Ve školní družině je velký prostor, jak pomocí jednoduchých her rozvíjet dětskou kreativitu, zábavnou formou opakovat učivo, rozšiřovat slovní zásobu, spolupracovat napříč ročníky, a ještě si při tom užít mnoho legrace. K těmto hrám nepotřebujete náročné pomůcky a ani zdlouhavou přípravu, stačí nápad, dobrá nálada, recyklace materiálu a obměny notoricky známých her. V následujícím příspěvku jsou popsány právě takové kreativní aktivity, které si děti v naší družině oblíbily.
Kreativní aktivity
Jaroslava
Pachlová,
školní družina ZŠ Stráž u Tachova
MEGADIVNÝ NÁZEV PRO KNIHU TVÉHO ŽIVOTA
Popis aktivity:
S touto legrační aktivitou si děti zopakují názvy měsíců v roce, zapamatují si datum svého narození a možná i rodičů či prarodičů, a to je výzva, aby jim už nikdy nezapomněli poblahopřát k narozeninám. S kamarády si při přípravě této hry rozšíří slovní zásobu, když budou vymýšlet jednotlivá slova. A nakonec to všechno ještě bude megaobrovská zábava!
Úkol:
Zjisti, jak by zněl megadivný název pro knihu tvého života. Nejdříve s kamarády vymyslete k jednotlivým měsícům různé vlastnosti, charakteristiky - JAKÝ.
Vymyslete pojem - osobu, zvíře či věc ke každému písmenu abecedy - KDO, CO.
Nakonec k číslům 0-9 přiřaďte KDE.
Naše návrhy:
1. Měsíc tvého narození:
I-----------------------I-----------------------------I
I LEDEN I NEJPRACOVITĚJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
I ÚNOR I NEJDIVNĚJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
I BŘEZEN I NEJODVÁŽNĚJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
I DUBEN I NEJKRÁSNĚJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
I KVĚTEN I NEJSTRAŠIDELNĚJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
I ČERVEN I NEJZLOBIVĚJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
I ČERVENEC I NEJVTIPNĚJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
I SRPEN I NEJNEVYCHOVANĚJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
I ZÁŘÍ I NEJGENIÁLNĚJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
I ŘÍJEN I NEJSILNĚJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
I LISTOPAD I NEJROZTOMILEJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
I PROSINEC I NEJHLADOVĚJŠÍ I
I-----------------------I-----------------------------I
2. První písmeno tvého příjmení:
I----I------------------I---I-------------------------I
I A I MÍČ I O I SPORTOVEC I
I----I------------------I---I-------------------------I
I B I BERUŠKA I P I MŮRA I
I----I------------------I---I-------------------------I
I C I SLON I Q I KAPYBARA I
I----I------------------I---I-------------------------I
I Č I TYGR I R I KAKTUS I
I----I------------------I---I-------------------------I
I D I ŠACHISTA I Ř I JAHODA I
I----I------------------I---I-------------------------I
I E I KOSTKA I S I KAŠTAN I
I----I------------------I---I-------------------------I
I F I ŘÍZEK I Š I TRPASLÍK I
I----I------------------I---I-------------------------I
I G I TROUBA I T I TULEŇ I
I----I------------------I---I-------------------------I
I H I KOMÁR I U I PIVO I
I----I------------------I---I-------------------------I
I CH I BARBAR I V I REJNOK I
I----I------------------I---I-------------------------I
I I I KOLÁČ I W I KUKUŘICE I
I----I------------------I---I-------------------------I
I J I HASIČ I X I ČLOVĚK I
I----I------------------I---I-------------------------I
I K I MIMOZEMŠŤAN I Y I LEV I
I----I------------------I---I-------------------------I
I L I PADOUCH I Z I STRAŠIDLO I
I----I------------------I---I-------------------------I
I M I SUPERHRDINA I Ž I ŽÁBA I
I----I------------------I---I-------------------------I
I N I PRINCEZNA I I
I----I------------------I-----------------------------I
3. Poslední číslo tvého roku narození:
I---I-------------------I---I-------------------------I
I 0 I V TROUBĚ I 5 I VE VESMÍRU I
I---I-------------------I---I-------------------------I
I 1 I V PRAVĚKU I 6 I V POPELNICI I
I---I-------------------I---I-------------------------I
I 2 I V PŘÍRODĚ I 7 I V OCEÁNU I
I---I-------------------I---I-------------------------I
I 3 I VE FILMU I 8 I VE MĚSTĚ I
I---I-------------------I---I-------------------------I
I 4 I NA HŘBITOVĚ I 9 I V KUCHYNI I
I---I-------------------I---I-------------------------I
Tabulka pro „megadivný název knihy tvého života“
I----------------I-----------------I------------------I
I MĚSÍC I INICIÁLA I ČÍSLO I
I----------------I-----------------I------------------I
I I I I
I----------------I-----------------I------------------I
(Pozn.: já jsem např.: Nejkrásnější můra ve vesmíru.)
S touto legrační aktivitou si děti v družině nenásilně zopakovaly psaní, čtení krátkých textů, číslice. Samy pak vymýšlely svoje vlastní tabulky s pojmy a o přestávkách tvořily „názvy knih“ svým kamarádům a zaměstnancům školy.

