Škola jako místo setkávání 2025: lídři českého školství sdíleli zkušenosti a inspiraci

Vydáno: 5 minut čtení

Dnes se uskutečnil třetí ročník konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR). Celodenní akce určená ředitelům škol, pedagogům a odborníkům z oblasti vzdělávání se letos konala v nových prostorách Kongresového centra hotelu Olšanka a přinesla rekordní účast i řadu novinek.

Stejně jako v předchozích letech nabídla konference prostor pro sdílení zkušeností, hledání inspirace a společné přemýšlení o tom, jak může vypadat kvalitní škola. Více než 400 účastníků čekal pestrý program v pěti paralelních sálech, rozdělený do sedmi tematických sekcí, do kterých se zapojilo 44 odborníků s 32 tematickými příspěvky. Všichni experti jsou respektované osobnosti z oboru a profesionálové, jejichž zkušenosti a postřehy poskytly účastníkům inspiraci pro každodenní praxi ve školství.

Součástí konference bylo také slavnostní vyhlášení výsledků 1. ročníku soutěže Ředitel/Ředitelka budoucnosti, jejímž partnerem je redakce Řízení školy. Soutěž získala také záštitu MŠMT. Cílem ocenění je vyzdvihnout a propojit inspirativní lídry českého školství – ředitele a ředitelky škol – kteří dokážou vytvářet podnětné prostředí pro žáky, pedagogy i celou komunitu školy. Finalisty vybírala šestnáctičlenná porota složená ze zástupců škol, asociací, akademické sféry, MŠMT, studentů i partnerů projektu. V kategorii základních škol získala první místo Štěpánka Černá ze 6. základní školy Cheb, v kategorii středních škol se stal laureátem Lukáš Procházka ze Střední průmyslové školy na Proseku.

Úvodní společná část programu, tzv Plénum, byla rozdělena do dvou částí a otevřela klíčová témata současného školství. Od novely zákona o školských právnických osobách a jejich vlivu na autonomii ředitelů přes spolupráci obcí při správě škol až po ekonomické dopady optimalizace školské sítě. Následně byly představeny nové výukové platformy Storyon a Skoala a zahájení veřejné konzultace k Návrhu efektivního školního poradenského pracoviště.

Sekce věnovaná pedagogickému lídrovství, zastřešená Akademií Libchavy, se zaměřila na rozvoj a podporu ředitelů škol – od jejich výběru a přípravy až po možnosti profesního růstu a inspirace pro tým školy. Školní a kariérové poradenství nabídlo inspirativní příklady z praxe, výzkumné poznatky i nové metodiky a nástroje využitelné ve školách. V části zaměřené na předškolní vzdělávání se odborníci věnovali snižování odkladů školní docházky, revizi rámcového vzdělávacího programu a praktickým otázkám pedagogické diagnostiky a využití portfolií. Blok Škola pro 21. století se zabýval profesním učením pedagogů, podporou dětí při přechodu z mateřské do základní školy, rolí třídního učitele, badatelskou výukou i místně zakotveným učením. Sekce Digitální vzdělávání otevřela otázku, jak generativní umělá inteligence mění přístup k výuce a jak může posílit roli učitele jako průvodce. Novinkou byla sekce věnovaná pracovnímu právu ve školství, která přinesla přehled aktuálních legislativních změn a jejich dopadů na každodenní praxi škol. „Z letošní konference mám upřímnou radost. Z účasti, atmosféry i zpětné vazby, kterou jsme dostávali přímo na místě. Bylo cítit, že se akce posouvá dál a že každý ročník je o kousek lepší než ten předchozí. Už teď se těším na ten příští,“ uvedla šéfredaktorka redakce Řízení školy, Naděžda Eretová.

Konferenci laskavě podpořilo svou záštitou MŠMT, odborným partnerem byla kromě ministerstva i Česká školní inspekce a Národní pedagogický institut. Spolupráce těchto institucí i odborníků z praxe podtrhuje význam tématu leadershipu a sdílení zkušeností v českém školství.

Poděkování patří i partnerům konference, jmenovitě se jedná o Nadaci České spořitelny, Nadaci BLÍŽKSOBĚ, Unicorn (Edookit a Red Monster), CK2, Back in time, Advanced Monitoring services, ViewSonic, Mise Hero, VMS Vision a AG Foods.

Akce byla určena vedení škol, zřizovatelům, koncepčním týmům, poradcům i pedagogům všech typů škol. Organizátoři zároveň oznámili termín příštího ročníku konference, která se uskuteční 6. října 2026.

 

Jaký byl hlavní cíl konference Škola jako místo setkávání 2023?

Cílem konference bylo sdílení zkušeností, inspirace a přemýšlení o kvalitním vzdělávání, včetně vyhlášení výsledků soutěže Ředitel/Ředitelka budoucnosti, která ocenila inspirativní lídry českého školství.

Jaká byla tematická zaměření konference?

Konference se zaměřila na témata jako pedagogické lídrovství, školní kariérové poradenství, předškolní vzdělávání, digitální vzdělávání a pracovní právo ve školství.

Kolik účastníků navštívilo letošní ročník konference a jak byl program rozdělen?

Konference přilákala více než 400 účastníků, kteří se zúčastnili pestrého programu rozděleného do pěti paralelních sálů a sedmi tematických sekcí.

Zdroj: Řízení školy