Pokud chcete dát pobytu venku se svými svěřenci nový rozměr nebo děti pomocí technologií motivovat k pohybu a poznávání okolí, zkuste aktivitu nazvanou „GPS art“. Tato jednoduchá aktivita zaujme malé i velké. Dá se kreativně využít k propojení pohybu a nenásilného seznámení s možnostmi využití digitálních technologií v běžném životě, k rozvoji poznávání a kreativního myšlení, které vede k uměleckému vyjádření. V příspěvku se dozvíte, jak na to a jak aktivitu využít v běžné praxi ve školní družině či klubu.
Seznamte se s GPS art
Jaroslava
Pachlová,
vychovatelka, ZŠ Stráž u Tachova
Jak se tato aktivita zrodila, kde jsou počátky její inspirace? Mnoho, ba tisíce Čechů si již před lety oblíbily známější zábavu s navigací, tzv. geocaching, kdy s pomocí satelitní navigace hledáte podle zeměpisných souřadnic tajné ukryté schránky - cache.
V posledních letech se objevil nový druh zábavy s GPS navigací nazvaný GPS drawing. Princip této aktivity je jednoduchý a lze jej provozovat prakticky při každé venkovní pohybové činnosti. Ať už jedete na kole, běžíte, nebo jdete, stačí mít u sebe mobilní telefon či fitness náramek s GPS a ze záznamu vaší trasy na mapě se pak může stát umělecké dílo. (S použitím online zdroje: https://www.idnes.cz/mobil/navigace/novy-sport-i-umeni-kresleni-pomoci-gps.A120604_152949_navigace_kor)
Příprava
Jelikož jsme v tomto školním roce měli celoroční hru tematicky zaměřenou na indiány, tak jsme zcela logicky a motivačně využili nástroj nazvaný Stopař v mobilní aplikaci Mapy.cz. To znamená, že pro začátek je nutné do tabletu nebo chytrého telefonu stáhnout aplikaci, která dokáže zaznamenávat aktuální polohu při pohybu pomocí GPS.
Pokud si nainstalujete do svého mobilního zařízení aplikaci Mapy.cz, tak se vám objeví vlevo dole nabídka. Funkci Stopař najdete po kliknutí na tlačítko se třemi čárkami. Zvolíte Spustit Stopaře (piktogram se stopami). Záznam vaší trasy zahájíte klepnutím na tlačítko Start. Na liště u horního okraje obrazovky vás aplikace informuje o běžícím měření, kde ukazuje překonanou vzdálenost, čas a rychlost. Po ukončení aktivity Stopaře horní lištu rozbalíte pomocí šipky a záznam zastavíte volbou Ukončit a uložit. Své trasy je možné třídit a ukládat do svých pojmenovaných složek a získaná data si můžete prohlížet ve webové aplikaci v sekci Moje mapy - Aktivity. V podrobnostech se pak dozvíte celkový čas, překonanou vzdálenost, průměrnou rychlost, tempo i nejvyšší dosaženou rychlost. K dispozici je také výškový profil trasy. Viz ukázka na fotografii, pro lepší rozlišení použita zimní mapa (Obr. 1):

Takže stačí jeden klik a funkce Stopař spustí ukládání stop až do té doby, než ji v cíli zastavíte. Na webu pak v nástrojích můžete vaši trasu na mapě sdílet, vytisknout nebo stáhnout jako obrázek.
Motivace
Jako obecnou motivaci můžete dětem ukázat různé typy map a pomocí brainstormingu se ptát, k čemu je lidé mohou využívat? Následuje otázka, zda dokážeme zaznamenat náš pohyb na mapě.
Naše tematická motivace se vázala k indiánům a také k tomu, že v našem projektu „Po stopách indiánů“ jsme spolupracovali v rámci eTwinningu se slovenskými a polskými dětmi (od předškoláků po mladší školní věk). Naše prvotní otázka zněla: Co na výpravě indiáni viděli nebo ulovili? Co nám nakreslily naše kroky?
Vystopovat zvíře při lovu patřilo k základním indiánským dovednostem. Díky výbornému postřehu a skvělým orientačním schopnostem dokázali indiáni vypátrat nejen jakékoliv zvíře, ale i člena nepřátelského indiánského kmene, který se své stopy snažil co nejlépe zahladit. Všímali si nejen stop v hlíně, ale i polámaných větviček stromů, udusané trávy, rozhrnutého listí atd.
My sice takový skvělý zrak jako indiáni nemáme, zato však máme k dispozici nejmodernější techniku, která nám při stopování pomáhá. Je jí například aplikace Stopař, která díky globálnímu polohovacímu systému GPS dokáže zakreslit trasu, kterou projdeme.
Výprava se Stopařem a „co jsme na výpravách potkali“
S dětmi jsme si naplánovali blízké procházky do okolí naší obce. Při chůzi jsme sledovali grafický záznam naší trasy v mapě včetně informací o vzdálenosti, času, průměrné rychlosti a výškovém profilu. Po zastavení v cíli u školy a ukončení záznamu jsme naši trasu vytiskli.
Poté jsme tvar trasy obkreslili a už bylo na každém, co si pod obrysem trasy představí nebo třeba co indiáni na své procházce viděli či ulovili. Obrysy tras jsme zaslali i našim spřáteleným „indiánským kmenům“ na Slovensko a do Polska, aby je děti dokreslily, a porovnávali jsme, co vše tvar trasy nám a našim kamarádům připomínal. Obrysy trasy si děti mohly natočit všemi směry. (Obr. 2)

