Inovativní podpora dětského duševního zdraví v přirozeném prostředí školy a rodiny
Do konce roku 2025 si střediska výchovné péče mohou žádat prostřednictvím šablon OP JAK o prostředky na vznik a provoz mobilních multidisciplinárních týmů duševního zdraví složených z psychologů, speciálních pedagogů a sociálních pracovníků. Zároveň SOFA spolu s MŠMT a NPI realizuje doprovodný projekt zaměřený na metodickou podporu nově vzniklých týmů, sjednocení přístupů a standardů činnosti týmů, evaluaci dopadů a přípravu legislativního ukotvení a systémového financování do budoucna. Cílem je proměna přístupu k dětskému duševnímu zdraví – od pozdní reakce k včasné, dostupné a mezioborově koordinované podpoře ve všech regionech ČR.
Aktuální podpora v oblasti dětského duševního zdraví je nedostatečná
Stav duševního zdraví dětí v Česku se prudce zhoršuje. Podle nedávné studie NÚDZ 40 % dětí referuje symptomy depresivních stavů, 30 % úzkostných stavů a podle studie ESPAD je ČR v EU druhá nejhorší v dětském wellbeingu, a to hned po Ukrajině. Roste výskyt sebepoškozování, násilí, šikany, kriminality i předčasných odchodů ze vzdělávání. Systém reaguje pozdě, chybí odborná, včasná a dostupná pomoc, řeší se až eskalované obtíže.
Hlavními příčiny je vysoký výskyt negativních zkušeností v dětství způsobujících trauma v dětství a nedostatečná podpora rodin v náročných životních situacích. Dále pak absence systematické prevence duševních obtíží ve školách a nedostatek odborných kapacit i koordinace mezi školami, rodiči a službami. Chybí také jednotná metodika a státní podpora dětského duševního zdraví. Důsledkem je, že děti a rodiny „propadají systémem“, školy, služby a OSPODy jsou přetížené a náklady na řešení náročných situací rodin rostou. Eskalované obtíže mohou mít dlouhodobé dopady do života, zdraví i vzdělávání dítěte i jeho dalšího životního uplatnění. Sanace obtíží je pak nákladná, přetěžuje systém podpory a ekonomicky zatěžuje celou společnost.
Multidisciplinární týmy duševního zdraví (TDZ) se osvědčují jako dostupná, rychlá i preventivní pomoc
TDZ jsou mobilní, nízkoprahové a multidisciplinární týmy složené z psychologa, speciálního pedagoga a sociálního pracovníka. Působí ve školách i v dalších přirozených prostředích dítěte – v rodině a v komunitě. Spojují přímou podporu s posilováním kompetencí pedagogů a rodičů v podpoře duševního zdraví dětí a mladých lidí.
TDZ podporují děti se širokou školou obtíží v oblasti duševního zdraví, náročného chování, speciálních vzdělávacích potřeb i vyplývajících ze sociálně znevýhodněného prostředí. Podporují kompetence rodičů k zajištění bezpečného a stimulujícího prostředí v domácnosti s ohledem na to, že rodiče jsou nejlepším ozdravným prvkem v procesu zlepšení stavu svých dětí. Dále cílí i na pedagogy, se kterými děti tráví množství času a kteří mohou děti významně podpořit v pozitivních změnách jejich stavu a zároveň tuto roli zastoupit v případě, že rodina selhává. V neposlední řadě pak cílí na vzdělávání, osvětu a destigmatizaci podpory duševního zdraví ve společnosti.
Jak vypadá práce TDZ v praxi:
- První kontakt: Po oslovení (škola/rodič/dítě) TDZ realizují první kontakt a domluví termín setkání
- První setkání: TDZ vyhodnotí, co je potřeba udělat. Zároveň určí krizové kontakty a postupy, případně podepíše s klientem (školou, rodičem) smlouvu o spolupráci.
- Case manager/ka: TDZ určí kontaktní osobu pro dítě, rodinu a školu, která koordinuje plán podpory.
- Mapování potřeb: Prostřednictvím rozhovorů TDZ mapují situaci dítěte, rodiny i třídy. Následně tvoří osobní plán podpory a stanoví konkrétní a měřitelné cíle. Ať je poznat, že se věci hýbou.
- Případové setkání: Je-li vhodné TDZ svolají zástupce rodiny, školy a služeb k jednomu stolu, kde si vyjasní role a vytvoří srozumitelný plán další podpory dítěte.
- Intervence v praxi: Podle potřeby TDZ pracují s dítětem, třídou i rodiči. Přizývají další odborníky, služby nebo krizovou pomoc, pokud je to potřeba.
- Monitoring & uzavření: TDZ Pravidelně vyhodnocují změny a upravují plán podpory. Po naplnění cílů spolupráci bezpečně ukončí nebo předají dítě do další péče.
Cesta týmů duševního zdraví do systému
Pilotní týmy duševního zdraví působí již pátým rokem v ORP Kutná Hora. Model se osvědčil jako efektivní, dostupná a udržitelná forma podpory dětí, rodičů i pedagogů. Za dobu svého působení proběhly vzdělávací akce pro pedagogy na dvaceti školách, které vycházejí z neuroskevenčního modelu vzdělávání a dalších světově ověřených praxí a přístupů. TDZ aktuálně evidují 1133 unikátních klientů z řad žáků, rodičů a pedagogů, jimž za dobu svého působení poskytli 11734 intervencí.
