239/2005 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 22. března 2005 v plénu ve složení JUDr. PhDr. Stanislav
Balík, JUDr. František Duchoň, JUDr. Vojen Güttler, JUDr. Pavel Holländer, JUDr.
Ivana Janů, JUDr. Dagmar Lastovecká, JUDr. Jiří Mucha, JUDr. Jiří Nykodým, JUDr.
Pavel Rychetský, JUDr. Miloslav Výborný, JUDr. Eliška Wagnerová o návrhu II. senátu
Ústavního soudu na zrušení ustanovení § 242 odst. 2 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním
řízení soudním (trestní řád),
takto:
1. Ustanovení § 242 odst. 2 zákona č. 141/1961 Sb. se zrušuje dnem vyhlášení
nálezu ve Sbírce zákonů.
2. Podle čl. 5 odst. 4 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod
je nutné slyšení obviněného soudem předtím, než je rozhodováno o jeho stížnosti proti
usnesení státního zástupce o dalším trvání vazby.
Odůvodnění
I.
Vymezení věci a rekapitulace návrhu
Ústavnímu soudu byla řádně a včas doručena ústavní stížnost T. K., t.
č. ve vazbě ve Věznici Praha - Pankrác, směřující proti usnesení Městského soudu
v Praze ze dne 4.2.2004, sp. zn. 44 To 54/2004. Řízení o této ústavní stížnosti je
vedeno pod sp. zn. II. ÚS 96/04. Usnesením Městského soudu v Praze ze dne 4.2.2004,
č. j. 44 To 54/2004-231, byla jako nedůvodná zamítnuta stížnost stěžovatele proti
usnesení státního zástupce Městského státního zastupitelství v Praze ze dne 18.12.2003,
č. j. KZv 293/2003-173. Tím byl stěžovatel podle § 71 odst. 3 zákona č. 141/1961
Sb., o trestním řízení soudním, ve znění pozdějších předpisů (trestní řád) ponechán
ve vazbě.
II. senát Ústavního soudu řízení o ústavní stížnosti přerušil podle §
78 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů,
a navrhl zrušení § 242 odst. 2 trestního řádu.
Stěžovatel s odkazem na judikaturu Evropského soudu pro lidská práva ve
věci A. B. proti Slovensku namítl mimo jiné porušení zásady rovnosti zbraní, podle
níž musí mít všechny strany sporu stejnou možnost mluvit a obhajovat svoji pravdu
a žádná z nich nesmí mít podstatnou výhodu vůči protistraně. II. senát Ústavního
soudu dovodil, že na jednání a rozhodování soudu o stížnosti obviněného v této věci
se v souladu s čl. 5 odst. 4 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále
jen "Úmluva"), a z něj vyplývající judikatury Evropského soudu pro lidská práva,
vztahují veškeré požadavky na vedení řádného procesu, jak je příkladmo zmiňuje stěžovatel.
Mezi základní institucionální záruky spravedlnosti řízení o pokračování či skončení
omezení osobní svobody patří právo obviněného být slyšen v kontradiktorním řízení,
v němž je přezkoumávána zákonnost dalšího trvání vazby. Podle stávající právní úpravy
[§ 74 odst. 1, § 146a odst. 1 písm. a), § 148, § 149, § 240 a § 242 trestního řádu,
a § 31 zákona č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů
a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích)], aplikované i Městským
soudem v Praze v daném případě, rozhoduje soud o stížnosti proti rozhodnutí státního
zástupce o ponechání obviněného ve vazbě v neveřejném zasedání. Při něm jsou přítomni
členové senátu a zapisovatel. Jiné osoby jsou z účasti na neveřejném zasedání vyloučeny.
Soud je přitom oprávněn vyjít pouze z usnesení státního zástupce o prodloužení vazby,
stížnosti obviněného proti tomuto usnesení, a listin obsažených ve spise. Tato úprava
podle názoru II. senátu Ústavního soudu neodpovídá shora uvedenému právu obviněných
na spravedlivý proces, zakotvenému v Úmluvě, která je mezinárodní smlouvou podle
čl. 10 Ústavy České republiky (dále jen "Ústava").
II.
Rekapitulace podstatných částí vyjádření účastníků řízení
Ústavní soud zaslal návrh na zahájení řízení v souladu s ustanovením
§ 69 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, účastníkům řízení - Poslanecké
sněmovně a Senátu Parlamentu České republiky.
Poslanecká sněmovna uvedla, že se Ústavní soud ve svých rozhodnutích opakovaně
(nálezy vyhlášené pod č. 121/1996 Sb., 286/1996 Sb., 38/1999 Sb., 83/1999 Sb., 192/1999
Sb., 290/1999 Sb., 3/2000 Sb., 98/2004 Sb.) přihlásil k principu priority ústavně
konformní interpretace před derogací, tzn. v situaci, kdy určité ustanovení právního
předpisu umožňuje dvě různé interpretace, přičemž jedna je v souladu s ústavním pořádkem
a druhá je s ním v rozporu, není dán důvod zrušení tohoto ustanovení; při jeho aplikaci
je úkolem soudů interpretovat dané ustanovení ústavně konformním způsobem. Dále připomenula,
že ve skutkově obdobném případě (nález sp. zn. I. ÚS 573/02 ze dne 23. března 2004)
Ústavní soud konstatoval, že obecnými soudy podávaný výklad trestního řádu nedává
prostor pro slyšení obviněného v řízení o ponechání ve vazbě. Avšak podle čl. 10
Ústavy platí, že stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se
mezinárodní smlouva. Proto je nutno ustanovení trestního řádu vykládat ústavně konformním
způsobem, což v daném případě znamená nutnost respektovat ustálený a jednoznačný
výklad čl. 5 odst. 4 Úmluvy, prováděný Evropským soudem pro lidská práva. Proto se
Poslanecké sněmovně jeví vhodnější ústavně konformní výklad ustanovení § 242 trestního
řádu než jeho derogace, a to i s přihlédnutím k ustanovení § 243 trestního řádu,
upravujícím provádění důkazů v neveřejném zasedání, které má z pohledu jednoduchého
práva kogentní povahu. I toto ustanovení by přitom mělo být aplikováno s přihlédnutím
k čl. 5 odst. 4 Úmluvy a jeho výkladu Evropským soudem pro lidská práva. Proto Poslanecká
sněmovna uzavírá, že derogací ustanovení § 242 trestního řádu by nemusel být naplněn
cíl sledovaný podaným návrhem.
Senát uvedl, že se tímto zákonným ustanovením zabýval v souvislosti s návrhem
tzv. velké novely trestního řádu (zákon č. 265/2001 Sb.), kdy byl zásadně diskutován
soulad oprávnění státního zástupce rozhodovat v přípravném řízení o dalším trvání
vazby s čl. 8 odst. 5 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Požadavek,
aby v řízení o pokračování či skončení vazby mohlo být uplatněno právo obviněného
být slyšen soudem před rozhodnutím, nebyl jmenovitě vysloven. Senát se většinově
ztotožnil s tím, že předkládaná novela ve svém důsledku sleduje pozitivní přeměnu
příliš složitého, nákladného a těžkopádného řízení v efektivnější (rychlejší) nástroj
potlačování kriminality při zachování demokratických pravidel spravedlivého procesu.
Obecně nicméně poznamenal, že čl. 5 odst. 4 Úmluvy je Evropským soudním
dvorem pro lidská práva v současnosti, po jistém období váhání v otázce plného uplatňování
požadavků spravedlivého procesu na vazební řízení, interpretován přísně tak, že jde-li
o vazbu v trestním řízení, musí se konat ústní jednání (rozsudek Nikolovová v. Bulharsko
z 25. března 1999 a další). Rozsah aplikovatelnosti čl. 5 odst. 4 Úmluvy přitom přesahuje
jeho slovní znění, které se omezuje na rozhodování na návrh obviněného, a týká se
rovněž rozhodování o prodloužení vazby (např. rozsudek Grauzinis v. Litva z 10. října
2000). Evropský soud pro lidská práva tak považuje čl. 5 odst. 4 Úmluvy za záruku
habeas corpus. Z Úmluvy se dovozuje obecná povinnost smluvních států respektovat
její ustanovení v interpretaci podávané Evropským soudem pro lidská práva. Použití
pravidla podle čl. 10 Ústavy o aplikační přednosti mezinárodní smlouvy před zákonem
je však zřejmě komplikováno jednak naznačeným vývojem názoru (interpretace) Evropského
soudu pro lidská práva samého, jednak obdobnými změnami v názoru Ústavního soudu
na předmětnou problematiku (např. rozhodnutí sp. zn. III. ÚS 22/03, I. ÚS 53/03,
Pl. ÚS 4/94). Soudy proto očekávají spíše oporu danou změnou zákona, než složitější
("trnitou") výkladovou cestu. Žádoucí legislativní revize vazebního řízení v dané
věci nemusí měnit formu neveřejného soudního projednávání, ale měla by nejspíše hledat
podmínky pro jeho ústnost při zachování zásady rovnostizbraní a s přihlédnutím k
požadavku efektivnosti řízení.
Proto je podle názoru Senátu na Ústavním soudu, aby posoudil ústavnost
návrhem napadeného ustanovení.
III.
Dikce napadeného zákonného ustanovení
Ustanovení § 242 odst. 2 trestního řádu zní:
"(2) Jiné osoby jsou z účasti na neveřejném zasedání vyloučeny."
IV.
Podmínky aktivní legitimace navrhovatele
Návrh na zrušení ustanovení § 242 odst. 2 trestního řádu podal II. senát
Ústavního soudu v souvislosti s ústavní stížností T. K., kterou tento senát projednává
pod sp. zn. II. ÚS 96/04. Podstatou ústavní stížnosti je nesouhlas s postupem obecného
soudu, který svým postupem aplikoval právě napadené ustanovení trestního řádu. Lze
tudíž na straně II. senátu Ústavního soudu, coby navrhovatele, konstatovat naplnění
dispozice normy, obsažené v § 64 odst. 1 písm. c) zákona č. 182/1993 Sb., a tedy
podmínek aktivní legitimace.
