O expresivní výchově ve vzdělávání bylo napsáno už mnohé. Do rodiny expresivních technik se řadí mj. tvořivá dramatika, výtvarná a hudební výchova. V rámci vzdělávání mají své tradiční místo vymezeno v předmětech výtvarná a hudební výchova. Techniky dramatické výchovy, muzikoterapie či artefiletiky si dnes již našly své místo i v jiném kontextu – např. v adaptačních pobytech, školních projektech, v rámci jazykové výuky či na hodinách dějepisu.
Umění v kariérovém poradenství?
Ing.
Helena
Košťálová
ekskurzy.cz
Proč bychom měli zařazovat tyto techniky i do aktivit kariérového poradenství? Podle dokumentu Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ má kariérové poradenství vést k rozvoji autonomní, zodpovědné, tvořivé a celoživotně se učící osobnosti. Na jednu stranu tedy požadujeme od žáků a studentů, aby přistupovali ke studiu zodpovědně, aby se na výběru školy sami aktivně podíleli a aby byli v budoucnu schopni obstát náročným požadavkům zaměstnavatelů v globální konkurenci. Na stranu druhou stále zůstává těžištěm kariérového poradenství doporučení vhodné školy.
Proč nestačí „tradiční přístup“
Volba školy je pro žáky i jejich rodiče klíčová. Budou-li však žáci spíše v pasivní roli a budou-li vyplňovat přihlášky na základě něčího doporučení (ať již ze strany rodiny, či zaměstnanců školy), je tu riziko, že nepřijmou vlastní zodpovědnost za volbu školy a školu nedokončí nebo si najdou uplatnění ve zcela jiném oboru. Dle výzkumu prováděného NÚV (2015) pracuje v oboru vystudovaném na střední škole pouhých 30 % absolventů středních oborů s výučním listem a 18 % absolventů z oborů s maturitou. Důvodů je celá řada, jedním z nich však zůstává nespokojenost s výběrem, nezřídka spojená s argumentem „oni mi špatně poradili“.
Dalším důvodem, proč v rámci kariérového poradenství rozvíjet tvořivost, proaktivitu a zodpovědnost, je dynamičnost trhu práce. Ani ti studenti, kteří si zvolí vhodné oborové zaměření, nemohou spoléhat na to, že se jejich obor nebude vyvíjet. Podle aktuální situace na trhu práce je jasné, že ve výhodě bude každý (zaměstnanec či podnikatel, bez ohledu na vzdělání), kdo bude schopen nejen průběžně vyhodnocovat svoji kariérní dráhu, ale především být jejím spolutvůrcem.
Zapojit obě hemisféry
Sama se při práci s teenagery při běžném rozhovoru setkávám velmi často s větou „Já nevím“. Mladí lidé mají ve výběru (školy či profese) velký zmatek, jsou snadno ovlivnitelní názory svého okolí a není pro ně snadné hledat odpovědi sami u sebe. V průběhu rozhodovacího procesu často „zamrznou“, mají pocit, že se točí v bludném kruhu navzájem si odporujících informací. Další sekvence otázek nemusí tento bludný kruh rozetnout, je tu ale i jiná možnost.
Když nás problém svazuje, nejlepší je od něj poodstoupit a podívat se z jiné perspektivy. Zůstáváme-li stále v rovině „racia“, tedy převážně levé hemisféry, které přísluší práce s daty, fakty, slovy, čísly, nic nového již zpravidla neobjevíme. Dovolíme-li si alespoň na chvilku z rozjetého vlaku vystoupit a zapojíme-li více svou pravou hemisféru (které odpovídá práce s vizuálními podněty, pohybem v prostoru, hudbou či intuicí), budeme možná překvapeni, jaké nápady se náhle objeví.
Jak doporučují Figler a Bolles (2007), je důležité střídat aktivity zaměřené na obě mozkové hemisféry. Zařadíme-li do výuky aktivity, ve kterých se primárně pracuje s obrazy (kresba, koláže, kartičky, fotografie…), metaforami, symboly, pohybem v prostoru, dramatizací či sluchovými vjemy, pomáháme žákům, aby zapojovali vlastní intuici a sami se tvořivě podíleli na své budoucnosti. Někdy stačí, když poradenský rozhovor zahájíte tříděním obrázkových karet (např. ze hry Dixit) a teprve pak požádáte žáka, aby zdůvodnil svůj výběr obrázků. Nebo můžete navrhnout, aby si svůj plán do budoucnosti „odkrokoval“ a prošel si svoji pomyslnou cestu po místnosti.
Práce se skupinou se také počítá
Všichni bojujeme s nedostatkem času. A ideální podmínky nenajdeme asi na žádné škole. Prvky kariérového poradenství s expresivní výchovou však lze zařadit i do běžné výuky. Čas od času můžete například pracovat se sebeevaluací. Kdo se umí občas ohlédnout za výsledkem své práce a vyhodnotit dopad vynaložené práce, ten také dokáže vyhodnotit, které strategie práce jsou v jeho případě nejefektivnější, co vede k úspěchu (a co naopak nevede), kde jsou jeho silné stránky a jakým směrem plánovat svoji studijní i pracovní cestu do budoucna. Vhodnou příležitostí mohou být např. studijní projekty či čtvrtletní hodnocení, kdy žáci sami hodnotí své výsledky (i vynaloženou práci) a navrhují kroky ke zlepšení. Kromě klasického slovního hodnocení či práce s grafy a „smajlíky“ můžete vyzkoušet kreativní aktivitu.
Moje oblíbená je aktivita „papír“. Ve fázi hodnocení sedí žáci v kruhu a každý dostane jeden list bílého papíru. Jejich úkolem je „vyjádřit své dojmy z uplynulé aktivity prostřednictvím bílého listu papíru“. Zadáním je vytvořit artefakt (dílo) z papíru. Žáci mohou papír libovolně skládat, ohýbat, mačkat… ale nesmí se na něj psát ani kreslit. Po uplynutí zadaného času mohou žáci beze slov ukázat své výtvory a nechat je působit. Vyhodnocení aktivity mohou být následovná:
*
Žáci jeden po druhém ukazují své artefakty. V první fázi mlčí, zatímco sousedící žáci (po levici i po pravici) hádají, co asi chtěl jejich spolužák sdělit. Nakonec autor artefaktu vysvětlí, jak jej myslel. V průběhu této aktivity si žáci trénují nejen schopnost formulovat svoje dojmy do slov, ale i rozvíjejí schopnost empatie.
*
Žáci umístí artefakt do prostoru (na nástěnku, na vyhrazenou lavici…) a poté si sami zaznamenávají na pracovní list nebo do projektového sešitu sepisují svoje dojmy. V závěru každý doplní svůj artefakt na výstavě názvem (tj. jak by se dílo jmenovalo, kdyby bylo vystaveno v galerii). V této aktivitě si žáci trénují schopnost formulovat zážitek do slov a současně shrnout informace do stručného pojmenování (nadpis). Místo pracovního listu mohou žáci pracovat i s mentální mapou.
*
Žáci si beze slov prohlédnou všechny artefakty a pak se pokusí je na podlaze seřadit do řady tak, aby si podobné artefakty byly blízko (tj. čím podobnější, tím blíže). Doporučuji zadat omezený časový limit (popř. další pravidla skupinové spolupráce). Po celou dobu řazení artefaktů nesmí nikdo ze žáků promluvit, mohou pouze přesouvat artefakty (svůj i ostatních) podle subjektivní logiky podobností. Po uplynutí stanovené doby mohou žáci komentovat výslednou řadu a zkoumat, zda výtvarná podobnost koresponduje i s podobným hodnocením uplynulé aktivity. Cílem aktivity je podpořit žáky v dalším přemýšlení nad uplynulou aktivitou a hledáním souvislostí.
Zkušenost je nepředatelná
Problém nevhodné volby je často spojen i s tím, že mladí lidé mají o vybraných povoláních nereálné představy. Nemůžeme jim to mít za zlé. Jak mají vědět, zda je bude činnost opravdu bavit, když si ji nikdy nezkusili? Není-li ve vašich možnostech zprostředkovat žákům reálný zážitek z pracoviště, lze jej do jisté míry nahradit zážitkem ve třídě. Možná se vám podaří připravit pro své žáky či studenty zkušenostní projekt zaměřený na ochutnávku povolání. Někdy ale postačí využít vaše obvyklé vzdělávací aktivity. Například pokud se žáky plánujete projekt v dějepise či přírodovědě, můžete je nechat pracovat ve skupinách a předem přidělit role a zodpovědnosti. Po ukončení projektu se pak můžete žáků ptát na následující otázky:
*
Jak ti vyhovovala tvoje role ve skupině?
*
Vybral/a by sis příště raději jinou roli? Proč?
*
Co se ti podařilo?
*
Co by příště mělo být jinak?
*
Pracuješ raději ve skupině, nebo sám/sama za sebe?
*
Co jsi se díky projektu o sobě dozvěděl/a?
*
atd.
Bez reflexe to nejde
Nedílnou součástí veškerých expresivních aktivit je reflektivní dialog, jehož cílem nemá být hodnocení kvality díla, ale ventilace zážitků, vyjádření pocitů neobvyklosti a příležitostí k novým objevům (Machková, 1992). Není důležité, zda se rozhodnete pro dramatizaci, nebo práci s kartičkami, jsou to jen pouhé nástroje. Zásadní je cíl expresivních aktivit v poradenství – a tím je uvědomění si sebe sama, vlastních potřeb, hodnot, motivace apod. Nezapomínejte proto po každé aktivitě podpořit žáky v přemýšlení a hledání souvislostí mezi vlastní osobností a volbou své budoucí kariéry.
ZDROJE
*
AMUNDSON, N. E. Active Engagement: Enhancing the Career Counselling Process. Richmond, Canada: Ergon Communications, 1998.
*
COTTOR, R., ASHER, A., LEVIN, J. a C. WEISER. Experiential learning exercises in social construction. A filed book for creating change. OH: Taos Institute, 2004.
*
FIGLER, H. a R. N. BOLLES. The career counsellor’s handbook. New York: Ten Speed Press, 2007.
*
Hlavní směry vzdělávací politiky do roku 2030+. MŠMT [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/51582/.
*
LHOTOVÁ, M. a E. PEROUT. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018.
*
LIEBMANN, M. Art Therapy for Groups. A Handbook of Themes and Exercises. UK: Taylor & Francis, 2004.
*
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy (zásobník dramatických her a improvizací). Praha: WILLCAP, 1992.
*
PEAVY, R. V. SocioDynamic counselling: A practical Approach to Meaning Making. Chargrin Falls, OH: Taos Institute, 2004.
*
PEIPERL, M., ARTHUR, M. a N. ANAND (eds.). Career Creativity: Explorations in the Remaking of Work. Oxford: Oxford University Press, 2002.
*
RUBIN, J. A. Přístupy v arteterapii: Teorie & technika. Praha: Triton, 2008.
*
ŠIČKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2016.
*
TRHLÍKOVÁ, J. Přechod absolventů středních škol na trh práce – III. etapa – šetření 2015. Průzkum absolventů středních odborných škol šest let od ukončení studia na střední škole. Praha: NÚV, 2015.
*
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008.
*
VASQUEZ, M. a M. NEVOLOVÁ. Buďte mistry improvizace. Praha: Grada, 2013.