412/2006 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 14. srpna 2006,
kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických
pracovníků,
akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 24 odst.
6 a § 29 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
a o změně některých zákonů:
Čl.I
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků,
akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, se
mění takto:
1. V § 6 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno c), které zní:
"c) způsobilost vykonávat přímou speciálně pedagogickou činnost u zdravotně
postižených dětí, žáků a studentů s jiným druhem postižení.".
2. V § 6 odst. 3 se za slova "odstavce 1 písm. b)" vkládají slova
"a c)".
3. Přílohy č. 1 až 9 znějí:
"Příloha č. 1 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UČITEL MATEŘSKÉ ŠKOLY
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 6 z. ne
směřující k získávání vědomostí,
dovedností a návyků dětí
v mateřské škole podle
vzdělávacího programu.
(8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Tvorba vzdělávacího programu ne § 6 z. 1 rok praxe
třídy mateřské školy. Aplikace
vzdělávacích a výchovných metod
včetně případné individuální
práce s dětmi se speciálními
vzdělávacími potřebami.
(9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Tvorba vzdělávacího programu ano § 6 z. § 9 v.
třídy mateřské školy. Aplikace 1 rok praxe
vzdělávacích a výchovných metod
včetně případné individuální
práce s dětmi se speciálními
vzdělávacími potřebami.
(9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Tvorba a koordinace školního ano § 6 z. § 9 v.
vzdělávacího programu mateřské 3 roky praxe
školy nebo tvorba vzdělávacích
programů pro děti se speciálními
vzdělávacími potřebami
a individuálních vzdělávacích
plánů.
(10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Stanovování koncepce rozvoje ano § 6 z. § 7 a § 9 v.
školních vzdělávacích programů 4 roky praxe
mateřských škol včetně jejich
koordinace v regionu.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 2 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UČITEL ZÁKLADNÍ ŠKOLY, ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLY, STŘEDNÍ ŠKOLY, KONZERVATOŘE,
VYŠŠÍ ODBORNÉ ŠKOLY, JAZYKOVÉ ŠKOLY S PRÁVEM STÁTNÍ JAZYKOVÉ ZKOUŠKY A ZAŘÍZENÍ
PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
(S VÝJIMKOU UČITELE PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ A ODBORNÉHO VÝCVIKU)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 7 a 8, ne
zaměřená na získávání vědomostí § 9 odst. 1,
a dovedností ve všeobecně 2, 6, § 10,
vzdělávacích nebo odborných § 11 odst. 1,
předmětech podle školního 4, § 12, § 13
vzdělávacího programu, podle a 14 z.
vzdělávacího programu vyšší
odborné školy nebo podle
individuálních vzdělávacích plánů
ve spolupráci s dalšími odborníky
a dalších metodických doporučení
z oblasti pedagogiky a psychologie.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Komplexní vzdělávací a výchovná ne § 7 a 8, 1 rok praxe
činnost ve všeobecně vzdělávacích § 9 odst. 1,
nebo odborných předmětech spojená 2, 6, § 10,
s tvorbou a průběžnou aktualizací § 11 odst. 1,
pedagogické dokumentace, kterou 4, § 12, § 13
pedagogický pracovník vytváří, a 14 z.
a podle níž postupuje při výkonu
své přímé pedagogické činnosti
nebo spojená s tvorbou
a průběžnou aktualizací
individuálních vzdělávacích plánů.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Komplexní vzdělávací a výchovná ano § 7 a 8, § 9 v.
činnost ve všeobecně vzdělávacích § 9 odst. 1, 3 roky praxe
nebo odborných předmětech spojená 2, 6, § 10,
s tvorbou a průběžnou aktualizací § 11 odst. 1,
pedagogické dokumentace, kterou 4, § 12, § 13
pedagogický pracovník vytváří, a 14 z.
a podle níž postupuje při výkonu
své přímé pedagogické činnosti nebo
spojená s tvorbou a průběžnou
aktualizací individuálních
vzdělávacích plánů.
Metodická a specializovaná
poradenská činnost poskytovaná
pedagogům a tvorba preventivních
programů.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Stanovování koncepce rozvoje ne § 7 a 8, 4 roky praxe
oboru středního vzdělání § 9 odst. 1,
s maturitní zkouškou nebo oboru 2, 6, § 10,
vzdělání ukončeného absolutoriem § 11 odst. 1,
nebo rámcových vzdělávacích 4, § 12, § 13
programů. a 14 z.
