Mohou být pedagogové na střední škole spravedlivě finančně hodnoceni za práci s talentovanými žáky?

Vydáno:

Naše společnost si nemůže dovolit nevyužívat potenciál mladé generace. Je v zájmu státu, aby se u každého mladého člověka identifikoval talent co nejdříve a dostalo se mu maximální podpory tak, aby mohl svůj talent rozvíjet a poté uplatnit na trhu práce. Často se ale bohužel stává, že z různých důvodů nedokážeme talent rozpoznat. Existuje několik způsobů pro rozpoznání talentu u žáků, nicméně pro potřeby tohoto textu budeme dále pracovat se systémem rozpoznávání talentu, který funguje v České republice již velmi dlouho.

Mohou být pedagogové na střední škole spravedlivě finančně hodnoceni za práci s talentovanými žáky?
Mgr.
Michal
Urban
 
ředitel odboru pro mládež MŠMT
Talent žáka je možné do určité míry objektivně posuzovat ve vzdělávacím systému například metodou srovnávání s dalšími vrstevníky. Vhodnou porovnávací metodou je již několik desítek let existující systém vědomostních a odborných soutěží, které každoročně vyhlašuje a spoluvyhlašuje MŠMT. Desítky vědomostních a zručnostních soutěží připravovaných odborníky v podobě náročných testů, příkladů a praktických úkolů nám poskytují rychlou, plošnou a dostatečně přesnou diferenciaci žáků podle jejich znalostí i zručnosti.
Aby však mohl celý systém dobře fungovat, musí fungovat potřebná podpora ze strany pedagogů. Jsou to oni, kdo motivuje studenty, aby se do soutěží přihlásili, a kdo je také na tyto soutěže připravuje. Máme mnoho pedagogů, kteří předávají znalosti svým žákům nad rámec školních vzdělávacích programů např. v odborných seminářích, cvičeních, zájmových předmětových kroužcích a laboratorních cvičeních. Tyto aktivity jsou dobrou přípravou žáků k hlubšímu poznání některých oborů a tím i k správné volbě profesní kariéry. Většina těchto pedagogů se talentovaným žákům věnuje dobrovolně ve volném čase a někteří z nich ani nenacházejí potřebnou podporu ze strany svých kolegů nebo vedení školy.
K podpoře péče o talenty ze strany jejich pedagogů realizuje MŠMT již třetím rokem rozvojový program Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích – Excelence středních škol.  Na program je každoročně vyčleněna částka ve výši 20 mil. Kč, která je účelově určena na mzdy pedagogů, kteří vzdělávali talentovaného žáka v hodnoceném oboru.
V loňském roce se do tohoto programu zapojilo 385 středních škol
(z toho 60 % gymnázií). Základem programu je
propojení finanční odměny pedagogů s úspěchy jejich žáků v systému vybraných soutěží
(98 oborů a kategorií) od krajských až po mezinárodní kola.
Cílem programu
Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích – Excelence středních škol
je:
 
podporovat
zvyšování kvality a rozšiřování péče o talentované středoškolské žáky;
 
posílit
zájem a motivaci žáků, pedagogických pracovníků
a škol o účast v soutěžích a přehlídkách, a tak zvyšovat vědomostní úroveň žáků nad rámec školních vzdělávacích programů;
 
podporovat
zájem žáků o přírodovědné, technické a další vybrané předměty
a vytvářet předpoklady pro přípravu dostatečného počtu špičkových odborníků v preferovaných oborech;
 
podporovat aktivitu pedagogických pracovníků při práci s žáky, v jejichž silách je schopnost dosahovat výborných výsledků, a to i v rámci mimoškolních vzdělávacích aktivit;
 
finančně ocenit úsilí pedagogických pracovníků středních škol
při vzdělávání žáků podle výsledků v soutěžích vyhlašovaných a spoluvyhlašovaných MŠMT.
Střední školy tak mohou na základě podané žádosti obdržet v následujícím kalendářním roce dotaci podle výsledků, kterých jejich žáci dosáhli v soutěžích vyhlašovaných a spoluvyhlašovaných MŠMT v předcházejícím školním roce ve věkové kategorii nad 15 let.
Program je administrován pomocí veřejně přístupné elektronické databáze (http://excelence.nidm.cz/), v níž jsou umístěny výsledkové listiny téměř 700 kol soutěží ze školního roku 2012/2013 vyplněné organizátory jednotlivých kol. Kdokoliv si tedy může zkontrolovat výsledky, které může filtrovat podle jména žáka, názvu školy, názvu soutěže nebo kraje.
Databáze je naprogramována tak, aby byla uživatelsky co nejpříjemnější a nepředstavovala pro uživatele další administrativní zátěž.
Vedení školy si z databáze velmi jednoduchým způsobem vygeneruje žádost školy o dotaci a organizátoři soutěží jsou zase díky pomocným systémům schopni rychle a flexibilně zapisovat údaje o účastnících do předem připravených výsledkových formulářů (jméno a příjmení, pořadí, škola, rok narození). Systém tak umožňuje
informovat širokou veřejnost o výsledcích jednotlivých kol soutěží
a sám přiděluje dle podmínek programu jednotlivým žákům body (počínaje krajským kolem až po účast na mezinárodním kole).
Bodovací systém byl nastaven velmi jednoduše, aby byl pro všechny srozumitelný. Soutěžící v krajských kolech jsou bodováni do šestého místa, za účast v ústředních kolech obdrží bod 30 % nejlepších účastníků. Vítězové ústředních kol získají dále body za umístění do 3. místa a za účast v mezinárodním kole jsou příslušnými body ohodnoceni všichni účastníci. U soutěží, které nemají postupová kola, získávají body pouze první tři soutěžící. V systému bodování jsou poměrně výrazně zvýhodněny technické a přírodovědné obory. Hodnota jednoho bodu dosahovala v loňském roce 9 580 Kč.
Celý systém již zahrnuje výsledky téměř 4 000 bodově hodnocených žáků. Jen pro ilustraci, v loňském roce získalo z programu více než 100 tis. Kč na mzdy pedagogů 56 škol. V loňském roce nejlépe využil možnosti programu Jihomoravský kraj, který rozděloval mezi školy dotaci ve výši 2 247 556 Kč.
Nejúspěšnější školou tohoto programu bylo v roce 2011/2012 Gymnázium tř. Kapitána Jaroše z Brna, které získá dotaci na mzdy pedagogů ve výši 437 823 Kč. Dále následovalo Gymnázium Jírovcova z Českých Budějovic s dotací ve výši 433 033 Kč a na třetím místě se umístilo Gymnázium Mikulášské nám. z Plzně s dotací 429 201 Kč.
Z pohledu MŠMT je potěšitelné, že se ředitelé škol drželi účelu přidělení dotace z programu Excelence, a tak nejlepší pedagogové, jejichž žáci uspěli ve sledovaných soutěžích, získali až šesticifernou částku na výplatních listech, která jim potvrdila, že je prospěšné věnovat se vzdělávání talentovaných žáků zejména v přírodovědných a technických oborech.

Související dokumenty