Metodický materiál: Doporučení pro zařízení školního stravování při uvolňování opatření v souvislosti s výskytem COVID-19

Metodický materiál odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje
Ing. Bc.
Vladimír
Štefančík,
referent odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje
Úvod
(1) Metodický materiál "Doporučení pro zařízení školního stravování při uvolňování opatření v souvislosti s výskytem COVID-19" byl zpracován odborem školství Krajského úřadu Pardubického kraje.
(2) Cílem je poskytnout zařízením školního stravování základní informace a postup při uvolňování přijatých krizových opatření ve vyhlášeném nouzovém stavu v souvislosti s výskytem koronaviru1).
(3) Nový typ koronaviru nese obecně označení SARS-CoV-2 a způsobuje onemocnění zvané COVID-19.
(4) Vzhledem k doposud známým způsobům, kterými se šíří koronavirus, tj. kapénkovou nákazou, osobním kontaktem s nemocným nebo prostřednictvím povrchů, kterých se nemocný dotýkal, odbor školství Krajského úřadu Pardubického kraje doporučuje školským příspěvkovým organizacím zřízeným Pardubickým krajem přijmout a zavést opatření tohoto metodického materiálu.
(5) Metodický materiál konkretizuje příslušná ustanovení vnitřní normy KrÚ Pk2) při vzniku mimořádných událostí a krizových situací, jejichž závažnost, rozsah a očekávané dopady ve správním obvodu Pk vyžadují zvláštní činnost. Platnost uvedené vnitřní normy KrÚ Pk metodickým materiálem není nijak dotčena.
(6) Metodický materiál upřesňuje postup školských příspěvkových organizací zřizovaných Pk při řešení mimořádných událostí a krizových situací ve vztahu k přenesené působnosti3).
(7) Z důvodů sjednocení aplikace právních předpisů v oblasti krizového řízení, resp. při řešení krizových situací, v oblasti školství a vnitřních norem KrÚ Pk je vhodné, aby metodický materiál používali vedoucí zařízení školního stravování4) školských příspěvkových organizací zřizovaných Pk.
(8) Příloha č. 1 metodického materiálu obsahuje obecně platný návod a doporučení hygieny5) podle Světové zdravotnické organizace6), jak si správně mýt ruce a jak dezinfikovat ruce. Příloha je zpracovaná podle původních dokumentů.
(9) Příloha č. 2 metodického materiálu obsahuje návrh možného dezinfekčního programu pro využití v zařízeních školního stravování u školských příspěvkových organizacích zřizovaných KrÚ Pk.
(10) Příloha č. 3 metodického materiálu obsahuje obecně platnou dávkovací tabulku pro přípravu potřebné koncentrace pracovních roztoků.
(11) Příloha č. 4 metodického materiálu obsahuje nejčastější otázky a odpovědi týkající se onemocnění COVID-19 a bezpečnosti potravin obecně.
(12) Příloha č. 5 metodického materiálu obsahuje základní pojmy.
1 Personál zařízení školního stravování
(1) Metodický materiál je primárně určen pro ochranu personálu7) zařízení školního stravování školských příspěvkových organizací zřizovaných Pk.
(2) Platnost obecně právních předpisů a vnitřních norem školských příspěvkových organizací zřizovaných Pk ve vztahu k personálu není tímto metodickým materiálem nijak dotčena.
(3) Níže uvedená doporučení pro personál školní jídelny jsou doporučení nad rámec běžných činností a souvisí s uvolňováním přijatých krizových opatření ve vyhlášeném nouzovém stavu v souvislosti s výskytem koronaviru. Nejedná se však o úplný přehled všech doporučení vydaných příslušnými orgány.
(4) Do zařízení školního stravování8) zabezpečte vstup pouze zdravým zaměstnancům, nevykazujícím žádné příznaky onemocnění9).
(5) V souvislosti s výrobou a produkcí omezeného sortimentu hotových jídel je doporučeno výrobu pokrmů zajišťovat s nižším počtem personálu rozděleného minimálně do dvou skupin, umožňují-li to podmínky daného zařízení školního stravování.
(6) V rámci stravovacího provozu je doporučeno dodržovat vzájemné rozestupy a zamezit slučování pracovních činností více osob najednou.
