V celém Pardubickém kraji je 75 151 strávníků z řad dětí, žáků a studentů, dále 10 894 pracovníků škol, kteří se ve školních jídelnách pravidelně stravují, a v rámci své doplňkové činnosti pravidelně navštěvuje školní jídelny ještě dalších 10 292 strávníků. Celkem je to 96 319 strávníků, které obslouží 1 857 pracovníků školních jídelen v 522 zařízení školního stravování a za školní rok (údaje platné pro školní rok 2018/2019) uvaří celkem 13 830 700 obědů.
3. pracovní setkání vedoucích školních jídelen Pardubického kraje
Mgr.
Šárka
Nováková,
odbor školství Krajský úřad Pardubického kraje
Ing. Bc.
Vladimír
Štefančík,
referent odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje
K tomu je ještě nutné připočítat 385 000 snídaní, 3 065 600 přesnídávek, 2 655 400 svačin, 385 700 večeří a 89 000 druhých večeří, samozřejmě včetně nápojů. Z uvedeného výčtu je zřejmé, že práce v kuchyni je opravdu nelehká. Vzhledem k tomu, že stravování dětí, žáků a studentů ve školních jídelnách probíhá po většinu kalendářního roku a má dopad na více faktorů než jen naplněný žaludek, není divu, že je školní stravování svázáno mnoha předpisy. Je pak právě na vedoucích školních jídelen, aby se v množství právních předpisů uměli vyznat a dovedli je správně aplikovat v praxi. Právě k tomu jim slouží řada vzdělávacích aktivit pořádaných odborem školství Krajského úřadu Pardubického kraje v čele s celodenní pracovní poradou.
V pořadí již 3. pracovní setkání vedoucích školních jídelen Pardubického kraje se letos konalo dne 22. 8. 2019 v prostorách Univerzity Pardubice. Program zahájil vedoucí odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje Mgr. Martin Kiss, který poděkoval všem přítomným vedoucím školních jídelen za jejich práci a zdůraznil jejich přínos ve formování dětí a žáků nejen ve stravovacích návycích. Jak pravil Hippokrates: "Člověk se rodí zdráv a všechny nemoci do něj vcházejí s jídlem."
Pracovní setkání vedoucích školních jídelen jsou koncipována tak, aby se mohli setkat všechny a všichni vedoucí z celého kraje a vzájemně si poradit, vyměnit své zkušenosti a poznatky, vyslechnout názory a současně si prostřednictvím odborného programu rozšířit své znalosti. Vzájemná výměna informací a možnost osobního setkání jsou stále tou nejlepší formou osobního rozvoje a také motivace. Přednášky jsou vybírány podle potřeb a požadavků vedoucích školních jídelen, které mají možnost zasílat na odbor školství v průběhu celého roku, a s ohledem na aktuální novinky nejen v legislativě, ale také na výstupy dozorových orgánů. V letošním již třetím pracovním setkání zaznělo 9 odborných přednášek, z nichž některé byly jen úvodem a lehkým nakouknutím do širších problematik přesahujících časové možnosti pracovního setkání. K těmto tématům se budou moci vedoucí pracovníci školních jídelen vrátit v průběhu nadcházejícího školního roku prostřednictvím kurzů a seminářů organizovaných odborem školství.
Jaké nové informace a zajímavosti si mohli vedoucí školních jídelen odnést? Například jak zajistit objektivní spotřební koš, který se stane jejich průkazným materiálem v případě, že na školní jídelnu bude podán podnět nebo stížnost. Nebo proč je důležité umět správně číst etikety a jak předejít tomu, aby například jedna svačinka v podobě koblih s marmeládou nezvýšila dvojnásobně měsíční limit spotřeby cukru. S těmito a mnohými dalšími informacemi seznámila přítomné MVDr. Anna Niklová ze Státního zdravotního ústavu Praha. Její kolegyně Bc. Anna Packová představila systémy školního stravování v evropských zemích včetně stravovacích zvyklostí. Posluchači tak měli možnost nakouknout nejen do kuchyní, ale také do talířů ve školních jídelnách ve Finsku, Norsku, Velké Británii, Francii či Itálii a dalších zemích a zjistili, jaký rozdíl je mezi slovy "gurmán" a "gurmet".