V.
Ústavní konformita legislativního procesu
Ústavní soud je v souladu s ustanovením § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů, v řízení o kontrole zákonů nebo jiných právních
předpisů povinen posoudit, zda napadený zákon byl přijat a vydán ústavně předepsaným
způsobem.
Co se týče zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním trestní řád),
ve znění pozdějších předpisů, Ústavní soud nezjišťoval, zda byl přijat a vydán v
mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem, jelikož u právních
předpisů, vydaných dříve, než nabyla účinnosti Ústava, je Ústavní soud oprávněn přezkoumávat
toliko jejich obsahový soulad se soudobým ústavním pořádkem, nikoli však ústavnost
procedury jejich vzniku a dodržení normotvorné pravomoci [viz usnesení Ústavního
soudu, sp. zn. Pl. ÚS 5/98, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu dále jen "Sbírka
rozhodnutí"), sv. 14. usnesení č. 32)].
Proto se Ústavní soud omezil na přezkum jediné změny dotčeného zákonného
ustanovení, ke které došlo zákonem č. 292/1993 Sb., jímž se mění a doplňuje zákon
č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), zákon č. 21/1992 Sb., o
bankách, a zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích. Touto novelou byl dosavadní
odstavec druhý ve znění: "Nestanoví-li tento zákon něco jiného, není účast prokurátora
při neveřejném zasedání povinná." vypuštěn a dosavadní třetí odstavec byl označen
jako druhý.
Ze sněmovního tisku č. 535 prvního volebního období Poslanecké sněmovny
bylo zjištěno, že se jednalo o vládní návrh zákona, který byl v posuzovaném směru
odůvodněn takto: "Účast státního zástupce v neveřejném zasedání za situace, kdy účast
obviněného nebo obhájce je vyloučena, odporuje principu rovnosti stran v soudním
řízení i úloze, kterou má podle ústavy státní zástupce plnit. Proto se přítomnost
osob při neveřejném zasedání omezuje na členy senátu a zapisovatele."
Ze sněmovního tisku č. 552 prvního volebního období Poslanecké sněmovny
Ústavní soud zjistil, že organizační výbor navrhl upuštění od projednávání zásad
vládního návrhu zákona. Ze zprávy zpravodajů branného a bezpečnostního výboru, ústavněprávního
výboru a výboru petičního, pro lidská práva a národnosti ze dne 5.11.1993 (sněmovní
tisk č. 633) Ústavní soud zjistil, že jím byl doporučen vládní návrh zákona ke schválení
s úpravami, které se však netýkaly předmětného ustanovení. Usnesením Poslanecké sněmovny
ze 14. schůze prvního volebního období, konané dne 10. listopadu 1993, byl vysloven
souhlas s vládním návrhem trestního řádu, ve znění schválených pozměňovacích návrhů.
Z hlasování č. 157 vyplývá, že ze 184 přítomných poslanců bylo 104 pro, proti bylo
10, a 41 se zdrželo hlasování.
Prezident, předseda vlády i předseda Poslanecké sněmovny zákon podepsali,
a vyhlášen byl 10. prosince 1993 ve v částce 74 pod č. 292/1993 Sb.
Ústavní soud tedy konstatuje, že i zákon č. 292/1993 Sb. byl přijat ústavně
konformním způsobem.
VI.
Obsahový soulad napadeného ustanovení s ústavním pořádkem
Podle stávající právní úpravy [§ 74 odst. 1, § 146a odst. 1 písm. a),
§ 148, § 149, § 240, § 242 a § 243 trestního řádu, a § 31 zákona č. 6/2002 Sb., o
soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů], rozhoduje soud o stížnosti proti rozhodnutí
státního zástupce o ponechání obviněného ve vazbě v neveřejném zasedání, při němž
jsou přítomni členové senátu a zapisovatel, a jiné osoby jsou z účasti na neveřejném
zasedání vyloučeny. Soud je přitom oprávněn vyjít pouze z usnesení státního zástupce
o prodloužení vazby, stížnosti obviněného proti tomuto usnesení, a listin obsažených
ve spise. Tato úprava podle názoru II. senátu Ústavního soudu neodpovídá čl. 5 odst.
4 Úmluvy, podle níž mezi základní institucionální záruky spravedlnosti řízení o pokračování
omezení osobní svobody patří i právo obviněného být slyšen v kontradiktorním řízení,
v němž je přezkoumávána zákonnost dalšího trvání vazby.
Evropský soud pro lidská práva ve svých rozhodnutích zařadil právo být
slyšen mezi základní procesní garance aplikované v případech omezení svobody (srov.
např. rozhodnutí z 28.10.1998: Assenov a ost. vs. Bulharsko, 24760/94, § 162): "Soud
připomíná, že čl. 5 odst. 4 zajišťuje každému, kdo byl zatčen nebo zadržen, právo
podat návrh na řízení, ve kterém by soud provedl kontrolu dodržování procesních a
hmotně-právních podmínek nezbytných pro zákonnost zbavení svobody ve smyslu čl. 5
odst. 4 (viz Brogan). Ačkoli řízení uvedené v čl. 5 odst. 4 nemusí být vždy doprovázeno
zárukami podobnými těm, jež předepisuje čl. 6 odst. 1 pro občanskoprávní a trestní
řízení (viz Megyeri proti Německu, 1992), je nutné, aby mělo soudní charakter a nabízelo
záruky adekvátní druhu příslušného zbavení svobody. Jedná-li se o osobu, jejíž zbavení
svobody spadá pod čl. 5 odst. 1 písm. c), je nezbytné konání slyšení (viz Schiesser
a dále Sancher-Reisse proti Švýcarsku, 1986, Kampanis proti Řecku, 1995)." ["The
Court recalls that by virtue of Article 5 § 4, an arrested or detained person is
entitled to bring proceedings for the review by a court of the procedural and substantive
conditions which are essential for the "lawfulness", in the sense of Article 5 §
1 (see paragraph 139 above), of his or her deprivation of liberty (see the above-mentioned
Brogan and Others judgment, p. 34, § 65.) Although it is not always necessary that
the procedure under Article 5 § 4 be attended by the same guarantees as those required
under Article 6 § 1 of the Convention for criminal or civil litigation (see the Megyeri
v. Germany judgment of 12 May 1992, Series A no. 237-A, p. 11, § 22), it must have
a judicial character and provide guarantees appropriate to the kind of deprivation
of liberty in question. In the case of a person whose detention falls within the
ambit of Article 5 § 1 (c), a hearing is required (see the above-mentioned Schiesser
judgment, p. 13, §§ 30-31, the Sanchez-Reisse v. Switzerland judgment of 21 October
1986, Series A no. 107, p. 19, § 51, and the Kampanis v. Greece judgment of 13 July
1995, Series A no. 318-B, p. 45, 47)."]
Tento právní názor Evropský soud pro lidská práva potvrdil v mnoha dalších
rozhodnutích (srov. na http://hudoc.echr.coe.int/hudoc/ rozhodnutí ze dne: 25.3.1999:
Nikolovová vs. Bulharsko, 31195/96, § 58, řádek 20; 4.7.2000: Niedbala vs. Polsko,
27915/95, § 66, ř.12; 11.7.2000 Trzaska vs. Polsko, 25792/94, § 74, ř. 12; 10.10.2000,
Graužinis vs. Litva, 37975/97, § 31, ř. 4; 9.1.2001, Kawka vs. Polsko, 25874/94,
§ 57, ř. 12; 13.2.2001, Garcia Alva vs. Německo, 23541/94, § 39, ř. 13; 13.2.2001,
Lietzow vs. Německo, 24479/94, § 44, ř. 14; 13. 2. 2001, Schöps vs. Německo, 25116/94,
§ 44, ř. 14; 9.1.2003, Šiškov vs. Bulharsko, 38822/97, § 77, ř. 5). ESLP tak zřetelně
artikuloval principy obsažené v dřívějších rozhodnutích (rozh. ze dne 21.10.1986
Sanchez-Reisse vs. Švýcarsko, 9862/82, § 51, ř. 18 nebo ze dne 13.7.1995 Kampanis
vs. Řecko, 17977/91, § 47 ř. 1).
Podle ustálené judikatury Evropského soudu pro lidská práva je také třeba
na řízení, kterými je přezkoumávána důvodnost dalšího trvání omezení osobní svobody,
nutno vztáhnout stejné požadavky, jako jsou požadavky kladené na prvotní rozhodování
o zbavení osobní svobody, což jednoznačně vyplývá jak z výše citovaných rozhodnutí,
tak z rozhodnutí ze dne 29.11.1988: Brogan a ostatní vs. Velká Británie (11209/84,
§ 65). Přitom je nerozhodné, zda se tato řízení konají z podnětu státního zástupce,
nebo z úřední povinnosti [viz rozhodnutí ze dne 19.10.2000: Wloch vs.Polsko: 27785/95,
§ 128; Graužinis vs. Litva, § 28, ř. 7.].
Uvedený náhled Evropského soudu pro lidská práva obsahují i úpravy téže
problematiky v právních řádech sousedního Rakouska a Německa, které jsou podstatně
odlišné od právní úpravy obsažené v trestním řádu.
Podle § 181 odst. 1 rakouského trestního řádu (BGBl. 1975/631) jsou usnesení
o uvalení nebo pokračování vyšetřovací vazby, stejně jako usnesení soudu druhého
stupně o pokračování vyšetřovací vazby, účinné nejdéle na určitou dobu (vazební lhůtu);
konečný den lhůty je třeba v usnesení uvést. Před uplynutím vazební lhůty je nutné
provést vazební řízení nebo je třeba obviněného propustit. Úprava vazebního řízení
je v podstatě komplexně upravena v § 182 téhož zákona. Podle něj vyšetřovací soudce
řídí vazební řízení, které není veřejné. O termínu jeho konání je uvědomen obviněný,
jeho obhájce, státní zástupce a kurátor. Obviněný je k jednání předveden, ledaže
to pro nemoc není možné, a musí být zastoupen obhájcem. Nejprve státní zástupce předloží
svůj návrh na prodloužení vyšetřovací vazby a odůvodní jej. Obviněný a jeho obhájce
mají právo odporovat. Kurátor se může vyjádřit k vazebnímu důvodu (vazební otázce).
Strany mohou žádat o doplnění zjištěných skutečností, které vyplývají ze spisu. Vyšetřující
soudce může z úřední povinnosti nebo z podnětu stran vyslechnout svědky nebo provést
jiné důkazy, pokud to považuje za účelné; strany mají právo klást otázky. Dosažení
účelu vyšetřování nesmí být jednáním ohroženo. Obviněnému nebo jeho obhájci náleží
právo posledního slova. Poté vyšetřující soudce usnesením rozhodne o propuštění nebo
o prodloužení vazby, usnesení musí vyhlásit ústně a vyhotovit písemně. Proti tomuto
rozhodnutí náleží obviněnému a státnímu zástupci stížnost, kterou je třeba podat
do tří dnů od zveřejnění rozhodnutí soudu druhé stupně.
Podle § 117 německého trestního řádu (RGBl 253/1877; BGBl III 312-2) pokud
je obviněný ve vazbě, může kdykoliv navrhnout soudní přezkum, zda má být příkaz k
zatčení zrušen nebo zda má být jeho výkon podle § 116 odložen (vazební přezkum).
Vedle návrhu na vazební přezkum je stížnost nepřípustná. Tím není dotčeno právo podat
stížnost proti rozhodnutí, které bylo vydáno na základě návrhu. Soudce může nařídit
samostatná šetření, která jsou důležitá pro budoucí rozhodnutí o zachování vyšetřovací
vazby, a po provedení těchto šetření provést nový přezkum. Pokud vyšetřovací vazba
trvala tři měsíce, aniž by obviněný navrhl vazební přezkum nebo podal stížnost proti
vazbě, koná se vazební přezkum z úřední povinnosti, ledaže má obviněný obhájce. Podle
118 téhož zákona se o vazebním přezkumu rozhoduje po ústním projednání. Ústní jednání
může navrhnout obviněný, nebo může být konáno z úřední povinnosti, a to i v řízení
o stížnosti proti příkazu k zatčení. Byla-li zachována vyšetřovací vazba po ústním
jednání, má obviněný nárok na další ústní jednání, jen pokud vyšetřovací vazba trvala
nejméně tři měsíce a od posledního ústního jednání uběhly dva měsíce. Nárok na ústní
jednání nenáleží po dobu trvání hlavního líčení nebo pokud byl vydán rozsudek, kterým
byl uložen trest odnětí svobody nebo svobodu omezující opatření k nápravě a bezpečnosti.
Ústní jednání musí ;být provedeno bezodkladně nesmí být bez souhlasu obviněného nařízeno
později než po dvou týdnech od nápadu návrhu. Podle 118a musí být o místě a čase
konání ústního jednání uvědomeno státní zastupitelství stejně jako obviněný a obhájce.
Obviněný musí být k ústnímu jednání předveden, ledaže se přítomnosti u jednání zřekl
nebo předvedení brání velká vzdálenost nebo nemoc obviněného nebo jiné neodstranitelné
překážky. Pokud nebude k ústnímu jednání předveden obviněný, musí na jeho práva v
řízení dbát obhájce. V ústním jednání musí být slyšeni přítomní účastníci. Druh a
rozsah provedení důkazů stanoví soud. Rozhodnutí musí být na konci ústního jednání
vyhlášeno. Pokud to není možné, musí být rozhodnutí vydáno nejpozději během jednoho
týdne.
Existenci práva obviněného být slyšen i při rozhodování o ponechání ve
vazbě připouští v režimu našeho právního řádu s ohledem na článek 5 odst. 4 Úmluvy
i komentář k trestnímu řádu v podání Pavla Šámala (srov. kolektiv: Trestní řád: komentář,
4. vyd., Praha C. H. Beck, 2002, str. 424 a 425). Odborné veřejnosti opakovaně předestřeli
přesvědčivé argumenty pro tento výklad např. Vladimír Ježek (Bulletin advokacie 2002,
3: 52), Jan Štěpán (Bulletin advokacie 2002, 6-7: 59 a 61), Bohumil Repík [Bulletin
advokacie 2003, 9: 37-41], a Jiří Herczeg (Bulletin advokacie 2004, 4: 34-39).
Ze shora vyložených důvodů je tedy zcela zřejmé, že i v podmínkách českého
právního řádu je podle čl. 5 odst. 4 Úmluvy nutné slyšení obviněného soudem předtím,
než je rozhodováno o jeho stížnosti proti usnesení státního zástupce o dalším trvání
vazby.
Způsob rozhodování o stížnosti proti rozhodnutí státního zástupce o ponechání
obviněného ve vazbě není speciálně upraven. Forma řízení, ve kterém soud v senátu
podle platné právní úpravy rozhoduje v přípravném řízení o vazbě, je ale vymezena
výslovně, byť nepřímo. Jedná se o neveřejné zasedání. V něm rozhoduje soud tam, kde
není zákonem předepsáno, že se rozhoduje v hlavním líčení nebo ve veřejném zasedání
(§ 240 trestního řádu) a jiné osoby (než členové senátu a zapisovatel) jsou z účasti
na neveřejném zasedání vyloučeny (§ 242 odst. 2 trestního řádu). Je-li třeba při
neveřejném zasedání provést důkazy, děje se tak přečtením protokolů a jiných písemností
(§ 243 trestního řádu).
Podle platné právní úpravy, reprezentované zejména ustanoveními § 146a
odst. 1 písm. a) a § 240 trestního řádu, o stížnosti proti rozhodnutí státního zástupce
o ponechání obviněného ve vazbě ve věcech, ve kterých není dána věcná příslušnost
samosoudce (§ 314a odst. 1 trestního řádu), rozhoduje senát v neveřejném zasedání.
Neveřejné zasedání ale nesplňuje žádnou ze zásad provádění tohoto řízení, jak vyplývají
z čl. 5 odst. 4 Úmluvy, jak ve shora uvedených rozhodnutích dovodil Evropský soud
pro lidská práva. Výše uvedený náhled Evropského soudu pro lidská práva zdůrazňuje
jeden z prvků kontradiktornosti řízení, tedy právo účastníka řízení, být slyšen k
návrhu v jeho věci a k důkazům, o které se tento návrh opírá. Jde tedy o právo obviněného
být slyšen jako procesní strana, jemuž v hlavním líčení odpovídá zejména právo vyjádřit
se ke každému jednotlivému důkazu podle § 214 trestního řádu, a právo na závěrečnou
řeč podle § 216 odst. 2 trestního řádu a na poslední slovo podle § 217 trestního
řádu. Nejde tu tedy o povinnost soudu provést k důkazu výslech obviněného a z toho
případně vyplývající práva obviněného. Důkaz výslechem obviněného, ať už v řízení
přípravném (tedy včetně řízení před rozhodnutím o návrhu na vzetí obviněného do vazby)
tak v řízení před soudem, slouží zásadně ke zjištění konkrétních skutečností vztahujících
se k trestnímu řízení, které mají vést ke spolehlivě zjištěnému skutkovému základu
věci. Neslouží tedy výlučně ani převážně ke zjištění názoru obviněného na trestní
stíhání či na návrh státního zástupce (např. na vzetí obviněného do vazby, na provedení
důkazu, apod.) či rozhodnutí státního zástupce (např. o ponechání obviněného ve vazbě).
Proto není na místě poukaz Poslanecké sněmovny na kolizi ustanovení § 243 trestního
řádu s právy zaručenými Úmluvou v posuzovaném směru.
Tomu, aby obviněný mohl být před rozhodnutím soudu o stížnosti proti rozhodnutí
státního zástupce o ponechání obviněného ve vazbě naznačeným způsobem slyšen jako
procesní strana, brání v platné právní úpravě podle trestního řádu právě ustanovení
§ 242 odst. 2 trestního řádu, které účast obviněného (i kohokoliv jiného) při neveřejném
zasedání vylučuje. Platná právní úprava tedy neumožňuje, aby byl obviněný při rozhodování
o zákonnosti vazby obecně, a trvání vazby zvláště, slyšen poté, co byl do vazby jednou
vzat. Znalost názoru obviněného na věc, tak, jak je prezentována v písemné formě
ve stížnosti proti rozhodnutí státního zástupce, se z pohledu požadavků daných Úmluvou
na tento druh řízení jeví jako naprosto nedostatečná. Slyšení stran před rozhodnutím
soudu je podstatným znakem kontradiktornosti řízení. Význam práva na slyšení, coby
prvku veřejnosti při rozhodování soudu, vystupuje do popředí právě v řízení trestním,
kde je obviněný oproti policejnímu orgánu a státnímu zastupitelství svými možnostmi
a prostředky ve fakticky horším postavení. Skutečnost, že soud rozhoduje o zákonnosti
trvání vazby ex offo, stejně jako skutečnost, že u rozhodování soudu není přítomna
ani jedna ze stran, a ryze formálně je tedy zachována rovnost stran před soudem,
nemohou na uvedeném deficitu současné právní úpravy nic změnit.
Ústavní soud vždy preferuje ústavně konformní výklad norem jednoduchého
práva před jejich derogací. V posuzovaném případě Ústavní soud dospěl k závěru, že
neexistuje ústavně konformní výklad jednoduchého práva, a tedy i ustanovení § 242
odst. 2 trestního řádu, k dané problematice. Právní úprava posuzované otázky je totiž
vyčerpávající a jednoznačná. Proto dosavadní postup obecných soudů, které při rozhodování
o stížnostech obviněných proti rozhodnutí státních zástupců o dalším trvání vazby
rozhodují bez osobní účasti obviněného, aniž by obviněný měl možnost být před rozhodnutím
soudu v této věci slyšen, odpovídá platné úpravě jednoduchého práva. To bylo ostatně
dovozeno Ústavním soudem v jeho usneseních, sp. zn. I. ÚS 53/03, a III. ÚS 22/03
(nepublikováno), o kterých se v této souvislosti rovněž zmiňuje Senát. Dlužno dodat,
že Ústavní soud v uvedených případech setrval pouze na zkoumání souladu postupu obecných
soudů s jednoduchým právem. Zkoumal tedy jen jeden z významných prvků práva na spravedlivý
proces.