(7) Zaměstnanci musí dodržovat vysokou úroveň osobní hygieny:
-
trvale nosit ochrannou roušku,10) příp. doplněk - ochranné brýle nebo ochranný štít
-
ochranné pomůcky udržovat v čistotě a zajistit jejich včasnou výměnu v průběhu směny, a to zejména v případě poškození, znečištění nebo opotřebení
-
zamezit kontaktu holé ruky s potravinou nebo pokrmem
-
v dostatečné míře používat jednorázové rukavice a pracovní náčiní
-
dodržovat hygienické mytí rukou vč. následné dezinfekce
-
u všech umývadel stravovacího provozu zabezpečit po celou provozní dobu individuální prostředky k mytí a osoušení rukou - tekuté mýdlo, papírové ručníky a dezinfekci s virucidní účinností
-
nosit pouze čistý a funkční pracovní oděv a pracovní obuv
-
mít dostatečnou zásobu pracovního oblečení k včasné výměně v průběhu pracovní doby
-
používat jednorázové zástěry při činnostech epidemiologicky rizikových, např. hrubá příprava zeleniny, vytloukání vajec, příprava syrového masa, při přechodu z nečisté práce na čistou apod.
-
při výrobě pokrmů používat pokrývku hlavy
-
neopouštět stravovací provoz v pracovním oděvu a pracovní obuvi
-
v šatnách zaměstnanců zajistit oddělené ukládání pracovního a civilního oděvu
(8) Vedoucím školních jídelen je doporučeno proškolit personál o nastavených zvýšených hygienických povinnostech a přijatých opatřeních před opětovným zahájením výroby11). O této skutečnosti vyhotovit písemný záznam.
(9) Vedoucí školních jídelen musí vyžadovat od všech zaměstnanců dodržování stanovených zvýšených hygienických podmínek vč. kontroly dodržování těchto nastavených pravidel a zabezpečit podmínky pro jejich dodržování. Eliminovat rizika vedoucí k přenosu a šíření nákazy.
(10) Vedoucí školní jídelny cestou svého nadřízeného zabezpečí dostatečné vybavení ochrannými pomůckami (ochranné jednorázové roušky, jednorázové rukavice, jednorázové zástěry, popřípadě ochranný štít nebo ochranné brýle při výdeji pokrmů), dostatečné vybavení osobními ochrannými pracovními prostředky12) (pokrývka hlavy, pracovní oděv a pracovní obuv) a dezinfekčními prostředky pro všechny zaměstnance školní jídelny a celý provoz zařízení školního stravování.
(11) Vedoucí školní jídelny zajistí dostatečné zásoby ochranných pomůcek na základě propočtu jejich denní spotřeby včetně nastavení pravidelného doplňování a zabezpečení včasného zásobování u dodavatelů.
(12) Pravidelné připomínání "nových pravidel" a rizik každý den před zahájením a v průběhu činnosti školní jídelny, dokud se "nevryjou pod kůži".
Eliminovat
"přemíru nadšení z možnosti pracovat", které by mohlo vést k poškození vlastního či cizího zdraví.
(13) Viditelná upozornění pro zaměstnance podporující zvýšenou hygienu rukou a fyzické distancování mezi jednotlivými pracovníky a především strávníky13).
2 Strávníci zařízení školního stravování
(1) Metodický materiál je primárně určen pro ochranu strávníků14) zařízení školního stravování školských příspěvkových organizací zřizovaných Pk.
(2) Platnost obecně právních předpisů a vnitřních norem školských příspěvkových organizací zřizovaných Pk ve vztahu k strávníkům není tímto metodickým materiálem nijak dotčena.
(3) Níže uvedená doporučení pro strávníky školní jídelny jsou doporučeními nad rámec běžných činností a souvisí s uvolňováním přijatých krizových opatření ve vyhlášeném nouzovém stavu v souvislosti s výskytem koronaviru. Nejedná se však o úplný přehled všech doporučení vydaných příslušnými orgány.
(4) Pokud je to možné, vyloučit cizí strávníky15) ze stravování vhodnou formou informace, např. vývěska, rozhlas, poučený personál u vstupu, uzavření vstupu pro veřejnost apod.
(5) Zajistit možnosti dezinfekce rukou pro strávníky u vstupu do školní jídelny.
(6) Vhodnou formou dle konkrétních podmínek snížit počet strávníků13) v jednom časovém intervalu v odbytové části školní jídelny u výdejní linky a v užších částech prodloužením výdejní doby, změnou či úpravou časového harmonogramu výdeje podle organizačních jednotek (třídy, školy - MŠ, ZŠ, SŠ a zaměstnanci), omezením počtu vstupujících strávníků, dodržováním odstupů min. 2 m, snížením počtu výdejních pozic jednotlivých druhů pokrmů i za cenu menší nabídky pokrmů a změnou prostorového uspořádání jídelny.
(7) Vhodnou formou dle konkrétních podmínek snížit počet strávníků13) čekajících před školní jídelnou prodloužením výdejní doby, změnou či úpravou časového harmonogramu výdeje podle organizačních jednotek (třídy, školy - MŠ, ZŠ, SŠ a zaměstnanci), upozorněním na dodržování odstupů v řadě min. 2 m apod.
