Pondělní kulatý stůl v Senátu na téma Vzdělávání bez bariér: personální příležitosti ve vzdělávání dětí s potřebou podpory pod záštitou Jaromíry Vítkové, místopředsedkyně Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva, a za účasti široké odborné veřejnosti, zástupců škol i pomáhajících organizací, jasně ukázal, že plánované zrušení podpůrného opatření „další učitel“ může postavit mimo školní docházku na sedm stovek těch nejvíce zranitelných dětí.
Odborná iniciativa Neberme školám asistenty tento krok kritizuje, neboť zrušení této podpory jednoznačně omezí právo na vzdělání u dětí, které dalšího učitele aktuálně využívají. Jde přitom o děti s vyššími nároky na podporu, děti dlouhodobě (např. onkologicky)
nemocné nebo děti po vážných úrazech. „U těchto dětí hrozí, že se bez individuální podpory ze strany dalšího učitele nebudou moci dále vzdělávat. Navržená změna je také v rozporu s našimi mezinárodními závazky, například s Úmluvou o právech dítěte nebo Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením,” komentuje dopady chystané změny Iva Janská, předsedkyně Spoluškola, z. s.
Více informací v přiložené tiskové zprávě |
Návrh novely školského zákona zachovává podpůrné opatření v podobě psychologa a speciálního pedagoga. Ti však podle odborníků v žádném případě nemohou dalšího učitele plnohodnotně nahradit. „Speciální pedagog, tak jak je uveden v návrhu novely, vykonává ve škole řadu činností pro více žáků. Například vyučuje předmět speciálně pedagogické péče, konzultuje s pedagogy rozsah podpory pro jednotlivé žáky, metodicky vede učitele a asistenty pedagoga. Rozhodně ale nepracuje s žákem individuálně několik hodin denně tak jako učitel,” vysvětluje unikátnost podpůrného opatření “další učitel” Zuzana Žampachová, předsedkyně Asociace pracovníků speciálně pedagogických center.
Ohrožení vzdělávání dětí, které se bez podpory dalšího učitele nemají šanci rozvíjet, potvrzuje i Veronika Majkútová, zástupkyně ředitele a speciální pedagožka ze SŠ a ZŠ, Havířov – Šumbark: „V naší škole změna dopadne na pět žáků s nejtěžšími hendikepy – včetně nevidomého dítěte s mentálním postižením a autismem. Tyto děti potřebují vysoce specializovaný přístup učitelů, kteří
ovládají metody jako alternativní komunikace, strukturované učení nebo aplikovaná behaviorální analýza. Bez nich dětem hrozí vyčlenění z kolektivu a výrazně se také sníží jejich šance na co největší soběstačnost v budoucnosti.“
Podle předsedkyně SOFA Lenky Felcmanové je také nezbytné ponechat možnost financovat druhého učitele z prostředků na podpůrná opatření v situacích, kdy ho škola nemůže financovat z PHmax. „Jedná se například o situace, kdy potřeba dalšího pedagoga vznikne v průběhu školního roku, např. v souvislosti s vážným úrazem nebo onemocněním žáka. A stejně tak v situacích, kdy jsou speciální vzdělávací potřeby poradenským zařízením diagnostikovány až po začátku školního roku.”
Bez dalšího učitele může ve třídě narůstat frustrace nejen u dětí s podpůrnými opatřeními, ale i u jejich spolužáků a učitelů. Například ve třídě s více dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami se hlavní učitel může dostat do situace, kdy nebude schopen zajistit rovné podmínky pro všechny žáky.
Omezování této podpory je podle odborníků krátkozraké i finančně – péče o dospělé, kteří neměli možnost se vzdělávat, vyjde společnost mnohem dráž. Vzdělání nesmí být otázkou kompromisů.
Na kulatém stole byla diskutována také potřeba zavést do škol pozici sociálního pedagoga, která má obrovský význam nejen pro školy s větším počtem sociálně znevýhodněných žáků. Otázkou zůstává také přesná podoba asistentů pedagoga v 1. třídě ZŠ. Z důvodové zprávy vyplývá, že znevýhodněné děti v první třídě už nemusí mít jistotu asistentů pedagoga jako své adresné individuální podpory.
Zástupci rodičů i odborné veřejnosti proto apelují na zákonodárce, aby přehodnotili zrušení pozice dalšího učitele, zavedli pozici sociálního pedagoga a současně zaručili, že zavedením plošného opatření asistentů pedagoga v 1. třídě, nepřijdou děti o nárok na individuální podporu.
Sedm důvodů, proč zrušení PO „další učitel“ nepodporujeme, najdete ve společném stanovisku tady.
Zdroj: Tisková zpráva ze dne 4. února 2025 Iniciativy #NebermeŠkolámAsistenty, kterou tvoří: Asociace pracovníků speciálně pedagogických center (AP SPC), SOFA, Spoluškola, Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV), Učitelská platforma.