NOVÉ JMÉNO
Popis aktivity:
„Nové jméno“ je zábavná slovní hra, kdy si děti opět nenásilnou formou zopakují jména svých rodičů a prarodičů. Aktivita je vhodná i pro prvňáčky při opakování písmenek.
Úkol:
Jak by ses jmenoval nebo jmenovala, kdyby se tvoje jméno tvořilo ze jmen tvých rodičů či prarodičů?
Dívka: první tři písmenka ze jména tatínka a poslední tři písmenka ze jména maminky.
Příklad:
tatínek Adam a maminka Miluše = Adauše
tatínek Pavel a maminka Jana = Pavana
Chlapec: první tři písmenka ze jména maminky a poslední tři písmenka ze jména tatínka
Příklad:
maminka Miluše a tatínek Adam = Mildam
maminka Jana a tatínek Pavel = Janvel

Bonus:
Občas se najdou v kabinetu ŠD nebo ve škole úplné poklady. My jsme takto objevili například propisot. Víte, co je to propisot? Je to jedna z typografických legend, která je dnes všeobecně zapomenutá. Představte si situaci, když jste chtěli v době před počítači a tiskárnami udělat v textu třeba nadpis. To běžný psací stroj neuměl. Nebo popisky k nějaké grafice či výkresu. Mohli jste použít speciální pravítko pro technické písmo a některé grafické prvky a nebo právě propisot. To jsou průhledné fólie, na kterých jsou na rubové straně nanesená písmena nebo různé znaky. Děti se v družině s propisotem parádně vyřádily. Pro projektové kamarády jsme vyrobili originální záložky právě s použitím propisotu.
Výtvarně jsme pomocí propisotu tvořili i naše nová jména. Jména na barevných papírech jsme vystřihli a udělali společnou koláž.



Naše projektové partnery na Slovensku také tato aktivita zaujala a takto ji okomentovali:
Tak toto bola parádna výzva, super sme sa zabavili! Takže naši chlapci by sa volali: KATRAJ, ANDTER, JUSRAJ, MIRMÁŠ, MARRAJ, IVATER, LUMHAI, STARIO, JANLOŠ. Dievčenské mená: JARÁTA, VLAANA, PETÍNA, JOZNNA, RASÍNA, RADVKA, ĽUBANA, BRATKA, MILCIA, JÁNERA. Niektoré mená pôsobili veľmi exoticky preto, lebo máme v triede aj deti cudzincov.
ZELENÁ ČTYŘKA ANEB SOUBOJ KREATIVCŮ
Popis aktivity:
V této aktivitě budete potřebovat nějaký symbol či jednoduchý nákres, ve kterém je možno vidět více významů. V našem případě použijeme kartu zelené čtyřky z balíčku Fantastických karet od Imaglee. Děti budou v určitém časovém limitu vymýšlet a pojmenovávat, co vše by mohl prostřední obrázek představovat.
Úkol:
Rozdělte se do dvojic či trojic a máte celkem 5 minut na pojmenování toho, co vidíte na kartě. Možnosti, které jste našli, napište na papír.
Zde je zvolená karta. Hledáme významy pro prostřední obrázek:

Obměna hry pro starší děti:
Hráči se rozdělí do stejně početných týmů. Před týmy leží např. výše zmíněná „zelená čtyřka“. Týmy se střídají v pojmenovávání toho, co vidí uprostřed na kartě ve stanoveném limitu (např. 5 vteřin). Cílem hry je zůstat ve hře jako poslední. Tým, který neví, vypadává ze hry.
Příklad průběhu hry s hrajícími třemi týmy: první tým řekne kabelka, druhý dveře od auta, třetí řekne visací zámek a pak hraje zase první tým atd.
Na konci článku je uvedeno několik příkladů pojmů, na které děti přišly, ale jiné skupiny našly další a další významy. Stačí se jen kreativně zadívat.
Pozn.: Fantastické karty od Imaglee jsou univerzálním doplňkem a bezvadným pomocníkem při vymýšlení nových her v družině. Jsou jednak společenskou hrou, ale i vzdělávací pomůckou a nástrojem pro seberozvoj. Každý hráč si náročnost hry určuje sám, a tedy každý může zažít pocit vítěze. Hra se hodí pro věkově, socioekonomicky i národnostně rozmanitou skupinu. Autorem hry je vysokoškolský pedagog Petr Hedbávný a vizuální podoba karet je dílem Jany Zimové.
Informace o hře najdete na imaglee.com nebo na facebooku @fantastickekarty.
První dvě aktivity nejsou v pravém slova smyslu kreativní, ale jde o podporu toho, aby se děti podívaly na pojmy okolo sebe z jiného úhlu a také aby se uměly zasmát i samy sobě. Protože smích vyplavuje hormony radosti, vytváří bezpečné prostředí a kdo se umí zasmát sám sobě, udržuje si nadhled a uvolňuje napětí. Smích také spojuje, takže pokud děti do hry zahrnou i dospělé, dostávají se k sobě blíž a vytváří se ve škole či v družině pohodová atmosféra.
Možná řešení hry Zelená čtyřka: dveře od auta, ucho, nepovedený uzel, pověšená hadice, zrcadlo se skříňkou
(toaletka), palčák, chytátko v tramvaji, nouzová brzda, ledvinka, taška, drbající se slon, nabouraný traktor
zepředu, sedátko pro mimina do auta, houpačka, dům s bazénem, záchod, panáček s otevřenou pusou, háček,
otvírák na víčka, lékárnička, aktovka, taška na notebook, kufřík, bágl, batoh, vak, kabelka, kamera, fotoaparát,
krokoměr, hlava slona, vesta, smotané vodítko, šátek okolo krku na nošení miminka, okno, ocas opice, saně,
plachta od lodě, pětka, otvírací mobil atd.