(8) Přihlášky a odhlášky stravy v rámci objednávkového systému školní jídelny přednostně přijímat elektronicky.
(9) Prokázání odběru stravy upřednostňovat bezkontaktním způsobem čipy a kartami.
(10) Úhradu úplaty16) za školní stravovací služby a úhradu za závodní stravování přijímat přednostně bezhotovostním platebním stykem.
3 Sortiment zařízení školního stravování
(1) Metodický materiál doporučuje provést změnu v nabízeném sortimentu zařízení školního stravování školských příspěvkových organizací zřizovaných Pk.
(2) Platnost obecně právních předpisů a vnitřních norem školských příspěvkových organizací zřizovaných Pk ve vztahu k sortimentu není tímto metodickým materiálem nijak dotčena.
(3) Níže uvedená doporučení pro sortiment školní jídelny jsou doporučeními nad rámec a souvisí s uvolňováním přijatých krizových opatření ve vyhlášeném nouzovém stavu v souvislosti s výskytem koronaviru. Nejedná se však o úplný přehled všech doporučení vydaných příslušnými orgány.
(4) Po dobu mimořádných opatření a s ohledem na zajištění rozsáhlejších hygienických povinností je doporučeno omezit nabízený sortiment/rozsah služeb školního stravování17), a to na jedno kompletní menu skládající se z jednoho druhu polévky a jednoho druhu hlavního teplého pokrmu.
(5) Dle místních podmínek a množství strávníků je možné uplatnit jednu ze tří variant18):
-
školní stravování - teplé kompletní menu
-
školní stravování - studené obědové balíčky
-
po dohodě vedení školy s rodiči si žáci mohou přinést vlastní stravu namísto oběda19)
4 Provoz zařízení školního stravování
(1) Provádět zvýšenou provozní hygienu v celém provozu zařízení školního stravování. Provádět důkladnou dezinfekci prostor, pracovišť a používaného náčiní. Dbát na doporučení výrobce dezinfekce, dodržovat předepsané návody k použití, koncentraci dezinfekčních prostředků a dobu expozice, aby dezinfekce byla účinná. Používat dezinfekci s plně virucidním účinkem.
(2) Ve všech prostorách zařízení školního stravování zajistit dostupnost nádob na likvidaci odpadů bezpečným způsobem - vyjímatelné jednorázové pytle.
(3) O zpřísněných podmínkách úklidu a dezinfekce v prostorách zařízení školního stravování provést řádné poučení úklidového personálu.
(4) Zabránit křížení provozu na vstupu do provozovny s ostatními zaměstnanci školy.
(5) Metodický materiál je primárně zaměřen na příjem potravin, skladování potravin, vyskladnění potravin, přípravu potravin a výrobu pokrmů, výdej a expedici pokrmů a mytí nádobí a obalů v zařízeních školního stravování školských příspěvkových organizací zřizovaných Pk v době trvání nouzového stavu a epidemiologického rizika šíření nákazy20).
(6) Platnost obecně právních předpisů a vnitřních norem školských příspěvkových organizací zřizovaných Pk ve vztahu k příjmu potravin, skladování potravin, vyskladnění potravin, přípravě potravin a výrobě pokrmů, výdeji a expedici pokrmů a mytí nádobí a obalů není tímto metodickým materiálem nijak dotčena.
(7) Níže uvedená doporučení pro příjem potravin, skladování potravin, vyskladnění potravin, přípravu potravin a výrobu pokrmů, výdej a expedici pokrmů a mytí nádobí a obalů ve školní jídelně jsou doporučeními nad rámec a souvisí s uvolňováním přijatých krizových opatření ve vyhlášeném nouzovém stavu v souvislosti s výskytem koronaviru. Nejedná se však o úplný přehled všech doporučení vydaných příslušnými orgány.
4.1 Příjem potravin
(1) Veškeré potraviny do školních jídelen odebírat od prověřených a spolehlivých dodavatelů.
(2) Doporučeno preferovat balené potraviny před nebalenými.
(3) Při příjmu potravin a ostatního nepotravinového sortimentu zamezit vstupu dodavatelů do prostoru školního stravovacího provozu. Přejímku zboží provádět na příjmové rampě případně zboží převážit na váze bez přítomnosti dodavatele.
(4) Vratné přepravní obaly vracet ihned dodavateli, neshromažďovat je ve školním stravovacím provozu příp. ukládat do skladu vratných obalů před jejich odvezením. Doporučeno používat k přeskladnění potravin vlastní obaly, které jsou sanitovány v rámci svého provozu.
(5) Transportní obaly primárně likvidovat vyhozením do odpadů, příp. ukládat do určených prostor před jejich následnou likvidací. Transportní obaly v žádném případě nevnášet do čisté výroby. Vybalování potravin z vnějších přepravních obalů provádět před vstupem do čisté výroby. Potraviny vnášet do čisté výroby buď vybalené, nebo v primárních čistých obalech.