Tvorba a koordinace mezinárodních
projektů zaměřených na vzdělávání
a výchovu a projektů dalšího
vzdělávání přesahujících rámec
škol, tvorba a koordinace
vzdělávacích programů vyšších
odborných škol.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Stanovování koncepce rozvoje ano § 7 a 8, § 7 nebo § 8
oboru středního vzdělání § 9 odst. 1, nebo § 9 v.
s maturitní zkouškou nebo oboru 2, 6, § 10, a 4 roky praxe
vzdělání ukončeného absolutoriem § 11 odst. 1,
nebo rámcových vzdělávacích 4, § 12, § 13
programů. Specializovaná a 14 z.
metodologická činnost v oblasti
pedagogiky a psychologie,
k jejímuž výkonu je nezbytné
získání specializace stanovené
touto vyhláškou.
Tvorba a koordinace mezinárodních
projektů zaměřených na vzdělávání
a výchovu a projektů dalšího
vzdělávání přesahujících rámec
škol, tvorba a koordinace
vzdělávacích programů vyšších
odborných škol.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Tvorba koncepcí celostátních ano § 7 a 8, § 9 v.
nebo mezinárodních programů § 9 odst. 1, 5 roků praxe
vzdělávání. 2, 6, § 10,
(14. platová třída) § 11 odst. 1,
4, § 12, § 13
a 14 z.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 3 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UČITEL PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ A ODBORNÉHO VÝCVIKU
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 9 odst. 3, 4 ne
v odborném výcviku při přípravě a 5, § 11
žáků v oborech středního odst. 2 a 3 z.
vzdělání s výučním listem.
Vzdělávací a výchovná činnost
v praktickém vyučování
v předmětech, jejichž obsahovou
náplní je řízení silničních
motorových vozidel, zaměřená
na přípravu žáků a studentů
k získání řidičského oprávnění
k řízení motorových vozidel.
(9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 9 odst. 3, 4 ne
v praktickém vyučování v oborech a 5, § 11
středního vzdělání s maturitní odst. 2 a 3 z.
zkouškou nebo v odborném výcviku
v náročných oborech středního
vzdělání s výučním listem.
(10. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Vzdělávací a výchovná činnost ano § 9 odst. 3, 4 § 9 v.
v praktickém vyučování v oborech a 5, § 11 2 roky praxe
středního vzdělání s maturitní odst. 2 a 3 z.
zkouškou nebo v odborném výcviku
v náročných oborech středního
vzdělání s výučním listem.
(10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 9 odst. 3, 4 ne
v praktickém vyučování v náročných a 5, § 11
oborech středního vzdělání odst. 2 a 3 z.
s maturitní zkouškou a v oborech
vyššího odborného vzdělání.
(11. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Komplexní koordinace vzdělávání ne § 9 odst. 3, 4 3 roky praxe
v praktickém vyučování nebo a 5, § 11
v odborném výcviku střední školy odst. 2 a 3 z.
nebo v praktické přípravě vyšší
odborné školy se znalostmi
a dovednostmi z jiných oborů
vzdělání a s teoretickým vyučováním.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Vzdělávací a výchovná činnost ano § 9 odst. 3, 4 § 9 v.
v praktickém vyučování v náročných a 5, § 11 2 roky praxe
oborech středního vzdělání odst. 2 a 3 z.
s maturitní zkouškou a v oborech
vyššího odborného vzdělání.
(11. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Komplexní koordinace vzdělávání ne § 9 odst. 3, 4 § 9 v.
v praktickém vyučování nebo a 5, § 11 3 roky praxe
v odborném výcviku střední školy odst. 2 a 3 z.
nebo v praktické přípravě vyšší
odborné školy se znalostmi
a dovednostmi z jiných oborů
vzdělání a s teoretickým vyučováním.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Tvorba koncepcí rozvoje oboru ano § 9 odst. 3, 4 § 7 nebo § 9 v.
středního vzdělání s výučním a 5, § 11 3 roky praxe
listem nebo skupiny příbuzných odst. 2 a 3 z.
oborů.
