Lodě, loďky, lodičky...

Vydáno:

K létu patří prázdniny, dobrodružství, voda, loďky... Příspěvek je tematicky zaměřen právě na posledně zmiňované loďky. Naleznete zde nápady, inspiraci a návody nejen pro výtvarné a rukodělné tvoření s nimi. Vše vyzkoušeno v naší družině. Vzhůru na prázdninovou plavbu!

 

 

 

 

Lodě, loďky, lodičky...
Jaroslava
Pachlová,
vychovatelka školní družiny, ZŠ Stráž u Tachova
A nejdříve si můžete spolu s dětmi zvesela zazpívat. Děti v družině vymyslely na známé melodie spoustu písniček na téma lodí a plaveb. Písnička
Mokrý pirát
(text Jan a Hana Pilařovi) se zpívá na nápěv lidové písně
Kočka leze dírou
.
Mokrý pirát
Lodička na moři houpe se, houpe se.
Pirát na palubě koupe se,
pirát na palubě koupe se.
Vlna kolem lodi zvedá se, zvedá se.
Plavčík na stožáru leká se,
plavčík na stožáru leká se.
Voda hodně šplouchá nahoru, nahoru.
Musíme se mít na pozoru,
musíme se mít na pozoru.
Pirát koupel rychle ukončil, ukončil.
Ponožku si při tom namočil,
ponožku si při tom namočil.
Ujela mu noha po mýdle, po mýdle.
Zabrzdil až hlavou v povidlech,
zabrzdil až hlavou v povidlech.
A tak vlezl znovu do vody, do vody.
Užívá si letní pohody,
užívá si letní pohody.
Loď z kartónové krabice
Na výrobu velké hrací lodě budete potřebovat velkou krabici, například od ledničky, ze které vytvarujete loď a slepíte pomocí široké izolepy. Na stožár se vám bude hodit role od koberců, vlaječky jsme vystřihali ze starého vyřazeného atlasu. Loď můžete pomalovat, doplnit kotvu, vlajku na stožár nebo využít nápad našich kamarádů ze spřátelené posádky, kteří si na bok lodi udělali okénka kajut se svými portréty.
Mořské bárky
Materiál:
mušle, klacík, list, drobné mušličky, kamínky, tavná pistole
Provedení:
Klacíkem propíchněte list jako plachtu, přilepte do obrácené mušle. Vyvažte a doplňte nákladem z kamínků a drobných mušliček.
Záchranná plavidla
Materiál:
různý odpadový materiál - polystyrén jako základ, kelímky, figurky aj., dětská vanička nebo lavor s vodou
Zadání:
Děti mají za úkol vyrobit model plavidla, které se nepotopí a uveze jednočlennou či dvoučlennou posádku zastoupenou figurkami igráčků. Nechte děti tvořit a zkoušet plavidla ve vaničce s vodou.
Lodě na poklad aneb Kdo odveze větší poklad
Badatelská aktivita, kdy se žáci pomocí losovátek rozdělí do dvojic a z daného materiálu mají vytvořit plavidlo, které uveze „největší - nejtěžší poklad“ a nepotopí se.
Materiál pro jednu posádku:
10 brček, 2 alobaly formátu A4, metr izolepy, nůžky, polystyrénový kelímek, skleněné kuličky.
Zadání:
Z daného materiálu vytvořte loď, která uveze nejvíce pokladu. Poklad tvoří skleněné kuličky, které se vloží do kelímku.
Dvojice dětí spolupracuje na úkolu, nalézá a zkouší různá řešení. Dokončené plavidlo z brček a alobalu dají děti na vodu a nahoru postaví kelímek. Do něj postupně vkládají kuličky. Náklad, který loďka uvezla, se zváží na digitální váze. Děti svá řešení porovnávají a diskutují o nich. Na závěr se mohou loďky s pokladem vydat na plavbu. My jsme měli v sadu u školy nafouknutý dětský bazének s vodou.
Loďka ze špuntů
Materiál:
3 špunty (mohou být korkové i umělohmotné), dvě gumičky, párátko, kousek látky nebo papíru, nůžky
Provedení:
Špunty omotejte gumičkami a do prostřední zátky zapíchněte párátko s plachtou.
Papírová flotila
Za pěkného počasí je nejlepší vyrazit s papírovými lodičkami k potůčku. Každé dítě si složí klasickou papírovou lodičku a pustí ji po potoku. Výpravu můžeme zpestřit hledáním pirátského pokladu.
Pískové lodičky
Pláž, drobný písek, lodě, ryby, pohoda a z toho všeho se dá udělat vzpomínka ve formě poutavého obrázku. Budete potřebovat barevné písky a podložky s lepicí odlupovací fólií, řezák. Děti si na horní část fólie předkreslí jednoduchý obrázek lodi, postupně vyřezávají jednotlivé části obrázku a vysypávají je příslušnou barvou písku. Vysypaný obrázek je třeba nakonec zafixovat.
Plachty a kontejnery = co nás povznáší a co nás tíží
Nechte děti v družině zamyslet se nad tím, co je v životě tíží, co je může stáhnout ke dnu. Na naší loďce to jsou kontejnery. A naopak je nechte popřemýšlet nad tím, co je povznáší, co nebo kdo jim dává vítr do plachet, co jim dělá život lehčím. Na naší loďce to představují plachty.
Děti na papírové obdélníky píší negativní emoce a „tíhy“, které uzavřou do kontejnerů a naloží do podpalubí. Na trojúhelníčky, které představují plachty, zapisují, co je povznáší. Kontejnery a plachty s pojmy můžete nalepit do nakreslené lodi. Pro představu uvádím, jaké pojmy se objevily při této aktivitě v naší družině:
chamtivost, smutek, strach, neúspěch, špatné známky oproti třeba přátelství, pochvale, radosti, sportu, čtení, rodičům...
Napněte plachty a vzhůru za dobrodružstvím a novými objevy! Určitě při tom objevíte další nápady na hry, tvoření a aktivity s loďkami. Některá plavidla z naší družiny a od našich projektových partnerů si můžete prohlédnout online na issuu:
https://issuu.com/jaroslavapachlova/ docs/lod_lo_ky_lod_ky_spole_n_

 

 

 

Související dokumenty