4.2 Skladování potravin
(1) Zajistit ve skladech stejnou úroveň obalového materiálu.
(2) Potraviny v centrálních skladech, kde nejsou žádné potraviny v načatém/otevřeném balení (částečně spotřebované), je možné ukládat v kartonových obalech.
(3) Dbejte, aby žádné potraviny nebyly pokládány přímo na podlahu a aby ve skladech byla zajištěna sourodost potravin.
(4) Zajistit ve skladech stejnou úroveň obalového materiálu. Pokud bude ve skladu uložená potravina v načatém/otevřeném balení (částečně spotřebovaná) nebo produkt vlastní výroby, vždy zajistit, aby ve skladu nebyly uložené potraviny v původních transportních obalech.
4.3 Vyskladnění potravin
(1) Vnější přepravní obaly, kartony apod. nevnášejte do čisté výroby.
(2) Vybalování potravin z vnějších přepravních obalů provádějte před vstupem do výroby.
(3) Potraviny vnášejte dále do výroby buď vybalené a ve vlastních provozních nádobách, nebo v primárních čistých obalech, které při transportu byly chráněny ještě sekundárním obalem, např. kartonem, igelitem apod.
(4) Kartony likvidujte vyhozením do odpadu, zabraňte shromažďování v provoze.
4.4 Příprava potravin a výroba pokrmů
(1) Před zahájením přípravy potravin a výroby pokrmů je doporučeno provoz po delší odstávce připravit. V praxi to znamená provést úklid a dezinfekci veškerých výrobních prostor, pracovních úseků, technologie, pracovního náčiní atd.
(2) Při přípravě potravin a výrobě zdravotně nezávadných pokrmů dodržujte vámi nastavenou správnou výrobní praxi a systém HACCP. Pokud je praxe odlišná od zpracovaného plánu systému HACCP, je doporučeno plán HACCP dodatkem upravit, aby odpovídal reálné situaci v provozu.
(3) Zajistěte správné a účinné fungování vzduchotechniky a pravidelné výměny vzduchu ve všech prostorách stravovacího provozu.
(4) Přípravu stravy zabezpečovat v kompletním pracovním oblečení včetně pokrývky hlavy, navíc s ochrannou rouškou, ochrannými brýlemi nebo štítem, jednorázovou zástěrou a jednorázovými rukavicemi.
(5) Při přípravě stravy se snažit neslučovat pracovní činnost více osob najednou, dodržovat přiměřenou vzdálenost osob v úsecích s dodržováním bezpečnostních předpisů pro práci v kuchyni - zvedání, přenos, přesun břemen apod.
(6) Pravidelně provádět úklid pracovního úseku po skončení jednotlivých operací s možností dezinfekce pracovních ploch, pomůcek, náčiní, madel gastrozařízení, klik a dalších míst, kterých se zaměstnanci nejčastěji dotýkají, včetně sociálních zařízení, a to dezinfekčními prostředky s plně virucidním účinkem.
4.5 Výdej a expedice pokrmů
Stravování ve školní jídelně
(1) Při vstupu strávníků do školní jídelny zajistit možnost mytí a dezinfekci rukou. Zajistit utírání rukou do jednorázových ručníků.
(2) Zamezit odkládání civilního oděvu strávníků na židle a stoly.
