Dlouhodobé záměry krajů nenaplňují ani dlouhodobé záměry MŠMT ani poptávku rodičů. Většina rozšiřování kapacit všeobecných oborů neplánuje. Mezi pozitivní výjimky patří Vysočina, Jihomoravský a z části Plzeňský kraj.
Kraje jsou plně zodpovědné za zajištění podmínek pro uskutečňování středního vzdělávání. Zákon jim však neurčuje poměry kapacit v různých typech oborů (gymnázia, střední školy). Debaty o počtu míst na středních školách se tak mnohdy redukují na to, že se středoškoláci do škol vejdou, bez ohledu na preferovaný obor (v prvním kole roku 2024 se 25 % žáků nedostalo na obory první volby).
Z výsledků výzkumu PAQ Research vyplývá rada zaměření se na přístup k nerovnostem ve vzdělávání. Zde kraje hrají spíše podpůrnou, ale přesto důležitou roli (financování různých opatření: doučování, obědů zdarma, podpůrných pracovníků či nových poradenských zařízení.)
Celkově lze konstatovat, že kraje při snižování nerovností ve vzdělávání a podpoře každého studenta svůj potenciál nenaplňují. Měly by začít rozšiřovat kapacity všeobecných středoškolských oborů a aktivně financovat poradenství a podpůrné pracovníky na školách, které zřizují.
Zdroj: Tisková zpráva PAQ Research ze dne 29. ledna 2025; https://www.paqresearch.cz/post/vetsina-kraju-nechce-vic-gymnazii-a-lycei/