Poskytování poradenských služeb ve školách

Vydáno:
Poskytování poradenských služeb ve školách
Poradenské služby podle vyhlášky č. 72/2005 Sb. se poskytují na žádost. Má-li například preventista soc. pat. jevů podle standardů v příloze 3 realizovat aktivity zaměřené na prevenci záškoláctví, závislosti, násilí atd. .... , pořádá různé besedy, přednášky k těmto tématům, dá se říci pro všechny žáky školy. Musí tedy škola mít žádost a písemný souhlas od všech těchto žáků, nebo jejich zákonných zástupců? Jak by se pak žádost a písemný souhlas v praxi realizovala? Bylo by to např. možné tak, že by škola na začátku školního roku (popř. při zahájení docházky do školy) žáky a rodiče seznámila se standardními činnostmi školy uvedenými ve vyhlášce č. 72/2005 Sb. a nechala si podepsat žádost a souhlas o služby v tomto rozsahu po dobu celého školního roku (popř. po celou dobu školní docházky)?
Ustanovení § 1 odst. 2 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, vztahuje jednoznačně podmínku žádosti (a písemného souhlasu) žáků a jejich zákonných zástupců na poskytnutí poradenské služby. Přitom příloha č. 3 této vyhlášky vymezuje ve standardní činnosti školního metodika prevence celkem tři oblasti: metodické a koordinační činnosti, informační činnosti a právě poradenské činnosti. Výše uvedenou podmínku předchozí žádosti a písemného souhlasu je tedy nutno vztahovat právě a jen na tuto třetí oblast činnosti školního metodika prevence. U ostatních dvou oblastí jeho činnosti právní předpis předchozí žádost ani písemný souhlas žáků, resp. jejich zákonných zástupců nevyžaduje.
Tato okolnost dobře vynikne, uvědomíme-li si obsah jednotlivých oblastí činnosti školního metodika prevence, jak jej vymezuje příloha č. 3 vyhlášky.
Poradenské činnosti zahrnují mj.:
* Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
* Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Jde tedy opravdu o činnosti, které mají charakter šetření a tedy zásahu do soukromí sledovaného žáka. Pak je předchozí žádost a písemný souhlas na místě. Naopak u činností, které tvoří obsah metodických, koordinačních a informačních činností se aktivní vyšetřování konkrétního jedince nepředpokládá. Opět si pro orientaci uveďme, o jaké činnosti podle přílohy č. 3 vyhlášky jde:
Metodické a koordinační činnosti:
* Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
* Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
* Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
* Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
* Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.
* Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
* Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
* Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
* Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti:
* Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
* Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
* Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci).
Podobně je koncipováno rozdělení činností výchovného poradce a školního psychologa.
Pokud jde o formu žádosti a písemného souhlasu s poskytnutím poradenských služeb, právní předpis žádný konkrétní způsob nestanoví. Je proto možné postupovat i takovým způsobem, jak naznačuje dotaz - tedy dát rodičům na začátku školního roku nabídku jednotlivých poradenských služeb a vyžádat si od nich písemný souhlas s jejich poskytováním v uvedeném rozsahu.
* Související předpisy: § 1 a příloha č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních