OECD zveřejnila dnes výsledky z 2. cyklu Mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies), kterého se v letech 2022 až 2023 zúčastnilo 31 zemí. Výzkum PIAAC poskytuje jedinečné poznatky o úrovni dovedností dospělých ve čtenářské gramotnosti, v numerické gramotnosti a v adaptivním řešení problémů. Tyto základní dovednosti jsou klíčové pro život v 21. století a tvoří základ pro celoživotní učení.
Česká republika dosáhla v mezinárodním srovnání průměrných výsledků ve čtenářských dovednostech a ve schopnosti adaptivně řešit problémy a mírně nadprůměrných výsledků v numerických dovednostech. Podobně jsme se mezi dalšími zeměmi umístili už v 1. cyklu před deseti lety. Přibližně čtvrtina českých dospělých (24 %) se potýká s velmi nízkými základními dovednostmi, mezi vyučenými jsou to dva lidé z pěti (40 %).
Bližší informace o mezinárodním výzkumu - Country note Country
Jak se umístila Česká republika v mezinárodním srovnání?
Česká republika se mezi 29 zeměmi OECD umístila na středních pozicích ve čtenářských dovednostech a v adaptivním řešení problémů a mírně nadprůměrně si vedla v numerických dovednostech. Nejlépe rozvinuté dovednosti mají dospělí v Japonsku a evropských severských zemích (Finsko, Švédsko, Norsko), vysoko se umístilo také Nizozemí a Estonsko.
Průměrného výsledku mezi zapojenými zeměmi dosáhla Česká republika ve čtenářských dovednostech již v 1. cyklu výzkumu PIAAC před deseti lety. Čtenářské dovednosti Čechů a Češek se navzdory tomu v minulých deseti letech zhoršily. Střední příčka nám v současném opakování výzkumu neunikla díky tomu, že se mírně změnila skladba zapojených zemí a dovednosti se snížily také v některých dalších státech. V numerických dovednostech jsme zůstali na stejné úrovni, tedy mírně nad průměrem. Severské země se nicméně za posledních deset let většinově zlepšily a ukazují, že dospělí mohou být pro práci s informacemi vybaveni lépe.
Co nás čeká dále?
Výsledky zveřejněné OECD 10. prosince jsou první hlavní zjištění výzkumu PIAAC. V dalších letech budou následovat podrobnější analýzy specifických témat, jako je souvislost dovedností a stárnutí populace nebo vliv migrace na stav dovedností v zúčastněných zemích. Podrobnějšímu vyhodnocení českých dat se bude věnovat Národní pedagogický institut ČR.
Zdroj: Tisková zpráva NPI ČR ze dne 10. prosince 2024