Specifičnost výuky na základních uměleckých školách v minulosti vyvolávala a dodnes vyvolává rozporuplné diskuse a názory na kvalitu a rozsah kompetencí učitelů ZUŠ. Přesto a právě proto by učitelé ZUŠ měli mít možnost systematicky zvyšovat svou odbornou i pedagogickou kvalifikaci, rozšířit si svou jazykovou vybavenost a využívat ji při komunikaci se zahraničními školami, při vyhledávání metodických materiálů a různých informací souvisejících s výukou na internetu i ve vlastní výuce. Měli by se průběžně seznamovat s novými strategiemi učení a progresivními metodami výuky a využívat nové didaktické pomůcky se zapojením moderních informačních a komunikačních technologií.
Další vzdělávání učitelů ZUŠ Jaroslava Kvapila
Bc.
Eva
Znojemská
ředitelka ZUŠ J. Kvapila, Brno
Název operačního programu:
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnostNázev oblasti podpory:
Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízeníNázev výzvy:
Jihomoravský kraj – Výzva č. 1 pro GP – oblast podpory 1.3Název projektu:
Podpora dalšího vzdělávání učitelů ZUŠ Jaroslava KvapilaZUŠ Jaroslava Kvapila je nejstarší brněnskou uměleckou školou, založenou v r. 1882 Leošem Janáčkem. Po celou dobu své existence dosahuje vynikajících výchovně-vzdělávacích výsledků, které jsou zřejmé z umístění jejích nejlepších žáků v národních i mezinárodních soutěžích a v počtu přijatých žáků na vyšší umělecké školy (ve školním roce 2012/2013 bylo přijato na tyto školy celkem 52 žáků).
V souvislosti s přípravou školního vzdělávacího programu a vzhledem k dosavadní orientaci školy převážně na tradiční studijní zaměření a metody práce byl zde zřejmý nedostatek zkušeností s využitím informačních a komunikačních technologií v uměleckém vzdělávání.
Z častých výměnných koncertů se zahraničními školami učitelé pociťovali nedostatečné jazykové vybavení a potřebu rozvíjet své komunikační dovednosti. Realizací projektu se mělo dosáhnout citelného uspokojení popsané potřeby a nápravy výše uvedených nedostatků.
Projekt
byl postaven na faktu, že na kurzy tohoto typu, které jsou zaměřené na specifiku dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků ZUŠ, chybí finanční prostředky v rozpočtu těchto škol. Škola usilovala tento stav grantovou aktivitou alespoň zčásti zlepšit. V případě vedoucích pracovníků byla navržena odborná stáž, zaměřená na oblast řízení umělecké školy a výměnu zkušeností s vybranou zahraniční uměleckou školou. Stáž měla za úkol monitorovat způsob jiného řízení, srovnat rozdílné vzdělávací systémy vykazující nadstandardní výsledky v evropském měřítku a v konečné fázi plnila potřebu přejímat některé nově nabyté zkušenosti s předpokladem pozitivního dopadu v českém prostředí.
„Podpora dalšího vzdělávání učitelů ZUŠ Jaroslava Kvapila“
Projekt řešil všeobecný nedostatek zkušeností s využitím informačních a komunikačních technologií v uměleckém vzdělávání. Učitelům umožnil seznámit se s novými metodami výuky a s novou didaktickou technikou využívající moderních informačních a komunikačních technologií a podpořil tak jejich kvalitní přípravu na probíhající kurikulární reformu.
Klíčovými aktivitami byly
všeobecná počítačová gramotnost a multimédia, jazyková gramotnost s využitím ICT a zahraniční odborná stáž vedoucích pracovníků.
Učitelé se učili v kurzech pracovat se speciálními programy určenými pro výuku studijních zaměření na hudebním, tanečním, dramatickém a výtvarném oboru. Projekt si předsevzal předávání zkušeností méně odvážným kolegům ve škole a dalším učitelům ze základních uměleckých škol Jihomoravského kraje, s kterými škola spolupracuje. Pro pedagogickou veřejnost se zpracovávají metodické a výukové materiály a jejich způsob aplikace do výuky.Podstatou této klíčové aktivity byla realizace školení práce s počítačem ve dvou fázích. Nejprve si učitelé prohloubili své základní dovednosti v práci s PC ve dvoudenním kurzu pro 3 skupiny po 6 lidech rozdělených podle pokročilosti. Na ně pak navazovalo školení v kurzech specializovaných na práci v různých programech a aplikacích vhodných pro umělecké vzdělávání.
Školení byla rozdělena podle specializace:
společně pro hudební, taneční a dramatický obor ve skupinách maximálně po 8 lidech a pro výtvarníky ve skupině po čtyřech. Pro HO, TO a LDO jsme zrealizovali vícedenní kurzy:
Multimediální hudební nauka, Záznam a úpravy hudby, Digitální záznamník, Multimediální notace a pro VO 5 dvoudenních odborných kurzů Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, In Design, FinalCut, Pinnacle Studio.
