Družina ve stavu nouze

Vydáno:

Zamyšlení, praktické nápady a příklady dobré praxe v době zavření škol, kdy nefungují ani školní družiny. Na začátku příspěvku předesílám, že je psán v počáteční fázi nouzového stavu z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru, kdy se všichni nějakým způsobem vyrovnávají s nastalou situací. Jak si s touto situací, kdy jsou uzavřené družiny, poradily vychovatelky? Jaké nápady a inspirace z tohoto období lze využít do další práce, až budou děti zase v družinách?

Družina ve stavu nouze
Jaroslava
Pachlová,
vychovatelka, ZŠ Stráž u Tachova
OBDOBÍ PŘED UZAVŘENÍM ŠKOL
Již v počáteční době, kdy se začalo mluvit o epidemii koronaviru, která se začala šířit do celého světa, jsme s dětmi v družině zavedli nová pravidla.
1. Myjeme si ruce s písničkou
Nejdříve jsme se učili mýt si správně ruce. A aby bylo vidět, že je potřeba úplně celou plochu ruky umýt, tak jsme si úkon zviditelnili pomocí zábavné aktivity, kdy si děti navlékly gumové rukavice, na které jsem jim vytlačila kus temperové barvy, a úkolem dětí bylo barvu, která tady představovala mýdlo, úplně všude rozetřít po rukavicích. Nejdříve jsme si třeli ruce dlaněmi k sobě, poté mezery mezi prsty, následně pravá ruka otírala hřbet levé ruky s propletenými prsty a naopak, dále děti do sebe zaklesly prsty tak, aby hřbet prstů otíraly o dlaň druhé ruky.
Levý palec třely celou sevřenou dlaní pravé ruky, a naopak pravý palec stejně otřely levou dlaní. Nakonec přišly na řadu špičky prstů. Děti kontrolovaly, jestli mají barvu úplně po celé ploše. A když se toto naučily, už nic nebránilo tomu, aby takto umývaly ruce mýdlem a vodou. A aby si je vydržely mýt alespoň půl minuty a déle, zpívali jsme si k tomu písničky. V té době jsme se učili indiánskou písničku Ho ho Watanay a na jedno mytí vyšly dvě sloky + refrén.
2. Pozdravy jinak
V naší družině máme ve zvyku se při příchodu a odchodu pozdravit podáním ruky. Pochopila jsem, že tento pozdrav budeme muset změnit. S dětmi jsme tedy vymýšleli a dramatizovali různé jiné druhy bezkontaktních pozdravů. Nakonec jsme se domluvili na přímém pohledu do očí, a protože máme celoroční indiánskou hru, tak vyhrál známý indiánský pozdrav s posunkem pravé ruky. Obě tyto aktivity jsou využitelné v jakékoliv době, kdy chceme, aby děti dodržovaly hygienu, a dramatizace různých bezkontaktních pozdravů je pro děti nejen zábavná, ale učí se pozdravy vyjadřovat úctu k druhým.
3. Kašlací kapsička
Kýchání a kašlání máme v naší družině ošetřené už od prvního dne, kdy děti vkročí do družiny. Vědí, že nemohou kašlat do rozevřené dlaně, pak máme po celé ruce viry a bakterie, které se přenesou na všechno, na co sáhneme. Takže žádné hlášky typu: „Když kašleš, dej si ruku před pusu!“ Ale používáme tzv. kapsičku z lokte. Říkáme tomu kašlací kapsička a děti kašlají či kýchají do lokte.
DEN, KDY BYLO VYHLÁŠENO UZAVŘENÍ ŠKOL
A najednou bylo všechno jinak. Jelikož máme v družině hodně sociálně znevýhodněných dětí, které nemají doma ani volný papír na kreslení, chybí jim hry atp., tak jsem narychlo ze svých zásob připravila omalovánky, puzzle, náčrtníky, pastelky, karetní hry, lota, časopisy a děti si losovaly a pak mohly mezi sebou „zboží“ směňovat, aby se pro začátek měly čím doma zabavit. Také jsme si udělali přehled her proti nudě.