(3) Dle místních podmínek a množství strávníků je možné uplatnit jednu ze tří variant21):
-
školní stravování - výdej teplého kompletního menu
-
školní stravování - výdej studených obědových balíčků
-
po dohodě vedení školy s rodiči si žáci mohou přinést vlastní stravu namísto oběda
(4) Výdej pokrmů ve školní jídelně provádět za dodržení zvýšených hygienických podmínek:
-
výdej pokrmů zabezpečovat řádně poučeným personálem v čistém a kompletním pracovním oblečení včetně pokrývky hlavy, ochranné roušky, jednorázových rukavic, ochranného štítu nebo ochranných brýlí, jednorázové zástěry a vhodného náčiní
-
školní stravovací provoz zabezpečí kompletní výdej menu nebo obědových balíčků poučeným personálem ve výdejném místě včetně produktů ze samoobslužného výdeje (saláty, kompoty, moučníky, kusové ovoce, příbory, popřípadě nápoje)
-
na nezbytně nutnou dobu22) zrušit samoobslužný výdej (saláty, kompoty, moučníky, kusové ovoce, příbory, popřípadě nápoje)
-
nutnost dodržení rozestupů strávníků při výdeji pokrmů a v rámci konzumačního místa
-
ochrannou roušku odkládá strávník pouze při samotné konzumaci jídla a pití, a to do vlastního sáčku23)
-
stravování ve školní jídelně přizpůsobit omezené kapacitě skupiny 15 strávníků
-
ve školní jídelně se při výdeji nesmí potkávat strávníci z různých skupin, dále je nutné zajistit rozestupy mezi jednotlivými skupinami
-
dozorem ve školní jídelně zabezpečit rozfázování výdeje pokrmů tak, aby bylo zabráněno shlukování strávníků, zabezpečit dodržení rozestupů (možnost zavedení a používaní podlahových značek uvnitř školní jídelny) a omezeného pohybu po školní jídelně
-
upravit časový harmonogram pro školní skupiny, pokud nebude výdej stravy probíhat jiným způsobem než u výdejních okének
-
pokrmy vydávané v režimu školního stravování v první den neplánované nepřítomnosti vydávat pouze do jednorázových potravinových obalů - lze akceptovat výdej na talíř a rodič nebo zákonný zástupce si pokrm sám přendá do vlastní nádoby
-
striktně dodržet oddělenou manipulaci s použitým stolním nádobím včetně personálního zajištění od ostatních činností
-
nadále dodržovat se zvýšenou měrou běžná hygienická pravidla
(5) Minimalizovat donášku vlastních dietních pokrmů. Doporučuje se, aby rodiče nosili doma připravené dietní pokrmy do školní jídelny až v době oběda, kdy se pokrm bez předešlého skladování ve školní jídelně regeneruje v MW troubě v rámci úseku výdeje. Při této manipulaci používejte jednorázové rukavice a dodržte následnou dezinfekci MW trouby a použitého náčiní.
(6) Na nezbytně nutnou dobu22) zrušit výdej pokrmů ve školní jídelně v režimu závodního stravování a v režimu doplňkové činnosti - cizí strávníci do vlastních přinesených nádob a preferovat výdej pokrmů do jednorázových potravinových obalů.
(7) Pokud je školní jídelnou zabezpečováno závodní stravování zaměstnanců školy nebo školského zařízení, doporučuje se výdej důsledně časově oddělit od školního stravování24).
(8) Pokud je školní jídelnou zabezpečována doplňková činnost - stravování pro cizí strávníky, doporučuje se na nezbytně nutnou dobu22) zrušit výdej pro cizí strávníky tam, kde nejsou k dispozici samostatné, stavebně oddělené výdeje pokrmů nebo tuto doplňkovou činnost realizovat pouze v režimu "okénko přes ulici" či termoporty s výdejem mimo zařízení školního stravování.
(9) Při plnění, kompletaci a převozu stravy ve víceporcových termonádobách, termoboxech, termoportech, várnicích apod., zajistit manipulaci mimo samotnou varnu v určených prostorách s možností pravidelné a důkladné sanitace těchto obalů k expedici pokrmů, a to vždy před jejich plněním.
(10) Mateřské školy na nezbytně nutnou dobu22) zruší podávání společného nebo samoobslužného výdeje přesnídávek, svačin, kusového ovoce a zeleniny samotnými dětmi (mazání chleba a pečiva, výběr ovoce a zeleniny ze společné mísy na stole, prostírání stolu dětmi, postupný odběr pokrmu dle chuti a času dítěte). Zařízení školního stravování zabezpečí kompletní servis formou obsluhy ze strany personálu školního stravovacího provozu.
Stravování mimo školní jídelnu
(1) Variantu stravování mimo školní jídelnu v prostorách výuky a vzdělávání skupin řešit dle konkrétních místních podmínek cestou orgánu ochrany veřejného zdraví25). Tuto variantu zavést vedením školy při nemožnosti znovuzavedení stravování ve školní jídelně a pouze na nezbytně nutnou dobu22).
(2) Při variantě stravování mimo školní jídelnu v prostorách výuky a vzdělávání skupin se doporučuje preferovat výdej pokrmů ve školní jídelně formou "okénko přes ulici" s výdejem mimo zařízení školního stravování do jednorázových potravinových obalů včetně použití jednorázových příborů. Výdej probíhá cestou pedagogů jednotlivých skupin.
(3) Dle místních podmínek a množství strávníků je možné uplatnit jednu ze tří variant 26):
-
školní stravování - výdej teplého kompletního menu
-
školní stravování - výdej studených obědových balíčků
-
po dohodě vedení školy s rodiči si žáci mohou přinést vlastní stravu namísto oběda
(4) Výdej pokrmů provádět za dodržení zvýšených hygienických podmínek.
(5) Pokud je školní jídelnou zabezpečováno závodní stravování zaměstnanců školy nebo školského zařízení a doplňková činnost - stravování pro cizí strávníky, výdej stravy pro závodní stravování a pro doplňkovou činnost - stravování pro cizí strávníky realizovat v režimu "okénko přes ulici" či termoporty s výdejem mimo zařízení školního stravování.
