412/2006 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků

Schválený:
412/2006 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 14. srpna 2006,
kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 24 odst. 6 a § 29 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů:
Čl.I
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, se mění takto:
1. V § 6 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno c), které zní:
"c) způsobilost vykonávat přímou speciálně pedagogickou činnost u zdravotně postižených dětí, žáků a studentů s jiným druhem postižení.".
2. V § 6 odst. 3 se za slova "odstavce 1 písm. b)" vkládají slova "a c)".
3. Přílohy č. 1 až 9 znějí:
"Příloha č. 1 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                            UČITEL MATEŘSKÉ ŠKOLY
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 6 z.            ne
           směřující k získávání vědomostí,
           dovedností a návyků dětí
           v mateřské škole podle
           vzdělávacího programu.
           (8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Tvorba vzdělávacího programu        ne                      § 6 z.            1 rok praxe
           třídy mateřské školy. Aplikace
           vzdělávacích a výchovných metod
           včetně případné individuální
           práce s dětmi se speciálními
           vzdělávacími potřebami.
           (9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Tvorba vzdělávacího programu        ano                     § 6 z.            § 9 v.
           třídy mateřské školy. Aplikace                                                1 rok praxe
           vzdělávacích a výchovných metod
           včetně případné individuální
           práce s dětmi se speciálními
           vzdělávacími potřebami.
           (9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Tvorba a koordinace školního        ano                     § 6 z.            § 9 v.
           vzdělávacího programu mateřské                                                3 roky praxe
           školy nebo tvorba vzdělávacích
           programů pro děti se speciálními
           vzdělávacími potřebami
           a individuálních vzdělávacích
           plánů.
           (10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Stanovování koncepce rozvoje        ano                     § 6 z.            § 7 a § 9 v.
           školních vzdělávacích programů                                                4 roky praxe
           mateřských škol včetně jejich
           koordinace v regionu.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti

Příloha č. 2 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                UČITEL ZÁKLADNÍ ŠKOLY, ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLY, STŘEDNÍ ŠKOLY, KONZERVATOŘE,
               VYŠŠÍ ODBORNÉ ŠKOLY, JAZYKOVÉ ŠKOLY S PRÁVEM STÁTNÍ JAZYKOVÉ ZKOUŠKY A ZAŘÍZENÍ
                                PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
                       (S VÝJIMKOU UČITELE PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ A ODBORNÉHO VÝCVIKU)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 7 a 8,          ne
           zaměřená na získávání vědomostí                             § 9 odst. 1,
           a dovedností ve všeobecně                                   2, 6, § 10,
           vzdělávacích nebo odborných                                 § 11 odst. 1,
           předmětech podle školního                                   4, § 12, § 13
           vzdělávacího programu, podle                                a 14 z.
           vzdělávacího programu vyšší
           odborné školy nebo podle
           individuálních vzdělávacích plánů
           ve spolupráci s dalšími odborníky
           a dalších metodických doporučení
           z oblasti pedagogiky a psychologie.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Komplexní vzdělávací a výchovná     ne                      § 7 a 8,          1 rok praxe
           činnost ve všeobecně vzdělávacích                           § 9 odst. 1,
           nebo odborných předmětech spojená                           2, 6, § 10,
           s tvorbou a průběžnou aktualizací                           § 11 odst. 1,
           pedagogické dokumentace, kterou                             4, § 12, § 13
           pedagogický pracovník vytváří,                              a 14 z.
           a podle níž postupuje při výkonu
           své přímé pedagogické činnosti
           nebo spojená s tvorbou
           a průběžnou aktualizací
           individuálních vzdělávacích plánů.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Komplexní vzdělávací a výchovná     ano                     § 7 a 8,          § 9 v.
           činnost ve všeobecně vzdělávacích                           § 9 odst. 1,      3 roky praxe
           nebo odborných předmětech spojená                           2, 6, § 10,
           s tvorbou a průběžnou aktualizací                           § 11 odst. 1,
           pedagogické dokumentace, kterou                             4, § 12, § 13
           pedagogický pracovník vytváří,                              a 14 z.
           a podle níž postupuje při výkonu
           své přímé pedagogické činnosti nebo
           spojená s tvorbou a průběžnou
           aktualizací individuálních
           vzdělávacích plánů.
