Práce s filmem Vlny (2024)

Český film Jiřího Mádla z roku 2024 se odehrává na pozadí událostí pražského jara a následné invaze vojsk Varšavské smlouvy. V roce 2025 získal celkem 6 ocenění Český lev, mj. i za nejlepší film. 

Přestavujeme Vám ucelený soubor materiálů, které jsou určeny pro žáky druhého stupně jako soubor aktivit a metodické podpory k filmu Vlny. První výuková jednotka je zaměřená na kontextualizaci a základní přiblížení dobového dění. Žáci si připomenou klíčové události doby a seznámí se především s fungováním a možnostmi tehdejších sdělovacích prostředků.

Zvláštní důraz je přitom kladen na fungování cenzury, se kterou si žáci vytvoří osobní zkušenost v dílčí aktivitě. Po zhlédnutí filmu se materiály věnují jednotlivým postavám, jejich jednání a motivaci k němu. Žáci následně opětovně pracují s klíčovým hlášením Československého rozhlasu. Doplňkovými variantami, zaměřujícími se spíše na prožívání srpnových událostí, nabízí aktivita dopis (z pohledu filmových postav) či tvorba fiktivního průběhu 21. srpna 1968 z pohledu vlastních prarodičů.

Jak s materiály pracovat?

  • Každý žák pracuje s vlastním pracovním listem.
  • Učitel má k dispozici metodiku s instrukcemi a cíli.
  • Součástí jsou i doprovodné texty k úkolům.
  • Některé aktivity jsou vhodné před zhlédnutím filmu, jiné až po něm.

Více informací najdete v rozhovoru pro květnové vydání Učitelského měsíčníku.

Autorky metodik: Adéla Křenová, Renáta Dolanová