Metodická a specializovaná
poradenská činnost poskytovaná
pedagogům a tvorba preventivních
programů.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 4 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VYCHOVATEL
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Vychovatelská činnost zaměřená ne § 16 z. ne
na rozvoj osobnosti dětí, žáků
nebo studentů, jejich zájmů,
znalostí a tvořivých schopností
probíhající v zájmovém vzdělávání
podle programu činnosti školského
nebo jiného zařízení.
Výchovná a vzdělávací činnost
zaměřená na vytváření a rozšiřování
vědomostí, dovedností a návyků
klientů zařízení sociální péče
nebo v záchytných zařízeních včetně
rozvíjení jejich zájmové činnosti
s využitím pedagogických metod.
(8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Komplexní vychovatelská činnost ne § 16 z. ne
ve školách a školských nebo jiných
zařízeních rozvíjející zájmy,
znalosti a tvořivé schopnosti dětí,
žáků i studentů nebo specificky
rozvíjející osobnost dítěte nebo
žáka i studenta včetně využívání
variantních výchovných metod
a hodnocení jejich účinnosti.
Odborné usměrňování zájmového
vzdělávání specializovanými
metodami výchovné práce, například
vůči dětem a žákům se speciálními
vzdělávacími potřebami.
Komplexní výchovná a vzdělávací
činnost ve školách nebo
ve školských zařízeních pro výkon
ústavní výchovy nebo ochranné
výchovy a pro preventivně výchovnou
péči zaměřenou na specifické
potřeby dětí, žáků nebo studentů
se speciálními vzdělávacími
potřebami.
(9. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Komplexní vychovatelská činnost ano § 16 z. § 9 v.
ve školách a školských nebo jiných 2 roky praxe
zařízeních rozvíjející zájmy,
znalosti a tvořivé schopnosti dětí,
žáků i studentů nebo specificky
rozvíjející osobnost dítěte nebo
žáka i studenta včetně využívání
variantních výchovných metod
a hodnocení jejich účinnosti.
Odborné usměrňování zájmového
vzdělávání specializovanými
metodami výchovné práce, například
vůči dětem a žákům se speciálními
vzdělávacími potřebami.
Komplexní výchovná a vzdělávací
činnost ve školách nebo
ve školských zařízeních pro výkon
ústavní výchovy nebo ochranné
výchovy a pro preventivně výchovnou
péči zaměřenou na specifické
potřeby dětí, žáků nebo studentů
se speciálními vzdělávacími
potřebami.
(9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Komplexní výchovná, vzdělávací, ne § 16 z. ne
diagnostická a preventivní
činnost zaměřená na celkový rozvoj
osobnosti a na socializaci,
resocializaci a reedukaci včetně
navrhování cílených opatření
k optimalizaci procesu výchovy
a vzdělávání v rámci školy,
školského nebo jiného zařízení.
Koordinace protidrogové prevence
v rámci příslušného zařízení.
Koordinace činnosti vychovatelů
ve výchovných skupinách
ve školách a školských zařízeních.
(10. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Komplexní výchovná, vzdělávací, ano § 16 z. § 9 v.
diagnostická a preventivní 2 roky praxe
činnost zaměřená na celkový rozvoj
osobnosti a na socializaci,
resocializaci a reedukaci včetně
navrhování cílených opatření
k optimalizaci procesu výchovy
a vzdělávání v rámci školy,
školského nebo jiného zařízení.
Koordinace protidrogové prevence
v rámci příslušného zařízení.
Koordinace činnosti vychovatelů
ve výchovných skupinách
ve školách a školských zařízeních.
(10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Samostatné zajišťování výchovné ne § 16 z. ne
a vzdělávací činnosti při uplatnění
speciálně pedagogických postupů.
Samostatné provádění specifických
pedagogických vyšetření a dalších
vysoce náročných pedagogických
činností.
Vytváření programů integrace
a inkluze dětí, žáků nebo studentů
se speciálními vzdělávacími
potřebami v daném zařízení,
poskytování pedagogických
konzultačních činností.
(11. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Metodická a specializovaná ano § 16 z. § 9 v.
poradenská činnost poskytovaná 2 roky praxe
vychovatelům, tvorba výchovných
a vzdělávacích dokumentů,
evaluačních nástrojů
a preventivních programů.
Preventivní, primárně diagnostická
a konzultační činnost, koordinace
aplikace speciálně pedagogických
postupů, nových výchovných metod
a metod z jiných odvětví.
Samostatné zajišťování výchovné
a vzdělávací činnosti při uplatnění
speciálně pedagogických postupů.
