Průzkum pro platformu Skoala ukázal, že většina rodičů chce, aby školy kladly důraz na finanční gramotnosti a mediální či digitální dovednosti. Dále prokázal, že rodiče vnímají školu jako prostředí, které má rozvíjet osobnost dítěte a připravit je na reálný život, nikoli jen na testy a známkování.
Dotázaní rodiče považují tradiční výuku za neefektivní a přednost dávají interaktivním metodám založeným na diskusích, projektech a skupinové práci. Přesto více než polovina rodičů uvádí, že ve školách jejich dětí stále převládá výklad a práce s učebnicí.
Práce učitelů nekončí ve škole
Z výzkumu také vyplynulo, že rodiče vnímají práci učitelů jako mnohem komplexnější než pouhé předávání znalostí. Nejčastěji od nich očekávají, že budou děti motivovat k učení a pomáhat jim budovat pozitivní vztah ke vzdělávání. Přibližně dvě pětiny rodičů oceňují i komunikaci učitele s rodiči a umění zvládat kázeň nebo problémové chování ve třídě.
Z průzkumu mezi rodiči základních a středních škol vyplynulo, že vnímají, že se život v lavicích oproti jejich školním letům změnil. Více než polovina si všímá, že děti dnes jinak pracují s informacemi, dvě pětiny zaznamenaly větší důraz na projekty a moderní metody a více než třetina oceňuje posun ke spolupráci a komunikaci.
Jak vypadá škola budoucnosti?
Průzkum pro projekt Skoala ukázal, že rodiče považují technologie a inovativní přístupy za nezbytnou součást moderní výuky. Devět z deseti maminek a tatínků souhlasí s využíváním digitálních nástrojů ve školách, přičemž 75 % by chtělo, aby se děti učily pracovat i s umělou inteligencí, například s nástroji typu ChatGPT.
Co znamená úspěch ve škole?
Průzkum pro projekt Skoala ukázal, že rodiče považují technologie a inovativní přístupy za nezbytnou součást moderní výuky. Devět z deseti maminek a tatínků souhlasí s využíváním digitálních nástrojů ve školách, přičemž 75 % by chtělo, aby se děti učily pracovat i s umělou inteligencí, například s nástroji typu ChatGPT.
Známky jsou postupně upozaďovány, za hlavní měřítko je označilo pouze 36 % dotázaných. Podstatně důležitějšími ukazateli jsou pro rodiče na prvním místě samostatnost a odpovědnost dítěte (65 %), radost z učení a zvídavost (44 %) nebo sebevědomí a psychická pohoda (38 %). Důležitou roli hraje také schopnost spolupráce a fungování v kolektivu (35 %).
Zdroj: Tisková zpráva Skoala ze dne 21. října 2025, Zářijový průzkumu realizovaný prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos pro vzdělávací platformu Skoala;
Jaké jsou hlavní preference rodičů ohledně zaměření školní výuky?
rodiče chtějí, aby školy kladly důraz na praktické dovednosti využitelné v běžném životě, zejména na finanční gramotnost, mediální a digitální dovednosti.
Jaký způsob výuky rodiče preferují pro efektivnější vzdělávání svých dětí?
Dvě třetiny rodičů upřednostňují interaktivní metody výuky, jako jsou diskuse, skupinová práce a projekty, které dětem pomáhají pochopit látku v souvislostech.
Jak se změnilo vnímání úlohy učitele dle rodičů?
Rodiče očekávají, že učitelé nebudou jen předávat znalosti, ale budou motivovat děti k učení, vést je k samostatnosti a rozvíjet jejich pozitivní vztah ke vzdělávání.