Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vytvořilo plán na posílení kapacit veřejných vysokých škol zaměřených na učitelské, speciálně pedagogické a psychologické vzdělávání. Tato iniciativa přichází jako odpověď na dlouhodobý nedostatek kvalifikovaných odborníků na školách. Je to jeden ze zásadních aspektů ovlivňujících úroveň výuky.
Ve školním roce 2024/2025 nemělo požadovanou odbornou pedagogickou kvalifikaci více než 16 tisíc učitelů. Bez zásahu státu by mohl tento podíl do roku 2035 narůst na alarmujících 18,6 %.
Nedostatek kvalifikovaných odborníků se netýká jen učitelů, ale také školních psychologů a speciálních pedagogů. Dramatický nedostatek se snaží vyřešit nový vládní program, který plánuje systematické navyšování počtu studentů učitelských a psychologických oborů na vysokých školách. Program chce nejen reagovat na rostoucí poptávku po specialistech, ale také zlepšit kvalitu vzdělávání v oblastech, kde je nejvíce třeba.
Program vznikl na základě analýz MŠMT doplněných mimořádnými šetřeními o vzdělávací situaci a demografických predikcích Českého statistického úřadu. Návrh programu zahrnuje výstupy z výzkumné iniciativy Univerzity Karlovy, která se soustředí na identifikaci a řešení problému nedostatku učitelů. Dokument prošel interním připomínkováním a nyní čeká na projednání vlády.
Více informací o programu najdete na webu MŠMT.
Ředitelé mohou pomoci zlepšit rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem učitelů. Přečtěte si články na téma nedostatku učitelů na webu Řízení školy:
- Pracovní požadavky učitelské profese pohledem učitelů: výzvy a příležitosti pro vedení škol
- Nedostatek učitelů je problém, který je nutné řešit soustavou opatření
- Přispívá zavedení Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství k wellbeingu studentů učitelství a učitelů?
- Nejsou učitelé? Nu což, pojďme raději do kina
- Učitelská kvalifikace
Zdroj: https://msmt.gov.cz/ministerstvo/novinar/novy-program-msmt-resi-nedostatek-kvalifikovanych-odborniku