Máme zavřeno
Pro učitele začalo hledání cest pro učení na dálku, všude se objevilo spoustu otevřených vzdělávacích zdrojů, výukových programů zdarma, otevřelo se mnoho webinářů na podporu online výuky. Ale co vychovatelky? Jaká role jim v téhle době náleží? Ze začátku, než se stav nouze zpřísnil, to byla dobrá příležitost pro úklid družiny, kabinetů, příprava materiálů... Ale jak zůstat v kontaktu s dětmi a potažmo rodiči, kteří si na novou situaci teprve zvykají, mnozí si nevědí rady s domácí výukou, neorientují se v technologiích a někteří se cítí být školními povinnostmi zahlcení? Jak oslovit nejmladší děti z prvních a druhých tříd? Jak oslovit děti ze sociálně málo podnětného prostředí?
A tak jsem si jako vychovatelka položila základní otázky jako na začátku jakéhokoliv projektu: Jak? Co? Kdy? (Kdo?)
Jak? Role vychovatelky jako uklidňující, utěšující, pomáhající, motivační. Nezahlcovat děti a rodiče dalšími a dalšími možnostmi. Velké množství materiálu k dispozici, rodiče zavalení mnoha zdroji, dát tomu tedy osobní přístup, oslovení dětí a rodičů blízkou osobou = vychovatelkou, kterou znají. To vše zcela na dobrovolné bázi. Nabídnout pomoc s přípravou učení na dálku učitelům. Vhození materiálů do schránky pro děti bez připojení.
Co? Jednoduché a praktické návody na jednoduché hry. Nahrávání četby na pokračování. Společné zpívání. Individuální videochaty. Využití sociálních sítí (Facebooku), webu školy, YouTube. Komunikace přes whatsapp, messenger, skype. Nahrávání podcastů - je to osobní.
(V oddělení mám děti z 1. a 2. třídy, takže tady se bez pomoci rodičů dítě neobejde.)
Kdy? Domluvit se s ostatními kolegy, aby nedošlo k přehlcení. Vyplyne ze zájmu, sledovanosti... Upozadit se, nechtít za každou cenu „valit“ nové nápady a aktivity.
Kdo? Oslovit i někoho jiného ke spolupráci?
HALÓ, HALÓ, JSME TU PRO VÁS
Výběr několika nápadů z počátečních dnů po uzavření škol z naší venkovské družiny, které se dají využít i v budoucnosti.
1. Pozdravy z družiny
Na náš školní web a Facebook jsem vložila příspěvek s pozdravy z družiny o tom, co se děje u školy, s fotografiemi (zrovna se tam začalo budovat dětské hřiště, takže velká motivace). Pro rodiče nejmladších dětí, budoucích žáčků, a dětem s poruchami řeči jsem v aplikaci Stage by Belkin nahrála sadu jedenácti grafomotorických říkanek. Aby si nejen děti, které chodí na logopedii, takto mohly zábavným způsobem procvičovat řeč a jemnou motoriku. (Odkaz na playlist na YouTube najdete na www.zsstraz.cz)
2. Sdílená „bílá tabule“
Z eTwinningového projektu děti znají a umí pracovat s online nástrojem Web Whiteboard, který umí bez registrace vytvořit jednoduchou tabuli s možností přidávat text, obrázky, barevné štítky a kresbu každému, kdo zná odkaz. Ten děti také našly v „pozdravech z družiny“. My jsme tuto „bílou tabuli“ použili na společné kreslení aj. Svoji jedinečnou tabuli na sdílení si můžete připravit na www.webwhite-board.com.
3. Četba na pokračování
Pokračovala jsem v četbě na pokračování prostřednictvím YouTube. Odkaz vložen v dalším „pozdravu z družiny“.
