Jak zefektivnit třídní schůzky

Vydáno:

Třídní schůzky jsou něco, co pravděpodobně každý člověk v České republice nějakým způsobem zažil, a řada lidí je zažívala a zažívá i v různých životních rolích: jako děti, které čekají, co se na třídní schůzce rodiče od učitelů dozvědí, jako rodiče, kteří chodí na třídní schůzky svých dětí, jako učitelé, kteří schůzky vedou, a jako ředitelé škol, kteří se jich různým způsobem účastní, případně řeší problematické situace, které na nich vyplynou. V tomto článku se s vámi podělím o přístup a techniky, které nám pomohou schůzky zefektivnit a zároveň i s úspěchem řešit případné komplikované chvíle.

Jak zefektivnit třídní schůzky
Mgr.
Zuzana
Svobodová
Ph.D.
ředitelka ZŠ německo-českého porozumění a Gymnázia Thomase Manna; odborná asistentka, katedra andragogiky a managementu vzdělávání PedF UK
Je pravda, že v posledních letech začaly některé školy nahrazovat třídní schůzky individuálními konzultacemi a hromadná setkání rodičů například společnou kávou, snídaní, večeří, grilováním apod. V řadě škol zůstaly „klasické“ třídní schůzky zachovány. Veselá (2017) uvedla, že třídní schůzka je zaužívaný způsob komunikace rodiče se školou. Škola je tradiční instituce, která pořádáním třídních schůzek poskytuje rodiči potřebnou stabilitu a jistotu čehosi známého bez nutnosti vyvíjet nějakou zvláštní aktivitu, ke které jsou rodiče nuceni na individuálních konzultacích. Zda jsou lepší konzultace, třídní schůzky, nebo jiné formy setkávání učitelů a rodičů (případně i dětí), není předmětem tohoto článku. Vycházím z předpokladu, že třídní schůzky stále existují, a věnuji se tomu, jak je vést kvalitně a efektivně. Třídní schůzka, pokud je vedena správným způsobem, je prostor, který může velmi dobře pomoci při prevenci konfliktů, pomůže učiteli vyjasnit komunikační styly, nastavit spolupráci a celkově zefektivnit komunikaci s rodiči i v průběhu školního roku. V textu popíšu efektivní zásady vedení třídních schůzek s ohledem na respekt k hromadnému vzdělávání a individuálním potřebám, přípravu programu, samotné vedení schůzky a fázi po schůzce.
Pro tuto chvíli berme třídní schůzku jako pravidelné setkání třídního učitele (případně za účast