Ledové květy - výtvarné aktivity se sněhem a ledem

Vydáno:

Příspěvek přináší několik střípků z realizovaných výtvarných aktivit se sněhem a ledem, které jsme uskutečnili ve školní družině ve Stráži u Tachova. Zima děti láká ven nejen k pohybovým hrám na sněhu a ledu či tradičnímu stavění sněhuláků, ale toto období vybízí vyzkoušet si i jiné, méně tradiční aktivity. Děti přirozeně objevují změny skupenství vody, experimentují s ledem a sněhem, sněhová pokrývka se jeví jako velké malířské plátno, sněhové vločky vyzývají k zatajení dechu nad jejich křehkostí a masa sněhu k tvorbě neobvyklých staveb.

Ledové květy - výtvarné aktivity se sněhem a ledem
Jaroslava
Pachlová,
školní družina ZŠ Stráž u Tachova
K aktivitám můžeme děti motivovat krátkou pohádkou O králi z ledového království.
Bylo nebylo ledové království, kde vládl ledový král. Byl sám a bylo mu smutno. Všude mráz, sníh a led. Bílo a klid. Žádné dívce se do takové ledové pustiny nechtělo a každé, která se tam přece jen vypravila, se brzy začalo stýskat po zpěvu ptactva, rozkvetlých květinách a barvách.
Král už si zoufal, kde by se v té zimě vzala rozkvetlá zahrada?
Ale já si myslím, děti, že mu můžeme pomoci a poradit.
Má někdo nějaký návrh?
Necháme děti rozpovídat. Možná přijdou s nějakými originálními nápady úplně samy. A jaké byly naše nápady pro „rozkvetlou“ zimní zahradu?
1. Malování ledem a barevné ledové skládačky
Pomůcky: různé plastové či silikonové formy a formičky, voda, barvivo a mráz
Provedení: Nejdříve vodu obarvíme buď potravinářskými barvami, nebo s dětmi vyzkoušíme obarvit vodu přírodními barvivy. Žlutou barvu získáme z koření kurkumy, červenou z čerstvé nebo zavařené červené řepy, když smícháme žlutou a červenou, získáme oranžovou, jiné barvy získáme přidáním kakaa, hlíny, kávy, čaje, šťávy ze zelí apod. Do připravených formiček nalijeme obarvenou vodu a necháme přes noc na parapetu zmrznout. Pokud není dostatečný mráz, vložíme do mrazáku. V tomto případě bude lepší využít různé formy na ledové kostky.
Po zmrznutí vyklopíme z formiček obarvený led a můžeme jej takto dále využít:
-
Barvení kapesníčku pro princeznu - na papírový bílý kapesníček nebo bílý ubrousek děti pokládají ledové kostky a sledují, jak se pod ledem pomalým táním tvoří barevná skvrna. Mohou pokládat vedle sebe více barev a nechávají barvy rozpouštět a zapíjet do savého podkladu tak, aby se jim ubrousek nerozmočil. Po dokončení opatrně ubrousek rozloží a sledují vzorce i na dalších vrstvách. Hotový barevný kapesníček pověsí kolíčkem na šňůru a nechají uschnout.
-
Malování ledovými kostkami - žáci si vezmou do ruky barevné ledové kostky a malují s nimi květiny na velký formát papíru a společně vytvoří rozkvetlou zahradu. Pokud se chcete této aktivitě více věnovat, je dobré si připravit ledové kostky s držátky, tzn. do vody před zmrazením vložte dřívka od nanuků, míchátka nebo kolík.
-
Ledové skládačky - ze zmrazených tvarů skládáme na sněhu květiny nebo jiné tvary, pokud máte formičky květinek, tvoříte barevné záhonky apod.
-
Míchání barev - rozdělíme děti do skupin a každá skupina obdrží tři sklenice s vodou a barevné ledové kostky základních barev - 2 červené, 2 modré a 2 žluté. Jejich úkolem je obarvit vodu na zeleno, oranžovo a fialovo. U této aktivity si děti nejen prakticky vyzkouší míchání barev, ale také pozorují vlastnosti ledu - led plave, pomalu taje, barevné pramínky klesají ke dnu. Seznámí se tak se změnou skupenství látek, s hustotou látek atd.
2. Malování na sníh
Pomůcky: plastové lahvičky s proděravělými víčky, obarvená voda, kapátka, malé nádobky, prášková potravinářská barva
Provedení: Z předchozích aktivit můžeme využít obarvenou vodu, a to dvojím způsobem. Buď barevný roztok nalijeme do plastových lahviček s proděravělým víčkem a obrázky tvoříme stříkáním na bílé plochy sněhu, nebo na velkém tácu máme barvy v malých nádobkách a na sníh je nanášíme pomocí kapátek. Před každou takovou aktivitou si musíte rozdělit plochu tak, aby si děti navzájem nevstupovaly na „sněhové plátno“. Děti takovýmto způsobem mohou obarvit i sněhové sochy, bábovičky ze sněhu apod. Pro našeho ledového krále tak mohou vytvořit krásnou barevnou zahradu. Vyzkoušeli jsme i další způsob malování na sníh, kdy jsme na sněhovou pokrývku sypali práškovou potravinářskou barvu. Tento způsob byl velmi efektní, když se barvy pomalu rozpíjely ve sněhu.
3. Ledové květy