4.6 Mytí nádobí a obalů
(1) K mytí stolního nádobí ve školní jídelně používejte automatické myčky. K mytí provozního nádobí a pracovního náčiní ve školní jídelně používejte myčky, pokud je školní jídelna má k dispozici, příp. dbejte na důkladné ruční mytí.
(2) Veškeré přepravní obaly určené k expedici je nutné před jejich plněním a kompletací umýt v rámci školního stravovacího provozu.
5 Sanitace
(1) Pravidelně provádějte sanitaci provozu dle sanitačního plánu či jiného vlastního dokumentu. Úklid a dezinfekci navyšte zejména na rizikových místech, např. hygienická zařízení, kliky, manipulační náčiní, výdejní a konzumační prostory a veškerá pracoviště po skončení pracovních činností.
(2) Provádějte průběžnou výměnu úklidových pomůcek, hadrů, houbiček apod.
(3) Používejte vhodné mycí a dezinfekční prostředky. Dezinfekční prostředky s plně virucidním účinkem. Dodržujte předepsané ředění dezinfekčních prostředků a aplikační časy vč. důkladného oplachu u oplachových prostředků.
(4) Provádějte obměnu úklidových, a především dezinfekčních prostředků. Střídejte dezinfekční prostředky s různými druhy deklarovaných účinných látek a s plně virucidním účinkem působení.
6 Dokumentace zařízení školního stravování
6.1 HACCP
(1) Při zavedení jednotlivých opatření a doporučení pro zařízení školního stravování při uvolňování opatření v souvislosti s výskytem COVID-19 se doporučuje doplnit a aktualizovat stávající systémy HACCP stravovacích provozů včetně výdejen pokrmů.
(2) Při přípravě potravin a výrobě zdravotně nezávadných pokrmů dodržujte vámi nastavenou správnou výrobní praxi a systém HACCP. Pokud je praxe odlišná od zpracovaného plánu systému HACCP, je doporučeno plán HACCP dodatkem upravit, aby odpovídal reálné situaci v provozu.
(3) Úpravu zpracovaného plánu systému HACCP zařízení školního stravování nebo vytvoření jeho dodatku zabezpečit svépomocí nebo cestou externího subjektu - zpracovatele systému HACCP.
6.2 Vnitřní řád školní jídelny
(1) Při zavedení jednotlivých opatření a doporučení pro zařízení školního stravování při uvolňování opatření v souvislosti s výskytem COVID-19 se doporučuje doplnit a aktualizovat stávající vnitřní řád školní jídelny27).
(2) Úprava či doplnění kapitoly podle písm. a) - podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků, studentů a jejich zákonných zástupců ve školní jídelně a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci ve školní jídelně, např. upravený rozsah stravovacích služeb, upravené podmínky přihlášení a odhlášení stravy, upravený způsob placení stravného, informace o jídelním lístku, upravené podmínky dietního stravování, úprava podmínek vstupu do školní jídelny (skupiny, rozestupy) apod., či další skutečně přijatá opatření.
(3) Úprava či doplnění kapitoly podle písm. b) - provoz a vnitřní režim školní jídelny, např. úprava výdejní doby pro skupiny strávníků školní jídelny a pro školní stravování, závodní stravování a doplňkovou činnost - stravování cizích strávníků apod., či další skutečně přijatá opatření.
(4) Úprava či doplnění kapitoly podle písm. c) - podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí,např. úprava a zvýšení dodržování hygienických zásad apod., či další skutečně přijatá opatření.
(5) Úprava či doplnění kapitoly podle písm. d) - podmínky zacházení s majetkem školní jídelny ze strany dětí, žáků a studentů, např. upravené podmínky odkládaní věcí apod., či další skutečně přijatá opatření.
(6) Úpravu zpracovaného vnitřního řádu školní jídelny, nebo vytvoření jeho dodatku, zabezpečit svépomocí nebo cestou externího subjektu.
6.3 Sanitační řád školní jídelny
(1) Při zavedení jednotlivých opatření a doporučení pro zařízení školního stravování při uvolňování opatření v souvislosti s výskytem COVID-19 se doporučuje doplnit a aktualizovat stávající sanitační řád školní jídelny.
(2) Úprava či doplnění kapitoly "základní pravidla dodržování správné hygienické praxe" např. upravené nastavení postupů správné hygienické praxe či používaných čistících a dezinfekčních prostředků apod., či další skutečně provedené změny.
(3) Úprava či doplnění kapitoly "seznam čistících a dezinfekčních prostředků" např. upravený a doplněný seznam čistících a dezinfekčních prostředků apod., či další skutečně provedené změny.