Jednalo se o průběžnou aktivitu v rámci trvání projektu. Školení probíhalo na více pracovištích a ve více učebnách. Cílem školení bylo zvýšení znalostí a dovedností počítačové gramotnosti učitelů a postupné zavádění ICT do výuky po skončení kurzů.Cílovou skupinu tvořila přibližně polovina pedagogických pracovníků (23) a 2 řídící pracovníci ZUŠ Jaroslava Kvapila.
Směřování bylo cíleně zaměřeno do oblasti vzdělávání a primárně se dotýkalo podpory jednotlivců. Vedle zvýšení úrovně a efektivity vzdělávacího procesu se od realizace projektu očekávalo
zlepšení specifických kompetencí cílové skupiny
, nehledě na její vyšší uplatnitelnost na trhu práce.Specifickým cílem projektu bylo:
Zvýšení dostupnosti, kvality a atraktivity nabídky dalšího vzdělávání pro učitele umělecké školy ve srovnatelném rozsahu a obsahu se vzděláváním učitelů ostatních typů škol.
Prohloubení metodických kompetencí učitelů k výuce nového studijního zaměření, k průřezovému tématu ŠVP ZUŠ „Multimediální tvorba“ a k využití ICT ve výuce i mimo ni.
Financování aktivit projektu z ESF
bylo pro nás důležité zejména pro nastartování těchto aktivit a jejich zabezpečení ve větším měřítku, než by to bylo možné bez této podpory. Vzdělávat se, udržovat si či zvyšovat získané dovednosti budou moct pedagogičtí pracovníci ZUŠ JK i po ukončení projektu v rámci vhodných akcí DVPP organizovaných Střediskem služeb školám a zařízením pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Brno, se kterým je vedení školy v kontaktu a které si uvědomuje absenci podobných kurzů pro učitele základních uměleckých škol.Výstupy:
V rámci projektu si pedagogičtí a řídící pracovníci ZUŠ JK měli možnost prohloubit a oživit své dovednosti, získat nové zkušenosti v oblasti ICT a multimédií s možností dalšího využití ve výuce. V blízké budoucnosti pak mohou realizovat nové metody práce spojené s implementací těchto forem v podmínkách umělecké školy, což je samo o sobě – vzhledem k současnému stavu v českém uměleckém školství – evidentní přidanou hodnotou. Pokud jde o jazykové vzdělávání, tam vidíme inovativní přínos v možnosti
prohloubení kontaktů s evropskými uměleckými školami
a s tím spojeným lepším poznáním struktury jejich vzdělávacího systému a porovnáním s naší praxí. Pro vedoucí pracovníky je vždy přidanou hodnotou vidět problematiku řízení v širším kontextu.Výstupem proškolení 23 osob dle uměleckých oborů budou textové, zvukové, grafické a multimediální soubory pro jednotlivá studijní zaměření, videa, metodické materiály pro klavír, hudební nauku, kytaru, zobcovou flétnu, cimbál, akordeon, taneční a výtvarný obor, které budou prezentovány na závěrečné konferenci. Kurzy budou ukončeny testem a absolventi obdrží certifikáty o absolvování. Dalším výstupem budou prezenční listiny a fotografie, nakoupené zařízení, software, odborná literatura a faktury. Absolventi kurzů zpracují hodnotící zprávu. Výstupem závěrečné konference bude prezenční listina, program a fotografie.
V oblasti zvyšování kompetencí řídících pracovníků škol a školských zařízení v oblasti řízení a personální politiky bylo klíčovou aktivitou určenou pro ředitele a zástupce ředitele školy HO (kteří se zúčastnili studijní odborné stáže v Bratislavě v ZUŠ J. Albrechta) zmonitorovat prostředí v rámci studia práce a řízení hudební školy, jejíž vynikající výsledky jsou na Slovensku známy z různých nadstandardních aktivit. Výstupem byla zpráva ze služební cesty s popisem poznatků činnosti a řízení školy získaných během studijního pobytu včetně široké fotodokumentace.
Zapojení a motivace cílové skupiny:
Projekt podpořil
rozvoj odborných kompetencí pedagogických pracovníků.
Absolventi kurzů si rozšířili své kompetence, seznámili se s vybranými novými metodami a formami výuky na ZUŠ, získali představu o možnostech využití multimédií v uměleckém i jazykovém vzdělávání. Nabyli řadu dovedností při zavádění využití ICT do výuky uměleckých předmětů různých studijních zaměření. Tyto dovednosti měli možnost současně uplatnit ve druhém projektu z oblasti podpory 1.2 s názvem
„Vzdělávání hudebně nadaných žáků a žáků se speciálními potřebami vzdělávání v ZUŠ“
, v němž jsou na rozdíl od prvního projektu prioritní cílovou skupinou žáci.Jsme přesvědčeni o tom, že díky rozvíjení kompetencí k vlastnímu vzdělávání absolvování kurzů v projektu přineslo učitelům lepší postavení na trhu práce.
Společná práce v projektu podnítila úsilí učitelů po dalším organizovaném vzdělávání
a umožnila jim častější setkávání se a vzájemné vyměňování zkušeností, které obohatilo jejich vlastní pedagogickou práci. Rozvoj kompetencí učitelů je zároveň v přímé vazbě na kurikulární reformu českého školství, na kterém má svůj významný podíl také základní umělecké vzdělávání.