Kutnohorské týmy duševního zdraví se staly inspirací pro rozšíření obdobných týmů po celé České republice v síti středisek výchovné péče. MŠMT vyhlásilo výzvu z OP JAK, která podpoří vznik a provoz až třiceti obdobných týmů duševního zdraví při střediscích výchovné péče. Zároveň na podporu jejich efektivního fungování v praxi a budoucího ukotvení do systému, legislativy a financování spolu se SOFA a NPI realizuje doprovodný projekt sociálních inovací, ve kterém nově vznikající týmy dostanou mohutnou metodickou a odbornou podporu a zároveň vznikne odborná komunita složená z pracovníků TDZ z celé ČR za účelem sdílení dobré praxe a nastavení efektivity budoucího fungování této služby v systému.
Jaké očekáváme přínosy a dopady
Pro děti a rodiny je to zejména dostupná podpora dětského duševního zdraví přímo ve škole. Včasná a dostupná pomoc, vedoucí k méně krizím, hospitalizacím či odebráním dětí do péče státu. V zájmu dětí dojde i k posilování odolnosti děti a nastavování bezpečného školního a rodinného prostředí. Cílem jsou zdravější šťastnější děti a silnější rodiny.
Pro pedagogy a školy je to zejména dostupná odborná podpora. Snížení zátěže spojené s náročným chováním žáků → méně krizí, šikany, agrese. A související prevence vyhoření. Funkční systém podpory dětského duševního zdraví ve školách povede ke zvýšení kompetencí školy při řešení náročných situací v oblasti duševního zdraví žáků. Cílem jsou spokojenější pedagogové a méně zatížené školy.
Z pohledu dopadů pro společnost vznikne ověřený model TDZ při SVP, který bude základem pro zajištění udržitelného fungování a rozšiřování TDZ do dalších regionů. Posílí se prevence a včasná podpora dětí, což povede i ke snížení nároků na kapacity a dostupnost vysoce specializované péče v oblasti duševního zdraví dětí a mladistvých. Očekávat lze i úsporu budoucích nákladů v oblasti zdravotní a sociální, prevence rizikového chování a kriminality a souvisejících dopadů na justiční systém.
Jak můžete vznik TDZ podpořit ze své role ředitele či zřizovatele školy
Pokud takovou odbornou pomoc ve své praxi uvítáte, neváhejte kontaktovat střediska výchovné péče ve svém regionu a podpořit tuto inovaci. Díky tomu vaše škola bude mít k dispozici tým odborníků pro podporu v náročných situacích, které při vzdělávání heterogenních kolektivů bezpochyby vyvstávají a pedagogové nemají kapacity se jimi do hloubky zabývat.
Důsledkem bude dostupná odborná mobilní a nízkoprahová podpora dětského duševního zdraví ve vaší škole i v dalších školách v regionu. Rozšíří se portfolio služeb SVP o terénní preventivní službu a prohloubí se spolupráce SVP ve vašem regionu se školami. Zároveň budete součástí pilotáže budoucího systémového řešení podpory dětského duševního zdraví ve školském prostředí a získáte možnost ovlivnit budoucí podobu TDZ při SVP. Budete mít příležitost stát se příkladem dobré praxe a vzorem dalším budoucím regionům.
Jak tým duševního zdraví podpoří pedagogy v každodenní praxi
Jako pedagog budete mít k dispozici tým odborníků pro podporu v náročných situacích, které při vzdělávání heterogenních kolektivů bezpochyby vyvstávají a pro pedagogy jsou přirozeně zatěžující.
TDZ podpoří pedagogy k identifikaci spouštěčů náročného chování žáků, ve spolupráci s pedagogy navrhnou vhodnou regulaci, tak aby náročné chování a z něj vyplývající situace výrazně nezasahovaly do průběhu vzdělávání a souběžně pracují na odstraňování příčin náročného chování ve své komplexnosti. Přináší dobré praxe týkající se deeskalačních technik a využívání regulačních pomůcek. Poskytují řadu konkrétních praktických tipů a řešení. A zároveň mohou významně přispět k motivaci rodiny ke spolupráci se školou a řešení situace dítěte.
Jak týmy duševního zdraví spolupracují se školskými poradenskými zařízení
Školské poradenské zařízení i školní poradenská pracoviště dostanou v podobě TDZ ve svém regionu dalšího partnera, na kterého mohou odkazovat v případech detekce obtíží souviseních se školou, které nemají kapacitu řešit nebo přesahuje jejich možnosti řešení, zejména co se týče přímé praktické podpory.
Poradna může doporučit TDZ rodiči, předat mu kontakt a doporučit spolupráci v zájmu dítěte. Ve spolupráci s TDZ tak nastavovat dostatečnou i přímou praktickou podporu pro děti a rodiny.
TDZ zároveň přirozeně podporují síťování služeb v regionu a podporují rozvoj mezioborové spolupráce školského, sociálního a zdravotního segmentu.
Pro více informací: Lenka Hečková, lenka.heckova@so-fa.cz, https://www.societyforall.cz/tdz
Zdroj: https://www.societyforall.cz/tdz, informace z letáčku https://www.rizeniskoly.cz/prilohy/tdz-hledaji-nove-kolegy.sm-10617.pdf