Nadační fond Eduzměna spustí pětiletý pilotní projekt zaměřený na zkvalitnění vzdělávání v kutnohorském regionu. Zapojí se do něj všechny ze čtyřicítky mateřských, základních a středních škol, které působí na území obce s rozšířenou působností. Cílem je dosáhnout toho, aby děti chodily do školy rády, zlepšily se v základních gramotnostech, dokázaly řešit problémy a ze školy odcházely připravené na budoucnost.
Eduzměna promění vzdělávání na Kutnohorsku
Zdeněk
Slejška
ředitel Nadačního fondu Eduzměna
Kutnohorsko vybrali zástupci Nadačního fondu Eduzměna a jeho obsahových partnerů, ve spolupráci s nimiž projekt vzniká. Z původních osmi oslovených regionů se do užšího výběru dostalo Semilsko, Přešticko a Kutnohorsko. Pro pilotní projekt Eduzměny jsme nevybírali nejlepší region, ale ten nejvhodnější z hlediska otestování projektu a jeho následného rozšíření na další území Česka. Na Kutnohorsku jsme především ocenili ochotu a motivaci se do projektu zapojit, investovat do něj nejen energii, ale i finanční prostředky a také celkové souznění s vizí a hodnotami Eduzměny.
Eduzměna do regionu přináší nejen finance – na pětiletou pilotáž se počítá až s 200 miliony korun –, ale také expertizu a lidské kapacity, které podpoří dosažení pozitivní změny v místním školství. Ale ani regiony, které nebyly vybrány jako pilotní, nepřijdou zkrátka – budou moci čerpat ze zkušeností z probíhajícího projektu a budou mít přístup k materiálům a konzultacím ze strany odborných partnerů Eduzměny.
Projekt vítáme, hlásí Kutnohorsko
Vedení MAP Kutnohorska příchod externího partnera vítá. Kamila Drtilová, která je koordinátorkou MAP Kutnohorsko, k tomu říká: „V regionu jsme již nastartovali spolupráci napříč všemi skupinami, které se na vzdělávání dětí podílejí. Pro změnu jsme se rozhodli ještě dříve, než jsme se o Eduzměně dozvěděli. Uvědomili jsme si ale, že k zásadní proměně potřebujeme nejen významnější finanční podporu, ale také podněty a zkušenosti zvenčí.“
Žáci na Kutnohorsku rozhodně nepatří v celorepublikovém srovnání k nejhorším, i přesto ale zástupci regionu chtějí aktuální stav zlepšit, a v tom jim může Eduzměna pomoct. „Průměrně 4 % žáků u nás nezískají ani základní vzdělání a předčasně opouštějí školu. Chceme, abychom u nás měli šťastné a motivované žáky a ze škol odcházeli mladí lidé, kteří jsou připraveni na život. I díky tomu u nás může růst kvalita života a spokojenost,“ shrnuje přínosy rozvoje vzdělávání Vít Šnajdr, místostarosta Kutné Hory.

A jaké jsou další kroky?
Organizátoři z Eduzměny se plánují zaměřit na spolupráci se všemi aktéry ve vzdělávání – od pedagogů a vedení škol přes zřizovatele až po rodiče tak, aby z tohoto spojení těžili především samotní žáci. Mezi konkrétní kroky, s nimiž projekt nyní počítá, patří třeba zavádění mentorské a kolegiální podpory pro učitele, odbřemenění vedení škol a pomoc s přípravou a zaváděním dlouhodobého programu strategického rozvoje škol, zřízení a testování středního článku mezi zřizovateli a ministerstvem. Jako zásadní vidí odborníci z Eduzměny také práci s rodiči. Rádi by vytvářeli příležitosti pro aktivní zapojení rodičů do vzdělávání a chodu školy, podpořili informovanost veřejnosti o vzdělávání. Školám chce Eduzměna pomoci i s provozními záležitostmi, a to například nabídkou sdílených služeb v oblasti právní, IT nebo stravování.
V následujících měsících projekt čeká přípravná část, kdy se partneři z řad odborných společností zapojených do Eduzměny (ČOSIV, EDUin, Elixír do škol, JOB, Společnost pro kreativitu ve vzdělávání, Step by Step, Unie rodičů a Schola Empirica) budou dívat na vše, co v regionu už nyní funguje, na co je možné v oblasti vzdělávání navázat a posunout dál. Zároveň se s místními zřizovateli, řediteli škol, pedagogy i rodiči zaměří na to, jaké skutečné potřeby jednotliví aktéři mají, a domluví se na konkrétních opatřeních a aktivitách, jimiž bude možné tyto potřeby naplnit. Eduzměna není projekt, který by byl úplně narýsovaný, počítáme s tím, že jej budeme spoluvytvářet právě s lidmi v regionu.