Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2023/2024 přináší komplexní pohled na kvalitu vzdělávání napříč všemi stupni škol.
Pozitivní změny vidí ČŠI hlavně na 1. stupni ZŠ, kde se daří vytvářet podnětné prostředí a zvyšovat kvalitu výuky. Žáci zde častěji zažívají podporující přístup učitelů a atmosféru, která jim pomáhá učit se s porozuměním.
Naopak 2. stupeň základních škol a střední vzdělávání dlouhodobě stagnují. Výuka často zůstává zaměřená na mechanické předávání znalostí s nízkými nároky na žáky. Inspekce upozorňuje na to, že učitelé postrádají systematickou podporu a školy čelí nedostatku kvalitního pedagogického vedení. Problémem je i nedostatek uchazečů o pozice ředitelů, což komplikuje zajištění stabilního řízení škol.
Předškolní vzdělávání má téměř stoprocentní účast pětiletých dětí, ale přetrvává vysoký podíl odkladů školní docházky (23 %). Ve školkách často chybí individualizace výuky a efektivní využití diagnostiky k podpoře rozvoje dětí.
Zpráva dále poukazuje například i na nedostatečnou podporu pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a upozorňuje na nutnost lepší spolupráce škol s poradenskými zařízeními.
Závěr je jasný: Český vzdělávací systém má potenciál, ale bez systematické podpory škol s horšími výsledky a posílení role vedení a učitelů se rozdíly mezi školami budou dál prohlubovat.
Podívejte se na shrnutí ve videu: