Katalogy požadavků pro zkoušky společné části maturitní zkoušky konané v roce 2015

Vydáno: 6 minut čtení

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 školského zákona katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky ze zkušebních předmětů český jazyk a literatura, matematika, anglický jazyk, německý jazyk, ruský jazyk, francouzský jazyk a španělský jazyk. V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky konané po 1. lednu 2015.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 zákona
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky ze zkušebních předmětů český jazyk a literatura, matematika, anglický jazyk, německý jazyk, ruský jazyk, francouzský jazyk a španělský jazyk.

V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky konané po 1. lednu 2015.

Cílem zveřejněných katalogů požadavků pro rok 2015 není zásadní změna struktury a rozsahu maturitní zkoušky bez řádné odborné diskuse. V katalozích jsou proto provedeny jen změny reagující na zkušenosti předešlých čtyř zkušebních období maturitní zkoušky, změny reflektující názory a náměty odborné pedagogické veřejnosti a změny a úpravy směřující ke konsolidaci struktury a srozumitelnosti textu, a to i s přihlédnutím k zachování meziroční srovnatelnosti zkušebních úloh a zadání.

Katalogy vymezují očekávané vědomosti a dovednosti, které mohou být ověřovány v rámci společné části maturitní zkoušky a k jejichž získání směřuje výuka v předmětech, z nichž se podle školského zákona koná
maturitní zkouška v oborech středního vzdělávání ukončených maturitní zkouškou. Součástí jednotlivých katalogů jsou příklady testových úloh a pro tzv. komplexní zkoušky (český jazyk a literatura, cizí jazyky) i příklady zadání písemné práce a pracovního listu pro ústní zkoušku.

K obsahu, náročnosti a struktuře katalogů požadavků zamýšlených pro zkoušky společné části maturitní zkoušky pro rok 2016 se uskuteční rozsáhlá odborná diskuse za účasti mj. představitelů asociací středních škol, zástupců vysokých škol a Jednoty českých matematiků a fyziků. Tato diskuse se povede i s ohledem na plánované využití počítačem podporovaného testování při realizaci maturitní zkoušky (tzv. metoda CBT).

Ve srovnání s katalogy požadavků platnými pro roky 2013 a 2014 upravují katalogy pro rok 2015 požadavky na vědomosti a dovednosti pro maturitní zkoušku odlišně v následujícím rozsahu:

ČESKÝ JAZYK A LITERATURA

Část A – Očekávané vědomosti a dovednosti
Úprava formulace: „Požadavky na žáka, který bude skládat maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury v rámci společné části maturitní zkoušky, jsou formulovány v souvislosti s RVP a zahrnují požadavky na vědomosti a dovednosti žáka v těchto oblastech: jazykové, komunikační a literární.“
1  Didaktický test
Doplněny požadavky v bodech:
1.5

  • rozezná typy promluv (přímá řeč, nepřímá řeč, polopřímá řeč, neznačená přímá řeč);
  • rozezná vyprávěcí způsoby, rozliší monolog a dialog;
  • identifikuje v textu námět, motiv, téma.

1.6

  • přiřadí text k funkčnímu stylu, slohovému útvaru, určí slohový postup;
  • rozliší prózu, poezii, lyrický, epický, lyrickoepický a dramatický text;
  • identifikuje na základě textu charakteristické rysy literárních druhů a žánrů.

Přidání požadavku „orientuje se ve vývoji české a světové literatury“ (1.9)

  • prokáže základní přehled o vývojovém kontextu české a světové literatury;
  • identifikuje podle charakteristických rysů základní literární směry a hnutí;
  • přiřadí text k příslušnému literárnímu směru.

Původní požadavek 1.9 „uvědomuje si interdisciplinární souvislosti a orientuje se v nich“ nyní uveden pod číslem 1.10.

3  Ústní zkouška
Změněna formulace bodu 3.1: „při charakteristice textu využívá znalostí literárněhistorického
kontextu“.
Část B – Základní specifikace povinné zkoušky z českého jazyka a literatury

1  Didaktický test
Do didaktického testu byly přidány otevřené úlohy se stručnou odpovědí.

2  Písemná práce
Změna formulace: „Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání stanoví pro každé zkušební období 10 tematicky různorodých zadání.“

3  Ústní zkouška
3.1  Kritéria pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce.
Rozšířena kritéria pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce:
Přidáno: „Světová a česká literatura do konce 18. století – min. 2 literární díla.
Vymezeno samostatně: „Světová a česká literatura 19. století – min. 3 literární díla.
Úprava specifikace kritérií pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce: „Minimálně dvěma literárními díly musí být v seznamu žáka zastoupena próza, poezie, drama. Seznam žáka může obsahovat maximálně dvě díla od jednoho autora. Seznam literárních děl, z něhož žák vybírá, sestavuje škola. Minimální celkový počet nabízených literárních děl je 60, horní hranice není stanovena.“

3.2  Pracovní listy
Úprava formulace
: „Jednotlivé části obecné struktury zkoušky jsou konkretizovány v závislosti na podmínkách každé školy.“
Doplněna informace o formální stránce pracovního listu:

  • rozsah pracovního listu nepřesáhne rozsah dvou stran formátu A4 (měřítko: písmo Times New Roman, velikost 11, řádkování jednoduché),
  • minimální rozsah není stanoven;„o rozsahu pracovního listu rozhoduje také funkčnost daných výňatků“.

MATEMATIKA

Část A – Kompetence
Osvojení matematických pojmů a dovedností

  • na základě reálné situace sestavit výraz s proměnnými.

Část B – Tematické okruhy
1 Číselné obory
1.1 Přirozená čísla

  • rozlišit čísla soudělná a nesoudělná.

1.3 Racionální čísla

  • užít dekadického zápisu čísla.

2  Algebraické výrazy
2.2 Mnohočleny

  • užít pojem člen, koeficient, stupeň mnohočlenu.

3 Rovnice a nerovnice
3.1 Algebraické rovnice a nerovnice

  • správně užít pojmy rovnice (nerovnice) s jednou neznámou, levá a pravá strana rovnice (nerovnice), obor rovnice (nerovnice), kořen rovnice, množina všech kořenů rovnice (nerovnice);
  • užít ekvivalentní úpravy rovnice (nerovnice);
  • provádět zkoušku.

3.2 Lineární rovnice a jejich soustavy

  • řešit početně soustavy lineárních rovnic s více neznámými;
  • užít lineární rovnice a jejich soustavy při řešení slovní úlohy.

4 Funkce
4.1 Základní poznatky o funkcích

  • určit hodnoty proměnné x pro dané hodnoty funkce f;
  • přiřadit předpis funkce ke grafu funkce a opačně;
  • určit intervaly monotonie a bod, v němž nabývá funkce extrému;
  • užít definice logaritmu, věty o logaritmech, řešit jednoduché exponenciální a logaritmické rovnice, logaritmování exponenciální rovnice.

4.5 Goniometrické funkce

  • užívat vlastností a vztahů goniometrických funkcí při řešení jednoduchých goniometrických rovnic.

7 Stereometrie
7.1 Tělesa

  • užít polohové a metrické vlastnosti v hranolu.

9 Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika
9.1 Základní poznatky z kombinatoriky a pravděpodobnosti

  • rozpoznat kombinatorické skupiny (variace s opakováním …).

9.2 Základní poznatky ze statistiky

  • určit charakteristiky polohy (… percentil).

CIZÍ JAZYKY

Zde nedošlo k žádné změně.