. lednu 2015.

Cílem zveřejněných katalogů požadavků pro rok 2015 není zásadní změna struktury a rozsahu maturitní zkoušky bez řádné odborné diskuse. V katalozích jsou proto provedeny jen změny reagující na zkušenosti předešlých čtyř zkušebních období maturitní zkoušky, změny reflektující názory a náměty odborné pedagogické veřejnosti a změny a úpravy směřující ke konsolidaci struktury a srozumitelnosti textu, a to i s přihlédnutím k zachování meziroční srovnatelnosti zkušebních úloh a zadání.

Katalogy vymezují očekávané vědomosti a dovednosti, které mohou být ověřovány v rámci společné části maturitní zkoušky a k jejichž získání směřuje výuka v předmětech, z nichž se podle školského zákona koná maturitní zkouška v oborech středního vzdělávání ukončených maturitní zkouškou. Součástí jednotlivých katalogů jsou příklady testových úloh a pro tzv. komplexní zkoušky (český jazyk a literatura, cizí jazyky) i příklady zadání písemné práce
a pracovního listu pro ústní zkoušku.

K obsahu, náročnosti a struktuře katalogů požadavků zamýšlených pro zkoušky společné části maturitní zkoušky pro rok 2016 se uskuteční rozsáhlá odborná diskuse za účasti mj. představitelů asociací středních škol, zástupců vysokých škol a Jednoty českých matematiků a fyziků. Tato diskuse se povede i s ohledem na plánované využití počítačem podporovaného testování při realizaci maturitní zkoušky (tzv. metoda CBT).

Ve srovnání s katalogy požadavků platnými pro roky 2013 a 2014 upravují katalogy pro rok 2015 požadavky na vědomosti a dovednosti pro maturitní zkoušku odlišně v následujícím rozsahu:

Český jazyk a literatura

Část A – Očekávané vědomosti a dovednosti

Úprava formulace: „Požadavky na žáka, který bude skládat maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury v rámci společné části maturitní zkoušky, jsou formulovány v souvislosti s RVP  a zahrnují požadavky na vědomosti a dovednosti žáka v těchto oblastech: jazykové, komunikační a literární.“

1  Didaktický test

Doplněny požadavky v bodech:

1.5

- rozezná typy promluv (přímá řeč, nepřímá řeč, polopřímá řeč, neznačená přímá řeč);

- rozezná vyprávěcí způsoby, rozliší monolog a dialog;

- identifikuje v textu námět, motiv, téma.

1.6

- přiřadí text k funkčnímu stylu, slohovému útvaru, určí slohový postup;

- rozliší prózu, poezii, lyrický, epický, lyrickoepický a dramatický text;

- identifikuje na základě textu charakteristické rysy literárních druhů a žánrů.

Přidání požadavku „orientuje se ve vývoji české a světové literatury“ (1.9)

- prokáže základní přehled o vývojovém kontextu české a světové literatury;

- identifikuje podle charakteristických rysů základní literární směry a hnutí;

- přiřadí text k příslušnému literárnímu směru.

Původní požadavek 1.9 „uvědomuje si interdisciplinární souvislosti a orientuje se v nich“ nyní uveden pod číslem 1.10.

3  Ústní zkouška

Změněna formulace bodu 3.1: „při charakteristice textu využívá znalostí literárněhistorického kontextu“.

Část B – Základní specifikace povinné zkoušky z českého jazyka a literatury

1  Didaktický test

Do didaktického testu byly přidány otevřené úlohy se stručnou odpovědí.

2  Písemná práce

Změna formulace: „Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání stanoví pro každé zkušební období 10 tematicky různorodých zadání.“

3  Ústní zkouška

3.1  Kritéria pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce.

Rozšířena kritéria pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce:

Přidáno: „Světová a česká literatura do konce 18. století – min. 2 literární díla.

Vymezeno samostatně: „Světová a česká literatura 19. století – min. 3 literární díla.

Úprava specifikace kritérií pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce: „Minimálně dvěma literárními díly musí být v seznamu žáka zastoupena próza, poezie, drama. Seznam žáka může obsahovat maximálně dvě díla od jednoho autora. Seznam literárních děl, z něhož žák vybírá, sestavuje škola. Minimální celkový počet nabízených literárních děl je 60, horní hranice není stanovena.“

3.2  Pracovní listy

Úprava formulace: „Jednotlivé části obecné struktury zkoušky jsou konkretizovány v závislosti na podmínkách každé školy.“

Doplněna informace o formální stránce pracovního listu:

- rozsah pracovního listu nepřesáhne rozsah dvou stran formátu A4 (měřítko: písmo Times New Roman, velikost 11, řádkování jednoduché), minimální rozsah není stanoven;

-  „o rozsahu pracovního listu rozhoduje také funkčnost daných výňatků“.

Matematika

Část A – Kompetence

Osvojení matematických pojmů a dovedností

-  na základě reálné situace sestavit výraz s proměnnými.

Část B – Tematické okruhy

1  Číselné obory

1.1  Přirozená čísla

-  rozlišit čísla soudělná a nesoudělná.

1.3  Racionální čísla

- užít dekadického zápisu čísla.

2  Algebraické výrazy

2.2  Mnohočleny

-  užít pojem člen, koeficient, stupeň mnohočlenu.

3  Rovnice a nerovnice

3.1  Algebraické rovnice a nerovnice

- správně užít pojmy rovnice (nerovnice) s jednou neznámou, levá a pravá strana rovnice (nerovnice), obor rovnice (nerovnice), kořen rovnice, množina všech kořenů rovnice (nerovnice);

- užít ekvivalentní úpravy rovnice (nerovnice);

- provádět zkoušku.

3.2  Lineární rovnice a jejich soustavy

- řešit početně soustavy lineárních rovnic s více neznámými;

- užít lineární rovnice a jejich soustavy při řešení slovní úlohy.

4  Funkce

4.1  Základní poznatky o funkcích

- určit hodnoty proměnné x pro dané hodnoty funkce f;

- přiřadit předpis funkce ke grafu funkce a opačně;

- určit intervaly monotonie a bod, v němž nabývá funkce extrému;

- užít definice logaritmu, věty o logaritmech, řešit jednoduché exponenciální a logaritmické rovnice, logaritmování exponenciální rovnice.

4.5  Goniometrické funkce

- užívat vlastností a vztahů goniometrických funkcí při řešení jednoduchých goniometrických rovnic.

7  Stereometrie

7.1  Tělesa

-  užít polohové a metrické vlastnosti v hranolu.

9  Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika

9.1  Základní poznatky z kombinatoriky a pravděpodobnosti

- rozpoznat kombinatorické skupiny (variace s opakováním …).

9.2  Základní poznatky ze statistiky

-  určit charakteristiky polohy (… percentil).

Cizí jazyky

Zde nedošlo k žádné změně.


MZ2015_AJ_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_CJL_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_FJ_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_Ma_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_NJ_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_RJ_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_SJ_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf