Podpůrné pozice na základních školách

Od ledna 2026 se podpůrné pozice stávají stabilní součástí pedagogických týmů základních škol. Školní psychology, speciální pedagogy a případně i sociální pedagogy bude možné ve školách se 180 a více žáky hradit přímo ze státního rozpočtu. Tyto změny přinášejí větší předvídatelnost, stabilitu a dostupnost podpůrných služeb, které pomáhají dětem zvládat školní i osobní výzvy, posilují duševní zdraví a přispívají k bezpečnému a přátelskému prostředí ve škole.

  • Metodika detailně popisuje právní rámec, kvalifikační požadavky, pracovní zařazení a možnosti financování podpůrných pozic psychologa, speciálního pedagoga a nově i sociálního pedagoga.
  • Uvádí konkrétní rozsah přímé pedagogické činnosti, platové zařazení, pravidla pro vykazování a podmínky poskytování poradenských služeb ve školách.
  • Zvláštní pozornost je věnována rozdílům mezi školami podle počtu žáků, financování ze státního rozpočtu prostřednictvím tzv. PHPmax, a také přechodným ustanovením pro období do roku 2029.
  • Metodika rovněž zahrnuje standardní činnosti jednotlivých odborníků a možnosti jejich metodické podpory.

Zdroj: MŠMT