Mateřským, základním, středním, základním uměleckým a vyšším odborným školám, konzervatořím a školním družinám zřizovaným krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí byly v systému zveřejněny roční výše finančních prostředků na vzdělávání a školské služby a počet zaměstnanců stanovené ministerstvem na rok 2025 včetně parametrů pro financování pedagogických pracovníků.
MŠMT návazně stanovilo a zveřejnilo částky pro jednotlivé školy a školní družiny pro rok 2025. Údaje jsou zveřejněny v elektronickém systému pro sběr dat, kde je školy najdou v individualizované podobě (zde), a také na webu MŠMT (zde).
Rozpočet na rok 2025 zahrnuje finanční prostředky na platy nepedagogických pracovníků a ONIV pouze na období leden až srpen. Od 1. září 2025 by dle návrhu měly odpovědnost za jejich financování převzít obce a kraje |
Ze zveřejněných údajů na webu MŠMT lze zjistit:
- jaká částka byla MŠMT ze státního rozpočtu stanovena na jednotlivé školy a školní družiny,
- kolik ze stanovené částky připadá na platy pedagogů (zejména učitelů) a kolik na platy ostatních zaměstnanců školy (asistentů pedagoga, nepedagogických zaměstnanců),
- jaká částka připadá na nadtarifní složku platu pedagogů (neplatí pro základní umělecké školy a vyšší odborné školy),
- jaká částka připadá na další prostředky související s adaptačním obdobím učitelů1 (neplatí pro školní družiny),
- jaký počet zaměstnanců odpovídá stanoveným prostředkům na platy.
Krajský úřad stanoví další finanční prostředky, a to na:
- činnost školských zařízení (s výjimkou pedagogické práce ve školní družině),
- podpůrná opatření,
- ostatní osobní náklady (OON) na pedagogickou práci, pokud škola či školní družina nepřekračuje PHmax nebo PHAmax.
Příloha ke stažení - informační materiál, zveřejněné rozpočty jednotlivých škol
Zvýšený objem prostředků na platy učitelů, který zajišťuje průměrný plat učitelů na úrovni 130 % průměrné hrubé měsíční nominální mzdy na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství v roce 2023 není rozdělen mezi jednotlivé druhy škol plošně. V důsledku přechodu silnějších populačních ročníků na střední školy je tedy největší nárůst průměrného rozepisovaného platu učitelů (vč. učitelů odborného výcviku) ve středních školách, a to nárůst o 7,5 % oproti roku 2024.
V případě ostatních pedagogických pracovníků, tj. vychovatelů ve školních družinách a asistentů pedagoga ve školách a třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona je zvýšení platů promítnuto zejména do platových tarifů, které jsou plošně zvýšeny o 7 %.
MŠMT bude v následujících letech nadále v oblasti pedagogické práce vyhodnocovat nastavení normativů pro ostatní nárokové složky platu, normativy pro nenárokové složky platu vč. opravných koeficientů k nim a normativy pro adaptační období. Po sjednocujícím procesu těchto normativů a opravných koeficientů v předchozích letech je tak MŠMT připraveno lépe cílit finanční prostředky do škol, které mají větší průměrný počet žáků ve třídách. Cílem MŠMT je motivovat zřizovatele škol ke zefektivnění vzdělávací soustavy, vč. vytváření škol svazkových.
V oblasti nepedagogické práce a ONIV se pak rok 2025 může stát přelomovým, pokud bude schválen pozměňovací návrh, který od 1. září 2025 převede odpovědnost financování za tyto oblasti na zřizovatele, tj. na obce a kraje. V této oblasti je MŠMT připraveno ředitelům a zřizovatelům v průběhu roku 2025 poskytnout metodickou podporu nejen prostřednictvím metodických doporučení, ale také prostřednictvím Středního článku podpory při řešení individuálních situací jednotlivých obcí a jimi zřizovaných škol a školských zařízení.
I nadále však bude možné ze státního rozpočtu hradit výdaje spojené se zajištěním výuky plavání nebo odborné přípravy k získání řidičského nebo svářečského oprávnění, jestliže povinnost toto zajistit je stanovena rámcovým vzdělávacím programem.
https://edu.gov.cz/zverejneni-rozpoctu-pro-verejne-skoly-na-rok-2025/;