Obecné soudy tudíž nemají možnost jednoznačnou zákonnou úpravu vyložit
tak, aby byla v souladu s čl. 5 odst. 4 Úmluvy. Způsob, jakým by to bylo možné, není
uveden v nálezu sp. zn. I. ÚS 573/02 (Sbírka rozhodnutí, svazek 32, nález č. 41,
str. 397), na který se v této souvislosti odvolává Poslanecká sněmovna. Tento nález
naopak výslovně konstatuje, že podle čl. 10 Ústavy platí, že stanoví-li mezinárodní
smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva. Zároveň je v tomto
nálezu konstatováno, že současný stav je jednoznačně protiústavní a měl by být změněn.
Daná problematika přitom s ohledem na právo obviněného být soudem slyšen předtím,
než je rozhodnuto o dalším trvání vazby, nebyla doposud řešena Ústavním soudem ani
v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 4/94 (Sbírka rozhodnutí, svazek 2. Nález č. 46, str. 57,
vyhlášen pod č. 214/1994 Sb.), na který odkazuje Senát. Tento nález se sice zabýval
soudním přezkumem usnesení státního zástupce o dalším trvání vazby, avšak pouze s
ohledem na absolutní nemožnost takového přezkumu v tehdejším právním řádu. Ani shora
uvedené názory odborné veřejnosti (Pavla Šámala, Jana Štěpána, Bohumila Repíka, a
Jiřího Herczega) se nevyjadřují k možnosti ústavně konformního výkladu zákonné úpravy,
ale pouze k možnosti obviněného být v daném případě soudem slyšen, a to s ohledem
na vyšší právní sílu Úmluvy.
Ústavnímu soudu je z řízení ve věci sp. zn. IV. ÚS 394/04 (usnesení ze
dne 30.11.2004 bude uveřejněno ve svazku 35 Sbírky rozhodnutí) známo, že předsedkyně
senátu Městského soudu v Praze v řízení o stížnosti proti rozhodnutí státního zástupce
Městského státního zastupitelství v Praze o dalším trvání vazby, vedeném pod sp.
zn. 44 To 618/2004, provedla výslech obviněného předtím, než bylo ve věci rozhodnuto.
Takový postup však podle názoru Ústavního soudu ve svých důsledcích dostatečně nenaplňuje
cíle čl. 5 odst. 4 Úmluvy. Český trestní proces je rigidní a sledovanou problematiku
upravuje komplexně a jednoznačně, jako bylo dovozeno výše. Pokud má ve věci rozhodovat
senát, může rozhodovat pouze ve stanovených formách, kterou je v daném případě neveřejné
zasedání. V jednoduchém právu tedy neexistuje možnost, aby celý senát, potažmo jeden
z jeho členů, provedl výslech obviněného předtím, než je v neveřejném zasedání rozhodováno.
Trestní řád takový postup umožňuje předsedovi senátu nebo pověřenému členu senátu
podle § 183a jen ve výjimečných případech. Rozhodování soudu v této věci, a tím i
požadavek, aby byl obviněný soudem slyšen, má však povahu pravidelnou. Nedošlo tak
k naplnění cíle, uvedeného v čl. 5 odst. 4 Úmluvy, neboť výslech obviněného provedl
pouze jeden z členů senátu, a nikoliv celý senát. Ostatní členové byli při posuzování
stížnosti obviněného v totožné situaci, jako kdyby k výslechu obviněného jedním členem
senátu vůbec nedošlo, neboť sami obviněného "neslyšeli". Proto má Ústavní soud zato,
že ani tímto způsobem nelze dojít k ústavně konformnímu výkladu § 242 odst. 2 trestního
řádu, resp. celé úpravy jednoduchého práva, ve vztahu k čl. 5 odst. 4 Úmluvy.
Pokud je tedy tato úprava v rozporu s ústavním pořádkem, do nějž nepochybně
patří i Úmluva, jako ratifikovaná a vyhlášená mezinárodní smlouva o lidských právech
a základních svobodách podle čl. 10 Ústavy (k tomu viz nález sp. zn. 36/01 Sbírka
rozhodnutí svazek 26, nález č. 80, str. 317; vyhlášen pod č. 403/2002 Sb.), je namístě
zrušení protiústavního zákonného ustanovení podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy.
Jako obiter dictum považuje Ústavní soud za potřebné uvést, že v případech,
kdy o přezkumu rozhodnutí státního zástupce o dalším trvání vazby rozhoduje samosoudce
(§ 314a odst. 1 tr. ř.), není žádná forma řízení zákonem stanovena, a proto v přímé
aplikaci Úmluvy vůbec nic nebrání. V tomto případě, stejně jako i v jiných případech
chybějící zákonné úpravy, má samosoudce ústavní povinnost dotvořit právo. Ústavní
soud se v této souvislosti přiklání k názoru Spolkového ústavního soudu Spolkové
republiky Německo [např. in BVerfGE 9, 338 (349)], podle nějž soudcovská činnost
nespočívá pouze ve vydávání rozhodnutí, nýbrž úkolem soudce je, aby ve svých rozhodnutích
vyjadřoval hodnotové představy, které jsou imanentní v právním řádu, ale v textu
zákona nejsou vyjádřeny vůbec nebo pouze nedostatečně. Soudce se ovšem musí zdržet
svévole a jeho rozhodnutí musí spočívat na racionální argumentaci. Musí být zřejmé,
že psaný zákon neplní svoji funkci vyřešit určitý právní problém. Soudní rozhodnutí
potom tuto mezeru v zákoně uzavře podle měřítka praktického rozumu a "obecných představ
o spravedlnosti ve společnosti". O takový případ se však v souvislosti s návrhem
II. senátu Ústavního soudu (sp. zn. II. ÚS 96/04 - viz sub I.) nejednalo.
Stejně tak se v posuzované věci nejednalo o případ rozhodování soudu o
žádosti obviněného o propuštění z vazby na svobodu, tedy o dalším rozhodování soudem
o vazbě obviněného. Ústavní soud v této souvislosti zdůrazňuje, že na toto řízení
není možné vztáhnout ve stejném rozsahu shora uvedená měřítka, která lze vztahovat
jen na řízení o stížnosti obviněného proti usnesení státního zástupce o dalším trvání
vazby.
Podle názoru Ústavního soudu není ustanovení § 242 odst. 2 trestního řádu
rozporné s čl. 5 odst. 4 Úmluvy samostatně, ale pouze ve vztahu k těm ustanovením
trestního řádu, která upravují soudní přezkum usnesení státního zástupce o dalším
trvání vazby. Bylo by proto zřejmě vhodnější, pokud by řízení o tomto soudním přezkumu
bylo upraveno samostatně. Tedy obdobně, jako v případě řízení o vzetí obviněného
do vazby (§ 77 odst. 2 trestního řádu), nebo jako je tomu ve shora uvedené německé
a rakouské úpravě. V samostatné úpravě by totiž mohlo lépe a jednoznačněji dojít
k úpravě povinností soudů při přezkumu rozhodnutí státního zástupce o dalším trvání
vazby na straně jedné, i práv obviněného (jakož i státního zástupce, jako druhé procesní
strany) na straně druhé. Jedná se především o časové hledisko, o otázku povahy "slyšení"
obviněného, vyrozumění dotčených subjektů (resp. obhájce v případě obviněného) o
jeho konání, a v neposlední řadě i o případnou možnost obviněného vzdát se tohoto
práva. Za takových podmínek by ustanovení § 242 odst. 2 trestního řádu mohla být
nadále v nezměněné podobě součástí trestního řádu. Do doby jednoznačné úpravy této
problematiky bude pouze na obecných soudech, aby vzhledem k důvodům, které vedly
Ústavní soud k tomuto rozhodnutí, nalézaly procesní postupy a dotvářely tak právo.
Ústavní soud je totiž tzv. negativním zákonodárcem, bez oprávnění pozitivně formovat
zákony, coby předpisy jednoduchého práva. K pozitivnímu formování právního řádu je
oprávněn v souladu se zásadou dělby státní moci demokraticky zvolený zákonodárný
orgán, tedy Parlament. Ústavní soud je pouze oprávněn rušit ty součásti jednoduchého
práva, které jsou v rozporu s ústavním pořádkem. Z uvedených důvodů návrhu II. senátu
Ústavního soudu vyhověl a 242 odst. 2 trestního řádu podle § 70 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zrušil.
Ústavní soud se v řadě svých rozhodnutí vyjádřil k interpretaci čl. 89
odst. 2 Ústavy, v nejnovější své judikatuře pak zejména v nálezu ve věci Pl. ÚS 2/03
(Sbírka rozhodnutí, svazek 29, nález č. 41, str. 371; vyhlášen pod č. 84/2003 Sb.),
dle něhož "závazný není jen výrok nálezu, ale i odůvodnění, resp. ty jeho části,
jež obsahují ,nosné' důvody". Na těchto závěrech Ústavní soud i nadále trvá.
Význam zdůraznění "nosných důvodů" vzrůstá tam, kde i po zrušení zákonného
ustanovení, které je v rozporu s ústavním pořádkem, není úprava jednoduchého práva
posuzované problematiky jednoznačná. To platí zejména v případě, kdy i po zrušení
zákonné úpravy může ze strany orgánů veřejné moci docházet k aplikaci práva v rozporu
s principy, které vedly ke zrušení příslušného zákonného ustanovení. Proto Ústavní
soud zařadil do výrokové části nálezu základní ústavní princip (resp. jeho interpretativní
argumentaci), který plyne z množiny nosných důvodů vedoucích k rozhodnutí o návrhu
na zrušení zákonného ustanovení.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v.r.