A jaká témata na letošním setkání zazněla? Jedním z témat, na které bude navazovat seminář, byla přednáška Aleny Stejskalové, DiS., ze společnosti HYGIENA NA TALÍŘI: "Funkční a smysluplný sanitační řád školní jídelny". K tomuto tématu měli přítomní posluchači možnost využít odborných konzultacích v průběhu celého pracovního setkání, neboť jak je již dobrým zvykem, ani tentokrát nechyběla konzultační místa v salonku, kde mohli vedoucí nerušeně probírat své dotazy a připomínky s odborníky na danou problematiku. Kromě konzultačního místa k HACCP, vnitřnímu a sanitačnímu řádu právě s Alenou Stejskalovou byla zajištěna konzultační místa k pracovnímu právu pod odborným dohledem Marie Kučerové z odboru školství a k ekonomickým otázkám za přítomnosti pracovnic Ing. Ivany Procházkové a Kamily Burešové rovněž z odboru školství.



Proč nejsou nejhlučnější prostory ve školách chodby, ale školní jídelny, proč je hluk ve školních jídelnách rizikovým faktorem a jak jej
eliminovat, vysvětlila Ing. Iveta Králová ze společnosti Saint-Gobain Construction Products CZ, a.s., divize Ecophon. Z České školní inspekce Zlínského inspektorátu přijela přednášet "Funkční a smysluplný vnitřní řád školní jídelny" Ing. Marcela Matušincová, která připomněla důležitost tohoto dokumentu a vyzvala posluchače, aby po svém návratu na pracoviště svůj vnitřní řád stáhli z nástěnek a ověřili si, zda skutečně obsahuje nezbytné informace a je platným dokumentem. Upozornila na terminologii "veřejně přístupný" a "prokazatelně seznámit" a na dvou ukázkách vnitřního řádu předvedla, jak snadno se do takového dokumentu může dostat nečekané slovo "světec".
Mgr. Michal Desenský z Kanceláře ředitele úřadu Krajského úřadu Pardubického kraje přítomným připomněl, že všichni jsou "orgánem veřejné moci" a seznámil je s důsledky této skutečnosti. Informoval je o spisovém a skartačním řádu, nastínil problematiku řádné dokumentace, skartace a archivace v podmínkách školní jídelny, vysvětlil, co to jsou "metadata" a na koho se obrátit pro radu. Mgr. Lucie Fajfrová z odboru školství pak seznámila účastníky s Rejstříkem škol a školských zařízení z pohledu hlavní a doplňkové činnosti příspěvkové organizace. Program uzavřel Ing. Bc. Vladimír Štefančík svými dvěma příspěvky věnovanými činnostem a připravovaným akcím odboru školství včetně dotačních titulů využívaných Pardubickým krajem a ke sběru statistických dat a připomněl vedoucím školních jídelen jejich každoroční úkol, letos vázaný na Den veteránů.
A kolik účastníků na 3. pracovní setkání přišlo? Z řad škol a školských zařízení bylo přítomno 230 posluchačů, přičemž dvě třetiny (37 %) působí ve školních jídelnách mateřských škol, jedna pětina (23 %) na sloučených školách, 17 % posluchačů připadá na školní jídelny základních škol a 14 % na střední školy. 7 % účastníků bylo ze samostatných školních jídelen a 2 % z domovů mládeže. Z hlediska regionálního zastoupení byla jedna třetina účastníků (33 %) z Pardubického okresu, 29 % z okresu Ústí nad Orlicí, 21 % z okresu Chrudim a 17 % z okresu Svitavy. Celkový počet účastníků pracovního setkání včetně přednášejících, hostů a zástupců firem činil 258 osob. Pracovní setkání vedoucích školních jídelen se tak těší značné oblibě a letošní ročník byl opět nabitý novými a zajímavými informacemi. Poděkování patří nejen všem posluchačům za jejich zájem setkávat se na těchto pracovních akcích, přednášejícím za jejich vysokou odbornost a kvalitní přípravu, Univerzitě Pardubice za poskytnutí prostor pro konání akce, ale také zástupcům firem, kteří dotvořili příjemné prostředí a prezentovali své produkty a služby přímo na místě 3. pracovního setkání a v neposlední řadě pracovníkům odboru školství, kteří vytvořili zajímavou a informacemi nabitou akci organizačně zvládnutou do posledního detailu. Nezbývá než se těšit na příští rok na další pracovní setkání a nově získané informace v nadcházejícím školním roce aplikovat v praxi.