Stáhněte pozměňovací návrh k převodu financování nepedagogických pracovníků v zájmu 170 000 učitelů a téměř dvou milionů dětí: Otevřená výzva předsednictvu stran a poslaneckých klubů, poslancům a poslankyním vládní koalice
30 organizací (včetně odborů, Asociace ředitelů základních škol České republiky, Člověka v tísni, PAQ Research nebo třeba Ambulance klinické psychologie) vyzývá předsednictvo stran a poslaneckých klubů, poslance a poslankyně vládní koalice ke zpětvzetí pozměňovacího návrhu k převodu financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele, které blokuje schválení novely školského zákona. Tento krok je nezbytný pro včasné schválení novely školského zákona, která přinese zásadní zlepšení pro celý vzdělávací systém.
Zásadní dopad na kvalitu i rovné šance ve vzdělávání pro každé dítě |
Znění otevřené výzvy
Na 134. schůzi Poslanecké sněmovny, dne 7. května, je zařazeno třetí čtení novely školského zákona (Sněmovní tisk 829). Tento návrh, předložený již v říjnu loňského roku, leží kvůli politické nejednotě mezi koalicí a opozicí ve Sněmovně bez posunu již dva měsíce.
Novela přináší řadu klíčových opatření, které mají zásadní dopad na kvalitu i rovné šance ve vzdělávání pro každé dítě. Jejím cílem je především:
- Zajistit financování školních psychologů a speciálních pedagogů na základních školách ze státního rozpočtu. Evropské peníze již skončily. Naopak potřeba odborné podpory ve školách roste: 40 % školáků vykazuje známky deprese a 30 % úzkosti, 16 % náctiletých se závažně sebepoškozuje a počet dětských sebevražedných pokusů dramaticky roste.
- Ukotvit pozici sociálních pedagogů ve školách. V posledních třech letech řešilo šikanu 57 % základních a 63 % středních škol. Každoročně navíc téměř 4 000 dětí nedokončí základní školu. Sociální pedagogové řeší tyto problémy včas a pomáhají tím nejen dětem, ale i učitelům a rodičům.
- Udržet podporu pro žáky ze znevýhodněného prostředí. Financování doučování, podpůrných pozic a dalších opatření z evropských fondů končí v srpnu 2025. Přitom přináší jasné výsledky – zvyšuje docházku a školní úspěšnost dětí, které by jinak propadaly systémem.
- Systémově podpořit provázející učitele. Každý rok se na přípravě budoucích učitelů podílí přes 3 500 provázejících učitelů. Bez jejich podpory nelze zajistit kvalitní přípravu nových pedagogů – tedy ani řešit nedostatek učitelů ve školách.
- Rozšířit nárok na jazykovou přípravu pro děti s nedostatečnou znalostí češtiny. To se týká tisíců českých dětí, které dlouhodobě žily v zahraničí nebo doma mluví jiným jazykem. Bez jazykové podpory mají výrazně horší šanci uspět ve škole i ve společnosti.
- Podpořit další potřebné změny ve vzdělávání. Patří mezi ně zavedení duálního vzdělávání, modernizace maturitní zkoušky (včetně profilové práce), kratší programy na VOŠ podle potřeb trhu práce či systémová podpora školských poradenských zařízení. Tyto změny zvýší kvalitu i dostupnost vzdělávání.
Novela a související pozměňovací návrhy obsahují více než 50 změn. Jejich cílem je zlepšit výsledky, rovné šance a kvalitu vzdělávacího systému v České republice. Většina opatření má podporu jak u představitelů koalice a opozice, tak i u odborné veřejnosti.
Součástí novely je však také pozměňovací návrh, který převádí financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele škol – obce a kraje. Tento bod je dlouhodobým předmětem sporu mezi koalicí a opozicí a představuje hlavní překážku pro schválení novely ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně.
Pokud novela nebude schválena, bude to mít zásadní negativní dopady na celé naše školství:
- Zanikne 1 648 pozic pro školní psychology a speciální pedagogy na základních školách.
- Téměř 300 sociálních pedagogů přijde o financování.
- Více než 100 000 dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, se speciálními vzdělávacími potřebami a nadáním se nedostane k potřebné pomoci. To povede k vyšší míře předčasných odchodů ze vzdělávání, zvýší se náklady na sociální systém, bude stagnovat ekonomika a růst HDP.
- Tisíce dětí s jazykovou bariérou nedosáhnou na jazykové vzdělávání v češtině.
- Přes 3 500 provázejících učitelů zůstane bez podpory.
- Zastaví se inovace ve středním a vyšším odborném školství, neboť nebude možné zavést duální vzdělávání, provést inovace v maturitních zkouškách, zavést nové programy a realizovat další klíčové změny.
- Ve velké části škol dojde ke kolapsu financí, neboť nebudou mít prostředky na pokrytí podpůrných pozic a další podporu svých žáků. Navíc již schválené zpřísnění udělování odkladů povinné školní docházky může bez této novely způsobit základním školám potíže, protože nebudou mít odborné pozice a další nástroje pro nastavení adekvátní podpory žáků prvních ročníků.
Vzhledem k reálné hrozbě, že pozitivní změny pro více než 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí v našich školách nebudou přijaty, vás vyzýváme k zpětvzetí pozměňovacího návrhu na převod financování nepedagogických pracovníků. Tento krok je nezbytný pro úspěšné schválení novely školského zákona, která přinese zásadní zlepšení pro celý vzdělávací systém.
Pokud tento pozměňovací návrh nebude stažen, zablokuje to celé schválení novely a nebude možné uskutečnit žádnou z očekávaných pozitivních změn, které by přinesly konkrétní výsledky pro děti i učitele. Tento krok je tedy klíčový nejen pro splnění vašich cílů, ale i pro pokrok v oblasti školství.
Věříme, že právě zpětvzetí tohoto návrhu povede k úspěšnému schválení novely, což bude vítězství pro celý český vzdělávací systém.
S úctou a díky
Signatáři:
- Učitel naživo, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, z. ú.
- Asociace ředitelů základních škol České republiky, z. s.
- Českomoravský odborový svaz pracovníků školství
- PAQ Research, z. ú.
- META, o. p. s. – Podpora příležitostí ve vzdělávání
- Society for All, z. s. (SOFA)
- Učitelská platforma, z. s.
- Asociace sociálních pedagogů, z. s.
- Člověk v tísni, o. p. s.
- Nadace Sirius
- Začni učit!, z. s.
- Nevypusť duši, z. s.
- Schola Empirica, z. s.
- Pomáháme školám k úspěchu, o. p. s.
- Otevřeno, z. s.
- The Duke of Edinburgh’s International Award Czech Republic Foundation, o. p. s.
- Talnet, z. s.
- Středisko ekologické výchovy SEVER, o. p. s.
- Post Bellum, z. ú.
- Spoluškola, z. s.
- Základní škola Budišov nad Budišovkou, okres Opava, p. o, iniciativa „Petice za legislativní ukotvení sociálních pedagogů ve školách”
- Městská část Praha 7, projekt pilotního ověřování sociálních pedagogů na školách, včetně evaluace dopadů jejich činnosti
- Montessori ČR, z. s.
- Ambulance klinické psychologie, s. r. o.
- Česká asociace science center, z. s.
- uMĚNÍM – Platforma pro kreativní učení, z. s.
- Jednota školských informatiků, z. s.
- JOB - spolek pro inovace
- TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú.
- Step by Step ČR, o.p.s.
Zdroj: Učitel naživo