Vzdělávání čekají velké změny. Startuje iniciativa Měníme osnovy s podporou státu, podnikatelů, rodičů a neziskových organizací

Vydáno: 3 minuty čtení

Svět se mění čím dál rychleji a děti ve školách potřebují získávat schopnosti, dovednosti a znalosti, které je pro měnící se svět vybaví. Čelíme výzvám od digitální transformace přes změnu klimatu po neustále se měnící trh práce. Učitelé i ředitelé tlak vnímají přímo a jejich práci to proměňuje. Proto přichází iniciativa Měníme osnovy, která spojuje stát, byznys a neziskovou sféru. Mezi ambasadory patří osobnosti byznysu Tomáš Salomon, Martin Vohánka, filantrop Jan Školník, umělci Simona Babčáková, Jiří Mádl a Vojtěch Dyk, akademici a učitelé. Cílem je pomoci přinést a veřejně komunikovat proměnu vzdělávacích programů tak, aby školy měly zadání, podporu a prostředky pro učení obsahu a dovedností pro 21. století. Na projektu spolupracují například Národní pedagogický institut (NPI ČR), Nadace BLÍŽKSOBĚ, Nadace České spořitelny, Unie rodičů a široká síť partnerů.

Nejdůležitější je, jaké dovednosti se děti naučí

Iniciativa Měníme osnovy změny přibližuje široké veřejnosti a vysvětluje jejich pozitiva rodičům, učitelům a celé společnosti. Zaměřuje se na 8 klíčových kompetencí, které jsou nezbytné pro úspěch v dnešním světě. Jsou to komunikační dovednosti, schopnost řešení problému, schopnosti učit se, sociální a personální kompetence, občanské dovednosti, pracovní dovednosti, kulturní a digitální dovednosti a řešení vědeckých a technických problémů. „Součástí změny toho, jak se ve školách učí, jsme my všichni. Odpovědnost za vzdělání a vzdělávání tak leží stejnou měrou na nás všech – na rodičích, zaměstnancích, zaměstnavatelích, politicích i voličích. Měli bychom nutnost změn chápat a volat po tom, aby se škola přizpůsobovala rychlému vývoji a potřebám společnosti,” říká Dana Brandenburg, předsedkyně správní rady Nadace České spořitelny, jednoho z klíčových partnerů projektu.

Právě teď je nejvyšší čas

V počtu žáků s nízkou gramotností jsme na tom už teď hůře než Polsko, Estonsko nebo Slovinsko. Téměř 30 % žáků základních škol dosahuje velmi nízké úrovně čtenářské a matematické gramotnosti v šetřeních PISA. Abychom to změnili, potřebujeme u dětí více rozvíjet praktické dovednosti a kompetence. To pomůže studentům mimo jiné najít a udržet si zaměstnání, která teď teprve vznikají. “Struktura trhu se bude dynamicky měnit – do roku 2030 přijde cca 330 tisíc současných zaměstnanců o práci z důvodu zániku jejich pracovních pozic, zároveň vznikne přes půl milionu nových pracovních míst a tento trend bude pokračovat i v dalších letech,” upozorňuje Matěj Bulant zodpovědný za změny RVP v NPI.

Změny se dotknou nás všech

Vzdělání má přímý dopad na kvalitu života a prosperitu společnosti. Klíčové je zapojení všech zúčastněných stran, včetně učitelů, rodičů, studentů a odborníků. „Máme velkou radost, že na značném množství škol se již změny dějí. Vždy je to o ochotě lidí spolupracovat, podpoře vedení a také o odhození strachu z chyby. Pokud to chceme po dětech, musíme my dospělí jít příkladem. Připravujeme jednoduché návody pro rodiče, zřizovatele, děti a další skupiny, které mají odvahu aktivně tvořit. Každý z nás totiž má tu moc a může ke změně přispět,” říká Marcela Murgašová z Nadace Blížksobě, která spolupracuje na vizi a koncepci celého projektu.

Záštitu nad projektem udělila také 2.transformace ekonomiky: „Již dlouho náš národ vyniká vysokou mírou vzdělanosti. Pokud se snoubila s otevřeností světu, dařilo se nám nejlépe. Proto považuji za nezbytné modernizovat vzdělávací systém. Dnešní svět a jeho výzvy jsou úplně jiné, než které jsme zažívali my. Klíčovými v tomto ohledu jsou schopnost komunikace, podnikavost, empatie, sebedůvěra a hodnotové usazení,“ říká Martin Vohánka, podnikatel, filantrop a iniciátor výzvy k 2.transformaci ekonomiky.

Více informací naleznete na www.menimeosnovy.cz

Zdroj: NPI ČR