           Metodická a specializovaná
           poradenská činnost poskytovaná
           pedagogům a tvorba preventivních
           programů.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Stanovování koncepce rozvoje        ne                      § 7 a 8,          4 roky praxe
           oboru středního vzdělání                                    § 9 odst. 1,
           s maturitní zkouškou nebo oboru                             2, 6, § 10,
           vzdělání ukončeného absolutoriem                            § 11 odst. 1,
           nebo rámcových vzdělávacích                                 4, § 12, § 13
           programů.                                                   a 14 z.
           Tvorba a koordinace mezinárodních
           projektů zaměřených na vzdělávání
           a výchovu a projektů dalšího
           vzdělávání přesahujících rámec
           škol, tvorba a koordinace
           vzdělávacích programů vyšších
           odborných škol.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Stanovování koncepce rozvoje        ano                     § 7 a 8,          § 7 nebo § 8
           oboru středního vzdělání                                    § 9 odst. 1,      nebo § 9 v.
           s maturitní zkouškou nebo oboru                             2, 6, § 10,       a 4 roky praxe
           vzdělání ukončeného absolutoriem                            § 11 odst.         1,
           nebo rámcových vzdělávacích                                 4, § 12, § 13
           programů. Specializovaná                                    a 14 z.
           metodologická činnost v oblasti
           pedagogiky a psychologie,
           k jejímuž výkonu je nezbytné
           získání specializace stanovené
           touto vyhláškou.
           Tvorba a koordinace mezinárodních
           projektů zaměřených na vzdělávání
           a výchovu a projektů dalšího
           vzdělávání přesahujících rámec
           škol, tvorba a koordinace
           vzdělávacích programů vyšších
           odborných škol.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 6.        Tvorba koncepcí celostátních        ano                     § 7 a 8,          § 9 v.
           nebo mezinárodních programů                                 § 9 odst. 1,      5 roků praxe
           vzdělávání.                                                 2, 6, § 10,
           (14. platová třída)                                         § 11 odst. 1,
                                                                       4, § 12, § 13
                                                                       a 14 z.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 3 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                              UČITEL PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ A ODBORNÉHO VÝCVIKU
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace        kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 9 odst. 3, 4    ne
           v odborném výcviku při přípravě                             a 5, § 11
           žáků v oborech středního                                    odst. 2 a 3 z.
           vzdělání s výučním listem.
           Vzdělávací a výchovná činnost
           v praktickém vyučování
           v předmětech, jejichž obsahovou
           náplní je řízení silničních
           motorových vozidel, zaměřená
           na přípravu žáků a studentů
           k získání řidičského oprávnění
           k řízení motorových vozidel.
           (9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 9 odst. 3, 4    ne
           v praktickém vyučování v oborech                            a 5, § 11
           středního vzdělání s maturitní                              odst. 2 a 3 z.
           zkouškou nebo v odborném výcviku
           v náročných oborech středního
           vzdělání s výučním listem.
           (10. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Vzdělávací a výchovná činnost       ano                     § 9 odst. 3, 4    § 9 v.
           v praktickém vyučování v oborech                            a 5, § 11         2 roky praxe
           středního vzdělání s maturitní                              odst. 2 a 3 z.
           zkouškou nebo v odborném výcviku
           v náročných oborech středního
           vzdělání s výučním listem.
           (10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 9 odst. 3, 4    ne
           v praktickém vyučování v náročných                          a 5, § 11
           oborech středního vzdělání                                  odst. 2 a 3 z.
           s maturitní zkouškou a v oborech
           vyššího odborného vzdělání.
           (11. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Komplexní koordinace vzdělávání     ne                      § 9 odst. 3, 4    3 roky praxe
           v praktickém vyučování nebo                                 a 5, § 11
           v odborném výcviku střední školy                            odst. 2 a 3 z.
           nebo v praktické přípravě vyšší
           odborné školy se znalostmi
           a dovednostmi z jiných oborů
           vzdělání a s teoretickým vyučováním.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Vzdělávací a výchovná činnost       ano                     § 9 odst. 3, 4    § 9 v.
           v praktickém vyučování v náročných                          a 5, § 11         2 roky praxe
           oborech středního vzdělání                                  odst. 2 a 3 z.
           s maturitní zkouškou a v oborech
           vyššího odborného vzdělání.
           (11. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Komplexní koordinace vzdělávání     ne                      § 9 odst. 3, 4    § 9 v.
           v praktickém vyučování nebo                                 a 5, § 11         3 roky praxe
           v odborném výcviku střední školy                            odst. 2 a 3 z.
           nebo v praktické přípravě vyšší
           odborné školy se znalostmi
           a dovednostmi z jiných oborů
           vzdělání a s teoretickým vyučováním.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Tvorba koncepcí rozvoje oboru       ano                     § 9 odst. 3, 4    § 7 nebo § 9 v.
           středního vzdělání s výučním                                a 5, § 11         3 roky praxe
           listem nebo skupiny příbuzných                              odst. 2 a 3 z.
           oborů.
           Metodická a specializovaná
           poradenská činnost poskytovaná
           pedagogům a tvorba preventivních
           programů.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 4 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                 VYCHOVATEL
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace        kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Vychovatelská činnost zaměřená      ne                      § 16 z.           ne
           na rozvoj osobnosti dětí, žáků
           nebo studentů, jejich zájmů,
           znalostí a tvořivých schopností
           probíhající v zájmovém vzdělávání
           podle programu činnosti školského
           nebo jiného zařízení.
           Výchovná a vzdělávací činnost
           zaměřená na vytváření a rozšiřování
           vědomostí, dovedností a návyků
           klientů zařízení sociální péče
           nebo v záchytných zařízeních včetně
           rozvíjení jejich zájmové činnosti
           s využitím pedagogických metod.
           (8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Komplexní vychovatelská činnost     ne                      § 16 z.           ne
           ve školách a školských nebo jiných
           zařízeních rozvíjející zájmy,
           znalosti a tvořivé schopnosti dětí,
           žáků i studentů nebo specificky
           rozvíjející osobnost dítěte nebo
           žáka i studenta včetně využívání
           variantních výchovných metod
           a hodnocení jejich účinnosti.
           Odborné usměrňování zájmového
           vzdělávání specializovanými
           metodami výchovné práce, například
           vůči dětem a žákům se speciálními
           vzdělávacími potřebami.
           Komplexní výchovná a vzdělávací
           činnost ve školách nebo
           ve školských zařízeních pro výkon
           ústavní výchovy nebo ochranné
           výchovy a pro preventivně výchovnou
           péči zaměřenou na specifické
           potřeby dětí, žáků nebo studentů
           se speciálními vzdělávacími
           potřebami.
           (9. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Komplexní vychovatelská činnost     ano                     § 16 z.           § 9 v.
           ve školách a školských nebo jiných                                            2 roky praxe 
           zařízeních rozvíjející zájmy,
           znalosti a tvořivé schopnosti dětí,
           žáků i studentů nebo         specificky
           rozvíjející osobnost dítěte nebo
           žáka i studenta včetně využívání
           variantních výchovných metod
           a hodnocení jejich účinnosti.
           Odborné usměrňování zájmového
           vzdělávání specializovanými
           metodami výchovné práce, například
           vůči dětem a žákům se speciálními
           vzdělávacími potřebami.
           Komplexní výchovná a vzdělávací
           činnost ve školách nebo
           ve školských zařízeních pro výkon
           ústavní výchovy nebo ochranné
           výchovy a pro preventivně výchovnou
           péči zaměřenou na specifické
           potřeby dětí, žáků nebo studentů
           se speciálními vzdělávacími
           potřebami.
           (9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Komplexní výchovná, vzdělávací,     ne                      § 16 z.           ne
           diagnostická a preventivní
           činnost zaměřená na celkový rozvoj
           osobnosti a na socializaci,
           resocializaci a reedukaci včetně
           navrhování cílených opatření
           k optimalizaci procesu výchovy
           a vzdělávání v rámci školy,
           školského nebo jiného zařízení.
           Koordinace protidrogové prevence
           v rámci příslušného zařízení.
           Koordinace činnosti vychovatelů
           ve výchovných skupinách
           ve školách a školských zařízeních.
           (10. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Komplexní výchovná, vzdělávací,     ano                     § 16 z.           § 9 v. 
           diagnostická a preventivní                                                    2 roky praxe
           činnost zaměřená na celkový rozvoj
           osobnosti a na socializaci,
           resocializaci a reedukaci včetně
           navrhování cílených opatření
           k optimalizaci procesu výchovy
           a vzdělávání v rámci školy,
           školského nebo jiného zařízení.
           Koordinace protidrogové prevence
           v rámci příslušného zařízení.
           Koordinace činnosti vychovatelů
           ve výchovných skupinách
           ve školách a školských zařízeních.
           (10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Samostatné zajišťování výchovné     ne                      § 16 z.           ne
           a vzdělávací činnosti při uplatnění
           speciálně pedagogických postupů.
           Samostatné provádění specifických
           pedagogických vyšetření a dalších
           vysoce náročných pedagogických
           činností.
           Vytváření programů integrace
           a inkluze dětí, žáků nebo studentů
           se speciálními vzdělávacími
           potřebami v daném zařízení,
           poskytování pedagogických
           konzultačních činností.
           (11. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Metodická a specializovaná          ano                     § 16 z.           § 9 v.
           poradenská činnost poskytovaná                                                2 roky praxe
           vychovatelům, tvorba výchovných
           a vzdělávacích dokumentů,
           evaluačních nástrojů
           a preventivních programů.
           Preventivní, primárně diagnostická
           a konzultační činnost, koordinace
           aplikace speciálně pedagogických
           postupů, nových výchovných metod
           a metod z jiných odvětví.
           Samostatné zajišťování výchovné
           a vzdělávací činnosti při uplatnění
           speciálně pedagogických postupů.
           Samostatné provádění specifických
           pedagogických vyšetření a dalších
           vysoce náročných pedagogických
           činností.
           Vytváření programů integrace
           a inkluze dětí, žáků nebo studentů
           se speciálními vzdělávacími
           potřebami v daném zařízení,
           poskytování pedagogických
           konzultačních činností.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Stanovování a aplikace účinných     ne                      § 16 z.           2 roky praxe
           diagnostických a výchovných metod
           a postupů v diagnostických
           ústavech a v diagnostických
           odděleních ústavů sociální péče
           ve spolupráci s pediatry, neurology,
           psychiatry a psychology.
           Stanovování diagnostických
           a výchovných postupů při výkonu
           náhradní výchovné péče a asistenční
           vzdělávání a výchovné práce
           s adolescenty, spojené s řešením
           problémů osob v krizových a mezních
           životních situacích ve spolupráci
           s odborníky z jiných odvětví.
           (12. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Metodická a specializovaná          ano                     § 16 z.           § 9 v.
           poradenská činnost poskytovaná                                                2 roky praxe
           pedagogům a tvorba preventivních
           programů.
           Stanovování a aplikace účinných
           diagnostických a výchovných metod 
           a postupů v diagnostických
           ústavech a v diagnostických
           odděleních ústavů sociální péče
           ve spolupráci s pediatry, neurology,
           psychiatry a psychology.
           Stanovování diagnostických
           a výchovných postupů při výkonu
           náhradní výchovné péče a asistenční
           vzdělávání a výchovné práce
           s adolescenty, spojené s řešením
           problémů osob v krizových a mezních
           životních situacích ve spolupráci
           s odborníky z jiných odvětví.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 6.        Specializovaná metodologická        ano                     § 16 odst. 1      § 7 nebo § 9 v.
           činnost v oblasti pedagogiky                                písm. a) a b) z.  a 4 roky praxe
           a psychologie, k jejímuž výkonu
           je nezbytné získání specializace
           stanovené touto vyhláškou.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 5 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                            PEDAGOG VOLNÉHO ČASU
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Výchovná a vzdělávací činnost       ne                      § 17 z.           ne
           zaměřená na oblast volného času
           dětí, žáků, studentů, mládeže
           nebo pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců
           se všeobecným zaměřením na rozvoj
           jejich zájmů, znalostí, tvořivých
           schopností, probíhající podle
           rámcového plánu činnosti
           školského zařízení.
           (8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Výchovná a vzdělávací činnost       ne                      § 17 z.           ne
           zaměřená na oblast volného času
           dětí, žáků, studentů, mládeže
           nebo pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců
           s odborným zaměřením na jejich
           celkový i specifický rozvoj.
