Čím dál náročnější tematika, která si žádá delší čas strávený s jedním klientem. Linka bezpečí v loňském roce odbavila v rámci služeb krizové intervence opět přes sto tisíc kontaktů (110 147) - nejčastěji přes telefon. Nárůst kontaktů souvisejících s velmi náročnými tématy se pohyboval okolo 20 % (sebevražedná tematika + 23 % (5869), sebepoškozování +18 % (4725)). Krizová linka pomoci přitom není mandatorním výdajem státu.
Linka bezpečí v rámci svých služeb krizové intervence odbavila za rok 2024 přes telefon, chat a e-mail o 13 % kontaktů více než v roce 2023, denně v průměru 302. Majoritní zájem byl o telefonickou službu (102 673 hovorů), která je na čísle 116 111 přístupná všem dětem a studentům do 26 let zdarma, anonymně a v nepřetržitém režimu 24/7. V 58 % se jednalo o jednorázový kontakt s Linkou bezpečí, v 42 % šlo o opakované volání. Celková dovolatelnost na nejznámější linku dětské krizové intervence se udržela na 52 % volajících, linka děti nabádá, aby při plné obsazenosti linek volali opakovaně.
“Abychom dosáhli příznivějších čísel dovolatelnosti, museli bychom výrazně posílit personální kapacity našich konzultantů, kterých máme nyní ve směnném provozu v součtu kolem 80. Startovací plat v sociálních službách je ale nízký, kvůli vysokým nárokům na odbornost navíc musíte kromě adekvátního vzdělání absolvovat i speciální kurz a k samotné práci s klienty se dostanete po čtvrt roce. Práce je náročná jak emočně, tak procesně, protože pracujeme v nonstop provozu. Narozdíl od terapie navíc nevíte, jak se situace u klienta vyvíjí,” vyjmenovává specifika práce konzultantů na lince ředitelka Linky bezpečí Soňa Petrášková.
Krizový intervent nyní ani nefiguruje na seznamu povolání, narozdíl například od záchranářů, o změnu nyní usiluje ČAPLD, jejímž je Linka bezpečí členem.
Zajištění provozu Linky bezpečí zároveň není mandatorním výdajem státu. Její financování zajišťují až z poloviny dary od individuálních i firemních podporovatelů Linky. Proměnlivou výši podpory poté Linka, která je první záchytnou službou pro děti v krizi, čerpá z dotačních programů ministerstva vnitra a ministerstva práce a sociálních věcí. Linka by uvítala jak pravidelnost ve financování, tak zapojení ministerstva zdravotnictví a ministerstva školství do společných projektů. Linka si hodně slibuje od vládou představeného programu Bezpečné dětství.
V rámci samotných konzultací pokračuje na Lince bezpečí výrazný nárůst tematicky obtížnějších hovorů, čas strávený s každým jednotlivým hovorem se prodloužil meziročně o 9 %, čtvrtina všech hovorů je již delších než 30 minut. Mezi prvních šest nejčastěji řešených problémů, které s Linkou bezpečí děti a mladiství řešili, jsou potíže spadající do psychické oblasti – tematika sebevražd meziročně vzrostla o 23 %, sebepoškozování o 18 %, úzkosti o 31 %, jiné psychické potíže a poruchy o 26 %, deprese o 10 %. Na dalším vzestupu je i problematika poruch příjmu potravy, která vzrostla o více než 50 % oproti 2023, tu konzultanti řešili v necelé tisícovce případů. Výraznější pokles meziroční četnosti tématu v kontaktech s klienty eviduje Linka v oblasti sexuálního vyzrávání (snížení o 10 %).
Zároveň došlo k 13 % nárůstu realizovaných intervencí u dalších institucí (toxikologického informačního střediska, ZZS, PČR) v zájmu klienta (celkem 221). Kromě telefonické služby vzrostly za rok 2024 i kontakty na chatovací platformě Linky bezpečí (o 32 %) či v rámci e-mailového poradenství (o 23 %). Vzhledem k poptávce po chatové formě krizové intervence by ráda Linka bezpečí dostupnost této formy krizové pomoci v roce 2025 nadále rozšířila.
Rodičovská linka
Rodičovská linka Linky bezpečí, na kterou se obracejí rodiče, prarodiče nebo třeba pedagogové přijala v roce 2024 celkem o 12 % kontaktů více (3 092) než v roce předcházejícím.
Mezi nejčastější témata opět patřily vztahy s rodinou, kde došlo k 14% nárůstu kontaktů. Nejvýrazněji se projevila témata jako výchova, rozvod a spory o děti. Rodičovská linka v loňském roce zaznamenala také vzestup problémů spojených s omácím násilím v rodinách a se závislostí dětí, a to především v souvislosti se závislostí na sociálních sítích a počítačových hrách, ale také v případech užívání drog např. marihuany. V tématu škola zaznamenala Rodičovská linka zvýšenou aktivitu rodičů, kteří se na ni obraceli se situacemi ze školního prostředí, především v oblasti komunikace s učiteli či v oblasti šikany.
Milion návštěv na webu, 8 328 proškolených dětí
Zásadní je i prevence. Linka bezpečí kromě svých služeb krizové intervence nabízí všem svým klientům i bezplatný preventivní obsah (audio, video, text) dostupný na webových stránkách Linky bezpečí. Na web, jehož součástí je poradna zabývající se např. způsoby zvládání sebepoškozujících tendencí, bojem s depresí či poruchami příjmu potravy a dalšími tématy, zavítalo v roce 2024 na 1 000 000 návštěv. Linka také proškolila na základních, speciálních, praktických a středních školách, v dětských domovech, oddílech, ve sportovních klubech a v dalších zařízeních přes 8 300 dětí v rámci svého projektu Linka bezpečí NAŽIVO.
Zdroj: Tisková zpráva ze dne 13. února 2025, Linka bezpečí, z. s.