Samostatné provádění specifických
pedagogických vyšetření a dalších
vysoce náročných pedagogických
činností.
Vytváření programů integrace
a inkluze dětí, žáků nebo studentů
se speciálními vzdělávacími
potřebami v daném zařízení,
poskytování pedagogických
konzultačních činností.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Stanovování a aplikace účinných ne § 16 z. 2 roky praxe
diagnostických a výchovných metod
a postupů v diagnostických
ústavech a v diagnostických
odděleních ústavů sociální péče
ve spolupráci s pediatry, neurology,
psychiatry a psychology.
Stanovování diagnostických
a výchovných postupů při výkonu
náhradní výchovné péče a asistenční
vzdělávání a výchovné práce
s adolescenty, spojené s řešením
problémů osob v krizových a mezních
životních situacích ve spolupráci
s odborníky z jiných odvětví.
(12. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Metodická a specializovaná ano § 16 z. § 9 v.
poradenská činnost poskytovaná 2 roky praxe
pedagogům a tvorba preventivních
programů.
Stanovování a aplikace účinných
diagnostických a výchovných metod
a postupů v diagnostických
ústavech a v diagnostických
odděleních ústavů sociální péče
ve spolupráci s pediatry, neurology,
psychiatry a psychology.
Stanovování diagnostických
a výchovných postupů při výkonu
náhradní výchovné péče a asistenční
vzdělávání a výchovné práce
s adolescenty, spojené s řešením
problémů osob v krizových a mezních
životních situacích ve spolupráci
s odborníky z jiných odvětví.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Specializovaná metodologická ano § 16 odst. 1 § 7 nebo § 9 v.
činnost v oblasti pedagogiky písm. a) a b) z. a 4 roky praxe
a psychologie, k jejímuž výkonu
je nezbytné získání specializace
stanovené touto vyhláškou.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 5 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PEDAGOG VOLNÉHO ČASU
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Výchovná a vzdělávací činnost ne § 17 z. ne
zaměřená na oblast volného času
dětí, žáků, studentů, mládeže
nebo pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců
se všeobecným zaměřením na rozvoj
jejich zájmů, znalostí, tvořivých
schopností, probíhající podle
rámcového plánu činnosti
školského zařízení.
(8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Výchovná a vzdělávací činnost ne § 17 z. ne
zaměřená na oblast volného času
dětí, žáků, studentů, mládeže
nebo pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců
s odborným zaměřením na jejich
celkový i specifický rozvoj.
Provádění informační a konzultační
činnosti a odborné pomoci v oblasti
volného času pro školy, školská
zařízení, občanská sdružení
a další zájemce. Organizace
soutěží, přehlídek, soustředění,
pobytů a táborové činnosti
pro děti, žáky, studenty, mládež
nebo pedagogické pracovníky
a další dospělé zájemce.
(9. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Výchovná a vzdělávací činnost ano § 17 z. § 9 v.
zaměřená na oblast volného času 2 roky praxe
dětí, žáků, studentů, mládeže
nebo pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců
s odborným zaměřením na jejich
celkový i specifický rozvoj.
Provádění informační a konzultační
činnosti a odborné pomoci v oblasti
volného času pro školy, školská
zařízení, občanská sdružení
a další zájemce. Organizace
soutěží, přehlídek, soustředění,
pobytů a táborové činnosti
pro děti, žáky, studenty, mládež
nebo pedagogické pracovníky
a další dospělé zájemce.
(9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Komplexní pedagogická, primárně ne § 17 z. ne
diagnostická a preventivní
činnost v oblasti volného času
včetně prevence sociálně
patologických jevů a prevence
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí,
žáků, studentů, mládeže nebo
pedagogických pracovníků a dalších
dospělých zájemců.
Tvorba programů, poskytování
metodické a konzultační činnosti
a specializované odborné pomoci
subjektům působícím v oblasti
zájmového vzdělávání a volného
času. Zajišťování péče o talenty.
(10. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Komplexní pedagogická, primárně ano § 17 z. § 9 v.
diagnostická a preventivní 2 roky praxe
činnost v oblasti volného času
včetně prevence sociálně
patologických jevů a prevence
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí,
žáků, studentů, mládeže nebo
pedagogických pracovníků a dalších
dospělých zájemců.
Tvorba programů, poskytování
metodické a konzultační činnosti
a specializované odborné pomoci
subjektům působícím v oblasti
zájmového vzdělávání a volného
času. Zajišťování péče o talenty.
(10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Tvorba obecných celostátních nebo ne § 17 z. ne
krajských forem a metod ve výchově
a vzdělávání v oblasti volného
času dětí, žáků, studentů, mládeže
nebo pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců.
Komplexní metodická a koordinační
činnost v oblasti výchovy
a vzdělávání a dalšího vzdělávání
pracovníků.
(11. platová třída)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Tvorba obecných celostátních nebo ano § 17 z. § 9 v.
krajských forem a metod ve výchově 2 roky praxe
a vzdělávání v oblasti volného
času dětí, žáků, studentů, mládeže
nebo pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců.
Komplexní metodická a koordinační
činnost v oblasti výchovy
a vzdělávání a dalšího vzdělávání
pracovníků.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Metodická a specializovaná ano § 17 z. § 9 v.
poradenská činnost poskytovaná 3 roky praxe
pedagogům a tvorba preventivních
programů.
Tvorba celostátní nebo krajské
koncepce rozvoje jednotlivých
oblastí zájmového vzdělávání
a volného času dětí, žáků, studentů,
mládeže, pedagogických pracovníků
a dalších dospělých zájemců
(například oblasti spontánních
aktivit a prevence sociálně
patologických jevů, pravidelné
činnosti, příležitostných
a zájmových aktivit, pobytových
akcí a environmentálního
vzdělávání).
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Tvorba komplexní celostátní ano § 17 z. § 9 v.
koncepce rozvoje oblasti 5 roků praxe
volného času.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 6 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SPECIÁLNÍ PEDAGOG
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Kontaktní činnosti zaměřené ne § 18 z. ne
na jedince a skupiny dětí, žáků
a studentů se zvýšeným rizikem
školní neúspěšnosti nebo vzniku
problémů v osobnostním a sociálním
vývoji.
Provádění speciálně pedagogických
nápravných, edukačních,
reedukačních a kompenzačních
činností s jedinci i skupinami
dětí, žáků nebo studentů.
Speciálně pedagogické poradenství
v oblasti nápravných, edukačních,
reedukačních a kompenzačních
postupů, prevence poruch chování,
negativních jevů v sociálním vývoji
a v oblasti vzdělávací dráhy
a vedení programů prevence
sociálně patologických jevů.
Příprava a odborné vedení speciálně
pedagogických výcvikových,
preventivních, vzdělávacích
a dalších programů osobnostního
rozvoje.
Etopedické, logopedické,
somatopedické, psychopedické,
tyflopedické a další specializované
vyšetření dětí, žáků, studentů
nebo klientů se zdravotním
postižením a provádění nápravy
nebo psychoterapeutických
činností zaměřených na odstraňování
nebo zmírnění poruch učení
a chování.
Zpracovávání programů integrace
a inkluze dětí, žáků, studentů
nebo klientů se speciálními
vzdělávacími potřebami.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Provádění komplexní speciálně ne § 18 z. 1 rok praxe
pedagogické diagnostiky,
náročných nápravných, reedukačních
a kompenzačních činností s dětmi,
žáky, studenty nebo klienty
se zdravotním postižením
a náročného speciálně pedagogického
poradenství při řešení problémů
ve vývoji a vzdělávání dětí, žáků
a studentů se zdravotním postižením
ve škole a v rodině.
Metodická a koordinační činnost
v oblasti speciálně pedagogických
preventivních a poradenských
služeb ve školství.
Samostatná aplikace logopedických,
etopedických, somatopedických,
psychopedických, tyflopedických
a dalších diagnostických postupů
a metodik stimulace, edukace,
reedukace, kompenzace a aplikace
vzdělávacích činností s dětmi,
žáky, studenty nebo klienty
se speciálními vzdělávacími
potřebami a poskytování
specializované péče osobám
se zdravotním postižením
a znevýhodněním speciálně
pedagogickými metodami nebo
rehabilitačními metodami
a ve spolupráci a v návaznosti
na jiná odvětví. Tvorba koncepce
vyučování prostorové orientace
a samostatného pohybu zrakově
postižených podle akreditovaných
vzdělávacích programů.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Provádění komplexní speciálně ano § 18 z. § 9 v.
pedagogické diagnostiky, 2 roky praxe
náročných nápravných, reedukačních
a kompenzačních činností s dětmi,
žáky, studenty nebo klienty
se zdravotním postižením
a náročného speciálně pedagogického
poradenství při řešení problémů
ve vývoji a vzdělávání dětí, žáků
a studentů se zdravotním postižením
ve škole a v rodině.
Metodická a koordinační činnost
v oblasti speciálně pedagogických
preventivních a poradenských služeb
ve školství.
Samostatná aplikace logopedických,
etopedických, somatopedických,
psychopedických, tyflopedických
a dalších diagnostických postupů
a metodik stimulace, edukace,
reedukace, kompenzace a aplikace
vzdělávacích činností s dětmi, žáky,
studenty nebo klienty se speciálními
vzdělávacími potřebami a poskytování
specializované péče osobám
se zdravotním postižením
a znevýhodněním speciálně
pedagogickými metodami nebo
rehabilitačními metodami
a ve spolupráci a v návaznosti
na jiná odvětví. Tvorba koncepce
vyučování prostorové orientace
a samostatného pohybu zrakově
postižených podle akreditovaných
vzdělávacích programů.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Tvorba zásadních koncepcí ne § 18 z. 3 roky praxe
systému speciálně pedagogických
preventivních a poradenských služeb
ve školství a sestavování prognóz
včetně případného poskytování
nejnáročnějších speciálně
pedagogických služeb (speciálně
pedagogická diagnostika, tvorba
a uplatňování nových speciálně
pedagogických metod).
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Tvorba zásadních koncepcí ano § 18 z. § 7 nebo § 9 v.
systému speciálně pedagogických 5 roků praxe
preventivních a poradenských služeb
ve školství a sestavování prognóz
včetně případného poskytování
nejnáročnějších speciálně
pedagogických služeb (speciálně
pedagogická diagnostika, tvorba
a uplatňování nových speciálně
pedagogických metod).
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 7 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PSYCHOLOG
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Kontaktní činnosti zaměřené ne § 19 z. ne
na jedince a skupiny se zvýšeným
rizikem školní neúspěšnosti nebo
vzniku problémů v osobním
a sociálním vývoji. Provádění
individuálních a skupinových
psychologických vyšetření dětí
a mládeže podle stanovených postupů.
Vedení výcvikových a dalších
programů osobnostního rozvoje
a prevence sociálně patologických
jevů u dětí, žáků a studentů.
Psychologické poradenství
související se vzděláváním
a výchovou dětí, žáků a studentů.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Poskytování krizové intervence ne § 19 z. 1 rok praxe
v obzvláště náročných životních
situacích.
Samostatné provádění náročných
kontaktních činností zaměřených
na jedince a skupiny se zvýšeným
rizikem školní neúspěšnosti nebo
vzniku problémů v osobním
a sociálním vývoji.
Samostatné provádění individuálních
a skupinových psychologických
vyšetření dětí, žáků a studentů.
Tvorba metodických a koncepčních
materiálů z oblasti psychologického
poradenství a prevence ve školství.
Provádění komplexní psychologické
diagnostiky a náročného
psychologického poradenství
při řešení problémů ve vývoji
a vzdělávání dětí, žáků a studentů
ve škole a v rodině.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Poskytování krizové intervence ano § 19 z. § 9 v.
v obzvláště náročných životních 2 roky praxe
situacích.
Samostatné provádění náročných
kontaktních činností zaměřených
na jedince a skupiny se zvýšeným
rizikem školní neúspěšnosti nebo
vzniku problémů v osobním
a sociálním vývoji.
Samostatné provádění individuálních
a skupinových psychologických
vyšetření dětí, žáků a studentů.
Tvorba metodických a koncepčních
materiálů z oblasti psychologického
poradenství a prevence ve školství.
Provádění komplexní psychologické
diagnostiky a náročného
psychologického poradenství
při řešení problémů ve vývoji
a vzdělávání dětí, žáků a studentů
ve škole a v rodině.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Poskytování nejnáročnějších ne § 19 z. 3 roky praxe
psychoterapeutických služeb
včetně psychologického poradenství,
například řešení obzvláště
složitých případů rodin ohrožených
sociální patologií, rodin
zasažených nezaměstnaností,
domácím násilím, rodin pečujících
o těžce zdravotně postižené děti
i rodin ohrožených syndromem
týraného, zneužívaného či
zanedbávaného dítěte.