           Provádění informační a konzultační
           činnosti a odborné pomoci v oblasti
           volného času pro školy, školská
           zařízení, občanská sdružení
           a další zájemce. Organizace
           soutěží, přehlídek, soustředění,
           pobytů a táborové činnosti
           pro děti, žáky, studenty, mládež
           nebo pedagogické pracovníky
           a další dospělé zájemce.
           (9. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Výchovná a vzdělávací činnost       ano                     § 17 z.           § 9 v. 
           zaměřená na oblast volného času                                               2 roky praxe
           dětí, žáků, studentů, mládeže
           nebo pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců
           s odborným zaměřením na jejich
           celkový i specifický rozvoj.
           Provádění informační a konzultační
           činnosti a odborné pomoci v oblasti
           volného času pro školy, školská
           zařízení, občanská sdružení
           a další zájemce. Organizace
           soutěží, přehlídek, soustředění,
           pobytů a táborové činnosti
           pro děti, žáky, studenty, mládež
           nebo pedagogické pracovníky
           a další dospělé zájemce.
           (9. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.                Komplexní pedagogická, primárně     ne                      § 17 z.           ne
           diagnostická a preventivní
           činnost v oblasti volného času
           včetně prevence sociálně
           patologických jevů a prevence
           bezpečnosti a ochrany zdraví dětí,
           žáků, studentů, mládeže nebo
           pedagogických pracovníků a dalších
           dospělých zájemců.
           Tvorba programů, poskytování
           metodické a konzultační činnosti
           a specializované odborné pomoci
           subjektům působícím v oblasti
           zájmového vzdělávání a volného
           času. Zajišťování péče o talenty.
           (10. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Komplexní pedagogická, primárně     ano                     § 17 z.           § 9 v. 
           diagnostická a preventivní                                                    2 roky praxe
           činnost v oblasti volného času
           včetně prevence sociálně
           patologických jevů a prevence
           bezpečnosti a ochrany zdraví dětí,
           žáků, studentů, mládeže nebo
           pedagogických pracovníků a dalších
           dospělých zájemců.
           Tvorba programů, poskytování
           metodické a konzultační činnosti
           a specializované odborné pomoci
           subjektům působícím v oblasti
           zájmového vzdělávání a volného
           času. Zajišťování péče o talenty.
           (10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Tvorba obecných celostátních nebo   ne                      § 17 z.           ne
           krajských forem a metod ve výchově
           a vzdělávání v oblasti volného
           času dětí, žáků, studentů, mládeže
           nebo pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců.
           Komplexní metodická a koordinační
           činnost v oblasti výchovy
           a vzdělávání a dalšího vzdělávání
           pracovníků.
           (11. platová třída)
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------
           Tvorba obecných celostátních nebo   ano                     § 17 z.           § 9 v. 
           krajských forem a metod ve výchově                                            2 roky praxe
           a vzdělávání v oblasti volného
           času dětí, žáků, studentů, mládeže
           nebo pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců.
           Komplexní metodická a koordinační
           činnost v oblasti výchovy
           a vzdělávání a dalšího vzdělávání
           pracovníků.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Metodická a specializovaná          ano                     § 17 z.           § 9 v.
           poradenská činnost poskytovaná                                                3 roky praxe
           pedagogům a tvorba preventivních
           programů.
           Tvorba celostátní nebo krajské
           koncepce rozvoje jednotlivých
           oblastí zájmového vzdělávání
           a volného času dětí, žáků, studentů,
           mládeže, pedagogických pracovníků
           a dalších dospělých zájemců
           (například oblasti spontánních
           aktivit a prevence sociálně
           patologických jevů, pravidelné
           činnosti, příležitostných
           a zájmových aktivit, pobytových
           akcí a environmentálního
           vzdělávání).
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 6.        Tvorba komplexní celostátní         ano                     § 17 z.           § 9 v.
           koncepce rozvoje oblasti                                                      5 roků praxe
           volného času.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 6 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                              SPECIÁLNÍ PEDAGOG
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Kontaktní činnosti zaměřené         ne                      § 18 z.           ne
           na jedince a skupiny dětí, žáků
           a studentů se zvýšeným rizikem
           školní neúspěšnosti nebo vzniku
           problémů v osobnostním a sociálním
           vývoji.
           Provádění speciálně pedagogických
           nápravných, edukačních,
           reedukačních a kompenzačních
           činností s jedinci i skupinami
           dětí, žáků nebo studentů.
           Speciálně pedagogické poradenství
           v oblasti nápravných, edukačních,
           reedukačních a kompenzačních
           postupů, prevence poruch chování,
           negativních jevů v sociálním vývoji
           a v oblasti vzdělávací dráhy
           a vedení programů prevence
           sociálně patologických jevů.
           Příprava a odborné vedení speciálně
           pedagogických výcvikových,
           preventivních, vzdělávacích
           a dalších programů osobnostního
           rozvoje.
           Etopedické, logopedické,
           somatopedické, psychopedické,
           tyflopedické a další specializované
           vyšetření dětí, žáků, studentů
           nebo klientů se zdravotním
           postižením a provádění nápravy
           nebo psychoterapeutických
           činností zaměřených na odstraňování
           nebo zmírnění poruch učení
           a chování.
           Zpracovávání programů integrace
           a inkluze dětí, žáků, studentů
           nebo klientů se speciálními
           vzdělávacími potřebami.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Provádění komplexní speciálně       ne                      § 18 z.           1 rok praxe
           pedagogické diagnostiky,
           náročných nápravných, reedukačních
           a kompenzačních činností s dětmi,
           žáky, studenty nebo klienty
           se zdravotním postižením
           a náročného speciálně pedagogického
           poradenství při řešení problémů
           ve vývoji a vzdělávání dětí, žáků
           a studentů se zdravotním postižením
           ve škole a v rodině.
           Metodická a koordinační činnost
           v oblasti speciálně pedagogických
           preventivních a poradenských
           služeb ve školství.
           Samostatná aplikace logopedických,
           etopedických, somatopedických,
           psychopedických, tyflopedických
           a dalších diagnostických postupů
           a metodik stimulace, edukace,
           reedukace, kompenzace a aplikace
           vzdělávacích činností s dětmi,
           žáky, studenty nebo klienty
           se speciálními vzdělávacími
           potřebami a poskytování
           specializované péče osobám
           se zdravotním postižením
           a znevýhodněním speciálně
           pedagogickými metodami nebo
           rehabilitačními metodami
           a ve spolupráci a v návaznosti
           na jiná odvětví. Tvorba koncepce
           vyučování prostorové orientace
           a samostatného pohybu zrakově
           postižených podle akreditovaných
           vzdělávacích programů.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Provádění komplexní speciálně       ano                     § 18 z.           § 9 v.
           pedagogické diagnostiky,                                                      2 roky praxe
           náročných nápravných, reedukačních
           a kompenzačních činností s dětmi,
           žáky, studenty nebo klienty
           se zdravotním postižením
           a náročného speciálně pedagogického
           poradenství při řešení problémů
           ve vývoji a vzdělávání dětí, žáků
           a studentů se zdravotním postižením
           ve škole a v rodině.
           Metodická a koordinační činnost
           v oblasti speciálně pedagogických
           preventivních a poradenských služeb
           ve školství.
           Samostatná aplikace logopedických,
           etopedických, somatopedických,
           psychopedických, tyflopedických
           a dalších diagnostických postupů
           a metodik stimulace, edukace,
           reedukace, kompenzace a aplikace
           vzdělávacích činností s dětmi, žáky,
           studenty nebo klienty se speciálními
           vzdělávacími potřebami a poskytování
           specializované péče osobám
           se zdravotním postižením
           a znevýhodněním speciálně
           pedagogickými metodami nebo
           rehabilitačními metodami
           a ve spolupráci a v návaznosti
           na jiná odvětví. Tvorba koncepce
           vyučování prostorové orientace
           a samostatného pohybu zrakově
           postižených podle akreditovaných
           vzdělávacích programů.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
         4.        Tvorba zásadních koncepcí           ne                      § 18 z.           3 roky praxe
           systému speciálně pedagogických
           preventivních a poradenských služeb
           ve školství a sestavování prognóz
           včetně případného poskytování
           nejnáročnějších speciálně
           pedagogických služeb (speciálně
           pedagogická diagnostika, tvorba
           a uplatňování nových speciálně
           pedagogických metod).
