Bádáme a přemýšlíme hrou 4

Vydáno: 5 minut čtení

Příspěvek přináší další inspirace a nápady pro malá bádání hlavou a rukama zaměřené na logické uvažování, tvorbu hlavolamů, řešení rébusů a další aktivity, které můžete zařadit do činnosti klubu zábavné logiky v rámci „Šablon II“ nebo prostě do běžného provozu ŠD, ŠK. Ve čtvrtém díle se zaměříme na úkoly, které jsou propojené s výtvarnem. Všechny uvedené aktivity byly vyzkoušeny a realizovány v družině i se žáky ohroženými školním neúspěchem.

Bádáme a přemýšlíme hrou 4
Jaroslava
Pachlová,
školní družina ZŠ Stráž u Tachova
Tentokrát začneme aktivitou, která děti zklidní a zlepší jejich koncentraci. Činnost je vhodná zvláště pro účastníky, kteří se dlouho nevydrží soustředit a mají tendenci utíkat od nedokončené práce.
1. Obraz náhody
Pokud vám počasí nedovolí jít ven či máte ráno spojená oddělení, zkuste s dětmi tvořit návrhy originálních dlaždic pomocí náhody.
Budete potřebovat: pastelky nebo fixy, hrací kostku, malý papírek s nápovědou čili klíčem (6 čtverečků rozdělených úhlopříčkami na trojúhelníčky) a budoucí dlaždici (čtverec papíru s 6 x 6 čtverci, jeden čtverec má stranu 2 cm, viz vzor), barevný papír, nůžky, lepidlo.
Děti si vyberou oblíbenou barvu pastelky nebo fixy a každý čtvereček u klíče od 1 do 6 vybarví trochu jinak: jednou jen horní trojúhelníček, jednou dva ležící proti sobě atd. (každé dítě dle sebe). Tato nápověda představuje klíč, podle kterého náhoda, což je hod kostkou, rozhoduje, jak je třeba vybarvit jednotlivou plošku na dlaždici. A pak už jen tvůrci hází kostkou a podle čísla, které jim padne, vybarvují jednotlivé čtverečky tak, jak jim určuje klíč. Postupují po řádcích zleva doprava, až vyplní náhodným vzorem celou dlaždici. Celkový dojem výrazně vylepší, pokud děti vystřiženou dlaždici nalepí na barevný papír shodný s barvou, kterou vybarvovaly. Pokud chcete mít výslednou práci dokonalou, udělejte vnitřní čáry pouze tužkou a ty po dokončení dlaždice vygumujte. My jsme měli šablonky nakopírované, takže vnitřní čáry jsou vidět.
2. Pixel art
Aneb objevte tajemství zakódovaných obrázků! Když si do vyhledávače na internetu zadáte výraz pixel art, tak se vám objeví mnoho návodů a šablon na tvorbu kostičkovaných obrázků. My jsme našim slovenským kamarádům takto zaslali například zakódované vánoční přání, ale vy si můžete vytvořit spoustu dalších svých zakódovaných výzev ve formě obrázku. Jak na to? Nejdříve jsem dětem připravila jednoduché úkoly já. Dostaly čtverečkovaný papír, kde měly očíslované řádky, určené barvy pastelek (např. B = bílá, Č = červená, M = modrá) a klíč - pomůcku k vybarvování jednotlivých čtverečků.
Příklad:
1.
2M 7B
2.
3M 6B
atd.
To znamená, že zleva na první řádce děti vybarví dva modré čtverečky, ostatní (7) nechají bílé, na druhé řádce vybarví zleva tři modré čtverečky a ostatních šest je bílých... Prostě v daném řádku postupují zleva doprava a počítají jaký čtvereček jakou barvou vybarví.
Další příklad: 10. 1B 1Ž 2Z 1Č 2Z 1O 2Z, řešení je, že v desátém řádku se vybarví jednotlivé čtverečky takto: první bude bílý, druhý žlutý, následující dva třetí a čtvrtý zelený, následuje pátý červený, pokračuje barva zelená na šestém a sedmém čtverečku, osmý čtvereček bude oranžový, devátý a desátý zelený.
Tuto činnost můžete různě variovat a dá se vytvářet mnoho úrovní od jednoduchých zadání až po složitější. Úkoly můžete pro děti samy připravit (viz ukázky zakódovaných vánočních přání s nápovědou k řešení) nebo si děti mohou nejdříve samy nakreslit obrázek a pak jej převést do kódu.
3. Osová souměrnost
Osová souměrnost je vlastně zobrazení nějakého bodu podle osy. Původní bod má od osy stejnou vzdálenost jako jeho odraz. Oba tyto body leží na přímce, která je kolmá na osu. Tak by mohla znít definice této aktivity, ve které si mohou děti opět připravit úkoly samy pro sebe a své kamarády.
Čtvercovou nebo jinou síť rozdělíme na polovinu, kde vyznačíme osu. Na polovinu nakreslíme buď jednoduchý obrázek, nebo polovinu obrázku. Viz například stromek.
Zkuste s dětmi tvořit úkoly na osovou souměrnost, ale i v jiných sítích než čtvercových. Mně se osvědčil online nástroj
gridzzly.com
, kde si můžete zdarma a bez registrace vygenerovat svůj vlastní „mřížkový“ papír. Stačí si vybrat tvar: tečky, čáry, čtverce, trojúhelníky, nebo dokonce šestiúhelníky, posuvníkem si jednoduše upravíte mezery, velikost či sytost barvy a vytisknete. Mimochodem si zde můžete vytisknout i vlastní notový papír.
Na ukázku vybírám z našich úkolů dokreslování ufonů. Nejdříve měli malí logici za úkol dokreslit ufona podle osy. Ufonci byli zakletí nejen ve čtvercových, ale právě i v méně tradičních sítích, a to v trojúhelníkové a šestihranné. Další pracovní listy si děti připravovaly samy.
4. Obrázkové písmo
Děti si tvořily jednoduché zašifrované vzkazy pomocí vlastního obrázkového písma. Každému písmenu v abecedě přiřadily jednoduchý symbol. Větší děti mohou toto písmo vytvořit v textovém editoru na počítači.
Máme pro vás takový malý dárek v podobě tabulky našeho obrázkového písma. A pokud doplníte písmena do prázdných políček našeho vzkazu, zjistíte, co vám z naší družiny přejeme.
Co vám přejeme?