4. Kvízy pro zvídavé indiány
Pro děti jsem připravila do našeho projektu „Po stopách indiánů“, ve kterém spolupracujeme se slovenskými a polskými dětmi, několik zábavných interaktivních kvízů zaměřených na jarní přírodu. Kvízy jsou vytvořeny pomocí Google formulářů.
5. Vysejme si...
Naše vánoční recyklované ozdoby z papíroviny se semínky čekaly na jaro, abychom je mohli vložit do hlíny. Proto se v dalším družinovém pozdravu objevila semínková a zahradnická výzva nejen pro děti z družiny. Děti či rodiče se mi mohli ozvat a kdo chtěl, tak jsem mu do obálky vložila ozdoby se semínky (špenát jahodový, topolovka, afrikán a řepík) a dala do poštovní schránky. Kdo chce, může fotograficky nebo jinak zaznamenávat, jak rostlinky klíčí a rostou. Takovým symbolickým mottem této aktivity je naděje, aby i v této době vzešlo něco pěkného a užitečného. Pro děti jsem zaznamenala, jak jsem na školní zahradu zasela semínka lufy, ze které si na podzim chceme udělat mycí houby.
A mezi šitím roušek, starostmi o bezpečný chod domácnosti a o své blízké si každá vychovatelka nachází svůj vlastní recept, jak na to. Tak jako se liší v přístupu učení na dálku škola od školy, tak se liší podle místních podmínek, pokynů a nařízení i družina od družiny.
Spojila jsem se během dnů po uzavření škol s několika vychovatelkami a v následujícím textu nabízím směsici inspirací od některých z nich.
PŘÍKLADY Z PRAXE
-
Paní vychovatelky ze školní družiny v Nechanicích každý den na svém facebookovém profilu „Družina ZŠ Nechanice“ sdílejí nejen nápady na tvoření, cvičení a hry, ale vytvářejí pro děti vlastní návody a videa. Ve všední den živě vysílají
Čtení k obědu
. Čtou si z knihy Malá čarodějnice a každé čtení je zahájeno nějakou otázkou, úkolem, na který mohou děti nebo rodiče dětí odpovědět do komentářů. Podle odezev je živé čtení oblíbené nejen u dětí, ale i u rodičů.
-
Míša Novotná z Liberecka zůstala se svými dětmi (třeťáky) v kontaktu přes osobní e-maily. Tvoří pro ně zábavné hříčky a nápady. Paní vychovatelky tam tvoří dvojici s paní učitelkou, které mohou pomáhat při tvorbě materiálů.
-
Některé paní vychovatelky ze ŠD v Sedlčanech (ZŠ Propojení) využily začátek školy bez dětí, kdy ještě nebyla tak přísná nouzová opatření, k osázení truhlíků a práci na školní zahradě nebo k vypalování výtvorů z keramického kroužku. Paní vychovatelka Radka Brotánková se těší na natáčení videí spolu s paní učitelkou, připravuje materiály do družiny a třeba obatikovala prostěradla, která nešla použít na roušky, na tvoření domečků v družině.
-
Paní vychovatelky ze ZŠ Václava Havla v Poděbradech podle slov jejich pana ředitele Vlastimila Špinky dělají přípravu činnosti, a protože jsou škola, která je k dispozici dětem rodičů IZS, samy paní vychovatelky se nabídly a jsou v pohotovosti, kdyby bylo potřeba.
-
Paní vychovatelka Pavlína Kollertová ze ZŠ a MŠ Bukovice pro děti vytváří omalovánky z jejich cest nazvaných „Horobraní“ a budou si je navzájem sdílet. Na začátku března v družině zaseli semínka, zájemci si je teď doma individuálně pěstují a dokumentují průběh od klíčení až po dospělou rostlinku. Kdo chce, může si najít jakékoliv semínko a pěstovat je. Bude zajímavé, co kdo najde a co mu vyroste. S dětmi chce vymyslet křížovky a osmisměrky do domova důchodců.