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Tvorba zásadních koncepcí           ano                     § 18 z.           § 7 nebo § 9 v.
           systému speciálně pedagogických                             5 roků praxe
           preventivních a poradenských služeb 
           ve školství a sestavování prognóz
           včetně případného poskytování
           nejnáročnějších speciálně
           pedagogických služeb (speciálně
           pedagogická diagnostika, tvorba
           a uplatňování nových speciálně
           pedagogických metod).
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 7 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                  PSYCHOLOG
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Kontaktní činnosti zaměřené         ne                      § 19 z.           ne
           na jedince a skupiny se zvýšeným
           rizikem školní neúspěšnosti nebo
           vzniku problémů v osobním
           a sociálním vývoji. Provádění
           individuálních a skupinových
           psychologických vyšetření dětí
           a mládeže podle stanovených postupů.
           Vedení výcvikových a dalších
           programů osobnostního rozvoje
           a prevence sociálně patologických
           jevů u dětí, žáků a studentů.
           Psychologické poradenství
           související se vzděláváním
           a výchovou dětí, žáků a studentů.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Poskytování krizové intervence      ne                      § 19 z.           1 rok praxe
           v obzvláště náročných životních
           situacích.
           Samostatné provádění náročných
           kontaktních činností zaměřených
           na jedince a skupiny se zvýšeným
           rizikem školní neúspěšnosti nebo
           vzniku problémů v osobním
           a sociálním vývoji.
           Samostatné provádění individuálních
           a skupinových psychologických
           vyšetření dětí, žáků a studentů.
           Tvorba metodických a koncepčních
           materiálů z oblasti psychologického
           poradenství a prevence ve školství.
           Provádění komplexní psychologické
           diagnostiky a náročného
           psychologického poradenství
           při řešení problémů ve vývoji
           a vzdělávání dětí, žáků a studentů
           ve škole a v rodině.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Poskytování krizové intervence      ano                     § 19 z.           § 9 v.
           v obzvláště náročných životních                                               2 roky praxe
           situacích.
           Samostatné provádění náročných 
           kontaktních činností zaměřených
           na jedince a skupiny se zvýšeným
           rizikem školní neúspěšnosti nebo
           vzniku problémů v osobním
           a sociálním vývoji.
           Samostatné provádění individuálních
           a skupinových psychologických
           vyšetření dětí, žáků a studentů.
           Tvorba metodických a koncepčních
           materiálů z oblasti psychologického
           poradenství a prevence ve školství.
           Provádění komplexní psychologické
           diagnostiky a náročného
           psychologického poradenství
           při řešení problémů ve vývoji
           a vzdělávání dětí, žáků a studentů
           ve škole a v rodině.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Poskytování nejnáročnějších         ne                      § 19 z.           3 roky praxe
           psychoterapeutických služeb
           včetně psychologického poradenství,
           například řešení obzvláště
           složitých případů rodin ohrožených
           sociální patologií, rodin
           zasažených nezaměstnaností,
           domácím násilím, rodin pečujících
           o těžce zdravotně postižené děti
           i rodin ohrožených syndromem
           týraného, zneužívaného či
           zanedbávaného dítěte.
           Tvorba, koordinace a hodnocení
           nejsložitějších projektů z oblasti
           vzdělávání a pedagogicko-
           psychologické péče o psychický
           a sociální vývoj, vzdělávání
           a volbu životní dráhy jednotlivců
           a skupin dětí, žáků a studentů.
           Tvorba zásadních koncepcí
           systému preventivních
           a poradenských služeb ve školství.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Poskytování nejnáročnějších         ano                     § 19 z.           § 7 nebo § 9 v.
           psychoterapeutických služeb                                                   5 roků praxe
           včetně psychologického poradenství,
           například řešení obzvláště
           složitých případů rodin ohrožených
           sociální patologií, rodin
           zasažených nezaměstnaností,
           domácím násilím, rodin pečujících
           o těžce zdravotně postižené děti
           i rodin ohrožených syndromem
           týraného, zneužívaného či
           zanedbávaného dítěte.