Pomůcky: PET lahve, nůžky, sůl, misky, barevné roztoky, kapátka, nízké kontejnery nebo plechy s vysokým okrajem
Provedení: Několik PET lahví v polovině odstřihneme a naplníme ze 2/3 vodou. Před vlastní aktivitou v nich necháme vodu zmrazit.
Děti rozdělíme do malých skupinek a každá dostane blok ledu z PET láhve na nízkém kontejneru nebo plechu s vysokým okrajem a misku se solí. Každý žák ve skupině bude mít vlastní kapátko (můžete nahradit malou lžičkou). V malé nádobce budou mít barevný roztok nebo barevnou tuš. Nejdříve se dětí zeptáme, co jim připomíná dno plastové lahve (to pokud necháte vodu zmrznout v PET lahvích s tvarovaným dnem, které připomíná květinu).
Ledový válec postavíme tvarovaným dnem nahoru. Žáci posypou budoucí květinu solí a pozorují, co se děje. Sůl rozpouští led a tvoří v ledu otvory, korýtka... Budou-li žáci potichu, uslyší, jak tající led praská.
Postupně pomocí kapátka nanáší sytou barvu na led, barva protéká vytvořenými otvory v ledu, teče v tunýlcích, barvy se stékají. Necháme děti pozorovat hru barev.
Rychle se oblečeme a s našimi květinami se vypravíme do mrazivého dne a nainstalujeme (zasadíme) barevné ledové květy do sněhu. Ledová zahrada pro našeho krále z pohádky je hotová.
Pozn.:
Pokud bude mráz malý, tak voda nestačí v celém objemu zamrznout a místo celistvého bloku ledu se může stát, že děti budou mít před sebou spíše vázičky, ale i tak se dá aktivita uskutečnit a není odtud daleko ke tvorbě ledových svícnů.
Aby ledová zahrada byla krásná i ve tmě, vyrobte si s dětmi ledové svícny a další ledové dekorace.
4. Ledové svícny
Pomůcky: silikonová nebo hliníková bábovková forma na pečení či jiná forma se středem, plastové nádobky, kelímky, přírodniny (šišky, větvičky, lístečky, drobné červené plody aj.), čajová svíčka, voda
Postup: Do formy dáme přírodniny a zalijeme vodou asi do poloviny nebo maximálně do dvou třetin formy, protože voda tuhnutím zvětšuje svůj objem. Svícny můžeme vyrobit i tak, že nalijeme vodu do plastové nádobky a doprostřed vložíme menší plastovou nádobku, kterou zatížíme kamínky či pískem, tím se nám vytvoří středový otvor pro svíčku. Nemusíme nutně vkládat přírodniny. Necháme dokonale zmrznout. Poté ledový svícen vyklopíme, pro lepší vyklopení je dobré otočenou formu polít vodou, aby se led lépe uvolnil. Vzniklé svícínky dejte na parapet u družiny, terasu či školní zahradu, dovnitř vložte svíčku a zapalte.
Podobně se dají udělat svícínky či lampičky ze sněhu. Ze sněhu uplácejte duté válce a do nich vložte svíčku. Tyto svícínky jsou tajemnější, tlumeněji světélkující než ledové a každé dítě si může vytvořit rychle a bez velkých příprav svoji sněhovou lampičku.
Pozn.:
Školní družiny mají tu výhodu, že děti do nich přicházejí brzy a celou tu krásu si mohou za tmy užít. Do takových prosvícených rán, kdy cestu do školy lemují rozzářené ledové svícínky, které si děti vyrobily, se s očekáváním lépe vstává a jde do školy.
Nejen pro ledového krále na jeho zimní zahradu, ale i pro naši potěchu si můžeme ještě vyrobit závěsné ledové dekorace.
5. Ledové dekorace
Pomůcky: přírodniny (šištičky, červené plody, listy stále zeleného břečťanu, suché okolíky trav, větvičky, jehličí apod.), tácky, mělké nádoby, kousky provázku
Postup: Žáci do připravených tácků a mělkých nádob s vodou vkládají přírodniny a nakonec do vody vloží ustřižený kus provázku. Takto připravené budoucí ozdoby nechají venku na vodorovném místě do druhého dne zamrznout - „zaklejí“ obrázky.
Další den po úplném zamrznutí vyjmou děti své ledové ozdoby a pověsí je za provázek na větve stromů, keřů.
Je až opojné sledovat, jak se ozdoba v různých částech dne vlivem světelnosti a povětrnosti mění - stává se z ní mobil, tzn. pohyblivý objekt, který se třpytí, blýská, „háže“ odlesky, při větším mrazu led „mléční“, při tání se stává čirým. Pozorujeme vzduchové bublinky zakleté v ledu.
Reflexe těchto aktivit
Myslíte si, že by panu králi naše nápady mohly pomoci? Zalíbila by se jeho budoucí nevěstě takováhle ledová zahrada? Jak se vám tvořilo, co vás zaujalo? Překvapilo vás něco?
Ledové květy vyfotíme. Děti vnímají pomíjivou krásu ledové ozdoby. Těší je zájem ostatních při pozorování jejich instalace. Uvědomují si, že po roztátí přírodniny zůstanou vlastně ve svém prostředí.
Pozn.:
Ledové malování či hrátky s ledem mají velký náboj i v létě, kdy ledové barvy a bloky ledu pro další aktivity připravíme v mrazáku.