(4) Úprava či doplnění kapitoly "hygienický program" např. upravený průběžný či denní úklid, periodický či týdenní úklid, velký úklid apod., či další skutečně provedené změny.
(5) Úprava či doplnění kapitoly "sanitační plán" např. upravené činnosti mytí a dezinfekce rukou, umývadlo, teploměry vpichové a závěsné, podlahy, pracovní plochy, dřezy, výlevky, pracovní náčiní, pracovní a výrobní zařízení, gastrotechnologie, chladicí zařízení, mrazicí zařízení, policový a regálový systém, skříňky, parapety, vypínač, kliky, dveře, topení - co, kdy, čím, aplikace a odpovědnost apod., či další skutečně provedené změny.
(6) Úprava či doplnění kapitoly "školení, pracovní odpovědnosti a personální zajištění" např. mimořádné školení zaměstnanců, doplnění pracovních odpovědností apod., či další skutečně provedené změny.
(7) Úprava či doplnění kapitoly "bezpečnostní a jiná opatření a bezpečnostní listy" např. doplnění bezpečnostními listy k novým čisticím a dezinfekčním prostředkům, úprava pravidel pro manipulaci s nimi apod., či další skutečně provedené změny.
(8) Úprava či doplnění kapitoly "záznamová dokumentace a interní kontrola" např. pečlivé doplnění dokumentace, důsledná kontrola vedoucí školní jídelny apod., či další skutečně provedené změny.
(9) Úpravu zpracovaného sanitačního řádu školní jídelny či jiného vlastního vnitřního dokumentu školní jídelny nebo vytvoření jeho dodatku zabezpečit svépomocí nebo cestou externího subjektu - zpracovatele sanitačního řádu školní jídelny.
Závěr
(1) Veškerou činnost provádějte v souladu s legislativními předpisy a aktuálními opatřeními vydanými kompetentními vládními a resortními orgány a příslušnými orgány ochrany veřejného zdraví.
(2) V případě potřeby se obraťte na odbor školství Krajského úřadu Pardubického kraje na e-mail vladimir.stefancik@pardubickykraj.cz anebo na telefonní číslo +420 466 026 214.
(3) Tento metodický materiál vznikl za laskavého přispění Mgr. Šárky Novákové, odbor školství Krajského úřadu Pardubického kraje - oblast krizového řízení, Aleny Stejskalové, DiS., společnost HYGIENA NA TALÍŘI - oblast hygieny, a Olgy Johanidesové - metodičky školního stravování na odboru školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Kraje Vysočina - oblast školního stravování.
Poznámka: celý text metodického materiálu odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje "Doporučení pro zařízení školního stravování při uvolňování opatření v souvislosti s výskytem COVID-19" včetně příloh, je dostupný na Školském portálu Pardubického kraje (https://www.klickevzdelani.cz/Verejnost/A-co-ted-po-zvoneni/Aktivity-skolnich-jidelen/category/aktivity-sj/doporuceni-pro-zarizeni-skolniho-stravovani-pri-uvolnovani-opatreni-v-souvislosti-s-vyskytem-covid-19).
1) Koronavirus. Co to je? Označení koronavirus se používá pro jakýkoli virus patřící do podčeledi Coronaviridae. Jde o souhrné označení pro dvě podčeledi virů, které způsobují onemocnění u lidí i zvířat, a to s různým stupněm závažnosti. Coronavirus disease 2019, zkráceně COVID-19, je označení pro infekci způsobenou specifickým virem SARS-CoV-2 (Severe Acute Respiratory Syndrome - Corona Virus = virus způsobující závažný akutní respirační syndrom), který se poprvé objevil koncem roku 2019 ve Wuhuanu v Číně. Název je odvozen od charakteristického uspořádání povrchových struktur lipidového (tukového) obalu virů do tvaru sluneční korony.
2 VN/3/2017 Mimořádné události a krizové situace, Část III. Činnost úřadu při řešení mimořádných událostí a krizových situací, Čl. 3 Specifické úkoly odborů, odst. 12.
3 Zejména zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4 Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů, § 3 odst. 1. Typy zařízení školního stravování jsou - školní jídelna (ŠJ) , školní jídelna - vývařovna (ŠJ-Vy) a školní jídelna - výdejna (ŠJ-V) a §§ 2, 3, 4, 5, 6 a 7.
5 Pro potřeby metodického materiálu je míněno - Krajská hygienická stanice - KHS - orgán ochrany veřejného zdraví.
6 WHO - World Health Organization - Světová zdravotnická organizace.
7 Zaměstnanec zařízení školního stravování školské příspěvkové organizace zřizované Pardubickým krajem, u kterého vyplývá pracovně-právní vztah platnou pracovní smlouvou, dohodou o provedení práce nebo dohodou o provedení činnosti.