           Tvorba, koordinace a hodnocení
           nejsložitějších projektů z oblasti
           vzdělávání a pedagogicko-
           psychologické péče o psychický
           a sociální vývoj, vzdělávání
           a volbu životní dráhy jednotlivců
           a skupin dětí, žáků a studentů.
           Tvorba zásadních koncepcí
           systému preventivních
           a poradenských služeb ve školství.
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 8 k vyhlášce č.317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                              ASISTENT PEDAGOGA
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Pomocné výchovné práce zaměřené     ne                      § 20 písm. e) z.  ne
           na zkvalitnění společenského
           chování dětí a žáků nebo studentů.
           Pomocné výchovné práce zaměřené
           na vytváření základních pracovních,
           hygienických a jiných návyků.
           (4. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Provádění rutinních prací           ne                      § 20 písm. d)     ne
           při výchově dětí a žáků nebo                                a e) z.
           studentů, upevňování jejich
           společenského chování, pracovních,
           hygienických a jiných návyků péče
           a pomoc při pohybové aktivizaci
           dětí a žáků nebo studentů.
           (5. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Výchovné práce zaměřené             ne                      § 20 písm. a)     ne
           na zkvalitnění společenského                                až d) z.
           chování dětí a žáků nebo studentů.
           Výchovné práce zaměřené
           na vytváření základních pracovních,
           hygienických a jiných návyků.
           (6. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Výklad textu, popřípadě učební      ne                      § 20 písm. a)     ne
           látky a individuální práce s dětmi                          až d) z.
           a žáky nebo studenty podle
           stanovených vzdělávacích programů
           a pokynů.
                   (7. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Vzdělávací a výchovná činnost       ne                      § 20 písm. a)     ne
           podle přesně stanovených postupů                            až d) z.
           a pokynů učitele nebo vychovatele
           zaměřená na speciální vzdělávací
           nebo specifické výchovné potřeby
           dítěte, žáka nebo studenta nebo
           skupiny dětí, žáků nebo studentů.
           (8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 6.        Vzdělávací a výchovná činnost       ano                     § 20 písm. a)     § 9 v.
           podle přesně stanovených postupů                            až d) z.          2 roky praxe
           a pokynů učitele nebo vychovatele
           zaměřená na speciální vzdělávací
           nebo specifické výchovné potřeby
           dítěte, žáka nebo studenta nebo
           skupiny dětí, žáků nebo studentů.
           (8. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti
Příloha č. 9 k vyhlášce č. 317/2005 Sb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                   TRENÉR
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kariérní   základní činnost                    specializovaná činnost  odborná           další kvalifikační
stupeň                                         nebo specializace       kvalifikace       předpoklady
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1.        Zajišťování odborné trenérsko       ne                      § 21 z.           ne
           metodické činnosti a sportovní
           přípravy v daném sportovním
           odvětví.
           (10. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 2.        Odborná trenérsko metodická         ne                      § 21 z.           ne
           činnost při řízení sportovní
           přípravy v daném sportovním
           odvětví.
           Vzdělávací a výchovná činnost
           zaměřená na získávání vědomostí
           a dovedností žáků studijního oboru
           sportovní příprava podle školního
           vzdělávacího programu a metodických
           doporučení z oblasti pedagogiky,
           psychologie a přírodních věd.
           (11. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 3.        Komplexní koordinace trenérsko      ne                      § 21 z.           ne
           metodického procesu přípravy
           reprezentantů na evropské
           a světové úrovni.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 4.        Komplexní koordinace trenérsko      ano                     § 21 z.           § 9 v.
           metodického procesu přípravy
           reprezentantů na evropské
           a světové úrovni.
           (12. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 5.        Komplexní tvorba, koordinace        ano                     § 21 z.           § 7 v.
           a usměrňování odborných                                                       2 roky praxe
           trenérsko-metodických koncepcí
           procesu přípravy sportovní
           reprezentace nejvyšší světové
           a evropské úrovně (vedoucí
           trenér).
           (13. platová třída)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysvětlivky:

z ... zákon č. 563/2004 Sb.
v ... vyhláška č. 317/2005 Sb.
praxe ... výkon přímé pedagogické činnosti

Čl.II
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2006.
Ministryně:
JUDr. Buzková v. r.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdo je ICT koordinátor/metodik