Ukázky z první výpravy:
Byli jsme překvapeni, co všechno se za tímto jednoduchým tvarem může ukrývat. Nejčastěji děti v daném tvaru viděly zvířata (žirafy, slony, ptáky, kočky, psy, jeleny, ale i draky, dinosaury, osly, medvědy, klokany, hady, šneky...). Našly však i lidské bytosti - skutečné (pouštění draků), ale i fantastické z nejrozmanitějších filmů a pohádek (Iron Man, Kamenný muž, Hulk).
Velmi zajímavou kategorii tvořily stromy, lodě, ba dokonce se našel i hrad nebo piraňa z Amazonky a sněžné dělo. Některé děti opravdu popustily uzdu fantazii a vytvořily z daného obrysu i mírně strašidelný obrázek s humorným komentářem (např.: krtek žere zahrádkáře).
(Obr. 3, Obr. 4)


Ukázky z druhé výpravy:
Tentokrát jsme přidali další techniku k dotváření obrysu trasy. Děti mohly tvar vystřihnout, nalepit a pak dokreslit. Z obrázků jsme tvořili i koláže.
(Obr. 5, Obr. 6, Obr. 7)



Ukázky z třetí výpravy:
Stále jsme na dálku spolupracovali se slovenskými a polskými kamarády. Tentokrát jsme při výpravě záměrně trasu měnili, aby byl tvar co nejčlenitější. (Obr. 8)

Pozn.: Všechny procházky se vešly do jedné hodiny (cca 45 minut).
Využití při distančním vzdělávání
Naše další zamýšlené trasy a nápady na využití GPS art byly přerušeny uzavřením škol. Po počátečním hledání cest, jak zapojit družiny ve stavu nouze do distančního procesu vzdělávání, jsme dle zájmu pokračovali i v této aktivitě. Do našich výzev se zapojovali žáci a jejich rodiče na základě dobrovolnosti a zapojily se i děti z jiných škol.
Zatím realizované nápady:
1.
Pomocí tohoto nástroje nakresli svými kroky (případně jízdou na kole) záměrně a promyšleně nějaký jednoduchý obrázek.
Příklad: V době uzavření škol Pavlína Kollertová ze ZŠ a MŠ Bukovice děti pomocí tras seznamovala s okolím a vyznačená trasa vždy byla jako bonusn a dokreslení nebo rovnou svými kroky dětem poslala srdíčko (viz fotografie). (Obr. 9)

2.
V době uzavření družin paní vychovatelky Radka Brotánková a Věra Dlouhá ze ZŠ Propojení v Sedlčanech natáčely pro školní TV Propojka „Cestovatelské okénko“, na závěr vždy připojily záznam trasy a z toho vyplývající úkoly. Mimochodem natáčely na iPad, který získaly pro družinu v rámci Šablon II, film vytvořily pomocí iMovie a obrázky upravovaly v PicCollage a uložily na školní kanál YouTube.
3.
Zasílání obrysů tras a sbírání odpovědí pomocí Formulářů Google. Na kvízy, ankety, soutěže vytvořené pomocí těchto formulářů reagovaly děti, ale i dospělí nejvíce.
Máte i vy nějakou zajímavou fotografii z procházky či zaznamenaný tvar trasy, která by podnítila naši představivost?
Zde ukázka jedné trasy z online formuláře, kam děti a další zájemci mohli posílat své tipy, co jim trasa připomíná. Zkuste zapojit svoji představivost i vy. (Obr. 10)

Pozn.: Některé odpovědi od respondentů jsou uveřejněny na konci článku.
Všechny uvedené aktivity byly propojeny s poznáváním nejbližšího okolí, vybídnutím k pohybu a trávení času v přírodě, k vytvoření vlastních úkolů pro ostatní a jako bonus pak kreativní zpracování pomocí pospané aktivity GPSart.
Jak je z příspěvku patrné, má tato aktivita velký potenciál využití, které vede k poznání, novým dovednostem a kreativitě. Dá se využít nepřetržitě po celý rok, ve výuce, v zájmovém vzdělávání, v distanční výuce, na táborech, výletech atd.
Naše trasy s obrázky nemáme jen na webu školy www.zsstraz.cz, ale i vystavené ve vývěsce před školou. Veřejnost tak motivujeme k poznávání okolí a dívání se na svět jinýma očima.
Výběr odpovědí respondentů z online formuláře: hlava trpaslíka, pochodeň, list, rejnok, vlk, hlava českého lva, kytička, ježek, mrkev, točená zmrzlina, kohout se šátkem...