-
Ve školní družině v ZŠ Liptál (okr. Vsetín) pracuje paní vychovatelka Petra Pilná a krom různých aktivit mě nejvíce pobavila a zaujala pozvánka na Noc s Andersenem, na kterou se všichni moc těšili, ale kvůli stavu nouze se nemohla uskutečnit v obvyklém čase. Paní vychovatelka pro děti a příznivce nasdílela na Facebook:
-
Jiné paní vychovatelky třeba přes videochaty pokračují s dětmi ve výuce na hudební nástroje, zkouší hrát hry - například Příběhy z kostek - Story Cubes, vkládají výstupy na online nástěnky Padlet a hledají další možnosti.
A na závěr aktivita Tělocvik s abecedou, kterou jsem při psaní tohoto článku sdílela pro své malé indiány a další zájemce. V této aktivitě procvičujeme motoriku, mluvidla, čtení, počítání do 20...
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I 
I A I Udělej 5 dřepů I N I Stůj na levé noze, počítej do 10 I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I B I 10x vyskoč na místě I O I V lehu na zádech jeď na kole, I
I I I I počítej do 18 I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I C I Běž k nejbližším dveřím a zpět I P I Obejdi místnost v podřepu I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I Č I 10x skákej po levé noze I R I Lehni si na záda a dej nohy za I
I I I I hlavu I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I D I 10x skákej po pravé noze I Ř I Udělej svíčku I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I E I 5x skákej panáka I S I Mávej rukama jako pták 20x I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I F I Otoč se 3x dokola napřed I Š I Projdi se jako medvěd, počítej I
I I vpravo a pak vlevo I I při tom do 10 I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I G I 6x vyskoč jako žabák I T I Skákej ze strany do strany 8x I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I H I Pochoduj na místě a počítej I U I Vytáhni se co nejvýše a počítej I
I I při tom do 20 I I při tom do 11 I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I CH I Skákej jako přes švihadlo a I V I Střídej stoj a sed 5x I
I I počítej do 12 I I I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I I I 5x se ohni a dotkni se prstů u I W I Udělej 5 kliků I
I I nohou I I I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I J I Udělej 7 kroků dopředu a zpět I X I Lehni si a uvolni celé tělo J I
I I na místo skákej I I I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I K I Dělej, že plaveš 20 temp I Y I V rovném sedu se předkloň a I
I I I I dotkni se prstů I
I I I I u nohou 4x I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I L I Udělej rukama 10x mlýn I Z I Udělej holubičku na pravé a na I
I I I I levé noze I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
I M I Stůj na pravé noze, počítej do I Ž I Dej ruce v bok a otáčej tělem ze I
I I 10 I I strany na stranu, I
I I I I počítej při tom do 14 I
I----I--------------------------------I---I----------------------------------I
Jsi doma zavřený, nemůžeš jít ven? Potřebuješ vybít energii? Zkus si zacvičit na svoje jméno. Jak? Hláskuj písmenka svého jména a postupně dělej cviky, které jsou u nich napsané. Zapoj do cvičení sourozence i rodiče. A když se ti cvičení bude zdát krátké, tak pokračuj svým příjmením. Nebo si hláskujte různá slova a dělejte cviky podle příslušných písmenek. Dobrou zábavu.
Obměna: k písmenkům abecedy si můžete přiřadit cviky s míčem nebo s jakýmkoliv náčiním.
Poznámka:
samohlásky jsou bez čárek, použijte je jako s čárkou (tzn. A = Á, E = É, I = Í, O = Ó, U = Ú, Ů)
Kdo své jméno jako cvičení natočí?:)
Jinak je výborné tento čas využít k sebevzdělávání. Možností a nabídek je mnoho. Od online kurzů robotiky po „Online KURZ Učíme se venku“, různé webináře atd.
Sama jsem zvědavá, co se stane a jak se situace v mezidobí, kdy píšu tento článek k 27. 3. 2020 a než začátkem května vyjde, dále vyvine. Držte se a opatrujte se, abychom mohli zase v plné síle a s radostí pokračovat s dětmi i v offline režimu.