8 Zařízení školního stravování - školní jídelna = stravovací provoz.
9 Mezi základní příznaky onemocnění patří: zvýšená teplota až horečka, kašel, únava, bolesti svalů, nechutenství a potíže s dýchaním (pouze u některých pacientů vede k rozvoji virového zápalu plic, který může vyústit až v selhání dýchání) .
10 Jak správně používat ochranou roušku či respirátor? Obecné pokyny k používání roušek a respirátorů: před a po manipulaci s rouškou či respirátorem si vždy dezinfikujte ruce nebo si je umyjte mýdlem a vodou, zakryjte si jimi nos a ústa a ujistěte se, že mezi vaším obličejem a okrajem roušky či respirátoru nejsou žádné mezery, během nošení se ochranných pomůcek nedokýtejte, pokud jsou vlhké, vyměňte je za nové, sundávejte je zezadu, tj. tahem za šňůrky, nikoliv tahem za masku. Látková rouška: v případě látkových roušek mějte na výměnu cca 4 kusy na den, po použití ji vyperte při vysokých teplotách - nad 60 °C, po uschnutí ji vždy vyžehlete. Papírová jednorázová rouška: znovu ji nepoužívejte, po použití ji dejte do sáčku a ten pak vyhoďte do uzavřeného koše. Respirátor: respirátor obvykle po 4 hodinách ztrácí účinnost, respirátor s výdechovým ventilem je doporučeno nosit s rouškou přes něj.
11 Vedoucí školní jídelny provede poučení personálu s vyhotovením zápisu. Poučení provést o zvýšené osobní hygieně, zvýšených zásadách provozní hygieny a zvýšené správné výrobní hygienické praxi.
12 Dle ustanovení zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, § 104 a dle nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků.
13 Prevence přenosu onemocnění. Jak se přenáší? Koronavirus se šíří z člověka na člověka podobně jako chřipka - kapénkovou infekcí. Zasahuje nejčastěji sliznice horních a dolních cest dýchacích a oční spojivky. Přenáší se kašláním či smrkáním, během rozhovoru, líbáním či dotykem infikovaného povrchu. Vzdálenost přenosu až 2 metry. Dodržujte proto bezpečný odstup od ostatních. Pozor! Nakazit se můžete od člověka, který má příznaky, i od toho, který je zatím nemá.
14 Strávníci definovaní v § 1 odst. 1 vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, strávníci definovaní v § 3 odst. 3 vyhlášky č. 84/2005 Sb., o nákladech na závodní stravování a ostatní pravidelně se stravující - cizí strávníci, je-li doplňková činnost povolena zřizovatelem ve zřizovací listině.
15 Skupinu cizích strávníků v zařízení školního stravování tvoří z převážné části senioři, jež jsou neohroženější skupinou. Dále do nejohroženější skupiny patří chronicky nemocní (např. cukrovka, srdeční nebo plicní onemocnění a jiné) a osoby s oslabenou imunitou (např. onkologičtí pacienti a jiní).
16 Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, § 5 odst. 1 až 5.
17 Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, § 4 odst. 1 až 9.
18 MŠMT. Ochrana zdraví a provoz středních škol a konzervatoří pro období přípravy na maturitní a závěrečnou zkoušku a absolutorium v konzervatoři v období do konce školního roku 2019/2020. Rámcová pravidla pro poskytování školního stravování v zařízení školního stravování. 2020. str. 4.
19 Tato varianta není povolena pro mateřské školy.
20 Za účelem prevence nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19
 
způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2.
21 MŠMT. Ochrana zdraví a provoz středních škol a konzervatoří pro období přípravy na maturitní a závěrečnou zkoušku a absolutorium v konzervatoři v období do konce školního roku 2019/2020. Rámcová pravidla pro poskytování školního stravování v zařízení školního stravování. 2020. str. 4.
22 Nezbytně nutná doba pro potřeby tohoto metodického materiálu je do konce školního roku 2019/2020 - do 31. 8. 2020.
23 Vhodným způsobem upozornit strávníky školní jídelny a zákonné zástupce dětí a žáků na tuto skutečnost předem, před příchodem do školní jídelny, např. cedulkami či piktogramy na nástěnkách při vstupu do školní jídelny, v blízkosti výdeje stravy a umožnit dodatečné poskytnutí sáčku těm, co jej nebudou mít s sebou.
24 Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, § 3 odst. 7.
25 Pro potřeby tohoto metodického materiálu míněno Krajská hygienická stanice Pardubickéhi kraje se sídlem v Pardubicích a její územní pracoviště Chrudim, Svitavy a Ústí nad Orlicí.
27 Vnitřní řád školní jídelny dle zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 30, odst. 1 písm. a), b), c) a d), a odst. 3.