Tvorba, koordinace a hodnocení
nejsložitějších projektů z oblasti
vzdělávání a pedagogicko-
psychologické péče o psychický
a sociální vývoj, vzdělávání
a volbu životní dráhy jednotlivců
a skupin dětí, žáků a studentů.
Tvorba zásadních koncepcí
systému preventivních
a poradenských služeb ve školství.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Poskytování nejnáročnějších ano § 19 z. § 7 nebo § 9 v.
psychoterapeutických služeb 5 roků praxe
včetně psychologického poradenství,
například řešení obzvláště
složitých případů rodin ohrožených
sociální patologií, rodin
zasažených nezaměstnaností,
domácím násilím, rodin pečujících
o těžce zdravotně postižené děti
i rodin ohrožených syndromem
týraného, zneužívaného či
zanedbávaného dítěte.
Tvorba, koordinace a hodnocení
nejsložitějších projektů z oblasti
vzdělávání a pedagogicko-
psychologické péče o psychický
a sociální vývoj, vzdělávání
a volbu životní dráhy jednotlivců
a skupin dětí, žáků a studentů.
Tvorba zásadních koncepcí
systému preventivních
a poradenských služeb ve školství.
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 8 k vyhlášce č.317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ASISTENT PEDAGOGA
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Pomocné výchovné práce zaměřené ne § 20 písm. e) z. ne
na zkvalitnění společenského
chování dětí a žáků nebo studentů.
Pomocné výchovné práce zaměřené
na vytváření základních pracovních,
hygienických a jiných návyků.
(4. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Provádění rutinních prací ne § 20 písm. d) ne
při výchově dětí a žáků nebo a e) z.
studentů, upevňování jejich
společenského chování, pracovních,
hygienických a jiných návyků péče
a pomoc při pohybové aktivizaci
dětí a žáků nebo studentů.
(5. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Výchovné práce zaměřené ne § 20 písm. a) ne
na zkvalitnění společenského až d) z.
chování dětí a žáků nebo studentů.
Výchovné práce zaměřené
na vytváření základních pracovních,
hygienických a jiných návyků.
(6. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Výklad textu, popřípadě učební ne § 20 písm. a) ne
látky a individuální práce s dětmi až d) z.
a žáky nebo studenty podle
stanovených vzdělávacích programů
a pokynů.
(7. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Vzdělávací a výchovná činnost ne § 20 písm. a) ne
podle přesně stanovených postupů až d) z.
a pokynů učitele nebo vychovatele
zaměřená na speciální vzdělávací
nebo specifické výchovné potřeby
dítěte, žáka nebo studenta nebo
skupiny dětí, žáků nebo studentů.
(8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Vzdělávací a výchovná činnost ano § 20 písm. a) § 9 v.
podle přesně stanovených postupů až d) z. 2 roky praxe
a pokynů učitele nebo vychovatele
zaměřená na speciální vzdělávací
nebo specifické výchovné potřeby
dítěte, žáka nebo studenta nebo
skupiny dětí, žáků nebo studentů.
(8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 9 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TRENÉR
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní základní činnost specializovaná činnost odborná další kvalifikační
stupeň nebo specializace kvalifikace předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Zajišťování odborné trenérsko ne § 21 z. ne
metodické činnosti a sportovní
přípravy v daném sportovním
odvětví.
(10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Odborná trenérsko metodická ne § 21 z. ne
činnost při řízení sportovní
přípravy v daném sportovním
odvětví.
Vzdělávací a výchovná činnost
zaměřená na získávání vědomostí
a dovedností žáků studijního oboru
sportovní příprava podle školního
vzdělávacího programu a metodických
doporučení z oblasti pedagogiky,
psychologie a přírodních věd.
(11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Komplexní koordinace trenérsko ne § 21 z. ne
metodického procesu přípravy
reprezentantů na evropské
a světové úrovni.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Komplexní koordinace trenérsko ano § 21 z. § 9 v.
metodického procesu přípravy
reprezentantů na evropské
a světové úrovni.
(12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Komplexní tvorba, koordinace ano § 21 z. § 7 v.
a usměrňování odborných 2 roky praxe
trenérsko-metodických koncepcí
procesu přípravy sportovní
reprezentace nejvyšší světové
a evropské úrovně (vedoucí
trenér).
(13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlivky:
z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Čl.II
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2006.
Ministryně:
JUDr. Buzková v. r.